Suzuki Jimny

In de crashtest is de Jimny helaas wel enigszins door het ijs gegaan:

https://www.euroncap.com/nl/results/suzuki/jimny/33370

En niet op de secundaire systemen, maar een te zwakke kooi en een onderbemeten airbag:

"In the frontal offset test, there was insufficient pressure in the driver's airbag to prevent it from 'bottoming out', allowing the head to contact
the steering wheel. The score for the head was penalised for the behaviour of the airbag and the displacement of the steering wheel, and
protection for this part of the body was rated as marginal. The passenger compartment was extensively deformed in the offset test,
especially around the door-frame and the score for the driver's chest was penalised for this unstable collapse. Combined with marginal
dummy readings, protection for this body area was rated as weak. Although dummy readings indicated good protection of the knees and
femurs of both driver and passenger, structures in the instrument panel and dashboard were thought to pose a risk of injury to occupants
of different sizes, and protection was rated as marginal. In the full-width, rigid-barrier impact protection of the head of the rear passenger
dummy was rated as weak, based on dummy readings during the test and protection of the chest of both driver and rear passenger was
marginal. Tests on the front seats and head restraints showed marginal protection against whiplash injury in a rear impact. A geometric
assessment of the rear seats indicated good protection. The standard-fit autonomous emergency braking (AEB ) system performed well in
tests of its functionality at the low speeds, typical of city driving, at which many whiplash injuries are caused. However, the Jimny did not
qualify for these points as Euro NCAP requires good head restraint performance as a pre-requisite for AEB points."

Opmerkelijk voor een volledig nieuw ontwerp.

Superleuk ding en echt een unieke aanbieding in zijn segment. Toch is het net niks.
Aan de 4x4 hebben we hier niet heel veel, hij is hier echt veel te duur, blijkbaar ook onveilig en na het kijken van de rijtest op de vorige pagina blijkbaar ook erg luidruchtig en onrustig op de snelweg.
Dus, zeker voor Nederland, niet echt een goed totaalpakket ben ik bang.
Leuk voor in het bos of in de stad maar op de snelweg heeft deze auto weinig te zoeken.
Uiterlijk helemaal geweldig maar ze hadden een paar punten echt wel beter moeten doen.

Foie Gras zei:
s velthuis zei:
In de crashtest is de Jimny helaas wel enigszins door het ijs gegaan:

Alsof dat ook maar iemand uitmaakt. Niemand heeft wekelijks een ongeluk.

Wat is dat nou voor raar argument? Het is geen klassieker, het is een auto ontwerp uit 2018. Dan is een zwakke kooi en een onderbemeten airbag op z'n minst opmerkelijk. En ja, ik denk dat dat wel degelijk veel mensen uitmaakt. Zeker als je 27 mille ervoor neer moet leggen...

Als ik het allemaal zo bekijk, vrees ik dat de Jimny geen partij is voor de al evenmin veel verkochte Panda Cross. Ondanks de koets uit 2011 doet die het beter in de euroNCAP (die koets is wel stabiel), goedkoper, op papier zuiniger en net zo capabel.

Geef mij toch de oude Jimny (of liever nog de SJ413/Samurai) maar: ik zie in dat filmpje al veel te veel moderne elektronische rommel die het echte offroad gebruik tot een kwetsbare (en dus dure) bezigheid gaat maken.:(

Live @ Paris Motor Show:

suzuki-jimny-ac-mondial-2018-02.jpg

suzuki-jimny-ac-mondial-2018-06.jpg

suzuki-jimny-ac-mondial-2018-13.jpg

suzuki-jimny-ac-mondial-2018-12.jpg

suzuki-jimny-ac-mondial-2018-17.jpg

Meer foto's: https://www.largus.fr/mondial/suzuki-jimny-un-4x4-mini-et-authentique-au-mondial-de-lauto-9413402-miniphotos.html

Voor hen die zoiets nieuw zouden willen (en kunnen) aanschaffen:
Spaar (ten opzichte van genoemde € 30.000,--) € 8.700,-- door, en je kunt om een nieuwe Subaru Forester.
Er zullen nauwelijks punten zijn waarop de Forester minder scoort dan deze Jimny.
De Forester is die € 8.700,-- hogere prijs méér dan waard.

