SUV keuze GLE, X5, Cayenne, Q7

JArno 9298144

Startmotor
Het is weer tijd voor een nieuwe auto. Momenteel een A6 6 cilinder diesel. Heeft een wat sportiever onderstel wat mij niet echt bevalt vandaar de volgende een SUV.

Waar ik beetje bang voor ben is dat ik met een zware logge auto to maken krijg. vandaar dan ik neig naar de Cayenne of X5.
Ik heb eigenlijk geen tijd om in al deze 4 een proefrit te maken.
Ik kijk naar bouw / modeljaar 2022

Eisen:
Zes clinder benzine. Bij voorkeur Hybride financieel toch wel stuk aantrekkelijker. iemand ervaring met rijden hiermee in een SUV?
Luchtvering lijkt me niet overbodig
Verder kwa opties niet veel eisen. Standaard zijn ze denk ik redelijk uitgerust allemaal of iemand moet een optie hebben waarvan hij zegt die moet je zeker hebben.
Budget tussen 60-90k

Mijn idee is dat de Cayenne de best rijdende auto is. Ook de duurste maar dat maakt me opzich niet veel uit meestal verkoop ik binnen 3 jaar en dan krijg je er ook net wat meer voor terug.
Bij de GLE van mercedes lijkt me interieur dan weer net wat verfijnder en vroeger altijd MB gerenden en eigenlijk wel altijd blij mee geweest.

Ik hoor graag jullie tips en ervaringen.

stond in verkeerde deel forum dus sorry voor eventuele dubbele start

Dan kom je al snel bij plug-in hybrides uit en dan zou ik toch voorkeur hebben voor een nieuwer model omdat de ontwikkelingen snel gaan. Bijvoorbeeld een BMW X5 xDrive50e uit 2023.

Hier de nieuwere modellen op een rijtje.

Elektrische alternatieven met meer dan 600 km WLTP actieradius zijn misschien nog een optie.

De X5 ga je met dit budget niet vinden als 50e.
De Audi is blijkbaar minst gewild, je hebt voor 90k een 2024 uitvoering.

Je hebt 'een station' met sport onderstel, het kan natuurlijk prima dat bijvoorbeeld een E-kombi wel prima bevalt qua comfort.

Cayenne is denk ik het meest waardevast.

Is de enige reden voor SUV het nu te stugge onderstel van de A6? If so, dan zit er nog wel een wereld tussen huidige A6 en een SUV.

Ik denk dat je nu een A6 van modelgeneratie 4G hebt; 2012-2019? Ik ben paar jaar geleden van een A6 4G op 19 inch en met luchtvering overgestapt in een A6 '4K' (huidig model) op 21 inch en met adaptief onderstel - géén luchtvering. Vond ik erg spannend, maar uiteindelijk was de nieuwe A6 met grotere wielen en afwezigheid van luchtvering niet minder comfortabel! Sinds half jaar rijd ik nu een A8 hybride, wél weer met luchtvering. Dat is toch wel fijner :) maar ik heb luchtvering oprecht niet gemist op ex-A6.

Oftewel, een nieuw model A6 met luchtvering zou jouw 'klacht' al kunnen oplossen. Dan weer wel de belemmering dat de A6 als hybride niet met luchtvering te krijgen is noch is geweest. Dat is bij de BMW 5 en Mercedes E (waarschijnlijk) wel anders.

In de SUV opsomming zou je nog naar de Audi Q8 kunnen kijken, maar die is jong gebruikt relatief nog wel erg aan de prijs. Maar ja, dat geldt nog meer voor de Cayenne en evenzogoed voor X5.

Alle hybride SUV's zijn zware, logge auto's. Porsche slaagt er wel het beste in om dit in het rijden te 'verbloemen'. Dan moet je bij occasions wel alert zijn op alle goede onderstel-opties. Vaak gaan die dan helaas weer samen met hele grote wielen, waardoor het comfort weer afneemt. Om te bepalen van wat voor jouw wensen precies de juiste balans is, zal toch een serie proefritten goed bestede tijd zijn. De 'veilige' optie qua comfort in dit lijstje is de GLE, maar blijf dan weg van de AMG-pakketten.

Succes (y)

Als het een PHEV moet zijn met een 6-cilinder dan zal de GLE voor jou geen optie zijn. De GLE 350e en 400e zijn 4-cilinders, en de GLE53 AMG staat als plug-in nog maar net in de showroom voor prijzen vanaf dik 130k.

