subsidie elektrische auto klimaatakkoord

gjsangers

Net ingestapt
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5007341/subsidie-elektrische-auto-klimaatakkoord

RTL nieuws zei:
Wie een elektrische auto koopt, krijgt vanaf 1 juli 4000 euro van de aankoopprijs terug. Milieuminister Stientje van Veldhoven heeft daarover afspraken gemaakt met auto- en milieuclubs, melden bronnen aan RTL Nieuws. Voor tweedehands modellen gaat een aanschafsubsidie gelden van 2000 euro.

Is dit voor jullie een reden om nog maar even te wachten met de aanschaf van een elektrische auto?

Durashift zei:
Wat is het nieuws precies?

Iets meer tekst bij de link zou welkom zijn.

Precies! Het lijkt wel een één-tweetje-clickbait, want ook Volt's reactie moet je eerst klikken dan terugrekenen.

rtl nieuws zei:
Wie een elektrische auto koopt, krijgt vanaf 1 juli 4000 euro van de aankoopprijs terug. Milieuminister Stientje van Veldhoven heeft daarover afspraken gemaakt met auto- en milieuclubs, melden bronnen aan RTL Nieuws. Voor tweedehands modellen gaat een aanschafsubsidie gelden van 2000 euro.
(Alleen voor auto's tot €45000)

Je zou zeggen dat er nu écht niks meer wordt gekocht (vanwege 8% bijtelling sinds januari ) of in ieder geval tot leveren in juli wordt uitgesteld.

Wel mooi natuurlijk dat de 'gewone' Nederlander (dus zij die niet kunnen leasen) ook eindelijk een voordeeltje krijgt op een elektrische auto.

Enerzijds begrijp ik wel dat er geen subsidie verstrekt wordt wanneer er particulier verhandeld wordt, anderzijds ga je als particulier nooit meer je elektrische auto zelf kunnen verkopen in dat geval. Je wordt gedwongen 'm in te ruilen bij een zogenoemde vakhandelaar, en dat is niet echt gunstig voor de prijs. Dus tja, aanschaffen is leuk, subsidie, maar er dan van af raken is lastig en dat gaat je veel geld kosten.

Zucht**

Dus weer subsidie voor de mensen die blijkbaar geld hebben voor een nieuwe auto.

Nou dan zal de grote groep die dat geld niet heeft en een ouder 2de handsje rijden dit weer op kunnen hoesten (td)

Tja, gelukkig komt er ook subsidie op 2e hands. Een Renault Zoë wordt dan ineens heel betaalbaar.

Nog steeds niet interessant....
Van de meeste elektrische auto's moet nog minimaal 10k af, wil het überhaupt voor de particuliere koper wat worden.

Een kale Corsa-e voor 27k? Hou dan je poen in je zak en koop een gewone Corsa voor 17k. Kun je 10k verstoken aan brandstof en wegenbelasting....

Of wacht... voor 17k koop je natuurlijk ook iets leukers met de kop eraf.

Ondanks de subsidie wacht ik toch nog maar even en wel een jaar of vijftien.
Dan kun je niet anders en zal ik wel moeten.

Tja, gelukkig komt er ook subsidie op 2e hands. Een Renault Zoë wordt dan ineens heel betaalbaar.
Als de occasionprijzen niet gaan stijgen...

Maar als dat niet gebeurd is zo'n Zoë geen slechte optie: wel de accuhuur helaas, maar gelukkig dat de wegenbelasting voor elektrisch nog een paar jaar op 0 staat.

Al kreeg ik 10k subsidie. Ik blijf gewoon een auto rijden met een verbrandingsmotor tot het echt niet anders meer kan.

Janneman zei:
Zucht**

Dus weer subsidie voor de mensen die blijkbaar geld hebben voor een nieuwe auto.

Nou dan zal de grote groep die dat geld niet heeft en een ouder 2de handsje rijden dit weer op kunnen hoesten (td)

Zucht**

Je bedoelt die grote groep mensen die al gebruik maakt van huursubsidie, zorgtoeslag, kindsubsidie en zo verder.