Terminator10 zei:
Spaar (ten opzichte van genoemde € 30.000,--) € 8.700,-- door, en je kunt om een nieuwe Subaru Forester.
Er zullen nauwelijks punten zijn waarop de Forester minder scoort dan deze Jimny.

Het is inderdaad een feit dat de Jimny in NL heel weinig kans maakt vanwege z'n veel te hoge prijs, helaas is deze auto de dupe van ons CO2-tax beleid. In Duitsland beginnen de prijzen bij 17k, bij ons komt er dan nog even 10k belasting bij :(.

@BENZine, dat CO2-tax-beleid, heeft Subaru daar dan geen last van, denk je....?
Zo'n Forester zou dan ten opzichte van zo'n Jimny toch flink duurder moeten zijn dan de huidige € 38.700,--, maar dat ís ie niet.

Terminator10 zei:

Het is maar net wat je wilt: Jimny en Forester vergelijken vind ik net zoiets als appel en peer... het vergelijk onderling houd wel ongeveer op bij "voertuig".
Als offroad liefhebber zie ik voor de Jimny toch veel meer mogelijkheden om eens lekker een dagje te gaan baggeren als voor een Forester, de Forester is toch meer een greenlane-ding.

Terminator10 zei:
@BENZine, dat CO2-tax-beleid, heeft Subaru daar dan geen last van, denk je....?
Zo'n Forester zou dan ten opzichte van zo'n Jimny toch flink duurder moeten zijn dan de huidige € 38.700,--, maar dat ís ie niet.

De Forester kost in Duitsland vanaf 26k. Naar verhouding betaal je bij de Jimny dus veel meer CO2 tax.

De Forester 'greenlane'...? Kom op zeg, de hele goede offroad kwaliteiten van de Forester zijn algemeen bekend én erkend. Dankzij de superieure AWD van Subaru.

En mocht je nog met Lego spelen, ja, dan vind je het blokkendoosje Jimny vast erg leuk.
Hoe moeilijk kan het zijn om te zien dat Subaru méér aandacht aan het design heeft geschonken dan Suzuki met de Jimny. Dan moet je die voorlaatste Forester tóch eens even goed van dichtbij bekijken (en bedoel dus niet meest recente facelift).
Van de Jimny stelen qua uiterlijk vooral de twee ronde koplampjes de show en dat is het zo'n beetje.

Als je deze twee auto's al niet met elkaar zou kunnen vergelijken, dan is het wel omdat je met een Forester veel, heel veel meer auto voor je geld krijgt, zelfs met inachtneming van de wat hogere aanschafprijs. En waarmee je óók nog kunt snelwegcruisen naar de Alpen of andere verder weg liggende bestemming. Niet alleen qua wegligging, maar ook qua comfort (fatsoenlijke stoelen bijvoorbeeld). Dát is het mooie van een Forester of Outback : én prima in terrein én comfortabel op de snelweg. Én met volwaardige ruimte voor 4 personen, ook dát nog.
De Jimny bewijst slechts zijn voordelen in terrein en als stadsautootje; daar houdt het wel mee op. Minder breed inzetbaar dan een Forester.

Maar goed, als iemand zo'n overpriced Jimny wil aanschaffen, prima toch. Maar er is veel te zeggen om even door te sparen voor een Forester, want een Forester lelijk noemen en blokkendoos Jimny niet, da's toch wel wat apart (al is dat kwestie van smaak). Dan zijn het dus vast die twee guitige koplampjes die enkelen ertoe zal overhalen om zo'n Jimny te kopen. Óf wat te weinig euro's om voor een Forester te gaan.....

Ben je op je teentjes getrapt of werk je voor Subaru?

Wat een 'fijne' (niet-)inhoudelijke bijdrage van je, @Wouter82... Super !!
Waar nog bij komt dat ik je vraag ontkennend kan beantwoorden.

