Suzuki Lapin (JP)

Guest
03.jpg

15.jpg

02.jpg

04.jpg

32.jpg

33.jpg

41.jpg

Japanse merken bieden in het thuisland een heel arsenaal aan kleine, guitig getekende kleintjes aan waar we hier vaak nog nooit van gehoord hebben. Vandaag hebben we de Suzuki Alto Lapin te pakken!

Vandaag in weinig relevant, toch interessant: de nieuwe Lapin! De Alto Lapin is - zoals z'n naam al weggeeft - gebaseerd op de hier voorlaatste Suzuki Alto, die her en der nog geproduceerd wordt. De Lapin is - zoals veel kei-cars een doelgroep hebben - speciaal gericht op de vrouwelijke koper.

De Lapin is vanbuiten nog ronder vormgegeven dan voorheen het geval was (foto 6). Uiteraard is de kei-car tot het dak afgeladen met slimme opbergmogelijkheden. Volautomatische airco is standaard, evenals een interface die met de stem te bedienen is. Onder de kap liggen de bekende 660 cc grote driecilinders met 54 pk. Een geblazen exemplaar levert 60 pk en uiteraard is de kleine Japanner met vierwielaandrijving te krijgen. https://www.autoweek.nl/nieuws/33081/suzuki-presenteert-nieuwe-alto-lapin

Zelfs de wielen ala Mini.. maar de huidige Mini vind ik tegenwoordig nogal lomp dus dit vind ik dan wel weer geinig

ovv zei:
Grappig dat er een lapin in het logo staat.
Logisch toch? :)
Nu alleen even wachten tot de rechthebbenden op de beeldmerken van Nijntje en Playboy zich melden voor schadevergoeding. Allebei behoorlijk prominent in Japan.

Dit is toch zoveel leuker dan die anonieme zooi die de Japanse constructeurs hier als kleine wagen op de markt gooien?
Waarom blijven die speeltjes altijd voorbehouden voor de eigen Japanse markt?

British Racing Green zei:
Dit is toch zoveel leuker dan die anonieme zooi die de Japanse constructeurs hier als kleine wagen op de markt gooien?
Waarschijnlijk omdat ze voor ons toch net iets te klein zijn. En vergeet ook de kosten van ombouwen naar links stuur niet; dat vergt bij dit formaat vermoedelijk een totale reorganisatie onder de motorkap. Wordt dan toch te duur. Ze worden, denkelijk om die reden, ook niet verkocht in China en Zuid-Korea waar rechts gereden wordt (en waar prijs gesteld wordt op een flink formaat).

synecdoche zei:
Waarschijnlijk omdat ze voor ons toch net iets te klein zijn. En vergeet ook de kosten van ombouwen naar links stuur niet; dat vergt bij dit formaat vermoedelijk een totale reorganisatie onder de motorkap. Wordt dan toch te duur. Ze worden, denkelijk om die reden, ook niet verkocht in China en Zuid-Korea waar rechts gereden wordt (en waar prijs gesteld wordt op een flink formaat).

Die Japanse Kei-cars hebben ruimte zat. Ik waardeer ook de simpelheid van die auto's. Dat van het stuur ombouwen naar de andere kant zal wel de ware reden zijn om die auto's hier niet te voeren.

Iets voor in een attractiepark, speeltuin of op een kermis, niet voor op de weg (n)

---GT--- zei:
synecdoche zei:

Die Japanse Kei-cars hebben ruimte zat. Ik waardeer ook de simpelheid van die auto's. Dat van het stuur ombouwen naar de andere kant zal wel de ware reden zijn om die auto's hier niet te voeren.

Wel in het UK leverbaar?

Ik vrees dat Europeanen liever een zwaar en rond modepopje hebben, dan een praktische Kei-car. Ik denk echt niet dat een Europese Aygo veel ruimer zal zijn dan zo'n Japans rugzakje. De gemiddelde klant wil hem niet, dus komt hij er ook niet. Maar laat ik nou net niet de gemiddelde klant zijn...

@Herr Dr. von Zen
Kei-Cars blijven allemaal in Japan. Dat zijn de enigen die er het praktische nut van inzien - en er fiscaal voordeel bij hebben :).

Wij zouden er ook praktisch nut en fiscaal voordeel van hebben Alleen heerst er in Europa een virus, genaamd Premium. Daar worden alle auto's aan gespiegeld.

