Telegraaf: Slagveld voor middenklasse: ’Ene na andere betaalbare, compacte auto verdwijnt’

Dovahkiin

Net ingestapt
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2117627313/slagveld-voor-middenklasse-ene-na-andere-betaalbare-compacte-auto-verdwijnt

De betaalbare compacte middenklasser staat op het punt van uitsterven. Ford en Volkswagen maakten onlangs bekend dat ze binnen enkele jaren gaan stoppen met de productie van respectievelijk de Fiësta en de Polo. De autokoper zal daardoor aangewezen zijn op kleine elektrische stadsautootjes of zich helemaal geen eigen auto meer kunnen veroorloven. „Voor een grote groep mensen gaat autorijden steeds meer een luxe dan een gewoonte worden.”

Het verdwijnen van de twee modellen heeft grote gevolgen. De Polo en de Fiesta zijn al decennia belangrijke spelers in hun klasse; het zogeheten B-segment. Auto’s met een vanafprijs rond de twintig mille. Een in ons land zeer populaire klasse. Drie auto’s uit de verkooptop tien behoren ertoe, waaronder de bestverkochte auto van Nederland: de Peugeot 208.

Strengere uitstootnorm

Volkswagen-baas Thomas Schäfer vertelde deze zomer aan het Britse tijdschrift Autocar dat een nieuwe generatie Polo er waarschijnlijk niet komt. Het model zal in 2025 uit productie gaan. Ford bevestigde vorige maand in 2023 al met de Fiesta te gaan stoppen.

Schäfer legde uit dat om te voldoen aan de nieuwe, strengere EU7-uitstootnorm de productiekosten met ruim 5000 euro per auto zullen stijgen. De goedkoopste Polo kost nu 26.000 euro.

Met 5000 euro daarbovenop denkt de ceo dat het model te duur zal worden voor de autokoper.

Supermini’s

Dit besluit heeft niet alleen gevolgen voor de Polo. Op het onderstel ervan maakt de Volkswagen Groep meer middelgrote auto’s zoals de Audi A1 en Seat Ibiza. Over hun toekomst is nog niets gezegd, maar Schäfer liet al doorklinken dat ook deze modellen door het nieuwe beleid zullen worden getroffen.

Het zou niet de eerste keer zijn dat de goedkopere keuze bij de dealer wegvalt. Waar het tot vorig jaar nog mogelijk was een splinternieuwe auto voor rond de 10.000 euro te kopen, is dat nu onmogelijk. Toyota, Peugeot en Citroën produceerden twee generaties aan zogenoemde supermini’s. De Aygo, 107 en C1 waren in ons land razend populaire opties voor mensen die op zoek waren naar een nieuwe auto en maakten deel uit van het A-segment.

Krapte

Het moederbedrijf van Citroën en Peugeot – Stellantis – stopte echter vorig jaar met de modellen. Volgens automarktkenner Clem Dickmann heeft het grotendeels verdwijnen van het A-segment dezelfde reden als waarom nu de bijl in de B-klasse gaat. Fabrikanten kunnen er niet voldoende meer op verdienen en schrappen de modellen.

De besluiten op de hoofdkantoren van Ford en Volkswagen hebben niet alleen gevolgen voor de kopers van nieuwe auto’s. Ze dreunen ook door op de occasionmarkt, waar deze modellen zeer gewild zijn.

„Als de vraag naar occasions enigszins gelijk blijft, zitten we over een paar jaar met enorme krapte op de markt. Ook door het streven van de overheid om vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s te laten verkopen, zal het aanbod van betaalbare auto’s enorm afnemen”, legt analist Clem Dickmann uit.

Stadskarretje

Waar gaan we straks dan in rijden? De Nederlandse importeur van Volkswagen meldt dat er aan een elektrisch model maatje Polo wordt gewerkt. Een prijs daarvan is nog niet bekend. In het huidige Volkswagenaanbod is de ID3 met dik 31 mille het goedkoopste elektrische alternatief.

