Bedankt al voor de reacties! Hierbij eerst nog wat meer informatie:
* gebruik: meestal 1p + hond; soms 3 à 4 personen; vnl woon-werk verkeer of 1/2x/j lange afstand voor vakantie (binnen EU); gebruik als particulier
* brandstof: liefst benzine - of mild hybride (diesel mijdt ik omwille van hoge BIV - verkeersbelasting; elektrisch: kan niet laden want rijhuis met amper laadpunten in de buurt)
* budget: ik heb voorlopig geen budget vastgelegd omdat ik eerst wil kijken waar ik uitkom met, zoals Roadracer het formuleerde: "een hoge deuropening, waarbij de stoelen niet te hoog zitten maar de bovenkant van het portier wel hoog is."
Huidige wagen is Mercedes B-klasse. Dat is niet slecht (nog niet exact gemeten), maar ik vervaar toch problemen. Ook altijd met Mercedes gereden. Ik zoek vooral een wagen waar ik niet om de haverklap mee naar de garage moet (dat kan met elk merk zo zijn, I know, als je de vrijdagnamiddag wagen hebt).
Ik ben nu heel breed aan het kijken. Ik vrees dat het een kwestie zal zijn van overal te gaan proberen (en met de meter gaan meten), maar op dit ogenblik ben ik nog niet veel on the road kunnen gaan. Enkel Volvo XC40 geprobeerd, maar dat was bedroevend. Ik moest dan tot XC90 gaan om een goed gevoel te krijgen. Maar die wagen is voor mij veel te overgedimensioneerd.
Een bestelauto zie ik eigenlijk minder zitten, maar misschien is dat onterecht en moet ik dat segment ook eens bekijken. Ik heb daar nog slechte ervaringen mee ivm geluidsisolatie en "uitgekleed" gevoel, maar dat is vermoedelijk afhankelijk van model dat je kiest.
Eigenlijk zoek ik een hoge, korte wagen (een soort jeepje dus, maar goed, daar moet ik dus van afstappen omwille van de hogere vermelde reden van hoogte parkeergarage).