SVF: Uit de Note // Franse revolutie: Renault Clio 0.9 TCe Estate 2014 224.000 km // Witte rook!

Gefeliciteerd met de Clio. Veel fijne en veilige kilometers gewenst.

Voor wat betreft de taxatie van de Note: als je goed onderhoud kunt aantonen nemen ze dat ook wel mee in de waardebepaling.

• Leuk
Waarderingen: SVF
Het wrak wordt op een soort veilingsite gezet voor opkopers en die hebben een paar dagen de tijd om te bieden... Na een weekje wordt de schade naar jou toe afgewikkeld, veelal.....

• Leuk
Het was een gure donderdagmiddag toen het noodlot toesloeg. Of beter gezegd: het "noteweer". De storm raasde met ongekende kracht door de straten, en de windstoten lieten de bomen angstaanjagend buigen. Midden in dit natuurgeweld stond zij: een trouwe, metallic-grijze Nissan Note. Een auto die nooit klaagde, altijd startte en synoniem stond voor betrouwbaarheid.
Maar tegen een eeuwenoude, topzware eik was zelfs haar Japanse degelijkheid niet bestand. Met een luid gekraak begaf de boom het. De stam maakte een perfecte landing, pal op het dak van de Note.

Kraak. Pats. Einde verhaal.

De Nissan Note was in één klap veranderd in een glooiend landschap op wielen. Total loss. Een tragisch einde, veroorzaakt door het noodweer dat de geschiedenis in zou gaan als het ultieme noteweer.

De leegte en de haast
Het verlies kwam hard aan. De Note had jarenlang trouwe dienst bewezen, van de wekelijkse boodschappen tot vakanties vol herinneringen. Maar ja, het leven staat niet stil en een huishouden zonder wielen is als een Note zonder interieurruimte: onpraktisch. Er moest direct geschakeld worden. De verzekeringsexpert was nog niet eens langsgekomen om het vonnis officieel te tekenen, en het wrak stond zelfs nog onder de boom te wachten op de takelwagen.
De drang naar mobiliteit won het van de rouw. Er werd online gespeurd, gebeld en diezelfde avond nog een knoop doorgehakt.
De opvolger? Een glanzende, compacte Renault Clio.

Een pijnlijke ontmoeting op de oprit
Het contrast had niet groter kunnen zijn. De volgende middag rolde de Renault Clio de oprit op. Dynamisch, modern, strak in de lak en met die typische Franse flair. De Clio spon tevreden en parkeerde... recht tegenover het gehavende wrak van de Nissan Note, die inmiddels door de brandweer onder de takken vandaan was gehaald.
Het was een tikje ongemakkelijk, alsof je je nieuwe liefde mee naar huis neemt terwijl je ex nog met ingepakt hoofd op de bank de spullen staat in te pakken.

De stand van zaken op de oprit:
1. De Nissan Note:
Een deuk in het dak, een deuk in het ego, wachtend op de sloophamer. Maar nog altijd met die trotse blik in de koplampen.
2. De Renault Clio:
Klaar voor het avontuur, glimmend in de zon, onschuldig onbewust van de storm die haar voorganger had geveld.

Het afscheid van de Note moest nog officieel plaatsvinden. De papieren waren nog niet getekend, de sleutels hingen nog aan de haak in de gang. Het voelde bijna als verraad, zo snel. Maar toen de zon doorbrak na het beruchte noteweer, weerspiegelde het licht prachtig op de motorkap van de Clio.
De Note had plaatsgemaakt. Niet omdat ze niet meer wilde, maar omdat de natuur het besloot. En terwijl de takelwagen uiteindelijk de Note meenam naar haar laatste rustplaats, startte de Clio met één druk op de knop.

Een nieuw hoofdstuk was begonnen.

Pfhoe! Dat is schrikken zeg! Succes met de afhandeling en gefeliciteerd met de opvolger!