Gelijkwaardige modellen van Peugeot en Opel kosten grofweg hetzelfde. Wat is nog een mogelijkheid voor iedereen met een kleinere beurs? Volgens analist Dickmann ligt dat aan waar iemand woont. Hij ziet de groei van kleine stadskarretjes als de Birò of de Opel Rocks-e als een zijsprong voor stedelingen.

Tweedeling

„Het is nu al heel handig als je in de stad woont om zo’n wagentje te hebben, en als ’normale auto’s’ moeilijk te krijgen worden, zie ik dat soort karretjes als een realistisch alternatief. Maar woon je buiten de stad, dan heb je daar vrij weinig aan”, duidt hij. „De marktontwikkelingen zorgen voor een tweedeling in mobiliteit. Voor een grote groep mensen gaat autorijden eerder een luxe dan een gewoonte worden.”

Veel te duur

Voor mensen voor wie een stadsautootje niet praktisch is, of die simpelweg niet genoeg budget hebben om meer dan 20.000 euro voor een auto te kunnen neerleggen, ziet Dickmann de toekomst somber in.

„Een nieuwe auto wordt gewoon veel te duur voor heel veel mensen. Ik denk dan ook dat waar het mogelijk is veel meer mensen gebruik gaan maken van deelauto’s.”

Lana Aziz: ’Misschien toch een deelauto’

Het verdwijnen van B-segment auto’s stelt automobilisten als Lana Aziz (34) voor een lastige keuze. „Ik heb wel echt een auto nodig voor mijn werk, vertelt ze terwijl ze blij naar haar trouwe vierwieler kijkt. „Maar nu moet ik een veel duurdere nemen. Daardoor moet ik op andere uitgaven gaan bezuinigen.”

Lana kart elke dag met haar vier jaar oude Polo over de Nederlandse snelwegen. Haar leasecontract komt echter bijna ten einde en ze kan alleen maar uit duurdere modellen kiezen. Het gaat dan om hybride auto’s. Voor het milieu mooi, maar Aziz heeft liever een goedkoper model. „Met de huidige staat van de treinen kies ik eerder voor een auto. Maar misschien dat ik toch moet overwegen een jaartje zonder eigen auto te leven, en dan maar gebruikmaken van een deelauto”, zegt ze.

Maar waarom moet de dame uit het voorbeeld een nieuwe auto hebben?

Ik denk dat de huidige generatie A segmenters de komende jaren behoorlijk wat waard blijven. Goedkoop, heel betrouwbaar, luxe genoeg en voor die 31 - 8k heb je heel veel 2,50 de liter benzine terug.

@Nico GTR: Het gaat om lease, via de werkgever verwacht ik. Daarnaast is het vroeg of laat natuurlijk merkbaar wanneer er geen opvolger is voor bepaalde auto's. Overigens gaat het bij de dame in kwestie om een Polo, daar zijn voldoende betaalbare alternatieve alternatieven voor zou ik denken. Met de opkomst van de Chinese merken wordt het gat aan de onderkant ongetwijfeld snel opgevuld.

De vraag blijft natuurlijk wie bepaalt wat er in de showroom staat: de koper of de maker? Als de markt vraagt om auto's in het A- of B-segment, dan kun je als maker daar ook een antwoord op bedenken in plaats van de handdoek in de ring gooien. Ofwel niet meer superluxueus uitgevoerd (ze hebben tegenwoordig vrijwel allemaal elektrische ramen, centrale vergrendeling, airconditioning, etc. etc.) ofwel geproduceerd in landen waar de lonen lager liggen, ofwel in grotere volumes ontwikkeld en geproduceerd, samen met andere fabrikanten, ofwel iets minder ingewikkelde techniek daar waar het aan de wettelijke eisen voldoet: er zijn best nog mogelijkheden om het prijskaartje te beïnvloeden. Dacia is een goed voorbeeld van hoe ze met andere vergelijkbare merken auto's voor een lagere prijs op de markt kunnen zetten.

Als de Europese, Japanse en Koreaanse fabrikanten vinden dat ze het niet meer moeten doen, dan verwacht ik zeer binnenkort Chinese aanbieders met A- en B-segmenters in de Europese showrooms.

