Tesla Model 3 als occasion

remcovervoort

Net ingestapt
Autoliefhebbers,

Ik heb op dit moment een Citroen C3 Aircross en ik ben er tevreden over maar ben toch opzoek naar wat anders.
Nu heb ik een aantal opties maar ik vraag me toch wat af over de Tesla Model 3 die nu online komen.

Er staan namelijke hele mooie tussen en overal staat hoeveel procent de accu's nog zijn.
Weet iemand hier de afschrijving van en wat het rijbereik is als een accu nog 85% is zoals deze Tesla

Ik hoop dat iemand hier kennis van heeft alvast bedankt

Je moet wat vaker laden. De degradatiecurve is "hocky stick", eerst snel en dan afvlakkend. Ik rij veelal kortere stukken (enkeltje max 125 km) en heb in 3 maanden tijd zo'n 4.000 gereden. Afgelopen week de eerste maal aan de supercharger gehangen. De navigatie gaf op de terugweg de route naar een supercharger aan die bereikt wordt met ongeveer 20% rest lading. Daar aangekoppeld en het begon met 1.400 km/uur te laden. 10 minuten later weer dusdanig vol (50%) dat ik weer thuis kon komen (met 20% rest lading). Spectaculair snel allemaal en voor 30 cent/Kw!

Als je bereid bent net iets meer uit te geven dan heb je een betere SoC.

Deze is bijv maar 1.000 duurder en zit op 88%.

Linkje

Je moet wat vaker laden. De degradatiecurve is "hocky stick", eerst snel en dan afvlakkend. Ik rij veelal kortere stukken (enkeltje max 125 km) en heb in 3 maanden tijd zo'n 4.000 gereden. Afgelopen week de eerste maal aan de supercharger gehangen. De navigatie gaf op de terugweg de route naar een supercharger aan die bereikt wordt met ongeveer 20% rest lading. Daar aangekoppeld en het begon met 1.400 km/uur te laden. 10 minuten later weer dusdanig vol (50%) dat ik weer thuis kon komen (met 20% rest lading). Spectaculair snel allemaal en voor 30 cent/Kw!
Ja precies. Je moet kijken naar hoe je rijd en wat de eisen zijn aan de auto. Als je zelden of nooit lange stukken rijd zou 85% best kunnen werken. Ikzelf rijd een andere ev met een range van ca 300 km dat is voor mij voldoende.

Als je naar Frankrijk of verder op vakantie wilt kunnen met de auto dan zou ik wel voor de best mogelijke batterij gaan. Ik heb wel vertrouwen in dat de Teslas met onderhoud hoge km standen gaan maken.

In de autoweek podcast "De Uitlaat" adviseert 1 van de redacteuren in ieder geval om zo'n tweedehands Tesla zeker te overwegen. Voor het geld vindt je niets beters. Zelfs als de accucapaciteit nog maar 85% is heb je nog altijd een grotere range dan bij de goedkoopste nieuwe EV's. En qua afwerking is het gewoon even zoeken naar het examplaar waar dingen het minst scheef zijn gemonteerd.....

Niet compleet hockeystick maar idd dat is wel de eerste vorm.

Het is in principe een asymptotische functie. Maar wel een met limieten. Snelle daling vanaf 100% in de eerste tijd, dan lange tijd zo goed als vlak en vanaf een bepaald punt gaat er echt een celletje stuk die dan vrij snel de rest van de accu mee naar beneden trekt.

De mediaan voor een Amerikaanse model 3 ligt bij 90% op 150.000 mijlen. Daar zou ik ook op zoeken. Er zijn altijd outliers, warmte, kou, veel snelladen of langere tijd stilstaan op een lage State of Charge dragen daar allemaal aan bij.

Het maakt ook uit wat voor soort test er is gedaan. Meeste modellen geven namelijk ook een estimation op de SoH vanuit hun eigen canbus. Dit zijn vaak functies die meedraaien met laden, ontladen en de energiestroom. Dat kennen we als coulomb counting.

Je kunt ook nog een aantal zelftests doen. Eentje is compleet leegrijden en dan weer volladen. Op basis van resterende SoC en de gemeten energie die terug de accu in is gegaan heb je dan een goede momentopname.

Terug
Bovenaan