Ik ben oprecht verbaasd dat je een discussie van zeven weken geleden oprakelt en dat je het onderwerp van dit topic, de Jimny, afkraakt en de Forester ophemelt, terwijl die auto's bar weinig met elkaar van doen hebben.

Ik ben oprecht verbaasd dat je een discussie van zeven weken geleden oprakelt en dat je het onderwerp van dit topic, de Jimny, afkraakt en de Forester ophemelt, terwijl die auto's bar weinig met elkaar van doen hebben.

Ik rakel helemaal niks op !
Ik REageer op de reacties van Muddy en Dakloos, die ik vóór vandaag beide nog niet gelezen had.
Maar nu wordt het te moeilijk voor je? Of toch niet...?

En verder is jouw zogenaamde verbazing van 17.33 uur wat slecht te rijmen met je vraag van 17.21 uur. Je probeert je er dus gewoon een beetje uit te lullen met je laatste reactie.

Kalm aan, ik wist niet dat het je zo veel zou doen. En gelukkig lever je zelf wel een 'fijne' en inhoudelijke bijdrage...

En gelukkig lever je zelf wel een 'fijne' en inhoudelijke bijdrage...

'fijne' sloeg op 'niet-inhoudelijk'.... Inderdaad tóch allemaal te moeilijk voor je.
En dat je mijn reactie van 17.13 uur niet 'fijn' vindt, dat is jouw probleempje. Maar inhoudelijk was ie sowieso wél.
Hier laat ik het bij. Welterusten zometeen.

Terminator10 zei:
De Forester 'greenlane'...? Kom op zeg, de hele goede offroad kwaliteiten van de Forester zijn algemeen bekend én erkend. Dankzij de superieure AWD van Subaru.

Als offroad liefhebber heb ik de Forester uit mogen proberen: dat ding presteert echt wel wat met z'n 4wd maar is domweg veel te kwetsbaar voor het schaderijden op bumpers, dorpels en bodemplaat: te laag bij de grond, te grote in- en uitloophoeken en een toch vrij kwetsbare aandrijflijn... en over de combi van z'n deftige interieur en een paar baggerlaarzen + overall zal ik dan maar niet eens uitweiden, want dat wordt gewoon afschrijven i.p.v. schoonspuiten.

Dus 'greenlane' inderdaad... want echt offroad rijden gaat bij een offroad liefhebber toch wel iets verder als alleen wat hobbelige zandweggetjes en een weiland overwinnen... daar hoort het nemen van een slootje, over boomstammetjes/-stronkjes, rotsblokje enz. rijden ook gewoon bij.
En daar heb je gewoon een ouderwets degelijke starre aandrijflijn liefst voorzien van een paar mechanische 100%-sperren voor nodig, dat gaat het echt niet worden met die "superieure" AWD aandrijflijn van Subaru.

En daarom gaf ik ook al aan dat het een appel met peer vergelijk is.... een Jimny steekt totaal anders in elkaar als een Forester, en de doelgroep is ook totaal verschillend.
Dit soort offroadwerk hoef je met een Forester dus echt niet te gaan proberen:

211mghw.jpg

nl3leq.jpg

Terminator10 zei:
Hoe moeilijk kan het zijn om te zien dat Subaru méér aandacht aan het design heeft geschonken dan Suzuki met de Jimny.
Genoeg vrouwen die dagelijks veel tijd aan hun uiterlijk besteden. Maar al geef je een aap een gouden ring...

Terminator10 zei:
Maar er is veel te zeggen om even door te sparen voor een Forester, want een Forester lelijk noemen en blokkendoos Jimny niet, da's toch wel wat apart (al is dat kwestie van smaak). Dan zijn het dus vast die twee guitige koplampjes die enkelen ertoe zal overhalen om zo'n Jimny te kopen. Óf wat te weinig euro's om voor een Forester te gaan.....
Nou ik was ook niet van plan euro's stuk te slaan op een nieuwe Jimny. Maar dan liever doorsparen voor een Wrangler of G. Vanwege die ronde koplampen.