Daarnaast blijft natuurlijk het idee van de 90%-auto overeind, want niet alleen verdwijnen het A- en B-segment, de overige segmenten groeien alleen maar verder, waarmee de ondergrens van de meest compacte en voordelige auto nog verder omhoog schiet.

Carfanatic zei:
Kleine auto, kleine marge.

Kleine marge x groot volume: toch winst!

Plus aansluiting met de klant voor z'n volgende aankoop die misschien een duurder model met meer marge betreft.

Ik denk dat ee een enorme verandering mee gaan maken, deels al in gang gezet. Steden en dorpen met showrooms? Gaat allemaal verdwijnen. De gevestigde orde aan fabrikanten? Gaat grootdeels verdwijnen of fuseren.

Je zit al de trend van platforms ontstaan waar iemand dan een eigen carrosserie op maakt. Een uniform platform is veruit goedkoper dan ieder zijn eigen. En auto's lijken nu ook al vaak als 2 druppels water op elkaar.

Dakloos zei:
@Nico GTR: Het gaat om lease, via de werkgever verwacht ik. Daarnaast is het vroeg of laat natuurlijk merkbaar wanneer er geen opvolger is voor bepaalde auto's. Overigens gaat het bij de dame in kwestie om een Polo, daar zijn voldoende betaalbare alternatieve alternatieven voor zou ik denken. Met de opkomst van de Chinese merken wordt het gat aan de onderkant ongetwijfeld snel opgevuld.

Als ze die nodig heeft voor haar werk dan maakt het haar dus enkel uit omdat ze die prive wil gebruiken. In de eerste plaats is het gewoon gereedschap, woon-werk is voor de werkgever en het ritje naar oma is voor jezelf.
Dan nog blijft dat er geen goedkopere manier is om prive die auto te rijden dan via een lease vanuit de werkgever. Maar dat privegebruik is geen recht...daarom betaal je ook bijtelling.

Dan is de keuze, heb je dat ervoor over of kun je dan inderdaad ook over een deelauto platform voor je overige kilometers. Dat zal persoonsafhankelijk zijn. Alhoewel juist op basis van een leaseconstructie de weg omhoog prima te rechtvaardigen is.
Voor een benzine Polo, fiscale waarde van 22k betaal je 197 euro per maand netto bijtelling voor een modaal inkomen.
Voor een diesel Polo, fiscale waarde van 22k betaal je 197 euro per maand netto bijtelling voor een modaal inkomen.
Voor een elektrische ID3, fiscale waarde van 31k betaal je 204 euro per maand netto bijtelling voor een modaal inkomen.

Als je die 7 euro per maand extra niet kunt missen....dan oke dan moet je het niet doen. Maar dat verschil lijkt me niet dusdanig dat je er als lease rijder last van gaat krijgen.

Volgens mij gaat het in het voorbeeld van mw Aziz om een Private lease auto. Dan zijn de verschillen aanzienlijk.

Polo: https://www.volkswagen.nl/private-lease/polo Vanaf 449 euro p/m / 26.980 euro

ID.3: https://www.volkswagen.nl/private-lease/id3 Vanaf 749 euro p/m / 43.990 euro

Dovahkiin zei:
Volgens mij gaat het in het voorbeeld van mw Aziz om een Private lease auto. Dan zijn de verschillen aanzienlijk.

Polo: https://www.volkswagen.nl/private-lease/polo Vanaf 449 euro p/m

ID.3: https://www.volkswagen.nl/private-lease/id3 Vanaf 749 euro p/m

Lollig wel dat bij de introductie van de ID3 een dealer in het noorden van het land een ID3 onder de prijs van een Polo aanbood.... en nog bleven ze staan.

Nico GTR zei:
Als ze die nodig heeft voor haar werk dan maakt het haar dus enkel uit omdat ze die prive wil gebruiken. In de eerste plaats is het gewoon gereedschap, woon-werk is voor de werkgever en het ritje naar oma is voor jezelf.
Dan nog blijft dat er geen goedkopere manier is om prive die auto te rijden dan via een lease vanuit de werkgever. Maar dat privegebruik is geen recht...daarom betaal je ook bijtelling.

