Tesla Model X

Zojuist ook even de presentatie zitten kijken. Ik heb Musk wel eens vlottere babbels zien maken, en die joelers zijn wel erg storend inderdaad.

En ondanks dat ik het uiterlijk (nog) niet echt mooi kan vinden, is het wel weer een technisch hoogstandje hoor. Erg indrukwekkend dat stukje met die caravan, een heel gezin dat uit de auto komt met een enorme berg bagage. Dat doet volgens mij geen enkele andere auto de Model X na. En dan met die caravan ook nog in 3.2 seconden van 0 naar 97 km/u o_O:D Geweldig!

Er is anders een ander Amerikaans merk dat erg succesvol is geworden met joelende idioten die vooral kritiekloos achter hun Messias aanlopen....
Die Messias heeft inmiddels het tijdelijke voor het eeuwige geruild en dat merk maakt (nog) geen auto's....
Amerikanen hypen gewoon net iets meer, blijkbaar.

Als ik naar de prijzen kijk wordt deze zelfs duurder dan een S....
Dat vind ik overigens nog steeds een mooie auto, hoewel ik na laatst de binnenzijde van eentje met 40K op de teller gezien te hebben, niet kan stellen dat de afwerking voldoet aan hetgeen je in die prijsklasse mag verwachten.
Het blijft echter een revolutionaire auto qua ontwerp, maar de nieuwe vind ik gewoon niet mooi en zal, gezien de prijs, ook geen revolutie op de wegen in de VS en in Europa teweeg brengen.

Ik ben bang dat Rob een punt heeft en Tesla wel eens een eendagsvlieg zou kunnen zijn, zeker als de gevestigde orde zich ook op dit soort voertuigen gaat gooien.
Als voor de investeerders de ROI te lang uitblijft en zij de stekker eruit trekken en wanneer andere merken ook met soortgelijke producten komen en de hype is overgewaaid, kon het wel eens snel voorbij zijn. Veel van die andere merken kunnen de ontwikkelingen immers financieren met de winsten uit hun bestaande business....
Ik hoop overigens dat ik ongelijk heb, want ik heb wel respect voor de wijze waarop Tesla de gevestigde orde al een paar jaar meer dan een klein beetje te kijk zet....

Majortom zei:
Er is anders een ander Amerikaans merk dat erg succesvol is geworden met joelende idioten die vooral kritiekloos achter hun Messias aanlopen....
Die Messias heeft inmiddels het tijdelijke voor het eeuwige geruild en dat merk maakt (nog) geen auto's....
Amerikanen hypen gewoon net iets meer, blijkbaar.

Het is inderdaad een (slechte) kopie van de presentaties van dat merk, al zijn de presentaties van dat merk al een slechte kopie van vroeger aan het worden.:rolleyes:
Het is een (hopelijk korte) trend. Ik werk bij een Amerikaans bedrijf en er wordt hier vrij openlijk gedweept met en gekopieerd van dat merk. Terwijl we toch in een wat andere tak van sport zitten.
Wel heeft het ervoor gezorgd dat we binnen drie jaar een totaal andere "look-and-feel" hebben gegeven aan onze markt.

Maar qua innovatie en inventieve vondsten kun je enige overeenkomst tussen Musk en Jobs niet ontkennen. Ook qua eigenwijzigheid niet. :cool:

Ik wist niet dat jaloezie nu ook al in Nederland een ziekte was...

Ik kan dit ook niet betalen, maar ik heb liever dit in mijn garage dan Duitse of Italiaanse brol die zeker overpriced zijn.

Is de model X de beste wagen ooit? mss niet, maar waar ze in Munchen,Inglostad en noem maar op 20l/100 km en zware grote turbo's nodig hebben om prestaties te verkrijgen, doet deze het zonder uitstoot met een motor (of 2) ter grote van een meloen; kan je nagaan wie de beste is...

En om het helemaal af te maken: De 0-100 is dezelfde als die van een Mclaren F1, maar dan met 7 ipv 3

Amerikanen dit Amerikanen dat.