Er zullen altijd mensen zijn die wel of niet gebruik kunnen maken van bepaalde subsidieregelingen, laten we alle vormen van subsidie dan maar afschaffen? Heeft er ook niemand meer iets te z**ken.

Gewoon Dirk zei:
Er zullen altijd mensen zijn die wel of niet gebruik kunnen maken van bepaalde subsidieregelingen, laten we alle vormen van subsidie dan maar afschaffen? Heeft er ook niemand meer iets te z**ken.

Geen gek idee... wat niet meer uitgedeeld wordt hoeft ook niet meer ontvangen te worden.
Dan kan de loonbelasting ook gelijk wat omlaag, wordt het gehele belasting- en toeslagenstelsel weer een stukje simpeler.

Een Twizy koop je nu voor 5k. Als je daar ook 2k subsidie op krijgt wordt het wel leuk! :D
Zal je zien dat bij EV's straks twee prijzen vermeld staan: zakelijk (ex BTW) en particulier (in BTW). En dat verschil is niet alleen de BTW, maar daarbovenop ook (max) €2000.

Barri zei:
Een Twizy koop je nu voor 5k. Als je daar ook 2k subsidie op krijgt wordt het wel leuk! :D

Naar ik begrijp zit er wel een bodemprijs, daaronder krijg je geen subsidie. Wat jammer is, ik zou graag een total loss Zoe voor bijna niets kopen.:T

https://www.schadeautos.nl/nl/schade/personenauto's/renault+zo+Q210-Zen-Quickcharge-22kwh/o/1173184

D Elzinga zei:
Naar ik begrijp zit er wel een bodemprijs, daaronder krijg je geen subsidie. Wat jammer is, ik zou graag een total loss Zoe voor bijna niets kopen.:T

https://www.schadeautos.nl/nl/schade/personenauto's/renault+zo+Q210-Zen-Quickcharge-22kwh/o/1173184

Leuke schade.
Prijs leek mij ook heel leuk totdat ik bij de bijzonderheden "geen accu aanwezig" zag staan.
Er moet dus nog een forse bom duiten bij voordat je kunt rijden, ik ga er maar van uit dat je dat niet met een winkelwagentje vol Duracell penlights voor elkaar gaat krijgen.

Een wat oudere Zoe heeft sowieso nooit een accu, die huur je van Renault.
Zou wel jammer als het bijvoorbeeld maximaal 20% van de aanschafwaarde wordt. Juist een Zoe van 8k zou super interessant moeten worden voor de particulier. Ach, al is €1600 subsidie dan nog niet mis.

Gewoon Dirk zei:
Janneman zei:
Zucht**

Zucht**

Je bedoelt die grote groep mensen die al gebruik maakt van huursubsidie, zorgtoeslag, kindsubsidie en zo verder.

Ik denk meer aan de middenklasse die net genoeg verdiend om al die toeslagen mis te lopen.

Er moeten nog een paar haken en ogen aan dit verhaal zitten. Anders maak ik een deal met een autobedrijf en ruil iedere maand mijn nissan leaf om voor een vergelijkbare variant en ontvang iedere maand 2k subsidie (die we middels de inruilprijs netjes verdelen). Lijkt me dat dit wel onmogelijk wordt gemaakt...

Arjee zei:
Er moeten nog een paar haken en ogen aan dit verhaal zitten. Anders maak ik een deal met een autobedrijf en ruil iedere maand mijn nissan leaf om voor een vergelijkbare variant en ontvang iedere maand 2k subsidie (die we middels de inruilprijs netjes verdelen). Lijkt me dat dit wel onmogelijk wordt gemaakt...

Nee hoor. De eerste Facebook-groepen zijn al opgericht. Er worden alvast massaal Leaf's gekocht door samenwerkende particulieren die zo letterlijk het geld naar zich toe zien rollen in de nabije toekomst! Ik zou er niet teveel meer over posten want de markt wordt anders overspoelt door Leaf's!

Barri zei:
Een wat oudere Zoe heeft sowieso nooit een accu, die huur je van Renault.