Dan is de keuze, heb je dat ervoor over of kun je dan inderdaad ook over een deelauto platform voor je overige kilometers. Dat zal persoonsafhankelijk zijn. Alhoewel juist op basis van een leaseconstructie de weg omhoog prima te rechtvaardigen is.
Voor een benzine Polo, fiscale waarde van 22k betaal je 197 euro per maand netto bijtelling voor een modaal inkomen.
Voor een diesel Polo, fiscale waarde van 22k betaal je 197 euro per maand netto bijtelling voor een modaal inkomen.
Voor een elektrische ID3, fiscale waarde van 31k betaal je 204 euro per maand netto bijtelling voor een modaal inkomen.

Als je die 7 euro per maand extra niet kunt missen....dan oke dan moet je het niet doen. Maar dat verschil lijkt me niet dusdanig dat je er als lease rijder last van gaat krijgen.
Het is te kort door de bocht om te zeggen dat een leaser enkel bijteling betaalt.

Veel werknemers die een auto mogen leasen krijgen een budget toegewezen, ik wel althans. En daar moet het uit kunnen, niet alleen de auto maar ook een pro forma brandstofvoorschot dat geïndexeerd wordt aan de actuele brandstofprijzen.

Vaak mag je niet meer dan xx% over dat budget heen gaan, en die overschrijding wordt extra op het salaris ingehouden. Vaak zitten daarnaast nog andere nadelige consequenties aan de keuze voor een "te dure" leaseauto, zoals een boete bij uit dienst.

En als je een elektrische auto vergelijkt met een brandstofauto: Werkgevers -zoals de mijne- willen hier nog wel eens de voorwaarde aan stellen dat er een thuislaadinstallatie bij besteld wordt. Wat ook weer extra kosten met zich meebrengt.

Al met al is voor veel werknemers die leaseauto sowieso niet een "extraatje". Als je arbeidsvoorwaarden vergelijkt zul je vaak zien dat grofweg dezelfde baan zonder auto bij een andere werkgever beter betaalt. Dus als die auto en/of brandstof significant duurder worden en werkgever laat het budget niet meegroeien, dan merkt de werknemer dat aanzienlijk meer in zijn inkomsten dan jij nu suggereert.

Dakloos zei:

Ik denk toch zelf geleased. "... haar trouwe vierwieler...", ".. haar leasecontract" En ze moet gaan bezuinigen als ze een duurdere gaat rijden. Typisch geval van zonder reserves van maand tot maand leven met een royale Polo voor de deur en nu kan ze de auto niet zelf overnemen of een ander gebakkie kopen.

Overigens vind ik het artikel wel wat hard van stapel lopen. Via Hyundai en Dacia zijn er nog steeds karretjes te koop van 15k. De genoemde dame kan dus prima zoiets gaan leasen. De Polo is nu ruim €100/maand duurder dan de Picanto/i10/Spacestar.
Met andere woorden:"Goh had ik 4 jaar geleden gewoon genoeg genoemen met een Spacestar dan had ik nu 48 maal €100 in mijn zak gehouden." En dan had ze ook een mooie aanbetaling voor de overname van dat wagentje in haar zak.

Auteur zei:
Ofwel niet meer superluxueus uitgevoerd (ze hebben tegenwoordig vrijwel allemaal elektrische ramen, centrale vergrendeling, airconditioning, etc. etc.).

De Nissan Pixo die ik had had precies dat en niets meer. Ik kocht zelf een houder voor mijn telefoon en zo had ik navigatie. Betere verlichting is het enige dat ik qua luxe zou willen hebben. Na 9 maanden voor meer kunnen verkopen dan dat ie gekocht was.. ;)

Gelukkig zijn er nog genoeg A- en B-segment auto's die over 10/15 jaar prima tweede/derdehands te rijden zijn.

DeeTwee zei:
Het is te kort door de bocht om te zeggen dat een leaser enkel bijteling betaalt.