• Leuk
voor de rest: de gemeente kan alleen een beroep op stormschade doen als het a) stormt (ik dacht windkracht minimaal 7 of meer dan 7) en als de boom verder gezond was en ook regelmatig gecontroleerd is. Dat lijkt me hier dus niet het geval, ik zou die buurvrouw de foto's geven en haar aanraden juridische hulp te zoeken.
Dit is helaas niet hoe het werkt. De gemeente kan je alleen succesvol aansprakelijk stellen als:
- De gemeente wist van een zieke boom;
- De gemeente als beheerder van de openbare ruimte nalatig heeft gehandeld. Dit betekent in de praktijk: niet heeft gehandeld volgens het vaste beleid zoals meestal beschreven in zoiets als het beheerbeleid openbare ruimte of beheerbeleid groen.
- Aantoonbaar is dat de gemeente ondanks meldingen van inwoners geen inspectie heeft uitgevoerd dan wel niet heeft gehandeld naar de aanbevelingen uit het inspectierapport.

Maar belangrijker: Proficiat met de witte Clio, veel veilige kilometers gewenst!

• Leuk
Oef, dat was dus helemaal geen AI-geintje maar echt gedoe. Gelukkig heb je een mooie vervanger weten te vinden.

• Leuk
Gisteren deze mail ontvangen van a.s.r

'Wij hebben een verzoek ingediend voor expertise. De schade expert zal contact met u opnemen voor het maken van een afspraak. Na ontvangst van het expertiserapport kunnen wij de schade pas weer verder in behandeling nemen.
Hierbij hopen wij u voldoende geinformeerd te hebben."

Ik ben vanmiddag ook nog bij de Nissan dealer geweest waar de Note staat omdat ik nog wat spullen in de auto had liggen en onderhoudsboekje en reservesleutel heb afgeleverd. Ze gaven aan dat de verzekering meestal niet zo snel is met de afhandeling en het best zomaar nog een paar weken kan duren. Wel verwachten ze dat ik grotendeels schadeloos gesteld zal worden en dat er vaak wel wordt gekeken naar vergelijkbare auto's op gaspedaal en marktplaats e.d.

En ook meteen een update voor de Clio, want vandaag deze Android Autoradio besteld. Het standaard multimedia scherm blinkt niet bepaald uit in gebruiksvriendelijkheid en bedieningsgemak, zeker vergeleken met de Note! Misschien ook nog eens een regensensor inbouwen.

Verder rijdt de Clio eigenlijk best heel goed, fijner en vlotter ook dan de Note, dat moet gezegd. De auto voelt opzich best degelijk aan zonder rammels of bijgeluiden of windgeruis (dat schijnt een nogal veelvoorkomende klacht te zijn bij deze Clio)

Dit is trouwens de specificatie van de factuur voor het vervangen van de distributieketting:

Ik neem aan dat hiervoor het hele blok uit elkaar moet en dus ook de kop en kleppendekselpakkingen, etc. vervangen worden? Eigenlijk bijna een soort halve revisie dus...?

Laatst bewerkt:
Gaspedaal wordt idd vaak door schade-experts gebruikt voor een waardebepaling. Gekeken wordt naar leeftijd, kilometers en opties vergelijkbare auto's. Komen er dan bijv. 5 of meer uitrollen worden de goedkoopste en duurste exemplaren weggestreept. Dan heb je vaak een goede indicatie van wat je nog kan vangen. Ook de ANWB-koerslijst wordt als (extra) bron gebruikt om een goed beeld van de marktwaarde te krijgen.
De expert zal altijd met jou (of de garage als je die machtigt) contact opnemen om de waarde te bespreken.

Wel mooi snel gehandeld met een vervanger trouwens. M'n carpoolcollega heeft 8 jaar en bijna 250.000 km een 2017 Clio Estate als diesel gereden. Echt zuinig sprong ie er niet om maar die Clio hield zich uiteindelijk best goed. Tuurlijk wel kosten aan gehad maar niks buitensporigs gezien de kilometers (en rijstijl:LOL:).

• Leuk
Dit is trouwens de specificatie van de factuur voor het vervangen van de distributieketting:

Waarom zet je de NAW gegevens van de vorige eigenaar hiermee online?