Huren vind ik alleen maar gemakkelijk als ik iets maar heel zelden nodig ben, en dat gaat voor een accu dus niet op... ik houd m'n maandelijkse vaste lasten liever zo laag mogelijk.
Auto kopen en tank huren vind ik ook wel een beetje een rare constructie... je koopt dan iets waar je feitelijk helemaal niets aan hebt, en om te kunnen rijden ben je alsnog afhankelijk van derden.
Lijkt me niet dat het gebruik er goedkoper mee gaat worden.

Sanoma zei:
Als de occasionprijzen niet gaan stijgen...

(..).

Precies dit.. Import wordt ook niet voordeliger, want verkopers uit exporterende landen weten ook wel dat er een subsidieregeling gestart is.. dus die prijs gaat omhoog..

De autolobby heeft het al mooi 'geregeld' voor zichzelf. Laat het via hen 'lopen'.. dan kunnen de nieuwe EV's netto weer wat in prijs stijgen.. updaten 'we' iets in de uitrusting, schroeven wat aan de kWh's van de batterij en presenteren dit als een nieuwe uitvoering.. tegen dezelfde prijs of zelfs iets meer, inclusief subsidie van onze overheid. ;)

De voorraad aan Ampera-E's kunnen weer wat in prijs stijgen, zeg maar.. (:P)

Nee, wil dit voor de particulier echt eerlijk en daadwerkelijk 2 of 4 mille in de hand krijgen.. zal de overheid daar toch een loket voor moeten openen, lijkt mij. Ongeveer zoals de RVO voor de zakelijke markt.
Stel een aantal voorwaarden (x maanden in bezit houden, anders terugbetalen - bij export dus niet eerder de platen dan als er terugbetaald is, indien van toepassing) en beperkt recht aantal keren subsidieaanvraag.

.. en acht.. er zal altijd wel wat 'misbruik' tussen zitten... gebruik maken van de mazen van de wet.. maar dat is met de MIA / VAMIL regelingen voor PHEV;s etc. ook gebeurd. Hoeveel subsidie is daarvoor niet uitgekeerd voor voertuigen die na 5 jaar ons land weer hebben verlaten... op weg naar een land dat op dat moment een stimuleringsregeling had?

Durashift zei:
.. en acht.. er zal altijd wel wat 'misbruik' tussen zitten... gebruik maken van de mazen van de wet.. maar dat is met de MIA / VAMIL regelingen voor PHEV;s etc. ook gebeurd. Hoeveel subsidie is daarvoor niet uitgekeerd voor voertuigen die na 5 jaar ons land weer hebben verlaten... op weg naar een land dat op dat moment een stimuleringsregeling had?
Ik zou de massale export van (ph)ev's geen 'misbruik' willen noemen. Dat is gewoon het gevolg van een niet doordachte regeling of in ieder geval een gebrek aan anticipatie.

Met het saldo op z'n bankrekening?
a048.gif

Waarom gasmotoren verre van dood zijn..https://www.youtube.com/watch?v=Hatav_Rdnno

Is er eigenlijk al een officiële bron die over dit onderwerp gaat? Nu citeert iedereen rtl en die hebben een "bron". Is het niet gewoon een bewust lek om de reacties te peilen en vervolgens de daadwerkelijke regeling daar op aan te passen?

In het klimaatakkoord werd hier ook al over gesproken dus dat het nu eindelijk eens definitief gaat worden is niet zo gek dan lijkt me.

De mensen die nu al niet het geld hebben om een nieuwe auto te kopen hebben dat straks ook niet. 30.000 blijft 30.000 en weinig particuliere kopers kunnen dit bedrag ophoesten. Daarbij komt ook nog dat je huidige benzine of dieselauto zeer snel afschrijft, dus het toe te betalen bedrag zal enorm zijn.
Ik hoor het de verkoper al zeggen: "Nee meneer, uw auto kunnen wij slechts inruilen tegen de handelswaarde. En de handel zit er door de overgang naar elektrisch ook niet op te wachten".
De beste remedie is in mijn ogen de huidige auto helemaal oprijden. Tegen die tijd is het aanbod van elektrische auto's een stuk groter. Kunnen ze tegen die tijd misschien ook wat trekken en zijn er ook meerdere carrosserievarianten beschikbaar.