Veel werknemers die een auto mogen leasen krijgen een budget toegewezen, ik wel althans. En daar moet het uit kunnen, niet alleen de auto maar ook een pro forma brandstofvoorschot dat geïndexeerd wordt aan de actuele brandstofprijzen.

Vaak mag je niet meer dan xx% over dat budget heen gaan, en die overschrijding wordt extra op het salaris ingehouden. Vaak zitten daarnaast nog andere nadelige consequenties aan de keuze voor een "te dure" leaseauto, zoals een boete bij uit dienst.

En als je een elektrische auto vergelijkt met een brandstofauto: Werkgevers -zoals de mijne- willen hier nog wel eens de voorwaarde aan stellen dat er een thuislaadinstallatie bij besteld wordt. Wat ook weer extra kosten met zich meebrengt.

Al met al is voor veel werknemers die leaseauto sowieso niet een "extraatje". Als je arbeidsvoorwaarden vergelijkt zul je vaak zien dat grofweg dezelfde baan zonder auto bij een andere werkgever beter betaalt. Dus als die auto en/of brandstof significant duurder worden en werkgever laat het budget niet meegroeien, dan merkt de werknemer dat aanzienlijk meer in zijn inkomsten dan jij nu suggereert.

Is het ook!

Het verschilt per werkgever hoe er naar gekeken word en ook in je eigen geval hoe je ermee omgaat. Als je budget krijgt toegewezen waar de brandstofcomponent ook bij zit dan kun je echt makkelijk elektrisch gaan rijden.
En daar zit het venijnige in....krijg je de leaseauto omdat je die nodig hebt....of omdat het een extraatje was om je binnen te hengelen. Als het nodig is vergoed je werkgever die extra kosten. Was het een extraatje en krijg je boete dan is dat voer voor de volgende ronde onderhandelingen of als je dan toch weg wilt omdat het gras elders groener is dan kun je vast ook wel bedingen dat die boete wordt overgenomen door je nieuwe werkgever.

Ik had overigens gezegd dat de berekening heel simpel was..en dan nog blijft gelden dat je het echt niet goedkoper kan hebben dan via je werkgever. Ik zou momenteel best wel een MeganE overwegen voor mijn woon/werk. Via lease vanuit mijn werkgever zou dat 385 euro in de maand kosten aan bijtelling. Private Lease kom ik eigenlijk al niet op uit...dat wordt dan 980 euro per maand voor dezelfde auto. Kopen op afbetaling met looptijd van de 52.000 op 60 maanden is "slechts" 930 euro per maand en dan heb je nog een auto over aan het einde van het contract.

Of...rijd ik door met mijn huidige dieseltje a 710 euro per maand. Lastige keuzes...

Dan nog lijkt mij dat de eerste conclusie is dat ongeacht hoe je de situatie in je eigen leven hebt ingeregeld.... de leaseauto via je werk een verdomd goedkope optie is voor het bezitten en rijden van een auto. En dat is uiteindelijk de berekening die je moet maken. Komt daar dan de conclusie uit dat je eigen gebruik niet opweegt tegen die kosten? Dan betaal je geen bijtelling en heb je de auto puur voor je werk. Ik ben geen expert op rechtsgebieden maar mij lijkt dat je altijd een keuze moet kunnen maken die je niks kost....

Gewoon wat langer doorrijden met een auto is blijkbaar al geen optie meer want auto's zijn tegenwoordig na 5 jaar al versleten en onbetrouwbaar?:confused:
De Telegraaf maakt er gewoon een luxeprobleem voor de consument van, maar uiteindelijk snijden de Europese fabrikanten zich zelf wel in de vingers als de opkomende merken hun marktaandeel over gaan nemen.
De leasemaatschappijen zal het in ieder geval weinig uit gaan maken of ze nu Chinees blik of Europees blik gaan verhuren, want voor de lease tellen alleen de maandcijfertjes.

Merken die flink hebben geïnvesteerd in zuinige B-segment benzineauto's zullen gewoon door kunnen gaan. Dus de Toyota Yaris hybride kan nog wel even mee en als de accu's nog goedkoper worden komen er betaalbare elektrische modellen.