Hoe moeilijk kan het zijn om te zien dat Subaru méér aandacht aan het design heeft geschonken dan Suzuki met de Jimny. Dan moet je die voorlaatste Forester tóch eens even goed van dichtbij bekijken (en bedoel dus niet meest recente facelift).

Haha leuke humor op de donderdag..

m1ny97ubn1nq.jpg

Subaru is juist het toppunt van saai design in een niet erg modern jasje

In Mother Russia is de Forester er voor 24.000 euro. En de Jimny 14.000 euro. Dus het is puur de belasting inderdaad die hem duur maakt.

In BE vond ik er intussen al enkele leuke te koop op Autoscout (20.000 EUR is echt wel betaalbaar voor zo'n speeltje).
Helaas, ze zijn de koffer vergeten :cry:

1280x960.jpg

Of ze zijn de achterstoelen vergeten. :)
In NL is ie pas over een paar jaar interessant; import, als de BPM goed is afgeschreven.

Je kan dit bezwaarlijk een "achterbank" noemen ;)

640x480.jpg

De meesten zullen wel als tweezitter rondrijden (al dan niet omgebouwd naar grijs kenteken).

640x480.jpg

Autoscout.be zei:
Beschrijving
New Jimny 2019 wordt nu gelanceerd, kom zeker kijken. Proefrit op afspraak.
Levering mogelijk volgens leveringstermijnen van Suzuki Belgium, wegens succes van deze wagen momenteel december 2019.

Extra kennis korting cheque van 500 euro indien u deze bestelt voor 15 januari 2019.

Carfanatic zei:

Zoiets zie je wel veel meer in Duitsland, Oostenrijk en Scandinavië: de oude Jimny, Suzuki Samurai en Daihatsu Taft / Rocky worden daar ook nog steeds ingezet voor gladheidsbestrijding.
Door z'n geringe breedte en wendbaarheid zijn ze ideaal inzetbaar op fietspaden, voetgangersgebieden, bedrijfspercelen en privéterreinen/eigen wegen.

Suzuki Jimny Going Away In Europe, Returning As Commercial Vehicle

Without going too deep on the European Union’s 2021 emission regulations, automakers must maintain a certain fleet-wide average for C02 emissions. Despite having a small 1.5-liter gasoline engine, the Jimny actually pumps out surprisingly high levels of C02. Combine this with it being an extremely popular vehicle – wait times for a new Jimny are reportedly upwards of a year in some areas – and Suzuki’s overall average takes a hit.

As such, the Jimny will bow out after this year in Europe but here’s the catch. The standard passenger version will be cut, but a commercial version with small interior changes and no rear seats will emerge in 2021. Commercial vehicles aren’t subject to the same emission standards, so yeah, you might say Suzuki is working the system to its fullest extent. Beyond that, the Autocar India report also says a full-blown passenger version is likely to return with a different engine, but exactly when that might happen is unknown.

Meer info: https://www.motor1.com/news/394331/suzuki-jimny-dropped-in-europe/

Autoweek.nl zei:
De Suzuki Jimny is al eventjes uit de prijslijsten verdwenen in Nederland, maar hij keert terug! Ruimer dan voorheen, maar wel ten koste van de zitplaatsen achterin.

Alweer twee maanden geleden kon AutoWeek als eerste melden dat er een bestelversie van de Suzuki Jimny naar Nederland komt. De Suzuki Jimny Professional is nu ook officieel aangekondigd voor een marktintroductie begin 2021. Zoals we toen al vermoedden, luidt de komst van de Jimny Professional ook definitief het einde in van de hier eerder nog leverbare personenversie. Die keert volgens de importeur niet meer terug.

De bestelversie moet het stellen met slechts twee zitplaatsen, maar daarvoor krijg je achterin natuurlijk wel de nodige ruimte terug. De bagageruimte is dankzij de afwezigheid van de achterbank in totaal 863 liter groot. Ook is de laadvloer vlak gemaakt. Wel zo makkelijk. In vergelijking met de reguliere Jimny met de achterbank plat slokt de Professional 33 liter meer bagage op. Er kan tot 150 kilo aan spullen worden vervoerd, in tegenstelling tot de 115 kilo die het voorheen was. Een netje achter de stoelen zorgt ervoor dat de inzittenden niet zomaar pakketjes gaan koppen bij een stevige remactie. Verder blijft alles overigens bij het oude en ook doet nog altijd de 1.5 viercilinder met een vermogen van 102 pk dienst als krachtbron.