Onzin, A-segment auto's doen het ook goed en de meeste zijn verre van premium. De keicars zijn simpelweg te klein voor ons. Ze hebben vrij veel ruimte in kleine verpakking voor Japanners ja. Zet er grotere stoelen in plus grotere Europeanen en het zal vast allemaal niet zo heel prettig zijn. Europa kreeg niet voor niets de Wagon R+, een grotere variant van de Wagon R

Markie Markie zei:
Onzin, A-segment auto's doen het ook goed en de meeste zijn verre van premium. De keicars zijn simpelweg te klein voor ons. Ze hebben vrij veel ruimte in kleine verpakking voor Japanners ja. Zet er grotere stoelen in plus grotere Europeanen en het zal vast allemaal niet zo heel prettig zijn. Europa kreeg niet voor niets de Wagon R+, een grotere variant van de Wagon R

Inderdaad. Geboren uit strenge voorschriften en niet ontstaan vanuit een sympathieke gedachte van de fabrikant: kei-cars zijn te klein voor de gemiddelde europeaan.
Omhoog hemelen van kei-cars is onzin. :)

Kunnen jullie dat met cijfers (maten) staven? Zijn kei-cars van binnen kleiner dan een smart of een oer-mini? Hoeveel kleiner zijn ze dan bv een Alto?

Het is misschien niet altijd een kwestie van formaat; zie de eerste foto bij dit artikel op Jalopnik: https://jalopnik.com/show-us-the-best-kei-cars-5979838. Kei cars zijn voor ons tegenwoordig domweg te klein, net zoals de oude Fiat 500 en 600 en de oer-Mini. Daar passen de Europeanen van nu niet meer in. Destijds trouwens ook al niet.; ik heb ze alle drie gereden want ik ben uit die tijd en het was afzien, en ik ben maar 1m72.

Een Kei-car kan wat smaller zijn dan wat we in Europa gewend zijn, maar de been- en hoofdruimte zijn vaak prima in orde. Dat is bij de ruim vier meter lange en tien ton wegende Opel Corsa nog maar de vraag...

Nee, over het algemeen is een kei-car in hoogte en lengte ook te klein. :)

---GT--- zei:

Vandaar dat er geen enkele kei car leverbaar is op de Britse markt. Op de elektrische wagentjes van Mitsubishi en PSA na dan, maar die worden hier ook verkocht.

---GT--- zei:
Een Kei-car kan wat smaller zijn dan wat we in Europa gewend zijn, maar de been- en hoofdruimte zijn vaak prima in orde. Dat is bij de ruim vier meter lange en tien ton wegende Opel Corsa nog maar de vraag...

Je kunt overdrijven om een punt te maken, maar je kunt daar ook in doorschieten...

Kei cars hebben zeker hun charme, ze bieden inderdaad vaak veel binnenruimte in verhouding tot de buitenmaten. De Daihatsu Cuore scoorde op dat vlak ook goed. Die had ten opzichte van de Japanse Mira onder meer een veel ruimer bemeten 1,0-liter benzinemotor. Echter de interieurbreedte is dan weer beperkt (1.475 mm), da's toch 16,5 cm smaller dan een Volkswagen up!, waardoor je in de Cuore schouder aan schouder zit. Daarnaast maakte de dure yen de Daihatsu's destijds onrendabel. Feit is dat een kei car in Japan niet minder kost dan een uit Thailand geïmporteerde Nissan March (Micra) of Mitsubishi Mirage (Space Star). Een autofabrikant als Suzuki zal er toch niet voor niets voor kiezen om voor andere markten dan de thuismarkt (India, Europa, Thailand) stadsauto's te ontwikkelen die langer en vooral breder zijn dan de exclusief voor de thuismarkt bedoelde kei cars.

Afgezaagd verhaaltje over die 'te zware' Corsa, die trouwens niet meer weegt dan de directe concurrentie.
Voor de gemiddelde Japanner zal de hoofdruimte in die Lapin wel in orde zijn, maar voor de gemiddelde Europeaan????
In zo'n Kei-car moet je elkaar alleszins wel graag zien: in de breedte houd je geen ruimte over. Benieuwd hoe die uit een aanrijding in de flank te voorschijn komt.
Toch liever zo'n Corsa van tien ton denk ik.