Wat maken de Europeanen nou eigenlijk klaar behalve roetbakken, en ziek en werkloos thuis op de bank hangen?

Goede stap vooruit deze Tesla.

Anderson zei:
Wat maken de Europeanen nou eigenlijk klaar behalve roetbakken, en ziek en werkloos thuis op de bank hangen?

Inderdaad, Europese merken spelen echt geen rol op de wereldmarkt. Amerikanen zijn tenminste kerngezond!

Anderson zei:
Amerikanen dit Amerikanen dat.

Goede stap vooruit deze Tesla.

De doorsnee Amerikaan rijdt nog steeds met zijn F350... ;)

En van waar komt de stroom voor die Tesla?
Uit een vervuilende steenkoolcentrale?
Uit een kerncentrale?
Als iemand de illusie heeft met een schone auto te rijden, dan is het wel de Tesla-rijder.

Neen,
de elektrische wagen genre Tesla is slechts een overgangsfase naar de waterstofwagen...

British Racing Green zei:
Uit een kerncentrale?
Als iemand de illusie heeft met een schone auto te rijden, dan is het wel de Tesla-rijder.

Neen,
de elektrische wagen genre Tesla is slechts een overgangsfase naar de waterstofwagen...

Een ding is zeker: Rijd je op elecriciteit, is iig een deel van de energie (40% in VS) afkomstig van kernenergie, wind, zon en andere "renewables". Rijd je op benzine of diesel, kijk je naar 100% fossiel.

Neen,

Denk je? Ik denk het juist andersom. Waarom zou je de benodigde energie (stroom) om waterstof te maken niet direct gebruiken in een auto?
Het transporteert ook nog eens makkelijk (netwerk ligt er, maar er moet aan de capaciteit gewerkt worden). Voor waterstof is dat nog lang niet het geval.

Stel nou dat het oplaadprobleem wordt opgelost en de actieradius. Met nieuwe batterij-technologie van minder exotische materialen acht ik dat zeker mogelijk. Tegen 2030 is de stroom gratis als je de trends van de prijs van een kWh doortrekt. Zeker wanneer iedereen het zelf gaat opwekken, je het overtollige goed kan opslaan etc.
Nee, de elektrische auto is het slotstuk, niet de waterstofauto. Althans, dat denk ik. ;)

Uit een kerncentrale?

Onderbouw dat nou eens. Mensen roepen dat elke keer zonder zich er echt in te verdiepen

Uit een kerncentrale?

Neen,
En waar komt waterstof vandaan?
Daar is geen energie voor nodig?

Misschien eens kijken in de vele topics die hier al over lopen, voordat je ieder willekeurig topic over een elektrische auto gaat 'vervuilen' met dit soort onzin.

Anderson zei:
Waarbij je tenminste niet de illusie verkocht krijgt dat je in een 'schone' auto rijdt.

De gemiddelde Tesla rijder rijdt zijn (imho mooie Tesla S, maar met voor mij nog steeds te weinig actieradius en flexibiliteit) om precies dezelfde reden waarom ik een Volvo V60D6 rijd.....de bijtelling en niets anders.....

Ik werk notabene in de Renewables en kom er eerlijk voor uit.....Valt het bij klanten of andere relaties goed dat ik zo'n "groene" auto rijd?.....Misschien wel, maar als hij hetzelfde kostte in de bijtelling als andere auto's uit de lijst dan had er waarschijnlijk een BMW 5 voor de deur gestaan....

De discussie over waar de energie uiteindelijk vandaan komt is een hele principiële, maar veel adepten van de puur groene energiekeuze vergeten de (met huidige technologie nog) ultieme consequentie: zolang er geen grootschalige opslag van energie mogelijk is, is een puur op wind- en zonne-energie draaiende energieproductie onmogelijk, vanwege het balanceren van het net in de pieken en dalen van de productie daarmee. Dat geldt al helemaal als alle voor mobiliteit benodigde energie ook uit het stopcontact (ook voor waterstofproductie) moet komen.
Als je dan volledig wil stoppen met fossiele brandstof kies je dus impliciet absoluut voor kernenergie als "groene" aanvulling van wind en zon als vervanging van olie en gas.
Die consequentie heb ik publiek nog geen enkele "groene" politicus zien trekken..... o_O

Majortom zei:
Anderson zei:
Waarbij je tenminste niet de illusie verkocht krijgt dat je in een 'schone' auto rijdt.

