Terugroepacties te vrijblijvend? (nav Pano reportage over brandende BMW)

Alfista

Kilometervreter

Brandende BMW-diesels leggen juridisch vacuüm bloot rond terugroepacties in België​

Het programma Pano onthult hoe verschillende BMW-diesels in België in brand vlogen door een defect dat al langer bekend was bij de constructeur. Maar het probleem gaat veel verder dan BMW alleen. Het hele systeem rond terugroepacties in de autosector roept vragen op, want in België is geen enkele constructeur verplicht om na te gaan of een terugroepactie effectief werd uitgevoerd. Is dat het echte probleem?

In de reportage getuigen verschillende mensen over hoe hun diesel-BMW onder dezelfde omstandigheden plots in vlammen opgaat. Op het internet vinden we honderden gelijkaardige gevallen die minstens teruggaan tot 2018. Een belronde naar tientallen onafhankelijke garages leert dat dat niet zo uitzonderlijk is. Verschillende garagehouders vertellen dat ze maandelijks diesel-BMW's binnenkrijgen met onderdelen die doorbranden door het lekkende EGR-systeem: het maakt van de wagen een tikkende tijdbom.

De zaak is ernstig, maar wat het onderzoek van Pano blootlegt, gaat veel verder dan één constructeur. In Europa blijft één auto op vier onhersteld rondrijden na een terugroepactie, alle merken en defecten samengeteld. Dat blijkt uit cijfers van car-recalls.eu.

Veranderingen op komst, maar wanneer?
De Europese Commissie werkt intussen aan een oplossing. In het kader van de herziening van de regels rond de autokeuring zou elk voertuig met een openstaande veiligheidsgerelateerde terugroepactie automatisch geweigerd worden bij de keuring in alle lidstaten. Maar de onderhandelingen tussen de Raad en het Europees Parlement lopen nog altijd. Als alles het normale traject volgt, spreken we ten vroegste over 2028, en dan nog alleen als de lidstaten effectief bereid zijn om mee te werken.

Het goede nieuws – of net het slechte? – is dat België niet verplicht is om daarop te wachten. Het Franse model bestaat al en de zaak rond de EGR-kleppen van BMW toont nogmaals aan dat er politieke instrumenten beschikbaar zijn. De beslissing is dus geen technische kwestie. Het is een politieke en wetgevende keuze. Maar dan moet men wel bereid zijn om het dossier ernstig te nemen en ook duidelijk te bepalen wat onder gebruikersveiligheid valt en wat niet.

Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Bron: vrt.be

Frank Jacobs zojuist ook te horen op radio 1 in NL, bij EénVandaag, over dit onderwerp.
Zijn advies: check van je auto (die je bezit of gaat kopen) of er nog terugroepacties openstaan bij de rijksdienst voor het wegverkeer.

Pano deed vroeger (lang geleden) degelijke onderzoeksjournalistiek. De naam van het programma was toen minder hip. Nu is het aandacht zoeken, paniekzaaien en veel buzz maken over niks.

En de EGR problemen met BMW zijn niet nieuw. Ook de F30/31 gelanceerd in 2012 had er last van. Die van mij niet, die van een aantal collega’s van toen wel.
Als er een terugroep actie is en je doet er als eigenaar verder niks mee is het je eigen probleem.

En BMW is al jaren het best verkochte merk hier. Hoge bomen vangen veel wind.

Pano deed vroeger (lang geleden) degelijke onderzoeksjournalistiek. De naam van het programma was toen minder hip. Nu is het aandacht zoeken, paniekzaaien en veel buzz maken over niks.

En de EGR problemen met BMW zijn niet nieuw. Ook de F30/31 gelanceerd in 2012 had er last van. Die van mij niet, die van een aantal collega’s van toen wel.
Als er een terugroep actie is en je doet er als eigenaar verder niks mee is het je eigen probleem.

En BMW is al jaren het best verkochte merk hier. Hoge bomen vangen veel wind.