HarrieD zei:
De mensen die nu al niet het geld hebben om een nieuwe auto te kopen hebben dat straks ook niet. 30.000 blijft 30.000 en weinig particuliere kopers kunnen dit bedrag ophoesten.

Buiten dat zie ik het ook gebeuren dat de subsidie in plaats van de korting komt.
Wat zal een beetje bruikbare EV kosten straks? € 35.000,- ?

Koop je nu een auto van 35k nieuw dan kan je nog wel een procentje of 8 korting bedingen, dus dan zou je +/- € 32.650,- betalen voor zo'n auto.
Ik zie de verkoper al staan met: "op deze auto zit een subsidie van de overheid, dus onder aan de streep betaalt u maar € 31.000,- voor deze auto".

Van die € 4.000,- subsidie blijft dus netto maar € 1.650,- over straks....tenminste, ik vermoed dat dit gaat gebeuren.

Je ziet nu al dat er op elektrische auto's nagenoeg geen korting zit, dus die vlieger gaat voorlopig nog niet op.

Bobslee zei:
In het klimaatakkoord werd hier ook al over gesproken dus dat het nu eindelijk eens definitief gaat worden is niet zo gek dan lijkt me.

Inderdaad niet gek, maar bovenstaande nieuwsbericht is geen officieel bericht van de overheid. Wanneer komt daar vandaan eens bericht?

Gisteren bij een Minidealer geweest om een balletje op te gooien over de Mini electric, ik kon daar wel degelijk korting krijgen als ik niks inruilde... De electric in Yours uitvoering kost 42.900,-, kreeg direct 1.900,- korting aangeboden. Als daar nog 4.000,- af gaat kom je op een nog steeds stevige 37.000,-. De mini is net zo krap als een even dure 208e, maar een model waar je veel beter in zit. Range is voor ons geen issue. Rijden max 10.000 km per jaar met een mogelijk elektrische auto. Mazda MX-30 is ook een kanshebber. We kunnen laden op eigen oprit met overcapaciteit van de solarpanelen die nog aan een oude meter hangen.

"Aankoopsubsidie elektrische auto voor particulieren van kracht!

Particulieren kunnen vanaf 1 juli 2020 een aanschafsubsidie aanvragen voor een batterij-elektrische auto. Autokopers hoeven echter niet tot 1 juli te wachten, maar kunnen vanaf nu al een auto kopen en met terugwerkende kracht tot 4 juni de subsidie aanvragen."

https://zerauto.nl/aankoopsubsidie-voor-particulieren/

Barri zei:
Je ziet nu al dat er op elektrische auto's nagenoeg geen korting zit, dus die vlieger gaat voorlopig nog niet op.

Dat ben ik niet met je eens, onze dealer geeft momenteel 4.000 euro extra korting op een Zoe. Tijdje gekleden gingen Leaf's ook weg met een forse korting

https://www.abdrenault.nl/zoe

Renault heeft al sinds begin dit jaar 4000 euro "renault subsidie" op de Zoe dus dat is niet alleen bij jouw dealer. Ze moeten wel want ze zijn veel te duur in vergelijking met een Clio waarbij de laatste een mooiere auto is. De verhoudingen kloppen beter omdat ie 10cm lager is en in het interieur zie je bij de Zoe dat er nog flink kosten bespaard zijn (al is dat bij de latere versies minder) om de prijs van het totaalpaket wat te drukken.

Ik zie voor een particulier niet echt voordeel. Ev's zijn, ook met deze subsidie, véél te duur. Dat haal je er nooit uit. Niet te vergelijken met zakelijk.

