Tesla Robotaxi Concept

MCW 41

Petrolhead
yxy2EaT.jpeg

iz5gRJb.jpeg

q5RoCMO.jpeg

EBOH2Sm.jpeg

ZhWkMCn.jpeg

P0eBw37.jpeg

DJsMazr.jpeg

wx6XR34.jpeg

oWuyMa2.jpeg

CEO Elon Musk says the Cybercab is fully autonomous, and you'll be able to buy one for under $30,000.

Hmm. Als je die van Zeekr kent (ontwikkeld in EU) die door Waymo al werd ingezet ben ik niet super onder de indruk
54014317686_687dbd9b65_c.jpg

Nu natuurlijk om zeep geholpen door het verbod van de VS op Chinese technologie in autonome voertuigen dus Waymo is nu snel overgeschakeld op een gemodificeerde Ioniq5 (ipv de huidige gemodificeerde IPace die je in best grote hoeveelheden in LA ziet rijden).

Vooralsnog is dit soort autonomie (wereldwijd) alleen mogelijk in een OV of Taxi format (onder strenge supervisie; alleen bij goed weer, en regio beperkt) of puur als testvloot onder nog strengere voorwaarden. Leuk dat Tesla zegt dat het gekocht kan worden maar dat is dan alleen weggelegd voor zo'n OV/Taxi bedrijf die een licentie heeft of voor gebruik op eigen terrein.

Het dichtste wat je kan komen bij als particulier een autonome voertuig in gebruik hebben is onder wetgeving UN R157 met Level3 zoals bij Mercedes en BMW en verwacht daar ook Ford maar bij. In bepaalde omstandigheden ben je dan als bestuurder niet meer verantwoordelijk en rijd de auto zelf. Zulke auto's zijn toelaatbaar in EU, Japan, Australië, Z-Korea, Californië, Nevada en binnenkort China. Dan moet de wegbeheerder er nog wel mee instemmen en dat is op het moment alleen in Duitsland en Californië het geval. Maar Tesla heeft nog geen R157 certificaten en dus ook geen voertuig die hieraan kan voldoen. En een level 3 auto vereist een vorm van stuurwiel als back-up.

In de US rijdt Waymo ook met iPace taxis rondt. Gaat niet altijd helemaal goed, vooral parkeren schijnt lastig te zijn.

Wel leuk dat ze daar in ieder geval verder gevorderd zijn.

Of het werkt is een tweede.....
Maar wat een ongelooflijk "tacky" uitvoering, met die goudkleur en dat glimmende "leer".
Vreselijk! :sick:

Het is een conceptcar die autonoom kan rijden, dat is niet echt heel bijzonder volgens mij. Ook zag ik in San Francisco anderhalf jaar geleden al robottaxi's rijden, dat waren Opel Ampera achtige auto's. Feitelijk is dit dus niet zo heel bijzonder, maar Tesla weet op één of andere manier toch weer veel aandacht te trekken.

Wel vind ik het stiekem best een geinig model zo recht van de zijkant. Niet teveel lijnen en toch wel een herkenbaar model, beter in balans lijkt dan de huidige Tesla's. Nu alleen nog even normale wielen eronder en achterdeuren erin. Het zal wel heeeel ver gezocht zijn van mij, maar schuin van achteren zie ik er aan de achterkant wel wat lijnen van de Fiat Dino Coupé in.

38694525-83.jpg

Of het werkt is een tweede.....
Maar wat een ongelooflijk "tacky" uitvoering, met die goudkleur en dat glimmende "leer".
Vreselijk! :sick:
Is het niet 'pressure washer proof' of iets, het moet natuurlijk heel praktisch zijn in een taxi.

Verder is/lijkt hij wel voordelig en kan best eens een heel mooie oplossing zijn voor buitengebieden of bijvoorbeeld alleen snelwegtraject met tientallen backup beveiliging.

Ik denk ook wel eens dat dit soort wagens ook prima zouden kunnen 'meeliften'. Je stapt in op een parkeerplaats, dat ding rijdt heel rustig naar een bus/taxi strook en 'koppelt' dan achter alles met een professioneel (taxi/bus) rijbewijs aan. De kans dat je dan nog door een lint, hek, kinderwagen of persoon heen rijdt wordt dan wel erg klein. Je kan dan alleen op gecontroleerde gebieden uitstappen, zoals een winkelcentrum, taxiplaats, overzichtelijke parkeerstroken, parkeergarages, eigenlijk overal waar de auto stapvoets zijn eigen weg redelijk veilig kan vinden.