Dan vangen meer merken veel wind. Artikel:

"De zaak is ernstig, maar wat het onderzoek van Pano blootlegt, gaat veel verder dan één constructeur. In Europa blijft één auto op vier onhersteld rondrijden na een terugroepactie, alle merken en defecten samengeteld. Dat blijkt uit cijfers van car-recalls.eu"

Voilà. Om je als constructeur / importeur juridisch veilig te stellen : als de klant niet binnen een redelijke termijn op de terugroepactie ingaat & het niet inplant bij een merkdealer gewoon er een AS tegenaan.
Eigen schuld, dikke bult.

maar dit is in de eu, dus zal er ongetwijfeld een bizar, privacy onvriendelijk systeem komen waar jaren over nagedacht is, wat niet logisch is, en vooral veel geld en extra ambtenaren kost :ROFLMAO:

In Europa ben je als fabrikant inderdaad vrij van juridische verantwoording wanneer de eigenaar geen actie onderneemt. In de VS moet je aantonen dat je er echt alles aan hebt gedaan.
Typisch genoeg is in de VS het wel mogelijk om, wanneer het om een terugroepactie die vanuit compliance gaat, de eigenaar te overrulen en de terugroepactie uit te voeren zonder toestemming. In de EU is dat niet mogelijk - al ging het vroeger vaak stiekem.

Het zou denk ik al eenvoudig kunnen dat bij een APK een openstaande terugroepactie wordt vermeld als aandachtspunt. Doen ze ook bij banden die nog net boven de 1.6mm zitten.

De afgelopen jaren is er heel veel werk in gestoken om ervoor te zorgen dat fabrikanten zowel met terugroepacties als bij productverbeteringen ze dit verplicht zijn aan te bieden voor vrijwel de hele levensduur van de auto. Sommige van die wetten zijn nog zo vers dat het effect nog niet te zien is. Tijd om nu de eigenaren te coachen zodat ze van die mogelijkheden gebruik maken.

In Europa ben je als fabrikant inderdaad vrij van juridische verantwoording wanneer de eigenaar geen actie onderneemt. In de VS moet je aantonen dat je er echt alles aan hebt gedaan.
maar meer dan enkele malen een brief en textbericht of bellen is dat ook niet als ik me goed herinner

Typisch genoeg is in de VS het wel mogelijk om, wanneer het om een terugroepactie die vanuit compliance gaat, de eigenaar te overrulen en de terugroepactie uit te voeren zonder toestemming.
maar dan moet je wel bij de dealer in onderhoud zijn. Hoeveel mensen brengen de auto niet enkel naar walmart voor een oilchange en brake job? verder niks. zelfs bij nieuwe autos

nou dan fikt een auto toch af?

als je een brief krijgt van een importeur dat je auto een dringen veiligheids beurt/update nodig hebt, en je doet daar niks aan. tja, dan niet.
In de rapportage lieten ze juist zien dat 1) niet alle BMW-eigenaren per brief geïnformeerd zijn (ook al waren zij 1e eigenaar en hadden zij de BMW in onderhoud), de brieven die verstuurd zijn er niet uitzien alsof er een gevaar is en 3) er een gebruikte BMW met openstaande terugroepactie door een dealer verkocht is aan een nieuwe eigenaar. Dezelfde eigenaar bracht deze BMW naar een andere dealer voor onderhoud en werd door beide dealers niet geïnformeerd dat er een terugroepactie was. Het ging er dus voornamelijk om dat BMW er juist zelf te weinig aan doet terwijl er een ernstig brandgevaar is waarbij de kans op insluiting en letsel erg hoog is.

Bij een grote beurt bij de dealer kan de terugroepactie toch meteen uitgevoerd worden? Gewoon nu en dan ff naar de website van je automerk en checken of er een actie loopt. Verdraaid, volwassenen zijn toch geen kinderen meer?

En als de EU dan strengere regels maakt dan later niet gaan zeuren dat het allemaal zo'n bureaucratisch gedoe is door de EU.

Bij een grote beurt bij de dealer kan de terugroepactie toch meteen uitgevoerd worden? Gewoon nu en dan ff naar de website van je automerk en checken of er een actie loopt. Verdraaid, volwassenen zijn toch geen kinderen meer?
Kennelijk wel. En tegelijkertijd zeurt men over betuttelende regeltjes.

Op wie doel je nu? De garagehouder of de gebruiker van de auto?

Volgens mij wordt tegenwoordig bij elke (grote) beurt een auto aan uitleesapparatuur gehangen, dus dan zou ik verwachten dat via de fabrikantensoftware, op basis van de VIN, er gewoon een openstaande melding voor een terugroepactie oppopt, zonder dat een monteur daar actief op moet controleren. (zoals het nu vast zal gaan..en dus gemist/'vergeten' wordt).

