Subaru Impreza / Crosstrek

Rutger DC

Asfaltkampioen
De Subaru Crosstrek is de opvolger van de XV.

004_o.jpg

001_o.jpg

002_o.jpg

005_o.jpg

003_o.jpg

006_o.jpg

026_o.jpg

027_o.jpg

004_o.jpg

002_o.jpg

005_o.jpg

003_o.jpg

020_o.jpg

014_o.jpg

021_o.jpg

Lengte×breedte×hoogte: 4,480×1,800×1,580mm
Wielbasis: 2,670mm

Bronnen:
https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/photo/1439953.html
https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1438943.html
https://www.carexpert.com.au/car-news/2023-subaru-crosstrek-revealed-timing-for-xv-replacement-unclear

Helaas lijkt er motorisch weinig te zijn veranderd: de 1,6-liter benzinemotor is zelfs komen te vervallen, waardoor alleen de 2.0 e-Boxer met Lineartronic CVT overblijft, een motor die noch verfijnd, noch zuinig schijnt te zijn, met alle gevolgen van dien voor de BPM en (stilgevallen) Nederlandse verkopen. Het grootste nieuws lijkt de nieuwe naam te zijn: Crosstrek - zoals de auto in Noord-Amerika al heet.

wSKYA4E.jpg

vttU4fz.jpg

unOBcHd.jpg

WazrERk.jpg

Alle foto's: https://www.carscoops.com/2022/11/watch-subaru-unveil-the-sixth-generation-2024-impreza-in-la-here-at-1230-et/

subaru-impreza-2023-usa.jpg

subaru-impreza-2024.jpg

subaru-impreza-2024.jpg

subaru-impreza-2024.jpg

subaru-impreza-2024.jpg

subaru-impreza-2024.jpg

subaru-impreza-2024.jpg

subaru-impreza-2024.jpg

subaru-impreza-2024.jpg

subaru-impreza-2024.jpg

Alle foto's en info: https://www.motor1.com/news/622263/2024-subaru-impreza-debuts-at-la-autoshow/

Huidige:
2022_subaru_impreza_4dr-hatchback_sport_fq_oem_4_1280x855.jpg

2022_subaru_impreza_4dr-hatchback_sport_rq_oem_1_1280x855.jpg

Wat een belachelijke overhang aan de voorkant. Maar vooruit, deze is minder wanstaltig dan die Crosstrek

Zo negatief. Ik vind het een prima modelletje hoor. Niks spannends, maar als je een degelijke en relatief betaalbare 4x4 zoekt (althans hier in de VS), dan is dit een keurige aanbieding.

Als autoliefhebber zie ik liever meer dan alleen 'keurig'. Ik vind ook deze Subaru geen klap aan met wat lelijke details. Ook het interieur spreekt mij totaal niet aan.

Nu ook voor de VS:
2024-subaru-crosstrek.jpg

2024-subaru-crosstrek-interior.jpg

Alle foto's en info: https://www.motor1.com/news/651620/2024-subaru-crosstrek-debuts-us-182-hp-price-26290/ & https://www.netcarshow.com/subaru/2024-crosstrek_us-version/

Onovertroffen in lelijkheid, maar wellicht zorgt 'ie voor meer lachende gezichten in het straatbeeld.

De nieuwe Crosstrek arriveert nu in Europa. De auto heeft zijn futloze, onzuinige benzinemotor behouden. Ondanks een iets lagere CO2-uitstoot (nu 174 g/km) is de auto nog steeds veel te onzuinig, volgens mij komt de BPM daarmee uit op 16.994 euro. De Belgische prijs gaat zo'n 35.000 euro bedragen, dus ik neem aan dat de Nederlandse prijs dan ongeveer 52.000 euro gaat bedragen.

Specificaties​

• Motor: 2.0-viercilinder boxermotor + elektromotor
  • Vermogen: 136 pk + 16,7 pk
  • Koppel: 182 Nm + 66 Nm
  • Overbrenging: Automaat, continu variabele transmissie
  • 0-100 km/u: 10,8 s
  • Topsnelheid: 198 km/u
  • Koffervolume: 1.314 l
  • Verbruik: 7,7 l/100 km (WLTP)
  • CO2-uitstoot: 174 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: n.n.b.
Subaru_Crosstrek_33.jpg

Crosstrek_offroad_11.jpg

Subaru_Crosstrek_45.jpg

Crosstrek_onroad_6.jpg

Rij-impressies:

Rij-impressies:

Grappig dat de 2,0-liter motor "futloos" wordt bevonden. Je vraag je af wat ze dan zouden vinden van de 1,6 liter motor die ook in diezelfde auto leverbaar is (en die ook in onze XV uit 2017 zit)? De 1,6-liter motor (die natuurlijk geen strepentrekker van de auto maakt) heeft mij in de praktijk toch nog nooit naar een krachtigere motor doen verlangen. Ik zie dit dan ook vooral als een bevestiging dat auto-journalisten van doorrijden / jakkeren houden.