Nu is uiteraard de grote vraag; wat doet deze versie met de prijs van de Jimny? Helaas hoorden we in september al dat het model vanwege zijn afmetingen niet in aanmerking komt voor een grijs kenteken, zodat gewoon bpm wordt berekend. De exacte vanafprijs meldt Suzuki later nog, maar reken dus niet op een forse prijsdaling ten opzichte van de reguliere uitvoering. De levering van de bestel-Jimny begint in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar.

De N1 registratie heeft sowieso een gunstig effect op de prijs omdat de BPM niet meer op de uitstoot gebaseerd is maar op de ex/ex prijs.

geel grijs
exex € 14.997 € 14.997
BTW € 3.149 € 3.149
BPM € 12.577 € 4.371
inin € 30.723 € 22.517

Prijs van de Jimny is bekend: <https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/prijs-suzuki-jimny-professional-bekend/>

Suzuki wil er blijkbaar iets meer op verdienen, want de ex/ex prijs wordt nu €20.844,59. Die gaat dus bijna 6k omhoog!

geel grijs
exex € 14.997,00 € 20.844,59
BTW € 3.149,37 € 4.377,36
BPM € 12.577,00 € 6.575,41
inin € 30.723,37 € 31.797,36

ex BTW € 27.574,00 € 27.420,00

^^^ Dus, in/in betaal je nog meer dan in 2019 voor de versie mét een achterbank..o_O

Juist omdat het een bedrijfsautoversie betreft, lijkt mij een ander prijsniveau beter te verkopen aan reeds bestaande gebruikers.

Jammer, het is een leuke maas in de regelgeving wat voor dit type voertuig gewoon gunstig kan uitpakken. Zoals 30-35 jaar geleden met de SJ ook kon.
Maar ja, als Suzuki (Louwman) de prijs zodanig opschroeft..

De Jimny 5-deurs, helaas niet voor Europa volgens AutoWeek... De 5-deurs is 3985 mm lang en heeft een wielbasis van 2590 mm.

05_o.jpg

02_o.jpg

03_o.jpg

04_o.jpg

01_o.jpg

Bron: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1469675.html / https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1469715.html

2023-suzuki-jimny-heritage.jpg

Much like the Mazda MX-5 Miata, the Suzuki Jimny is one of the few cars impossible not to love. It's adorably small, relatively affordable, and with serious off-road chops. Launched in 1970, it was the company's first global commercial success and is still going strong more than half a century later. To celebrate the model’s illustrious past, a Heritage special edition is now available in Australia.

Capped at only 300 examples, the Jimny Heritage is based on the GLX trim level and comes fitted with red mudflaps front and rear, with the latter featuring Suzuki embossing. Retro-flavored body decals are included, and customers can order the vehicle with a Black Pearl, Jungle Green, White, or Medium Grey paint finish. All cars ride on 15-inch alloys and are sold exclusively with a five-speed manual transmission and four-wheel drive. https://www.motor1.com/news/655410/suzuki-jimny-heritage-edition-debut/

Ja, erg leuk die striping. Ik kan me het gek genoeg niet op deze manier herinneren van de SJ's uit de jaren 80, maar zéker wel van de Rocky's, Pajero's en Troopers uit die tijd.

Het heeft een jaar geduurd maar nu is de 5-deurs Nomad er eindelijk (in Japan)

007_o.jpg

002_o.jpg

003_o.jpg

002_o.jpg

009_o.jpg

031_o.jpg

Dat is al de tweede Indiase Suzuki in Japan na de Fronx. Ook Honda verkoopt tegenwoordig een Indiaas model in Japan: de Elevate (als WR-V in Japan).

Terug
Bovenaan