Het zou natuurlijk al een stadium eerder moeten, bij het inplannen van de werkplaatsafspraak, dus bij de service adviseur. Controle op kenteken / VIN moet ook daar niet al te moeilijk zijn, lijkt mij.

Anecdote: Luc ziet wagen volledig uitbranden in eigen straat in Izegem: “Ik kwam net van de garage deze voormiddag”
Luc Demeyere uit het West-Vlaamse Izegem reed maandagnamiddag voor de tweede keer op één dag naar de garage. Reden: zijn BMW bleef rook uitstoten, ook na een reparatie die ochtend. “Verder dan de hoek van de straat raakte ik niet”, vertelt hij. Daar vatte zijn wagen plots vuur en brandde volledig uit.

met dank aan @michel1975

dus je krijgt gewoon ene brief, maar omdat mensen die niet lezen is het de fout van de fabrikant.
misschien als een pakketje laten bezorgen met een zwaailicht en als je het openmaakt dat er een clown uitspringt?

Het zijn toch volwassen mensen? Als je een brief niet leest, tja? Slappe excuses als, ja maar, geen datum, kon reclame zijn etc zijn voor de kleuterklas.

We hebben een mild hybrid Jeep Avenger die betrokken is bij de terugroepactie vanwege mogelijke kortsluiting en brandgevaar (vooral bij nat weer). De brief ontvingen we uit mijn hoofd eind april en de afspraak voor de correctie hebben we op 2 juni staan. Zit toch wel zo'n anderhalve maand tussen.
De suggestie om het met een servicebeurt samen te laten vallen lijkt zeker bij een dealer te doen (immers, bij het maken van de afspraak zou daar de terugroepactie bij moeten staan als aandachtspunt en mogelijk direct het bestellen van de nodige onderdelen) maar met de huidige onderhoudsintervallen zal dat al snel ver uit elkaar kunnen liggen - tot al gauw twee jaar afhankelijk van het merk/type auto.

Dat verhaal bij BMW stonk (no pun intended) sowieso aan alle kanten. In mijn tijd bij een leasemaatschappij hadden we ook al diverse auto's die hiermee strandde. Enkelen zelfs afgebrand. DEKRA ingeschakeld en die gaven al aan dat er zeer waarschijnlijk een technisch probleem zat in de EGR en dat ze al bij diverse BMW's waren geweest met hetzelfde probleem. BMW gaf toen niet thuis. Jaar later kwam de terugroepactie. Ver(r)assend.

Hetzelfde geldt voor mijn 3-serie. Die had een terugroepactie op de stuurairbag. Vanwege enorme vraag en leverproblemen is dit weer van de auto gehaald en een paar maanden geleden zag ik dat ik ineens wel een terugroepactie had, wat bleek, dat was dus de terugroepactie die er ooit al op had gestaan. Nooit een brief gehad en alleen omdat ik zelf keek is het mij opgevallen en is deze uitgevoerd.

Op wie doel je nu? De garagehouder of de gebruiker van de auto?

Het lijkt me overduidelijk dat ik het over de gebruiker heb. Waarom zou een dealer/garagehouder op de Kia website moeten worden gewezen voor informatie over een terugroepactie die hij nota bene zelf moet uitvoeren?. Die krijgt toch rechtstreeks bericht van Kia plus de manier om het ook voor hem kosteloos op te lossen?

Ik vermoed dat door het gedoe met de AVG het ook wel lastiger wordt om de eindgebruiker te benaderen. Officieel mag een importeur ook niet van alles bewaren en is de gebruiker niet of nauwelijks te traceren. Als het onderhoud dan niet meer via de (leverende) dealer verloopt wordt het helemaal lastig.

^^ Er zal ook verschil zijn tussen merken die veel particulieren als klandizie hebben en meer de zakelijke merken. Daarin zitten de eerste jaren toch vooral de vlooteigenaren als kentekenhouder en dus aanspreekpunt voor de merkimporteur. Die vlooteigenaren moeten zo'n terugroepactie dan weer doorzetten naar de berijders van het object.
Die zijn ook niet altijd bekent, zeker bij poolauto's is dat natuurlijk wisselend.

@Cruise Control Kennelijk gebeurt het niet (altijd) door de dealer, zie de voorbeelden van de BMW's.

Terug
Bovenaan