Ik neem aan dat hiervoor het hele blok uit elkaar moet en dus ook de kop en kleppendekselpakkingen, etc. vervangen worden?

Nee, een koppakking zal niet vervangen zijn, de ketting draait ernaast, niet erin (in het blok),
Denk dat ze de ketting wel via de zijkant hebben vervangen, zoals een riem ook gebeurd. De pakkingen op de factuur zullen daarmee verband houden, distrideksel bijvoorbeeld.

Dit is helaas niet hoe het werkt. De gemeente kan je alleen succesvol aansprakelijk stellen als:
- De gemeente wist van een zieke boom;
- De gemeente als beheerder van de openbare ruimte nalatig heeft gehandeld. Dit betekent in de praktijk: niet heeft gehandeld volgens het vaste beleid zoals meestal beschreven in zoiets als het beheerbeleid openbare ruimte of beheerbeleid groen.
- Aantoonbaar is dat de gemeente ondanks meldingen van inwoners geen inspectie heeft uitgevoerd dan wel niet heeft gehandeld naar de aanbevelingen uit het inspectierapport.
Punt 1 klopt niet: wir haben es nicht gewusst is geen steekhoudend argument
Van een eigenaar van een boom wordt in de jurisprudentie verwacht dat deze de boom regelmatig controleert, en daar ook documentatie over bijhoudt. En zelfs als een boom gecontroleerd is kan een eigenaar zich alleen op stormschade beroepen als het KNMI op het moment van de schade een windkracht van minimaal 7 heeft gemeten.

Van een eigenaar van een boom wordt in de jurisprudentie verwacht dat deze de boom regelmatig controleert, en daar ook documentatie over bijhoudt.

Zo. Nou, ik denk dat van menig boom in een voor- of achtertuin van een woning (huur danwel koop) geen controle en/of documentatie beschikbaar is. Er staan soms flink verwilderde exemplaren in (te) krappe tuintjes.. overhangende takken belemmeren vaak de doorgang of het zicht. Als dat al niet bijgehouden wordt, dan zal het met de juridische kant ook wel belabberd zijn.

Weer een paar dagen verder inmiddels en niks gehoord nog van de verzekering. Aangezien ik echt knetterdruk ben op mijn werk momenteel ook geen tijd om overdag zelf te bellen. Mijn vrouw maar lief aankijken dan of zij dat in de loop van de week wil doen...

Dan de Clio, nu precies een week in ons bezit. Hij rijdt prima en verder kan ik er nog niet zoveel over zeggen, maar ik heb wel mijn twijfels over de benzinemeter of de vlotter in de tank.

Toen we hem kochten was de tank iets minder dan de helft vol en vrijdagavond nadat hij was teruggelopen tot ongeveer een derde voor een rond bedrag van ik meen 50 euro getankt in Duitsland. Niet tot aan de aanslag, maar de tank was wel goed vol want de meter stond helemaal tot boven het max-streepje. In het weekend en vandaag bij elkaar iets van 100 km mee gereden maar de meter staat nog steeds in dezelfde positie en het niveau lijkt dus niet te dalen. Vanochtend op weg naar mijn werk gaf de boordcomputer 670 km actieradius aan en bij aankomst was dat meer dan 700 km!

Zonet weer even getankt tot aan de aanslag en er ging net 6 liter in. Nog even door getankt en toen ging er nog een litertje bij. De stand van de meter lijkt niet veranderd, maar de actieradius is opgelopen tot zo'n 800 km. Vanochtend dacht ik echt even: WTF heb ik weer met mijn Franse auto en zijn Franse fratsen! Maar misschien maak ik me druk om niks en is dit normaal?

Ik kan me herinneren dat het bij 1 van mijn vorige auto's (ik weet niet of dat de i20 was of de Mazda 2) ook even duurde voor de brandstofmeter zakte na het volledig vol tanken: de eerste helft ging een stuk langzamer dan de tweede helft, maar naar mijn idee duurt het nu wel wat lang vandaar mijn twijfels. 6 liter minder moet toch wel zichtbaar zijn in een dalende meter?