De gemiddelde Tesla rijder rijdt zijn (imho mooie Tesla S, maar met voor mij nog steeds te weinig actieradius en flexibiliteit) om precies dezelfde reden waarom ik een Volvo V60D6 rijd.....de bijtelling en niets anders.....

Ik werk notabene in de Renewables en kom er eerlijk voor uit.....Valt het bij klanten of andere relaties goed dat ik zo'n "groene" auto rijd?.....Misschien o_O

Renewables zeg je?
Grappig, is ook een van mijn activiteiten.;)

Ik snap dat Tesla's een bepaalde aantrekkingskracht hebben (want electrisch, grote actieradius, tof interieur, fantastische prestaties), maar ik vind ze niet mooi. Ik vind de vorm van de grill niet mooi, de vorm van de voor- en achterlichten vind ik somber. Deze Tesla X vind ik nog wel lelijker dan de S. Dit model heeft -naast de minpunten die ik net noemde- vreemde verhoudingen, vind ik.
Ik vind de Tesla modellen tot de verbeelding spreken qua kunnen, maar qua uiterlijk is het verre van mijn smaak.

Ex-Mazda ontwerper he.. ;) Ik denk dat juist de meesten de S juist kunnen waarderen vanwege zijn uiterlijk.

Eens met Rob0032 !!
De Flacon Doors worden gebruikt als USP.
Het zou pas echt een USP zijn wanneer de voorportieren ook op deze wijze zouden werken.
80-90% van de tijd zit je alleen in de auto... kun je nog niet krap parkeren !!
Het feit dat dit met andere auto's ook niet kan is geen argument... deze merken gebruiken hun deuren ook niet als UPS's

Andere zaken als luchtfilters, veiligheid, prestaties, uitstoot zijn dan wel weer errug overtuigend :cool:

Aardig filmpje waarin onder meer wordt ingegaan op de bijzondere portieren en de verschillen met de Model S: https://www.dumpert.nl/mediabase/6715740/701a6de6/tesla_model_x_review.html

MC W zei:
Uit een kerncentrale?

Onderbouw dat nou eens. Mensen roepen dat elke keer zonder zich er echt in te verdiepen

Simpel, we wekken echt geen 100% van onze stroom "groen" op. Als je betaalt voor groene stroom betaal je voor de investeringen daarin, maar 83% van onze stroom is grijs. En dat kom toch voor een over groot deel uit kolencentrales.

Adinsx zei:
Denk je? Ik denk het juist andersom. Waarom zou je de benodigde energie (stroom) om waterstof te maken niet direct gebruiken in een auto?
Het transporteert ook nog eens makkelijk (netwerk ligt er, maar er moet aan de capaciteit gewerkt worden). Voor waterstof is dat nog lang niet het geval.

Ik ga met BRG mee. Waterstof transporteren is niet slim, daar moet je het werkelijk niet van hebben omdat je dan teveel gaat gebruiken van het spul.
Als we de grote oliemaatschappijen betrekken in het doorontwikkelen van de vele methoden die we hebben om waterstof te maken gaat het ineens snel.
Want we hoeven echt niet alleen electrolyse toe te passen. Maar vooralsnog verwacht ik dat elk brandstofstation de waterstof maakt. En dan kunnen we het gebruiken met een dure brandstofcel. Of de rotatiemotor van stal halen. Of zelfs de kogelmotor uitontwikkelen en waterstof verbranden.
Dan heb je minder van het goedje nodig dan als je er stroom uit wilt halen. Maar we gaan zien wat er gebeurt. Want ik weet het niet precies maar vooralsnog weten ook de grote autobedrijven niet wat de next step gaat worden.

Ik heb alleen het vermoeden dat full-ev het ofwel gaat afleggen of een maximum percentage van 20% op de weg wordt.

