SUV met comfortabele instap

vvll f3166062

Net ingestapt
Ik ben op zoek naar een SUV met comfortabele instap. Wat is voor mij "comfortabel" (vanwege nekproblemen): dat ik niet onthoofd wordt als ik instap. Je moet je uiteraard wat bukken, maar welk merk en model van auto heeft de grootste afstand tussen de grond en de binnenkant van een open deur (dus waar je hoofd onder moet). Geen offroad jammer genoeg vanwege de hoogte niet compatibel met parkeergarage van 1m90 max.

Ik zit gelijk te denken aan hoekige modellen als de Suzuki Vitara. Hij moet niet al te gestroomlijnd zijn, want dan ligt de voorruit erg vlak. Wat dat betreft zou een Mini Countryman ook nog kunnen.

de grootste afstand tussen de grond en de binnenkant van een open deur (dus waar je hoofd onder moet)
Eigenlijk wil je dan dus een hoge deuropening, waarbij de stoelen niet te hoog zitten maar de bovenkant van het portier wel hoog is. Ik denk dan eerder aan een MPV of een (kleine) bestelauto (zoals @Wouter82 al aanhaalt). Die hebben vaak veel ruimte boven het hoofd. Vroeger hadden we een Fiat Dobló I en die was in dat opzicht super. Ik kan me voorstellen dat ook auto's als een Opel Zafira, Renault Kangoo, Scenic of (de oudere) Espace hieronder zullen vallen.
Maar inderdaad, wat meer achtergrond over het budget, gebruik (en daarmee ook mogelijke brandstofkeuze) zou handig zijn.

Bedankt al voor de reacties! Hierbij eerst nog wat meer informatie:
* gebruik: meestal 1p + hond; soms 3 à 4 personen; vnl woon-werk verkeer of 1/2x/j lange afstand voor vakantie (binnen EU); gebruik als particulier
* brandstof: liefst benzine - of mild hybride (diesel mijdt ik omwille van hoge BIV - verkeersbelasting; elektrisch: kan niet laden want rijhuis met amper laadpunten in de buurt)
* budget: ik heb voorlopig geen budget vastgelegd omdat ik eerst wil kijken waar ik uitkom met, zoals Roadracer het formuleerde: "een hoge deuropening, waarbij de stoelen niet te hoog zitten maar de bovenkant van het portier wel hoog is."

Huidige wagen is Mercedes B-klasse. Dat is niet slecht (nog niet exact gemeten), maar ik vervaar toch problemen. Ook altijd met Mercedes gereden. Ik zoek vooral een wagen waar ik niet om de haverklap mee naar de garage moet (dat kan met elk merk zo zijn, I know, als je de vrijdagnamiddag wagen hebt).

Ik ben nu heel breed aan het kijken. Ik vrees dat het een kwestie zal zijn van overal te gaan proberen (en met de meter gaan meten), maar op dit ogenblik ben ik nog niet veel on the road kunnen gaan. Enkel Volvo XC40 geprobeerd, maar dat was bedroevend. Ik moest dan tot XC90 gaan om een goed gevoel te krijgen. Maar die wagen is voor mij veel te overgedimensioneerd.

Een bestelauto zie ik eigenlijk minder zitten, maar misschien is dat onterecht en moet ik dat segment ook eens bekijken. Ik heb daar nog slechte ervaringen mee ivm geluidsisolatie en "uitgekleed" gevoel, maar dat is vermoedelijk afhankelijk van model dat je kiest.

Eigenlijk zoek ik een hoge, korte wagen (een soort jeepje dus, maar goed, daar moet ik dus van afstappen omwille van de hogere vermelde reden van hoogte parkeergarage).

BIV, dus België?

Een XC40 moet je in klimmen, om vervolgens inderdaad je hoofd te stoten. Je zoekt een auto met zoveel mogelijk ruimte tussen stoelzitting en dak, waarbij de raamstijl niet te vlak ligt (zoals bijvoorbeeld bij de Fiat Marea en de KIA EV6, daarbij kan je niet instappen zonder je hoofd erg ver in te trekken).
Een recente Ford Tourneo Courier iseen busje, maar zou voldoen: https://www.nl.ford.be/alle-modellen/new-tourneo-courier#models

De 'busjes' van tegenwoordig zijn erg comfortabel en gewoon op personenauto niveau. Zo een Tourneo rijdt echt heel prettig. Ik vind een Berlingo trouwens ook heel fijn rijden.

Kijk je naar een nieuwe of een gebruikte auto? Ik heb op 'MPV' geselecteerd en als ik je verhaal lees, dan zoek je een auto met een portier dat aan de voorzijde ook redelijk ver doorloopt. De Volkswagen Caddy of Touran zou dan ook een optie zijn, net als de Citroën C4 Picasso en de (vorige) C3 Picasso. Ook een Kia Soul of Dacia Dokker. Op het oog is een BMW 2-serie Active Tourer wellicht ook interessant (een Mercedes B-klasse tegenhanger).