Je zou verwachten dat het EV inmiddels wel een keer zelfstandig op eigen benen moet kunnen staan, maar het blijft echter nog steeds alleen maar op een kunstmatige manier doordrijven dankzij subsidies.
Trekken aan een dood paard, of een bodemloos putje?... ik zie die accu-EV op niet al te lange termijn nog wel vervangen worden door waterstof.

EV0 II zei:
Ik zie voor een particulier niet echt voordeel. Ev's zijn, ook met deze subsidie, véél te duur. Dat haal je er nooit uit. Niet te vergelijken met zakelijk.
Valt mee een MG ZS begint dan bij 26k, een vergelijkbare Captur is met automaat al duurder.

Muddy Bandit zei:
Je zou verwachten dat het EV inmiddels wel een keer zelfstandig op eigen benen moet kunnen staan, maar het blijft echter nog steeds alleen maar op een kunstmatige manier doordrijven dankzij subsidies.
Trekken aan een dood paard, of een bodemloos putje?... ik zie die accu-EV op niet al te lange termijn nog wel vervangen worden door waterstof.

Want een Hyundai Nexo van € 70.000 is inderdaad een stuk betaalbaarder en die gaan als warme broodjes...

Mazda RX8 zei:
EV0 II zei:
Valt mee een MG ZS begint dan bij 26k, een vergelijkbare Captur is met automaat al duurder.

Op een captur met automaat zit meer dan 6k aan BPM. Dus er zit tussen de goedkope chinese EV en de doorsnee franse ICE nog 10k verschil in basisprijs (nog niet zo lang geleden kocht je daar een renault twingo voor). EVOII heeft een punt dat EV's nog een lange weg te gaan hebben wat betreft kostendaling. Ik zie dat zelf niet snel gebeuren met alle prijsopdrijvende subsidies en de stijgende vraag. Het geld brandt in mijn binnenzak, maar ik wil het niet "verbranden".

dickey zei:
Mazda RX8 zei:
EV0 II zei:

Op een captur met automaat zit meer dan 6k aan BPM. Dus er zit tussen de goedkope chinese EV en de doorsnee franse ICE nog 10k verschil in basisprijs (nog niet zo lang geleden kocht je daar een renault twingo voor). EVOII heeft een punt dat EV's nog een lange weg te gaan hebben wat betreft kostendaling. Ik zie dat zelf niet snel gebeuren met alle prijsopdrijvende subsidies en de stijgende vraag. Het geld brandt in mijn binnenzak, maar ik wil het niet "verbranden".
Hoeveel bpm er opzit is niet echt van belang, je betaald het toch. Nee deze subsidie gaat de verkopen niet op stuwen daarvoor zijn ev's te duur.

In NL betaal je het toch, in het buitenland niet. Daar is het verschil dus veel groter en dat verklaart ook dat er ook in het buitenland veel subsidie en stimulering nodig is om het van de grond te krijgen. Ze zijn zoals je zegt dus nog te duur. In NL wordt het, als je in de markt bent voor een nieuwe auto, wel aantrekkelijker als je kijkt naar de totale kosten incl brandstof/electriciteit. Echter, prijs is natuurlijk niet het enige wat van belang is en het aanbod van EV's is ook erg beperkt.

Bart81 zei:
Muddy Bandit zei:

Want een Hyundai Nexo van € 70.000 is inderdaad een stuk betaalbaarder en die gaan als warme broodjes...

Qua prijs en auto redelijk in lijn met de Tesla X, en als het waterstoftankstation netwerk wat breder uitgerold gaat worden dan verwacht ik dat de Tesla X er zondermeer een heel stevige concurrent aan gaat krijgen.
En ik verwacht ook wel dat er gewerkt wordt aan de ontwikkeling van kleine(re) en betaalbare waterstofauto's, die zullen t.z.t. ook wel op de markt komen en de consumenten gaan bedienen die geen privé-laadpaal mogelijkheden hebben.
De zakelijke voordeeltjes van waterstofauto's en stekkerauto's zijn bij mijn weten hetzelfde, en met waterstof heb je de tank in 5 minuten al weer vol i.p.v. een half uur duur laden bij de fastned.

Terug
Bovenaan