Dakloos zei:
Met de opkomst van de Chinese merken wordt het gat aan de onderkant ongetwijfeld snel opgevuld.

Als je ziet wat de Chinezen nu naar Europa brengen dan zitten daar geen kleine, goedkope auto's bij. Dat is helemaal geen interessante markt, niet voor Europese fabrikanten en ook niet voor Chinese fabrikanten. Fabrikanten hebber er geen boodschap aan of mensen met een beperkt budget een auto kunnen kopen. Hoe je het ook bekijkt, er wordt nooit veel aan verdiend.

Het A en B segment zijn nooit een eenvoudige business case geweest. En voor het formaat van een auto maken de ontwikkel en productie kosten niet zo gek veel uit. Aangezien die ontwikkel en productie kosten veel meer zijn geworden (en het steeds lastiger is om die exact gelijke auto in andere markten te verkopen voor volumes) zijn de aantallen aan verkoop in die segmenten niet meer kostendekkend. Daarnaast zijn veel fabrikanten beperkt; er is maar X resources en ingenieurs beschikbaar voor ontwikkeling en dat wordt o.a. door gebrek aan personeel niet meer. Die ga je dan natuurlijk eerst inzetten op auto's met een goede marge.

De micro-auto's (en dan vooral de versies die circa 90 a 110km/h topsnelheid hebben) hoeven aan veel minder eisen te voldoen en ook zijn de eisen qua klanten verwachtingen anders. Je ziet dus dat dit type voertuig nog wel met een marge op de weg kan worden gezet. De versies met 45km/h zijn wel vrij gericht op de stad maar die snellere versies ook zeker buiten de stad. Zolang je maar niet afstanden maakt op de snelweg een prima oplossing. Dit segment en type voertuig zal wel een stuk groeien en je ziet steeds meer erg volwassen versies.
Dan heb je meteen een betaalbare EV, niet belachelijk groot en ook niet al te zwaar.
In China zijn micro-auto's ook een hit.

Keicars mogen wel deze kant op komen, briljante wagentjes. Opvallend dat Suzuki, Toyota prima in staat zijn nog betaalbare A en B segment auto's te maken. Vag ook met de Up drieling.

Tja mijn vader kocht in 1987 zijn laatste grote nieuwe auto voor 17.000 gulden / euro, dat was en station met alle toen beschikbare opties. Hij heeft de wagen nog maar die staat nu geschorst.

Engineer2 zei:
(..)

De micro-auto's (en dan vooral de versies die circa 90 a 110km/h topsnelheid hebben) hoeven aan veel minder eisen te voldoen en ook zijn de eisen qua klanten verwachtingen anders. Je ziet dus dat dit type voertuig nog wel met een marge op de weg kan worden gezet. De versies met 45km/h zijn wel vrij gericht op de stad maar die snellere versies ook zeker buiten de stad. Zolang je maar niet afstanden maakt op de snelweg een prima oplossing. Dit segment en type voertuig zal wel een stuk groeien en je ziet steeds meer erg volwassen versies.
Dan heb je meteen een betaalbare EV, niet belachelijk groot en ook niet al te zwaar.
In China zijn micro-auto's ook een hit.

Ja, als EV is het misschien enkele duizenden euro's voordeliger. In vergelijk met een, nog beschikbare, A of B segment compacte auto met brandstofmotor is het niet veel voordeliger.

Een Microlino komt te koop vanaf 15 mille (Q4 2023 leverbaar) óf je geeft nu al 20 mille uit aan de Pioneer series (zomer 2022 beschikbaar.. iemand?).
Dan heb je een kek karretje.. maar nog slechts twee zitplaatsen en max. 90 km/h. Een Dacia Spring is dan nog iets rapper én biedt meer ruimte. Een beetje aangeklede Yaris kan je voor 20 mille ook nog kopen..

https://microlino-car.com/nl/choose-edition

Carver 85 km/h versie moet ook ruim 14 mille kosten.

Het is toch serieus geld voor wat je feitelijk krijgt.

