Taunusdrivers Beuntoko: Het reilen en zeilen van mijn Oldtimer Fordjes. >>Scorpio klaarmaken + uitbreiding<<

Hele mooie 2drs Granada.
Je zou het dak ook met vinyl kunnen bekleden,of wrappen in mooie donkerbruine tint.
Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Zo zag ik vroeger veel Granada's rijden.
Die oude Fords vind ik erg mooi,ook de Amerikaanse modellen als de Fox-body Mustang,Bronco,Taurus,en de Crown Vic.
Alleen lastig te vinden in Nederland.

Hele mooie 2drs Granada.
Je zou het dak ook met vinyl kunnen bekleden,of wrappen in mooie donkerbruine tint.
Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Zo zag ik vroeger veel Granada's rijden.
Die oude Fords vind ik erg mooi,ook de Amerikaanse modellen als de Fox-body Mustang,Bronco,Taurus,en de Crown Vic.
Alleen lastig te vinden in Nederland.
Ja dat is inderdaad ook nog een optie, mooie 2 tone van maken.

Afgelopen weekend heb ik mijn 'oude' Scorpio weer teruggekocht:)

De auto heb ik 6 jaar geleden verkocht aan een jongen 2 straten achter mij, en zag hem nog regelmatig staan/rondrijden.
Tot enkele jaren terug....
Hij had de auto in de stalling staan en kwam tzt wel weer.

Afgelopen april werd het weer wat opgerakeld in deze topic, en heb ik weer contact gezocht met de eigenaar.
De auto was inmiddels verkocht, hij had er geen stalling meer voor. De huidige eigenaar vond het zonde als zo'n Scorpio zou vergaan als hij buiten bleef staan, en heeft zich erover ontfermd.

De Scorpio was wel te koop, mits hij niet de rodeo/banger in zou gaan. Dat is niet de bedoeling, en een deal was gesloten.

cluDgA7.jpeg

UcktlQz.jpeg

J74z5pU.jpeg

Ik heb hem in stijl opgehaald:cool:

UwJDMCz.jpeg

TUx9GbY.jpeg

tvKB8Mb.jpeg

SqHHGuc.jpeg

De auto is nog steeds netjes zoals 6 jaar terug. Helaas wel een gat in de achterbumper, maar komt ook wel weer goed.

Ik geef hem een grote onderhoudsbeurt, en de achterremmen weer gangbaar maken. Verwacht er dan weer vrij vlot apk op te hebben, en heb ik weer een leuke daily:cool: als opvolger van de '98er Mondeo.

Nog even over de vorige pagina: wat een geweldige auto, die Granada Chasseur! Had er nog nooit van gehoord, maar mooi verhaal, prachtige kleurstelling en hele mooie wielen (zowel de standaard wielen op die auto met Frans kenteken als de andere wielen op de auto met het Nederlandse kenteken)!!

Ik zal wel keihard uitgelachen worden maar als kind had ik (ook) een poster van de Scorpio in mijn kamer...

Ik vond en vind dat zo een mooie auto - de poster was een uitvoering in het statige zilver, maar een Scorpio in dat Ford donkerbruin, pluchen stoelen en in Ghia uitvoering, wat een snoepje!
Beetje offtopic: Waarom? Ik had een tijdje een poster van de eerste generatie Volvo S60 om dezelfde reden. ;)

Laatst bewerkt:
@Cole Trickle Ja het is wel een iconische Granada :cool:

Je houdt van de Scorpio, of totaal niet.

Ik heb geen idee hoe het met hedendaagse auto's is, maar ik heb het idee dat in de jaren '70, '80 en '90 de autobouwers écht pronkten met hun 'vlaggenschip'.

De Ford Granada/Scorpio, Opel Omega/Senator, Renault Safrane etc.

Wat vandaag de dag het 'vlaggenschip' van Ford of Opel is, geen idee.....
Tegenwoordig zijn ze meer bezig met elektrisch en allerlei flauwekul erop wat meer irriteert dan helpt:p

Precies dat....

Tijden veranderen, maar 'vroegah' pronkte automerken met hún model... En die 'trots' ervaar ik tegenwoordig niet meer....

Een paar weken geleden heb ik de versnellingsbak achter de 17M vandaan gehaald ivm de lekkende krukaskeerring.

KOrkaGS.jpeg

Vervolgens zag ik dat een vriesdop ook zo goed als verrot was..
JIfhX5p.jpeg

Vervolgens nieuwe onderdelen opgehaald, en wilde dat vd week monteren.

Nu had ik de verkeerde krukaskeerring meegekregen, dus die nog omgeruild voor een juiste.

uyhUo5V.jpeg

Boel gemonteerd.
7vcAjvO.jpeg

j6IfXPm.jpeg

Toen ik de bak erachter wilde hangen, zag ik dat het veertje wat de koppelingshevel op z'n plek houdt kapot was...

1BDDfCV.jpeg

Hopelijk eerdaags een veertje ophalen, kan de bak er eindelijk achter.

Verder was er nog een kogelgewricht van 1 vd schakelstangen niet fijn meer...

Die wilde ook al niet los, maar de slijptol is gewillig:LOL:

nBxOwzE.jpeg

Het plan was om er een universeel kogelgewricht aan te zetten, maar het draad blijkt fijn metrisch....
Maar ook die uitdaging komt wel weer goed.

Maar zo al met al kom je van het ene in het andere, en ben ik niet gewend:p

Goed, inmiddels zit de vakantie erop, en heb ik niet stilgezeten.