Wouter82 zei:
Aardig filmpje waarin onder meer wordt ingegaan op de bijzondere portieren en de verschillen met de Model S: https://www.dumpert.nl/mediabase/6715740/701a6de6/tesla_model_x_review.html

Waar Tesla nu een rechtzaak over begint.
Vleugeldeuren werken niet goed.

Wat mij brengt bij mijn 1ste gedachte toen ik de vleugels zag: "Waarom?"
Nodeloos duur, nodeloos gecompliceerd, traag, onpraktisch.

Zeker een junior autofirma moet eerst en vooral een goed werkend product aan bieden.

Kan iemand mij uitleggen waarom de meeste hybrides en EV's praktisch geen aanhanger mogen trekken, maar de Model X wel?

Meest uitgebreide model X review tot nu toe lees en kijk je hier.

https://www.zerauto.nl/2016/02/10/tesla-model-x-review/

Europees debuut @ Genève:

tesla-al-salone-di-ginevra-2016_18.jpg

tesla-al-salone-di-ginevra-2016_8.jpg

tesla-al-salone-di-ginevra-2016_11.jpg

tesla-al-salone-di-ginevra-2016_14.jpg

Tesla stand: https://www.omniauto.it/foto/popup/455083/tesla-al-salone-di-ginevra-2016

Coupé SUVs... Er was er eentje de eerste mee. Zelfs vóór de BMW X6. Good ol' Victor Muller. Credit where credit is due.

SSUV_3-4_voren02.jpg

straatos zei:
Coupé SUVs... Er was er eentje de eerste mee. Zelfs vóór de BMW X6. Good ol' Victor Muller. Credit where credit is due.

SSUV_3-4_voren02.jpg

De SsangYong Actyon was nog wat eerder.

[size=x-large]Nederlandse vanafprijs Tesla Model X bekend[/size]

De Tesla Model X heeft in Nederland een vanafprijs van 94.500 euro. Voor dat geld staat de 332 pk sterke 70D in het leveringsprogramma. De Model X is ook te bestellen als 90D of P90D.

De vierwielaangedreven Model X 70D heeft een actieradius van ongeveer 400 km en gaat in 6,2 seconden van stilstand naar 100 km/h. Zijn topsnelheid is 225 km/h. De 90D en P90D hebben een bereik van respectievelijk 470 en 450 km/h en halen beide een top van 250 km/h. De P90D is een volle seconde sneller naar 100 km/h dan de 90D (4,0 seconden tegenover 5,0 seconden) en kan een Ludicrous Speed Upgrade krijgen waardoor de sprinttijd op 3,4 seconden komt te liggen.

Falcon doors
Bijzonder aan de Model X is het feit dat hij een flink trekvermogen van 2268 kilogram heeft. Wie echter een aanhanger van dat gewicht achter zijn Tesla hangt, zal ongetwijfeld de actieradius met een factor veel zien teruglopen. Een ander opvallend aspect aan de Model X zijn zijn ‘falcon doors’, vleugeldeuren met dubbele scharnieren. Ze openen automatisch en houden via sensoren zelf in de gaten hoeveel ruimte ze hebben (door hun extra scharnieren hebben ze genoeg aan 30 cm aan iedere kant van de auto).
https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/tesla/25338058/__Nederlandse_vanafprijs_Tesla_Model_X_bekend__.html

Dan moet je toch wel een hele grote liefhebber zijn om zo veel geld voor zo'n auto neer te tellen.
Hij is dan wel snel, maar wat heb je daar in de praktijk aan?

edmunds heeft een model x als duurtester.
https://www.edmunds.com/tesla/model-x/2016/long-term-road-test/introduction.html

hopelijk doet hij het wat beter dan de model s die ze eerder hadden.

Bron

Auto55.be zei:
Nu al terugroepactie Tesla Model X

130453-tesla-model-x-p90d.jpg

Omdat er wat mis loopt met die ingewikkelde vleugeldeuren zeker? Maar neen, dat is het niet. Er is wat loos met de achterste zetels. Die op de derde zitrij. Bij een ongeval kunnen die inklappen. Dat zou hoogst onaangenaam zijn voor de mensen die erop zitten. En daarom moet elke geleverde Model X naar de dealer voor een aanpassing. Die klaart de klus op 2 uur tijd. Gelukkig zijn er nog maar 2.700 exemplaren van het model uitgeleverd aan klanten. En in Europa moet de eerste gevleugelde crossover nog altijd landen.

