Terug winning energie.

Tootootje

Startmotor
In de tunnel, (van mijn Jeep Renegade- 2022) vlak achter de pook zitten een stel knoppies. Eén is voor de handrem en een andere moet ik steeds indrukken als ik bij het rijden wat energie wil terug winnen. (PHEV-hybride).
En dat vergeet slome ik vaak en dus wordt er niks terug gewonnen. :-((( Zo word ik dus nooit miljonnair !
Mijn vraag aan de dealer was dan ook of ik dat schakelaartje niet kan doorverbinden, zodat ik het nooit vergeet in te drukken.
Een gulle lach van de man was het resultaat, maar daarbij de mededeling dat dat niet kon. Punt. Uit.
Geen dieper gaande uitleg daarover, dus blijft er bij mij wat knagen.
Vandaar die vraag hier maar eens gedeponeerd. Wat zijn de consequenties als ik dat beknutsel ?
Wie helpt me uit de droom ?

Allereerst : terugwinnen kan alleen met regeneratief remmen. Als je tijdens het rijden de batterij oplaadt, dan kost dat gewoon extra benzine. En dus win je niets ( terug)

Een schakelaar doorverbinden, kan in principe altijd. Maar dan zit je ( denk ik ) permanent de batterij op te laden. Ik weet niet of dat de bedoeling is.

Volgens mij bedoel je het knopje met een autotje dat op een hellinkje lijkt te staan? Dat is namelijk Hill Descent Control (HDC). Dan houdt de auto de snelheid van de cruise vast ook als je een flinke helling af gaat. Dat heeft in principe niets te maken met het wel/niet terugwinnen van energie. Kun je in Nederland gewoon van af blijven.

Ik ken de Jeep Renegade zelf niet zo goed, dus ken ook de knop niet. Het zou een soort "B" stand kunnen zijn voor het meer regeneren dan normaal. Een PHEV zal als het goed is altijd een deel regeneren ook als je het rempedaal gebruikt. Wij hebben eerder een Kia Niro HEV gehad en ook daar kon je de zwaarte van regeneren instellen.

Zo'n knop is meestal een elektronische knop en heeft niet zo'n aan/uit karakter als oude knoppen. Ik verwacht dat doorverbinden dan is alsof je constant op die knop drukt. Dan heeft meestal geen (goed) effect.

Dag flerflep. Nee, ik bedoet het knopje links naast de electrische handrem, dat je moet indrukken voorje gaat rijden.
Het is ook niet het hellingsknopje. In ieder geval jullie bedankt voor je reacties.

Dag flerflep. Nee, ik bedoet het knopje links naast de electrische handrem, dat je moet indrukken voorje gaat rijden.
Het is ook niet het hellingsknopje. In ieder geval jullie bedankt voor je reacties.
Dat knopje doorverbinden gaat niet werken, omdat het geen analoog knopje, maar een digitaal knopje is.
Om dat knopje te laten doen wat het moet doen, moet er via dat knopje even een potentiaal verschil gemaakt worden via een pullup of pulldown schakeling op een ingang van de computer (ECU). Als je dat knopje vast zet, ziet de ECU nooit potentiaal verschil en doet niks.

In de tunnel, (van mijn Jeep Renegade- 2022) vlak achter de pook zitten een stel knoppies. Eén is voor de handrem en een andere moet ik steeds indrukken als ik bij het rijden wat energie wil terug winnen. (PHEV-hybride).

Is dat de knop met het stuurwiel erop afgebeeld? (links van de handremknop, op rechts zit een knop voor het stabilisatie systeem, volgens mij).

Naar mijn idee wordt (de mate van) regeneratie ergens in het infotainment menu (dus dat grote scherm voorop) bepaald. (indien het een keuze is die gemaakt kan worden).

Terug
Bovenaan