Wat me eigenlijk vooral verbaasd is dat Tesla kiest voor een vrij conventioneel uiterlijk, met die Model Y-vorm. Bij de grote bus doen ze dat niet, en het heeft ook weinig praktisch nut.
Vorm voor functie….of zoiets.

Ik zou er alleen instappen mits voorzien van een 6 punts gordel en helm op. En hoe beter herkenbaar als projectiel zonder bestuurder hoe beter, dus dit ziet er veel te braaf uit.

De direct negatieve reacties aan deze kant van de oceaan geven mooi de reden aan waarom alle technologie uit de VS of Azie komt. Alles wat we nu graag gebruiken zou ongetwijfeld in Europa ook afgebrand zijn. En ja, er mislukken ook genoeg dingen uit de VS of China, maar als je nooit wat risicos neemt weet je zeker dat je nooit succes hebt. Dan krijg je de angsten waar Europese autofabrikanten mee zitten: "overheid, stop alsjeblieft de technische vooruitgang want lopen achter en kunnen het niet inhalen". En dat geldt niet alleen voor de autoindustrie. En dat terwijl we in Europa in het verleden de belangrijkste uitvindingen hebben gedaan. Wifi en bluetooth zijn Nederlandse vindingen. Als je dat nu zou willen doen gaan kabelfabrikanten lobbyen om dat tegen te gaan.....

^^
Eens. En daarom ging ik persoonlijk ook alleen maar in op de uiterlijkheden.

Ik ben benieuwd of dit gaat werken, maar als je het niet probeert wordt het nooit wat.
En wat dat betreft heeft die Musk (wat je ook van de man zelf mag vinden) het al eerder geflikt:
- Tesla an sich: is toch de grote “driver” achter electrisch vervoer
- Terugkerende raketten: daar werd ie 5 jaar geleden nog op uitgelachen, nu keren ze al terug op het platform :eek:
- Starlink: laaste versie is zo groot als een A4-tje. Binnen een paar jaar heeft elke smartphone de functie ingebouwd en heb je dus overal connectiviteit via satteliet met je smartphone.

Ik vind het geen mooie auto, maar wel knap hoe ze het ontwerp van de Cybertruck combineren met de andere modellen.

Experimenteren met autonoom rijden in een veilige testomgeving is natuurlijk prima. Maar op de openbare weg laat staan in de stad is wel even iets anders! Dat overheden daar paal en perk aan stellen vind ik logisch. Als er nooit iets mislukt leg je de lat niet hoog genoeg zei Elon Musk eerder, voorlopig schaar ik dat hele FSD onder een mislukking en hoort het niet op de openbare weg thuis.

Aan zelflerende systemen kleven sowieso juridische problemen, het is een soort black box waarvan niet duidelijk is waarom bepaalde belissingen worden genomen met alle risico's van dien!

• Leuk
Waarderingen: DBAA
3a890d9a455cc822b793a8078fb9fa069dd09e39.jpg

Niet alleen de makers van I-Robot beschuldigen Tesla van plagiaat, ook die van Bladerunner doen dit nu.

De filmstudio Alcon Entertainment klaagt zowel Musk als Tesla aan omdat de autofabrikant tijdens de presentatie van de zelfrijdende Cybercab en Robovan beelden gebruikte die te veel leken op zijn film 'Blade Runner 2049'. Alcon wil voorkomen dat de Blade Runer-films worden geassocieerd met Musk.

Tesla vroeg de filmproducent pas één dag voorafgaand aan het event toestemming om de beelden, die sterk door de sciencefiction-film waren geïnspireerd, te mogen gebruiken. Alcon weigerde dat, maar Musk had daar lak aan en liet de afbeeldingen toch zien tijdens het Tesla-event in Los Angeles.

Musk is een groot fan van Blade Runner en heeft in het verleden meermaals verwezen naar de film. Zo omschreef hij Tesla’s Cybertruck als een 'futuristische cyberpunk Blade Runner pick-uptruck'.

bron: https://www.bright.nl/nieuws/123338...n-musk-aan-om-beelden-van-tesla-cybercab.html

Terug
Bovenaan