Bij een relatief moderne auto gebeurt er de eerste honderd kilometer niets met de tankbeurt. Zeker niet als die digitaal is. De actieradius wordt berekend op basis van het gemiddelde verbruik over de laatste X kilometer, dat kan bijvoorbeeld 50 kilometer zijn. Niks geks dus!

Wel enorm treurig dat de verzekeraar zo lang op zich laat wachten. Je zou het geld maar direct nodig hebben voor een andere auto… En hij staat nu ook plek in te nemen bij de dealer. Kwalijke zaak.

Wat is relatief modern? De auto is 12 jaar oud. De benzinemeter is overigens analoog met een oldskool wijzer (de Note had wel een digitale meter) Maar hopelijk heb je gelijk!

Laatst bewerkt:
Mijn lease-Clio destijds - zelfde model, andere motor- berekende de actieradius op basis van het verbruik van de afgelopen 50km. Wel is het zo dat het laatste kwart aanzienlijk sneller terugliep dan in het begin. Desalniettemin als je een beetje je best deed met de 1.5dCi kwam je er rond de 850 - 900km ver mee in de tijd dat we met zijn allen nog 120-130km/h mochten rijden.

Even dit topic bijgelezen, wat een pech SVF. Aan de oostkant van Enschede en Glanerbrug is het flink tekeer gegaan.
Hopelijk wordt de schade vlot afgehandeld en vang je een schappelijk bedrag.
Mooi dat er snel een vervanger is gevonden in de Clio Estate. Veel geluk ermee.

• Leuk
Eindelijk; witte rook van de verzekering! Ik werd net gebeld door de schade-expert en de dagwaarde van de auto is..... 3.900 euro! (y) (y) :D De restwaarde van het wrak is vastgesteld op 400 euro, dat krijgen we van een opkoper die contact met ons zal opnemen. De resterende 3500 euro keert de verzekering uit min eventueel eigen risico, maar dat is voor ons niet van toepassing.

Heel erg opgelucht en vooral heel blij dus!(y) En totaal niet verwacht maar blijkbaar heeft de nette staat van de auto en het onderhoud (allemaal originele Nissan en merk onderdelen) en de vele opties meegespeeld in het bepalen van de waarde. De auto heeft ons 1 jaar en 9 maanden geleden 4250 euro gekost met toen 231.000 km op de klok, dan is een afschrijving van 350 euro met zo'n 25.000 gereden km's echt verwaarloosbaar. Zou het feit dat de auto bij een Nissan dealer staat ook misschien nog van invloed zijn? Hoe dan ook: eind goed al goed!:D Al hoop ik dit niet snel weer mee te maken en gun het ook niemand toe. De stress en rompslomp van al het geregel heeft me 10 jaar ouder gemaakt voor mijn gevoel.

Dan de Clio: met de benzinemeter is inderdaad niets aan de hand. Hij staat nu op iets meer dan 3 kwart na ongeveer 200 gereden km's De eerste 100 km gebeurde er echt niks na het voltanken.

Inmiddels ook het android scherm met achteruitrijcamera ingebouwd. Dat wil zeggen hij zit er een beetje los in nog omdat ik tijdens het demonteren van het oude scherm de knop voor de alarmlichten heb gemold. Inmiddels een nieuwe besteld van de sloop.

Het was sowieso best een hoop gehannis en kostte een hoop moeite, bloed zweet en tranen (en soms een hoop gevloek) om de hele meuk in te bouwen en dan vooral het doortrekken van de kabels onder het dashboard voor de GPS ontvanger, de usb aansluitingen en die van de camera. De handleiding is ook niet heel erg duidelijk maar uiteindelijk een hele mooie update! Nog niet perfect, want de stuurwielbediening werkt nog niet en er is nog een open eindje van de camera, want die geeft wel prima beeld maar geen hulplijnen of hoe je dat ook noemt die je helpt met de richting en het inschatten van de afstand van de auto tot een object. Ik zie wel dat er een losse kabel ligt met een stickertje "parking" er op dus vermoed dat ik die moet hebben. Afijn, daar kom ik wel uit. De camera zit overigens wel deels voor de rand van de kentekenplaat, de letters zijn niet bedekt maar heel strikt en officieel genomen mag dit niet, maar daar maak ik me nu even niet druk om.