Overigens rijdt een GLE400e wel héél comfortabel (zeker met Airmatic), en je kunt er tot 100km elektrisch mee rijden.

Dan kom je al snel bij plug-in hybrides uit en dan zou ik toch voorkeur hebben voor een nieuwer model omdat de ontwikkelingen snel gaan. Bijvoorbeeld een BMW X5 xDrive50e uit 2023.

Hier de nieuwere modellen op een rijtje.

Elektrische alternatieven met meer dan 600 km WLTP actieradius zijn misschien nog een optie.

Het elektrische gedeelte vindt ik minder van belang. is puur voor de bpm anders had ik het neit gehoeven dus korter elektrisch rijden geen probleem. de nieuwste modellen hebben nog wat te weinig afgeschreven.

Volledig elektrisch wil ik absoluut nog niet. Rij 2-3 x per jaar in de nacht naar Oostenrijk en wil dan lekker met 180-200km kunnen rijden en dan ff snel tanken.

Je hebt 'een station' met sport onderstel, het kan natuurlijk prima dat bijvoorbeeld een E-kombi wel prima bevalt qua comfort.

Cayenne is denk ik het meest waardevast.
E kombi heb ik in ht verleden altijd gereden met heelijke 6 cinlinder diesels. nieuwse model vondt ik ook echt stug / niet fijn voor in het dorp. heb toen wel alleen met amg onderstel proef gereden moet ik zeggen.

Is de enige reden voor SUV het nu te stugge onderstel van de A6? If so, dan zit er nog wel een wereld tussen huidige A6 en een SUV.

Ik denk dat je nu een A6 van modelgeneratie 4G hebt; 2012-2019? Ik ben paar jaar geleden van een A6 4G op 19 inch en met luchtvering overgestapt in een A6 '4K' (huidig model) op 21 inch en met adaptief onderstel - géén luchtvering. Vond ik erg spannend, maar uiteindelijk was de nieuwe A6 met grotere wielen en afwezigheid van luchtvering niet minder comfortabel! Sinds half jaar rijd ik nu een A8 hybride, wél weer met luchtvering. Dat is toch wel fijner :) maar ik heb luchtvering oprecht niet gemist op ex-A6.

Oftewel, een nieuw model A6 met luchtvering zou jouw 'klacht' al kunnen oplossen. Dan weer wel de belemmering dat de A6 als hybride niet met luchtvering te krijgen is noch is geweest. Dat is bij de BMW 5 en Mercedes E (waarschijnlijk) wel anders.

In de SUV opsomming zou je nog naar de Audi Q8 kunnen kijken, maar die is jong gebruikt relatief nog wel erg aan de prijs. Maar ja, dat geldt nog meer voor de Cayenne en evenzogoed voor X5.

Alle hybride SUV's zijn zware, logge auto's. Porsche slaagt er wel het beste in om dit in het rijden te 'verbloemen'. Dan moet je bij occasions wel alert zijn op alle goede onderstel-opties. Vaak gaan die dan helaas weer samen met hele grote wielen, waardoor het comfort weer afneemt. Om te bepalen van wat voor jouw wensen precies de juiste balans is, zal toch een serie proefritten goed bestede tijd zijn. De 'veilige' optie qua comfort in dit lijstje is de GLE, maar blijf dan weg van de AMG-pakketten.

Succes (y)

Luchtvering is zoiezo een vereiste. zag dat de nieuwe Cayenne dat ik niet meer had. die hebben schroefveren met een adaptief onderstel dat lijkt me voor een SUV helemaal geen optie.

Denk dat een 2022 Cayenne wellicht de beste keuze is. Mercedes valt wel af in deze i.v.m. vier cilinders met weinig pk.
en de oudere modellen geen hybride dus veel BPM.

A8 of nog beter S-klasse zou ik fijn vinden maar is hier in het dorp helemaal een ramp.

Van de Cayenne heb ik nu al van een paar bekenden gehoord dat die niet beviel vanwege te stug en oncomfortabel. Ook in testen verliest de Cayenne het qua comfort vaak van z’n concurrenten.

De nieuwe E Estste zou je nog eens met Airmatic kunnen proberen, dat rijdt echt heel comfortabel zo weet ik uit eigen ervaring.