Dat ben ik wel met je eens maar het is de vervanger he. Als je voor sub 20k iets wil kopen dan worden micro-auto's steeds interessanter aangezien de rest van het sub 20k steeds meer uitsterft. Daarbij is de Microlino ook wel een beetje een gadget (premium prijs) en die Carver ook wel een beetje.

De Dacia Spring kan weleens de perfecte brug zijn er tussen maar ik kan me voorstellen dat Dacia ook in de komende paar jaar op een splitsing komt; of de Spring aanpassen aan wettelijke en klanten eisen (en daarmee duurder) of zo houden maar opnieuw goedkeuren als micro-auto. Dan moet er wel een afslankkuur volgen want er is een strenge gewichtslimiet van ik dacht 700kg inclusief accu om een micro-auto te zijn.
Uiterlijk 2024 zijn er weer wat wettelijke eisen waar ook bestaande typegoedkeuringen komen te vervallen. Uit mijn hoofd zijn dat o.a. Cyber Security, Software Update, E-Call.. allemaal zaken die ook zo'n Spring dan aan moet gaan voldoen of de leveringen moeten stoppen.

Microlino, serieus 15k voor een rijdend vaginaal ei?

Als particulier zal je nu heel lang door moeten rijden. Ik word binnenkort 50, als ik nu bv een Yaris koop met de kop eraf zou die met goed onderhoud mee gaan totdat ik niet meer kan rijden.

Aras zei:

Onnodig denigrerend seksistisch. Knap van je!

Verder is een 'niet nieuwe' auto kopen natuurlijk een vrije keuze, maar wel een van de redenen dat OEM's van nieuwe(!) auto's geen heil meer zien in de kleinere klassen.

CD9LOP zei:
Keicars mogen wel deze kant op komen, briljante wagentjes. Opvallend dat Suzuki, Toyota prima in staat zijn nog betaalbare A en B segment auto's te maken. Vag ook met de Up drieling.
Als de Polo eruit gaat dan krijgt die drieling zeker geen opvolger: zie het verhaal van Engineer2.

Tegelijkertijd: het 'democratiseren' van privaat autobezit heeft ook vel problemen veroorzaakt (files, luchtverontreiniging, verkeersongelukken,...).
Tegenwoordig heeft iedereen in een gezin zijn eigen wagen 'nodig'.
Op dat vlak is het dan ook niet ongezond dat mensen opnieuw wat bewuster moeten leren omgaan met dat autobezit en -gebruik.

(y) Er zijn zoveel mensen die voor elk wissewasje de auto pakken. Totaal onnodig. Zeker gezien de hoeveelheid te dikke mensen er zijn.

Jan 7666490 zei:
Aras zei:

Onnodig denigrerend seksistisch. Knap van je!
Knap van jou om er iets seksistisch in te zien, jan-joop. Een vagina-ei is maar gewoon een voorwerp, hè? Zonder mening of gevoelens ofzo. Of objectificeer ik nu? :T

iDS zei:
CD9LOP zei:
Als de Polo eruit gaat dan krijgt die drieling zeker geen opvolger: zie het verhaal van Engineer2.

Tegelijkertijd: het 'democratiseren' van privaat autobezit heeft ook vel problemen veroorzaakt (files, luchtverontreiniging, verkeersongelukken,...).
Op dat vlak is het dan ook niet ongezond dat mensen opnieuw wat bewuster moeten leren omgaan met dat autobezit en -gebruik.

Mee eens.

Ik kan me er iets bij voorstellen dat de laatste autofabrikant die een A-segment auto op de markt heeft, deze gewoon langer in productie houdt. Hij heeft de markt voor zich alleen, hoeft alleen aanpassingen te doen om aan eventuele nieuwe wettelijke eisen te voldoen (bijv. een zwaardere motor uit een duurder model t.b.v. de emissie-eisen), kan nog eens een faceliftje doen, of nieuwe kleuren dan wel bekledingsstofje. De ontwikkelingskosten voor een nieuw model spaart hij zich uit. Hij is zo klassekoning tot niemand de auto meer wil.