Al met al een positieve dag dus! Daar ga ik er zeker 1 (of 2) op drinken vanavond(y):D (ik mis de oude proost smiley!)

Laatst bewerkt:
Niet gek hoor, die waardebepaling. Je had m gunstig gekocht en de prijzen van dat nieuwe model zijn niet hard terug gelopen. Geluk bij een ongeluk. Het kost best wat gedoe, maar nu maar weer vooruitkijken met de Clio onder je kont. En oppassen voor rotte bomen ;)
Wist niet dat je de Note al bijna drie jaar had, wauw.

De Clio zou overigens wel enorm opknappen van nieuwe kentekenplaten. Ik weet niet dat ze hiermee gedaan hebben maar deze achterop is behoorlijk versleten.

Laatst bewerkt:
Oeps, typfoutje! Ik heb de Note 1 jaar en 9 maanden gehad (sinds augustus 2024) Heb het aangepast in mijn verhaal hierboven. Die achterste kentekenplaat is inderdaad niet fraai en heb geprobeerd het te poetsen maar het lijkt er echt in te zitten (verweerd of schimmel) Op de deurrubbers zit ook een groenachtige mos aanslag en hier en daar wat kleine droogtescheurtjes

Edit: en als er dan toch een nieuwe kentekenplaat op moet dan meteen met een nieuwe (naamloze) zwarte houder en deze omdraaien met de brede rand naar boven zodat de camera minder in de weg zit. Maar dan komt er wel een 1 op de plaat neem ik aan...

Laatst bewerkt:
Svf, je kan een kentekenplaat zonder 1 krijgen als je de oude inlevert. Dus in jouw geval kan je m gewoon wisselen.
Handig als je er op de fiets heen kan, dan kan je thuis rustig de nieuwe plaat monteren (kan ook een zwarte houder met dunne rand rondom zijn).

Wat fijn dat het allemaal opgelost is met de schade SVF! En nog gefeliciteerd met de leuke Clio!

Zo. Nou, ik denk dat van menig boom in een voor- of achtertuin van een woning (huur danwel koop) geen controle en/of documentatie beschikbaar is. Er staan soms flink verwilderde exemplaren in (te) krappe tuintjes.. overhangende takken belemmeren vaak de doorgang of het zicht. Als dat al niet bijgehouden wordt, dan zal het met de juridische kant ook wel belabberd zijn.
Klopt, daar ben je als particulier zelf verantwoordelijk voor, maar er zijnn niet direct consequenties aan verbonden Gemeentes zijn daarentegen wel verantwoordelijk voor de staat van openbaar groen, dat moet veilig zijn. Dat ze daar niet altijd aan toekomen of op acteren...tja..

Een paar jaar geleden heb ik een dikke beuk (1,5m diameter) weg gezaagd bij buren die een campercamping hebben. daar stond een rijtje van 5 langs de oprit, en gemeente eist jaarlijkse controle. twee bomen bleken een soort zwammen onderaan te hebben die op termijn (+5 jr) problemen kon veroorzaken, maar die twee moesten wel weggehaald worden.

@SVF Fijn dat je dat bedrag er voor krijgt!

OK, 2 doden is een heel stuk erger dan 2 vernielde auto’s maar de rechtbank heeft de Stad Gent (BE) aansprakelijk gesteld voor een nalatig beleid qua bomenbeheer in het openbaar domein.
Brengt die slachtoffers niet terug natuurlijk maar hopelijk gaan ze daar dus een les uit leren en kijken ook andere gemeentebesturen eens goed naar dat vonnis.

