Tesla Y Performance 2026 WLTP valt tegen

DANIEL 1833839

Net ingestapt
Sinds 21 Januari rijden we met onze nieuwe y performance , de vorige was ook een Tesla y longrange model.
Die hadden we bijna 4jaar met 92500km op de teller. Toen de Y LR. nieuw was hadden we bij 80%laden 420km op het scherm staan.
Na 4jaar hadden we nog 388km .Dat is een kleine terugval en normaal denk ik.
Nu ondervinden we spijtig genoeg dat de waardes niet correct zijn voor de NW performance y 2026
Officieel zou de actieradius 580km zijn met een volle batterij die nu 79KWH zou zijn door de batterijcellen die anders zijn.
Mooie woorden .

Nu de werkelijkheid. 1. contact opgenomen met Tesla om mijn probleem te bespreken.die spontaan vertellen dat de onze batterij ok is.
2. onze vaststellingen : 80% opladen komt overeen met 387km ( Dezelfde km zoals onze vorige Tesla LR. wel na 4jaar te verstaan met een 75KWH batterij)
3. : 100% opladen dan verwacht je dat de opgegeven waardes van 580km realistisch zouden zijn .Maar neen het waren er maar 490km!
wel een pk minder ( 90km )

We zitten met de handen in het haar , is er wat met onze batterij aan de hand ? is het waarheid dat de batterij zichzelf eerst na een tijdje moet kalibreren ?
En kan het dat men vanop afstand metingen kan verrichten over de batterij?
Iets in mezelf zegt dat het niet logisch is .
Daarom zou ik graag van de lezers die met de nieuwe performance rijden en die hun ervaring willen delen hierover.

Anderzijds vinden we de TESLA in vele opzichten verbeterd .
MAAR
We weten niet wat te doen!

We bedanken alvast de mensen die met ons hun mening willen delen

Degryse D. ( NR PLAAT IN BELGIE DD1 )

Sinds 21 Januari rijden we met onze nieuwe y performance , de vorige was ook een Tesla y longrange model.
Die hadden we bijna 4jaar met 92500km op de teller. Toen de Y LR. nieuw was hadden we bij 80%laden 420km op het scherm staan.
Na 4jaar hadden we nog 388km .Dat is een kleine terugval en normaal denk ik.
Nu ondervinden we spijtig genoeg dat de waardes niet correct zijn voor de NW performance y 2026
Officieel zou de actieradius 580km zijn met een volle batterij die nu 79KWH zou zijn door de batterijcellen die anders zijn.
Mooie woorden .

Nu de werkelijkheid. 1. contact opgenomen met Tesla om mijn probleem te bespreken.die spontaan vertellen dat de onze batterij ok is.
2. onze vaststellingen : 80% opladen komt overeen met 387km ( Dezelfde km zoals onze vorige Tesla LR. wel na 4jaar te verstaan met een 75KWH batterij)
3. : 100% opladen dan verwacht je dat de opgegeven waardes van 580km realistisch zouden zijn .Maar neen het waren er maar 490km!
wel een pk minder ( 90km )

We zitten met de handen in het haar , is er wat met onze batterij aan de hand ? is het waarheid dat de batterij zichzelf eerst na een tijdje moet kalibreren ?
En kan het dat men vanop afstand metingen kan verrichten over de batterij?
Iets in mezelf zegt dat het niet logisch is .
Daarom zou ik graag van de lezers die met de nieuwe performance rijden en die hun ervaring willen delen hierover.

Anderzijds vinden we de TESLA in vele opzichten verbeterd .
MAAR
We weten niet wat te doen!

We bedanken alvast de mensen die met ons hun mening willen delen

Degryse D. ( NR PLAAT IN BELGIE DD1 )
volgens mij geeft de Tesla de best mogelijke inschatting van de range op basis van historische gegevens.

Heb jij zware voet of is het koud of heb je grote velgen, dan verbruikt de auto veel meer dan wltp en zal dus ook een andere range laten zien. Ook als de batterij minder is geworden laat die een lagere range zien.

Maar als dit je tweede Tesla is, waarom ben je hier dan zo verbaasd over? Of mis ik iets?

Laadt je de auto überhaupt wel eens op tot 100%? Zeker bij de LFP heeft dit nodig voor kalibratie, maar misschien af en toe met de Long Range ook nuttig.

En volgens mij verbruikt de Performance wel wat meer dan een Long Range. En mogelijk staat die Performance op grotere en of bredere velgen.

En als je de auto sinds januari hebt, dan heb je alleen in de kou gereden. Bij hogere temperaturen neemt de range toe.

Laatst bewerkt:
De WLTP is bereikt onder idealen omstandigheden en is ook alleen maar bedoelt om auto's onderling met elkaar te kunnen vergelijken.
Maar waarom zou er wat met je batterij aan de hand zijn? Het is sinds 21 januari in het over grote deel van het land amper boven het vriespunt geweest en dat zijn omstandigheden die niet ideaal zijn voor een batterij. Als je dezelfde problemen in de lente met temperaturen van 15 graden of hoger nog hebt, dan pas kan je zien of er echt een probleem is.

Ik heb zelf een ruim 2 jaar oud Model Y LR en het scherm geeft bij vol inderdaad ruim 500 km aan. Dit haal ik echter nooit. Dus ik kijk helemaal niet naar dit scherm. Mogelijk heeft Tesla bij het nieuwe model de resterende km in het scherm gebaseerd op recent verbruik waardoor deze realistischer is. Wat mij betreft zou dat een verbetering zijn.

Ik zou in ieder geval niet met je handen in het haar blijven zitten, krijg je na een tijdje spierpijn van in je armen.

Bereik valt wel mee, zeker dat als je jezelf beseft dat je in de koudste maanden van het jaar zit. Gewoon ff afwachten hoe het zich verder ontwikkelt en tevens de batterij status op % zetten en niet km. Dat is beter voor je zenuwen.

Op de verbruiksapp (op centrale scherm) je zie je veel meer detailinformatie van waar je energie allemaal blijft en ook nauwkeuriger hoeveel je range nog is.

Terug
Bovenaan