Intussen pikt Tesla almaar meer traditionele automerk-gewoonten op. Merken hebben de gewoonte te doen alsof ze alles zelf maken als het goed gaat, maar wijzen met het vingertje naar een leverancier als het fout gaat. Het bedrijf van Musk zegt erbij dat zowel de zetels als het vouwmechanisme worden geleverd door een extern bedrijf.

- Quatrelle - zei:
Is dat niet erg onveilig, van die keiharde kunstoffen achterzijdes van de voorste stoelen?

Bij de Duitse luxemerken zeker niet (maar die blinken natuurlijk niet), bij de Amerikaanse concurrentie zéker wel.:T

ScaniaV8 zei:
Dan moet je toch wel een hele grote liefhebber zijn om zo veel geld voor zo'n auto neer te tellen.
Hij is dan wel snel, maar wat heb je daar in de praktijk aan?

Voor een X5 (of huiver, een X6) kan zo'n bedrag en voor een snelle Amerikaan niet?

Ik snap nog steeds niet waarom die vleugeldeuren zo zijn uitgevoerd. Hoe kunnen mensen uitstappen in een parkeergarage?

Twix zei:
Ik snap nog steeds niet waarom die vleugeldeuren zo zijn uitgevoerd. Hoe kunnen mensen uitstappen in een parkeergarage?
In de video die ik geplaatst heb op 14-04-2016 11:48 hebben ze het daar toevallig over.

Gisteren 21 april stond er het volgende bericht over de Tesla Model X:

Tesla’s Model X is pas net op de markt en lijkt met behoorlijk wat kinderziekten te kampen. Amerikaanse eigenaren klagen over een veelvoud aan gebreken, zoals kapotte deuren en hinderende reflecties.

Bericht op de website van autovisie

Hopelijk tast het niet teveel het imago aan van deze auto...

En de overige prijzen:

[size=x-large]OP EN RIJ: ALLE PRIJZEN TESLA MODEL X[/size]

NIEUWE INSTAPVERSIE VERKLEINT DREMPEL. Tesla heeft een nieuwe instapversie - de 60D - voor de Model X op de prijslijst gezet. De elektrische SUV komt daarmee onder de 90.000 euro op de prijslijst te staan. Wie 87.800 euro overmaakt naar Tesla, krijgt de nieuwe basisversie mee naar huis: de 60D. Deze beschikt - zoals zijn naam al weggeeft - over een 60 kWh groot accupakket waarmee de Model X een bereik van 355 kilometer heeft. Zijn topsnelheid ligt op 210 km/h en wie 6,2 tellen geduld heeft, heeft een snelheid van 100 km/h op de digitale teller.

De 75D staat een trede hoger op de ladder, een variant die 97.800 euro moet kosten. Zijn technische specificaties zijn identiek aan die van de 60D, al is het accupakket met 75 kWh groter. Het bereik moet op 417 kilometer liggen. De 90D verschilt sterker van zijn mindere broer dan de 75D. Voor 111.200 euro krijg je een krachtigere Model X die - naast van een groter 90 kWh accupakket - ook over meer elektropaarden beschikt. Het bereik ligt op 489 kilometer, terwijl een topsnelheid van 250 km/h en een 0-100 km/h-sprint in 5,0 seconden mogelijk moeten zijn.

De P90D - de Performance-versie - domineert de prijslijst. De 133.500 euro kostende topversie komt 467 km/h ver, maar is wel krachtiger dan alle andere varianten. In vier tellen staat een snelheid van 100 km/h op de klok. In Ludicrous-mode zelfs in 3,4 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Wie nu een Model X bestelt, krijgt hem in oktober geleverd.
https://www.autoweek.nl/nieuws/op-en-rij-alle-prijzen-tesla-model-x/

Terug
Bovenaan