Kunnen de gemeentes weer een berg mensen aantrekken, rapporten laten schrijven, controleurs aan het werk zetten, administraties bijhouden op kosten van de belastingbetaler.... En wij maar klagen dat de lokale belastingen stijgen....
Het leven an sich is toch een vorm van risicoaanvaarding? Buiten zijn tijdens een storm tussen de bomen dan toch ook? Ik vermoed dat de rechter vond dat "iemand" moet betalen.... en nu is de kring van vorderingsgerechtigden in Belgie aanmerkelijk groter dan in Nederland, maar toch.... Er is een aardig precedent geschapen!

Ik spreek de (over)buren niet elke dag maar ze hebben in elk geval nog geen schadevergoeding en het contact met de gemeente gaat traag en moeizaam en heel formeel en zakelijk met mailtjes als “uw zaak is in behandeling en u hoort van ons” Ze hebben een kennis met connecties bij de gemeente maar die geeft ze weinig kans ivm overmacht door noodweer. Ik weet wel dat er redelijk recent (ik denk vorig jaar nog) aan de boom is gewerkt en gesnoeid door de gemeente.

Dan de Clio: nu inmiddels bijna 5 weken in bezit en hij bevalt opzich goed en voelt ook veilig en vertrouwd en rijdt zeker voor een 900 cc 3 pitter erg fijn en best pittig. Geen gekke dingen of afwijkingen en, behalve uiteraard benzine, ook nog geen olie en andere vloeistoffen hoeven bijvullen tot nu toe. Remmerij ziet er door de velgen heen wat ik kan zien ook nog goed uit. Wel heb ik mijn twijfels over de linker voorband die bij het controleren en bijvullen van de banden wel behoorlijk zacht was, dus even in de gaten houden en misschien na laten kijken voor we er over 2 weken mee op vakantie gaan. Ruitenwissers maken ook niet meer zo’n hele frisse indruk maar verder best wel positief tot nu toe. Aan de kleur van de olie te zien heb ik wel de indruk dat hij sinds het vervangen van de ketting begin vorig jaar geen beurt meer gehad heeft en met zo’n 25.000 gereden km’s zou hij daar dus wel weer aan toe zijn. Bij mijn vorige auto’s deed ik dat nog zelf maar met zo’n mooie aerodynamische afdekplaat onder de motor is dat wel een heel stuk lastiger met enkel een garagekrik en een paar assteunen…

Toch heb ik nog niet een echte klik met de Clio en mis ik de Note nog wel; die was in veel opzichten toch wat praktischer en vooral ergonomisch doordachter en veel luxer. Bij de Clio vergat ik in het begin heel vaak de verlichting aan te doen daar waar dat in de Nissan automatisch ging en ook het gemis van een regensensor voor de ruitenwissers, niet dat dat in de Note altijd perfect werkte, maar toch wel erg prettig als je er aan gewend bent! Verder had de Note 2 dasboardkastjes en handige opbergvakjes en 6 bekerhouders: 2 voorin de middenconsole en in elk portiervak 1. Kwa bediening in de Nissan ook prettiger met bv alle knoppen voor de cruisecontrol op het stuur daar waar bij de Clio de aan/uit knop tussen de console bij de voorstoelen zit en de bediening zelf op het stuur. Het aparte cluster met knoppen voor volumeregeling en andere bedieningskoppen die bij de Nissan logisch en zichtbaar op het stuur zitten zit bij de Clio verstopt achter het stuur voor de bedieningshendel van de ruitenwissers. Bij de Note had je ook veel informatie over verbruik, dagteller en temperatuur in 1 oogopslag voor je neus daar waar je bij de Clio veel meer door een menuutje moet scrollen. En dan had de Note natuurlijk een superhandige 360 graden camera, elektrische ramen achter en vooral een zee aan beenruimte op de achterbank. De Clio is dan weer iets ruimer in de kofferbak maar het blijft een B-segmenter en dus zeker geen ruimtewonder. Wel heeft de Clio standaard dakrails en heb ik ook de originele dwarsdragers er bij zodat je grote spullen makkelijk op het dak kunt meenemen.