Olivier François zei:
(...) wat is de meerwaarde? Daarin beginnen we nu een weg te vinden. Fiats meerwaarde is simpel, leuk en bereikbaar rijden. Dat betekent A- en B-segment, maar wel op onze manier. Als er dan geen Fiesta of Polo meer is om ons in de wielen te rijden? Fantastisch, want dat is precies waar wij horen. Wij moeten het B-segment weer overheersen en onze heerschappij van het A-segment voortzetten. Natuurlijk weet en begrijp ik waarom anderen dit segment verlaten: het is uitdagender. De enige dik winstgevende manier om over te gaan op elektrisch is premium. Je verbloemt de verschrikkelijk hoge kosten van accu’s met iets wat sowieso al enorm duur is. Ik geef toe dat de Fiat 500e niet echt goedkoop is, een tikje premium zelfs, maar voor de rest gaan wij voor betaalbaar elektrisch. Ik ben de ­Centoventi (een elektrische concept uit 2019 die een indruk moest geven van een toekomstige Panda; red.) niet vergeten. Dat was toen mijn idee. Daar moet je een beetje aan denken. De goedkoopste EV maken, dat is mijn doel. Of het lukt, valt nog te ­bezien, maar dat is mijn visie.”
AW

Deze man zegt dus hetzelfde: niet de makkelijke weg kiezen, en dan kom je er waarschijnlijk wel, terwijl ander fabrikanten niet meer in zo'n compact segment willen zijn.

^^ dat biedt een beetje hoop, misschien. Hopelijk dat de beslissers binnen Stellantis hem die ruimte / het merk Fiat en c.s. dit wel gunnen.

Durashift zei:
^^ dat biedt een beetje hoop, misschien. Hopelijk dat de beslissers binnen Stellantis hem die ruimte / het merk Fiat en c.s. dit wel gunnen.

Het huidige Fiat gamma is ook wel heel droevig. Stokoude Panda/500/500x, Tipo die voor Emerging Markets bedoeld is. Jarenlang hebben ze niks gedaan aan A/B-segment, ik zie het niet ineens gebeuren.

Ja, ze hebben de 500e van 30k. :T

iDS zei:
CD9LOP zei:

Ja! Je ziet toch vaak dat de prijs gedrag grotendeels stuurt; kijk naar de gascrisis. Al die grote EV’s gaan vast wel uit het straatbeeld verdwijnen nu de bijtelling weer hoger wordt en de MRB in 2025 voor EV’s weer ingevoerd wordt. Wellicht luidt dat een nieuwe tijd in voor de compactere auto.

Ik ben ook benieuwd wat de hoge prijs van auto’s en de toenemende kosten voor een auto hebben gaan doen met mobiliteit. Met het straks ingevoerde rekeningrijden en de grotere rem op auto’s in het straatbeeld (nieuwbouw wordt nu regelmatig autovrij gebouwd in de randstad, 30 max snelheid in Amsterdam, Groningen die grotendeels autovrij wordt, etc.) ben ik benieuwd naar de oplossingen. Het OV zou een oplossing kunnen zijn, maar ik denk dat de deelauto ook goed kan zijn. Die zag ik als student vroeger ook wel eens bij studentenhuizen staan; prettig als je de kosten deelt door vier of meer mensen, zeker als autorijden gewoon fors duurder wordt.

Ik hoef geen grotere auto dan een b-segment auto, dan maar tweedehands blijven rijden.

Het openbaar vervoer zie ik eerder als een lapmiddel dan als een oplossing, daarvoor zijn de kosten te hoog en de ritten en aansluitingen te onregelmatig.
Zal werken in dicht bevolkte gebieden, niet op het platteland.
En deelauto... als je een auto dagelijks nodig hebt zal dat al geen oplossing bieden, als het gebruik slechts af en toe is dan vergt het ook wat extra planning i.v.m. beschikbaarheid.
Zal in dicht bevolkte gebieden ook wat beter werken als op het platteland.
Ik vermoed dat velen wel gewoon gebonden blijven aan een auto, zal voor de één in eigen bezit worden en voor een ander een auto van het bedrijf.

Terug
Bovenaan