Ik heb een koppelingshevel met veertje geregeld, en de boel weer gemonteerd.
XzImm4t.jpeg

Ook het kogelgewricht vd schakelstang aangepast.
QDTjq9j.jpeg

fpqnTy5.jpeg

Vervolgens alles afgesteld, vloeistoffen erin en hem gestart.
Maar zodra ik het koppelingspedaal intrapte, kwam er een blikkerig, schrapend geluid:eek:

Niet goed....

Dus de bak er weer achterweg gehaald

J8w7kjG.jpeg

Toen de bak erachter weg was, zag ik wat schraapsel, maar waar kwam dat vandaan?

Drukgroep goed, druklager goed, en op de stofplaat zag ik ook geen krassen oid.

Vervolgens zag ik op het vliegwiel aan de motorzijde een klein slijtspoor, maar de stofplaat had geen enkel slijtspoor...

Enige verdachte die overbleef was de startmotor, en voila...
De rand vd startmotor was de oorzaak.
E4V63Jp.jpeg

Maar waarom gebeurt dat zodra je het koppelingspedaal intrapt? Speling op de krukaslagers? Of toch wat anders?

Gelukkig had de krukas géén speling, dus kan ik dat uitsluiten.
Vervolgens alles goed schoongemaakt, afgebraamd, afgevlakt, opnieuw ingevet en alles maar weer gemonteerd en afgesteld.

ifl1cnv.jpeg

En nu is het geluid weg:LOL: Blijkbaar zat er toch ergens iets niet helemaal lekker... De stofplaat was wel wat krom, misschien dat dat hem net heeft genekt...

Maar dat stuk is weer voor elkaar!

Verder de '78er Granada op de brug gehad, kan ik de onderkant eens bekijken, en gelijk de vloeistoffen gecontroleerd. Wat transmissie olie vond ie wel fijn.

8LBvOwq.jpeg

Xy26t4u.jpeg

Verder de onderlip wat beter vastgezet, was ook wel nodig:sneaky:
MXtvqzR.jpeg

Nu eindelijk de Scorpio op de brug, kan ik daarmee beginnen:cool:

cXdR1DH.jpeg

Inmiddels eindelijk aan de Scorpio begonnen.

De achterremmen liepen aan, na het loshalen, bleken de klauwen zelf vast te zitten, stofhoesjes kapot etc...

OYoGHEC.jpeg

Ook de remblokken hebben hun beste tijd gehad..
eZ4B7Vk.jpeg

Hiervoor moet ik opzoek naar onderdelen, dus de distributieriem vervangen. Deze zit er al onbekende tijd op, dus geen overbodige luxe..

RPl9Swm.jpeg

Gelukkig wilde de krukaspoelie er goed af, dat is ook wel eens anders..

VuF1xph.jpeg

Nieuwe riem geplaatst, en alles weer teruggebouwd. Kan die er weer een poos tegenaan.

Onlangs had ik wat contact met een Duitse liefhebber, die wilde zijn '74er Taunus verkopen na ruim 18 jaar in bezit te hebben gehad...

Helaas heeft zijn zoon er een aanrijding mee gehad, en is de hoek rechtsvoor wat krom....
De schade valt mee, en is goed klaar te maken, maar desondanks wilde hij hem toch kwijt...

De Taunus stond vlakbij Berlijn, en tijd om hem op te halen had ik niet. De prijs was met transportkosten nog zeer gunstig, dus ik kon hem niet laten schieten.

Dinsdag is de Taunus in Duitsland opgehaald, en donderdag bij de Beuntoko gebracht.
Blijft altijd spannend wat je aan gaat treffen, maar ik ben in mijn nopjes!

De auto is van 1974 tot 2007 bij de eerste eigenaresse gebleven in Zwitserland.
In 2007 met 35k op de teller naar Duitsland gegaan, en nu bij mij :cool:

Een onverprutste GXL, handgeschakeld met V6. Veel boekjes er nog bij.

Het is doodzonde vd schade, maar krijg ik wel weer klaar, de meeste onderdelen heb ik wel liggen.
De hoek wat richten, keienvanger deels vervangen, spatbord, koplamp, knipperlicht, grille en dan ben ik weer mooi opweg:cool:

ICloaPn.jpeg

lpPO57e.jpeg

k1njguL.jpeg

mowqVCj.jpeg

IcX4jcB.jpeg

zozgqcw.jpeg

3rN9q9v.jpeg

Zelfs de achterzijde vd voorbumper is nog roestvrij...
XyWQcKF.jpeg

Lekker bezig! Heb je nog wel genoeg plek om alles kwijt te kunnen?

De nieuwe garage bevalt goed denk ik. En zo te zien is dit ook exact het gebruik wat de eigenaren met deze garage voor ogen hadden.

De max is al wel bereikt wat het aantal auto's en tijd betreft...

Dus er zal wat verkocht gaan worden, en zit aan de 17M te denken en de Granada coupé.

De Scorpio wordt de 'winterauto' dus als die klaar is scheelt dat ook weer.

Ja het is echt doodzonde... denk dat de vorige eigenaar er ook ziek van was....
En de kleur staat em idd goed, maar met een andere kleur had ik em ook wel gekocht.

De auto had in 2007 35k op de teller.
Bij de 2e eigenaar is de motor gereviseerd, en nu staat de teller op 78500km.

Ik moet het nog nazoeken, maar zouden goed de orginele kilometers zijn.

Hoop hem weer vlot in de benen te hebben, kenteken erop en is het een mooie aanvulling vd verzameling.

Terug
Bovenaan