@synecdoche en JP2010: Zonder cijfers overtuig je me niet. Ik kom ook uit de tijd van de oer-mini, de oer-500 en 600. Ben zelf met een Fiat (eigenlijk Seat) 850 begonnen. Ken de formaten dus ook. ;)
Daarom blijf ik bij mijn standpunt. :LOL:

Botsproeven: dat is een punt, maar zijn ze daar überhaupt aan onderworpen? :eek:

Ik heb een smalle Daihatsu Move gehad. Veel ruimer wordt een personenauto niet. Ik heb geen enkele behoefte aan meer breedte gehad.

lol de accessoires folder is ook wel apart.. https://www.suzuki-accessory.com/lapin/HTML5/pc.html

Verder lijkt het een wellus-nietus verhaal te worden. Zolang niemand met de exacte binnenmaten van een random kei-car en een normale A-segment auto dan heeft dit weinig nut. Maar wie weet wilt GT maar vooral JP weer het laatste woord hebben.. :rolleyes:

Als je een koelkast wilt vervoeren, is de Suzuki WagonR+ de ruimste compacte auto die je kunt vinden.
En ja, botsen moet je met geen enkele auto dioen. ;)

---GT--- zei:
Als je een koelkast wilt vervoeren, is de Suzuki WagonR+ de ruimste compacte auto die je kunt vinden.
En ja, botsen moet je met geen enkele auto dioen. ;)

True, maar je kunt ook gebotst worden. ;)
Waarom zou je een kei-car willen als je voor dezelfde prijs een zwaarder gemotoriseerdere en ruimere auto kunt rijden?

JP2010 zei:
True, maar je kunt ook gebotst worden. ;)
Waarom zou je een kei-car willen als je voor dezelfde prijs een zwaarder gemotoriseerdere en ruimere auto kunt rijden?

Ik heb een forse botsing meegemaakt in een Alto uit 1996 en ervaren dat het hard meeviel. Dus zou ik geen zwaardere auto kopen, vanwege de onkosten.

Misschien moet je gewoon een leuke kei-car importeren. Ben je weer helemaal het mannetje. Ja toch, niet dan? :cool:

Een tweedehands Swift 1.0 van slechts 720 kilo, met een verbruik van 1 op 20 voldoet prima aan de verwachtingen.

---GT--- zei:
Een tweedehands Swift 1.0 van slechts 720 kilo, met een verbruik van 1 op 20 voldoet prima aan de verwachtingen.

De verwachtingen? Welke verwachtingen, jouw verwachtingen?

---GT--- zei:
Ik heb een forse botsing meegemaakt in een Alto uit 1996 en ervaren dat het hard meeviel. Dus zou ik geen zwaardere auto kopen, vanwege de onkosten.

Dat zal wel érg hard geweest zijn...
Was het tegen 5 of 10 km/u? o_O

iDS zei:
---GT--- zei:

Dat zal wel érg hard geweest zijn...
Was het tegen 5 of 10 km/u? o_O

Ik stond te keren op de weg, terwijl een eigenwijze 205-tante vond dat ik daar niet mocht staan. Dus heeft ze met volle bewustzijn haar 205 in mijn Alto geboord. Ze had ook kunnen remmen. Maar goed, ik kon met mijn Alto verderrrijden, terwijl de 205 afgevoerd moest worden.

---GT--- zei:
Zoveel mogelijk auto voor zo weinig mogeliijk geld. En zo weinig mogelijk kilometerkosten.

Ah ja, je wil zo weinig mogelijk geld neerleggen voor een auto. Ìk zou dan nog niet voor een kei-car gaan. Ik begrijp dat dergelijke wagentjes nou niet de beste wegligging en comfort hebben, daarnaast -zoals gezgd- niet bijzonder veel binnenruimte hebben. Om over de veiligheid maar te zwijgen.
Maar als je bereid bent die concessies te doen, dan is een kei-car jouw ding.
Ga je er 1 importeren, GT? :)

Ach, voor in de stad? Naar de stad toe past het wel achterin mijn Vectra C Caravan... :LOL:

Veel goedkoper dan een fiiets zal mijn Swift niet worden. Hij is ook nog eens eenvoudig te repareren.

---GT--- zei:
Veel goedkoper dan een fiiets zal mijn Swift niet worden. Hij is ook nog eens eenvoudig te repareren.

Maar ben benieuwd, ben je van plan een kei-car te kopen? :)

Misschien kunnen jullie whatsapp uitwisselen? Nu snap ik waarom dit forum zo rustig is. Enkele personen verzieken het hier behoorlijk

Daar is alles al over gezegd, afgezien van het ontbreken van antwoorden op de serieuze vragen die ik heb gesteld...

Herr Dr. von Zen zei:
Daar is alles al over gezegd, afgezien van het ontbreken van antwoorden op de serieuze vragen die ik heb gesteld...

Kunnen we het er niet op houden dat de markt ze hier niet wil? Dat is vermoedelijk ook de reden dat Kei cars in de toch bijna even volle buurlanden van Japan evenmin gewild zijn. Koreanen en Chinezen rijden gemiddeld in grotere auto's rond dan wij. Zal wel een kwestie zijn van status, "gezicht" of hoe het mag heten.

Terug
Bovenaan