Grappig dat de 2,0-liter motor "futloos" wordt bevonden. Je vraag je af wat ze dan zouden vinden van de 1,6 liter motor die ook in diezelfde auto leverbaar is (en die ook in onze XV uit 2017 zit)? De 1,6-liter motor (die natuurlijk geen strepentrekker van de auto maakt) heeft mij in de praktijk toch nog nooit naar een krachtigere motor doen verlangen. Ik zie dit dan ook vooral als een bevestiging dat auto-journalisten van doorrijden / jakkeren houden.
De gemiddelde downsize turbomotor heeft natuurlijk een andere karakteristiek dan een ongeblazen boxermotor. Als ik je XV 1.6 naast een doodnormale Golf 1.0tsi met 110 pk zet mis je bijvoorbeeld 50Nm en komt deze bij de turbomotor veel eerder vrij.

Te duur voor zo'n lelijke en middelmatige auto. Bijzondere zitpositie heeft die man trouwens.

middelmatig is rond het gemiddelde. Niet slecht maar ook niet beter dan de concurrentie. CVT, hoog CO2-uitstoot, 1:12,8 is niet bijzonder en qua rijden zet het ook geen maatstaven (muv offroad). Gewoon prima.

Ik zou zeggen: bovengemiddeld zijn CVT (wat welbeschouwd de perfecte transmissie is), (beperkte) off-roadmogelijkheden, rijassistenten, veiligheid en bouwkwaliteit. Toch niet niets.

Ik zou zeggen: bovengemiddeld zijn CVT (wat welbeschouwd de perfecte transmissie is), (beperkte) off-roadmogelijkheden, rijassistenten, veiligheid en bouwkwaliteit. Toch niet niets.
Maar de prijs is toch gewoon veel te hoog? Voor hetzelfde geld rijd je een Tucson, Sportage, Rav4 of CX-5.

Ja, dat had ik ook geschreven (in mijn vorige bericht). Alle (niet-volledig electrische) Subaru's zijn hier veel te duur, doordat ze door belastingen zo ongeveer in prijs verdubbelen. Dat geldt niet alleen voor de Crosstrek.

On October 17, Subaru announced that the Crosstrek for the Japanese market, scheduled to be released in December 2024, will be the first to feature Subaru's newly developed next-generation hybrid system, the Strong Hybrid. Advance reservations for the Crosstrek began on October 17.

The newly announced "Strong Hybrid" employs a series-parallel system that efficiently uses the engine and motor as power sources depending on the situation. The car has the longest range of any Subaru to date, exceeding 1,000 km on a single tank of electricity, and boasts an approximately 20% improvement in fuel efficiency compared to the previous mild hybrid AWD model. In addition, the car has a larger fuel tank capacity despite being equipped with a large drive battery, significantly increasing the range.

09_o.jpg

07_o.jpg

10_o.jpg

02_o.jpg

De komst van de hybride is goed nieuws voor de Nederlandse markt. De nieuwe Forester krijgt dezelfde aandrijflijn.

Een 20% lager verbruik betekent al gauw veel gunstigere prijzen: de CO2-uitstoot van de Crosstrek is nu 174 g/km en zou dan dalen tot 139 g/km, waarmee de BPM daalt van € 19.739 tot € 8.041. Dan kunnen de prijzen dalen tot ruim onder de 50 duizend euro, al is dat natuurlijk nog steeds een flink bedrag.

Ik zou wel verwachten dat al die nieuwe techniek de basisprijs een stuk hoger maakt, zodat je onder de streep op hetzelfde uitkomt als voorheen.

Performance-B STI concept
004_o.jpg

002_o.jpg

003_o.jpg

012_o.jpg

013_o.jpg

015_o.jpg

The Performance-B Concept is still in the planning stage, and no decision has been made on whether to produce it. The reason behind the planning of this car is that while recent sports models offer excellent levels of driving performance and quietness, prices are rising, and while this is a positive trend in terms of technological development, there are fewer cars that young people can enjoy more casually and that are fun to tinker with.

It has not yet been decided whether the Performance-B STI Concept will be the successor to the WRX. The current WRX is a complete car, released by Subaru as an "additional" car that explores "what kind of product is good," while the Performance-B STI Concept is more of a "base" concept, so it is fundamentally different.

Terug
Bovenaan