Laatst bewerkt:
Van de Cayenne heb ik nu al van een paar bekenden gehoord dat die niet beviel vanwege te stug en oncomfortabel. Ook in testen verliest de Cayenne het qua comfort vaak van z’n concurrenten.

De nieuwe E Estste zou je nog eens met Airmatic kunnen proberen, dat rijdt echt heel comfortabel zo weet ik uit eigen ervaring.
Vreemd, een Cayenne met luchtvering is uitermate comfortabel. Als je hem in sport stand hebt, is het harder. dat wel.

Ik kan het zelf niet beoordelen, maar de ene kennis heeft z’n Cayenne heel snel ingeruild voor een X5, en de andere wil weer terug naar een Q7 die hij daarvoor ook had. Beide vanwege het mindere comfort van de Cayenne, vooral binnen de bebouwde kom.

E kombi heb ik in ht verleden altijd gereden met heelijke 6 cinlinder diesels. nieuwse model vondt ik ook echt stug / niet fijn voor in het dorp. heb toen wel alleen met amg onderstel proef gereden moet ik zeggen.

Een E met lucht zonder AMG pakket is echt onverslaanbaar comfortabel..

Goede suggestie maar in zijn originele OP (er was een dubbelpost) stond dat Brits en Italiaans geen optie waren als ik me niet vergis? Dergelijke auto’s zitten nog een hele tijd in de garantie evt. nadien garantie bijkopen en als je dan toch om de 3 jaar wisselt kan er (financieel) niet veel fout lopen.

Als je een innige relatie wil met je dealer dan zou ik voor een Range Rover gaan, zoek je een betrouwbare auto dan zou ik ze laten staan.
Maar waarom is bpm van belang? Je koopt tweede hands of wil je importeren?

Als je een innige relatie wil met je dealer dan zou ik voor een Range Rover gaan, zoek je een betrouwbare auto dan zou ik ze laten staan.
Maar waarom is bpm van belang? Je koopt tweede hands of wil je importeren?
Wellicht importeren maar door d ebpm zie je ook dat niet hybride veel duurder is in Nederland.

Range Rover = geld rover en ik wil niet op vakantie en overal stil staan maar daar denk jij denk hetzelfde over dan ;)

Een E met lucht zonder AMG pakket is echt onverslaanbaar comfortabel..
Zou inderdaad ook nog kunnen. Mijn voorkeur gaat toch wel beetje naar SUV nu.
Veel andere auto's op de weg zijn ook hoge auto's dus wel lekker voor het zicht.

Wellicht van het weekend toch maar eens bij de dealer binnenstappen om de GLE en e te bekijken.

Zou altijd voor de X5 gaan.
Zelf heb ik net een X5 45e gekocht uit 2021, en 2021 en 2022 vallen zeker in jouw budget.
Ik kom uit een GLA (veel kleiner dan GLE uiteraard) hybride die ik nieuw heb gekocht, en heb geen seconde GLE overwogen. Puur subjectief omdat ik het model niet mooi vindt, maar rationeel vanwege de combi met een 4-cilinder motor. Heb slechte ervaringen met het samenspel tussen elektro en verbrandingsmotor in een Mercedes.

Pluspunten van X5 hybride: standaard luchtvering, 6 cilinder gekoppeld aan een fantastische ZF bak. (en vooruit, een plaatje om te zien, maar dat is subjectief)
Zou zeker het M sportpakket adviseren, evenals Harman Kardon

Ik heb zelf de Range Rover Sport gehad met v6 en ik heb geen enkele keer langs de weg gestaan. Persoonlijk dan ook weer mijn voorkeur samen met de Cayenne mocht ik uit dit soort auto’s kiezen.

De Q7 ziet eruit als een familie busje en de GLE als een posterchild voor obesitas. Mocht je de Cayenne niet willen dan zou ik de X5 overwegen.

Zou inderdaad ook nog kunnen. Mijn voorkeur gaat toch wel beetje naar SUV nu.
Veel andere auto's op de weg zijn ook hoge auto's dus wel lekker voor het zicht.

Wellicht van het weekend toch maar eens bij de dealer binnenstappen om de GLE en e te bekijken.
Onlangs voor een vriend een BMW X5 45E('21) geimporteerd. Deze gekocht bij een BMW-dealer inclusief 2 jaar Europese garantie, volledige onderhoudshistorie bekend. Het verschil met Nederlandse prijzen was na import 7-12KEur. Wellicht het overwegen waard.

Terug
Bovenaan