Al met al nog geen liefde op het eerst gezicht dus, maar na 5 weken heb ik wel een positief gevoel over te technische staat van de Clio en ik moet toegeven dat hij wel fijner, vlotter, volwassen en comfortabel rijdt tov de Note, en dat maakt een hoop goed! Je merkt bij de Clio eigenlijk amper of veel minder dat het een 3 cilinder is, daar waar de Note duidelijk van zich laat horen bij snel optrekken. Die 10 pk meer merk je ook echt wel in de Clio. Over het verbruik kan ik nog niet zoveel zeggen maar wel dat hij minstens net zo zuinig (en mogelijk zelfs nog zuiniger) is dan de Note. De ecostand in de Clio zorgt itt die van de Note ook voor een minder motorvermogen (en turbodruk?) maar is voor mij altijd nog vlot genoeg. Over 2 weken reizen we af naar het eiland Rugen in het noord-oosten van Duitsland en hopelijk laat de Clio zich dan van z’n beste kant zien… Wordt vervolgd!

Grappig om te zien hoe voorkeuren kunnen verschillen. Zelf ben ik uitgesproken van van Renaults benadering van cruise control in de Clio. Immers, je zet 'm één keer aan in de middenconsole, vervolgens kun je 'm elke rit meteen activeren. Die centrale knop hoef je nooit meer aan te raken. Bij veel andere auto's, volgens mij ook bij Nissan, moet je het systeem elke rit opnieuw aanzetten voor de Set -knoppen werken. Voelt als een overbodige handeling.

Wel fijn dat ie verder in ieder geval technisch bevalt. Misschien is de aanstaande vakantie een goede bonding, anders weet je daarna definitief dat Japans meer jouw ding is.

• Leuk
Ik kon bij mijn Laguna de service-interval periode instellen, ik meen tussen de 15k en 30k km én jaarlijks, afhankelijk van het gebruik. Dit zal mogelijk ook bij jouw Clio kunnen. Met een turbo motortje liever 1x te vaak olie wisselen dan te weinig.

• Leuk
Rugen, dat is een mooie bestemming!

Grappig dat je eerder ook naar een Clio hebt gekeken en dat ik las dat die stiekem toch wel de voorkeur had boven een Note, maar dat nu je m hebt de Note toch een klein streepje voor heeft.

• Leuk
Ik heb 2 jaar geleden inderdaad ook de Clio overwogen maar er toen niet in proefgereden of serieus naar gekeken. Het bedrijf waar we de Note hebben gekocht had nota bene ook een Clio Estate staan maar we waren zo enthousiast over de Note dat we die niet eens meer hebben bekeken. Maar de Clio vind ik behalve dat ie lekkerder rijdt ook een veel mooier model. Het zijn duidelijk 2 verschillende auto's uit 2 verschillende werelden (hoewel 1 concern) met elk hun typische eigenschappen en voor en nadelen. Ik moet er in elk geval nog erg aan wennen.

Oliewissel en filter ga ik combineren met de APK in oktober en laat ik doen door de garage (dan iets meer betalen dan zelf zitten knoeien en hannesen) Ik had kunnen kiezen voor een nieuwe APK icm een beurt toen ik de auto kocht maar dan zou ik vastzitten aan een pakket van 450 euro rijklaarmaakkosten (ik dacht dat dat niet meer mocht?) Nu heb ik nog een korting afgedwongen door de auto zo mee te nemen.

Als ik goed ben geïnformeerd moet in dit blok andere olie dan de standaard en meer gangbare 15w40 olie? (5W-40 of 5W-30)

Laatst bewerkt:
Een hele herkenbare beschrijving van de verschillen tussen de Note en Clio. Ik heb het in omgekeerde volgorde ervaren toen ik overstapte van mijn Fiesta naar de Verso-S. De Fiesta was dynamischer, maar de Verso-S is praktischer. Het is maar net wat je op dat moment nodig hebt in je leven.

Maar fijn dat de Clio tot nu toe bevalt, een beetje geluk mag nu wel na zoveel pech.

Terug
Bovenaan