BIV, dus België?
Denk het, BIV : Belasting op In Verkeersstelling - jullie MRB equivalent dus, maar iets tot veel of heel veel minder duur.
Bij kleine auto’s en/of een cylinderinhoud van maximaal 2000cc valt het vrij goed mee, daarboven ben je aan het feest… anders had ik wel een 3L 6 cylinder als hobbyauto gekozen, ook en vooral eigenlijk voor de jaarlijkse rijtaks. Onbetaalbaar met een “gewoon” budget.

Eerste waar ik aan dacht was een Golf Plus. Is een Golf met een hoger dak.

Ik denk MPV’s in het algemeen goed aansluiten op je behoefte.

Ford Tourneo Courier zou prima voldoen maar is wel een soort bestelbusje.

Een Subaru Forester zou ook kunnen maar die zijn nogal duur in BIV dacht ik.

Zonder budget is een G500 of Range Rover ook fijn voor een hoge instap :)

Naja.. een G klasse heeft een hoge instap maar moet je alsnog je nek buigen om in te stappen. Je wilt eigenlijk een auto waarbij de stoel niet te hoog is maar de deur wel, zodat je er gewoon in kan 'schuiven'. Had dat gevoel wel wat bij de yaris verso die mijn moeder ooit had.

Ik heb wel eens meegereden in de zo'n ford tourneo, erg comfortabel en lekker ruim in de hoogte inderdaad. Lijkt me een goede optie.

Goede praktische suggestie @beksie, vrienden van ons hebben er zo 1 en dat is waanzinnig ruim van binnen. Bestuurder is ruim 2meter. Achter hem passen met heel veel gemak 2 kinderstoelen.
Maar het kan zijn dat je je stoort aan de bestelwagenlooks en -roots. In Dieselversie was die niet bepaald stil op de snelweg en voor het betere weggedrag moet je em ook niet kopen. Wel veel waar en ruimte je geld.
Yaris verso is ook een goede, mijn ouders hadden dat als 2de auto (1.3VVTI) en gek genoeg reed ik daar nog best graag mee, pittig motortje.

Ik ben onlangs bezig geweest met de aanschaf van een niet al te grote SUV en daarbij heb ik van 10 potentiële kandidaten de hoogte vergeleken (heb ook nek-en rugklachten). Daarbij kwam cijfermatig de Suzuki Vitara met stip op de eerste plaats. Ging dan wel om de totaalhoogte, maar de Vitara heeft een vrij groot portier en een vrij steile voorruit, dus zou het bekijken zeker waard zijn.

Bedankt al voor de reacties! Hierbij eerst nog wat meer informatie:
* gebruik: meestal 1p + hond; soms 3 à 4 personen; vnl woon-werk verkeer of 1/2x/j lange afstand voor vakantie (binnen EU); gebruik als particulier
* brandstof: liefst benzine - of mild hybride (diesel mijdt ik omwille van hoge BIV - verkeersbelasting; elektrisch: kan niet laden want rijhuis met amper laadpunten in de buurt)
* budget: ik heb voorlopig geen budget vastgelegd omdat ik eerst wil kijken waar ik uitkom met, zoals Roadracer het formuleerde: "een hoge deuropening, waarbij de stoelen niet te hoog zitten maar de bovenkant van het portier wel hoog is."

Huidige wagen is Mercedes B-klasse. Dat is niet slecht (nog niet exact gemeten), maar ik vervaar toch problemen. Ook altijd met Mercedes gereden. Ik zoek vooral een wagen waar ik niet om de haverklap mee naar de garage moet (dat kan met elk merk zo zijn, I know, als je de vrijdagnamiddag wagen hebt).

Ik ben nu heel breed aan het kijken. Ik vrees dat het een kwestie zal zijn van overal te gaan proberen (en met de meter gaan meten), maar op dit ogenblik ben ik nog niet veel on the road kunnen gaan. Enkel Volvo XC40 geprobeerd, maar dat was bedroevend. Ik moest dan tot XC90 gaan om een goed gevoel te krijgen. Maar die wagen is voor mij veel te overgedimensioneerd.

Een bestelauto zie ik eigenlijk minder zitten, maar misschien is dat onterecht en moet ik dat segment ook eens bekijken. Ik heb daar nog slechte ervaringen mee ivm geluidsisolatie en "uitgekleed" gevoel, maar dat is vermoedelijk afhankelijk van model dat je kiest.

Eigenlijk zoek ik een hoge, korte wagen (een soort jeepje dus, maar goed, daar moet ik dus van afstappen omwille van de hogere vermelde reden van hoogte parkeergarage).
Met de rijhoogte van 190cm kun je prima Jeeps uit kiezen. Suzuki Jimny is 172cm. Jeep Wrangler 185cm. Landrover Discovery 189cm.

Hyundai’s hebben veel hoofdruimte. Zelf heb ik de Inster en die heeft een lage vloer en een hoog dak(alleen als EV) maar ook de Kona heeft dat. De Tuscon heeft wel weer een hogere instap maar veel hoofdruimte(5 cm meer dan de B-classe)

Mercedes B-klasse (2020) 99 cm hoofdruimte

Opel agila 105 cm hoofdruimte
Opel Meriva 106,5 cm hoofdruimte
Opel Zafira 106,5 cm hoofdruimte
Toyota Verso-S 107,5 cm hoofdruimte

Terug
Bovenaan