temperatuurschommelingen Polo 1.4 16V (2005)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjoerd 3147736

Net ingestapt
Beste forum,
Ik heb sinds vier dagen een Volkswagen Polo 1.4 16V uit 2005 gekocht met 133.000km
De auto rijdt verder helemaal prima, start goed, loopt soepel, geen waarschuwingslampjes, en de verwarming werkt ook gewoon zoals het hoort.
Er zit ook garantie op, dus ik wil even goed in kaart brengen wat er precies aan de hand is voordat ik ermee terugga.

Wat me opvalt, is dat de motortemperatuur niet constant op 90°C blijft.
In de meeste situaties blijft de meter rond de 75–80°C hangen.
Ik dacht eerst dat het misschien kwam door het koude weer, maar vandaag tijdens een rit gebeurde iets opvallends:

De motor kwam netjes op 90°C, maar na een tijdje rijden daalde de temperatuur vrij snel terug naar 75–80°C, en bleef daar vervolgens steken. Hij werd daarna niet meer warmer.

De auto gedraagt zich verder normaal, geen oververhitting of stoom, gewoon stabiel rijgedrag.

Mijn vraag:
Is dit gedrag normaal bij deze motor, moet ik mij zorgen maken, of lijkt het erop dat dit echt een probleem is?
Aangezien ik de auto net heb en er garantie op zit, wil ik graag weten of dit iets is om meteen te laten nakijken.

Dat kunnen twee zaken zijn, althans twee die mij nu te binnen springen.

1. Een kapotte termostaat die blijft hangen, dat verklaart waarom hij wellicht eerst ff op 90 graden blijft maar vrij snel weer zakt omdat hij dan 'maximaal' open blijft staan. Gelukkig blijft die niet dicht, dan ging je motor over de kook.
2. Een defecte waterpomp, waar wat vinnen van afgebroken zijn. Alleen dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Nee het is niet normaal, maar aangezien het 75/80 graden is kan het niet mega veel kwaad. De meeste termostaatjes gaan open bij 88 graden. Ik heb ooit ook een auto gekocht met kapotte thermostaat (motor werd niet warmer dan 60 graden). Deze auto heeft na een nieuwe thermostaat nog ruim 1.5 ton doorgekachelt.

Wel zou ik zo snel mogelijk langs gaan, voor nu kan het niet mega veel kwaad. Wellicht gaat je verbruik wat omhoog.

Beste Autoweek forum,

Ik heb onlangs een VW Polo 1.4 16V uit 2005 gekocht.

Volgens het onderhoudsboekje is de distributieriem vervangen in januari 2020 bij 78.000 km, bijna 6 jaar geleden dus.

De auto staat nu op 133.500 km, dus er is ongeveer 55.500 km mee gereden sinds de laatste wissel.

Qua kilometers zit ik dus nog netjes binnen de grens lijkt het, maar qua tijd is het inmiddels bijna 6 jaar geleden. Ik lees wisselende adviezen online: de een zegt vooral naar kilometers kijken, de ander vooral naar leeftijd van de riem. En ook hierover lees ik verschillende dingen: de een zegt 6 jaar en 60k km, de ander 9 jaar en 90k km…

Mijn vraag: In hoeverre is de distributieriem aan vervanging toe op basis van deze informatie?

Alvast veel dank!

Vriendelijke groet,

Sjoerd

Zowel aantal km als aantal jaar is van belang bij een distributieriem. Gewoon kijken naar wat de constructeur vermeld als termijn...

Kijk in je eigen boekje of zoek op de juiste motorcode.

Bij het 6j/60kkm advies ben je echt aan de beurt. Een auto kan veel file en korte ritten hebben gedraaid dus gewoon vervangen.

Bij 90 000km ben je ook al snel als je veel rijdt dus kan je al prima doen. De kosten voor een veel gebruikers zijn in verhouding ook niet schokkend. Dus ook dan kan je het gewoon al doen.

Als het advies van 9j geldt dan kan je nog even wachten als je toch niet zoveel rijdt.

^^ interval van bijna 10 jaar op een motorblok dat in de jaren 90 is ontwikkeld.. dát lijkt mij toch een vrij lange periode. Dat is meer iets van de laatste jaren en daar komt men toch ook van terug.

Zes jaar lijkt mij een aannemelijke termijn. Inderdaad even in het boekje kijken en anders op internet zoeken, op het VW forum tref je misschien detail info aan voor precies jouw generatie Polo/ motortype.

Over het algemeen gaan thermostaten bij VW stuk en blijven ze open staan, sta je stil gaat 'ie keurig naar 90 graden, ga je dan rijden dan zakt 'ie weg.
Top tip, als je een thermostaat gaat vervangen, vervang dan ook alle plastics die er omheen zitten, want als het eenmaal open ligt, dan krijg je het nooit meer waterdicht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan