Thuis zakelijk laden, hoe heeft u dat als zzp'er geregeld?

ikbenivo

Wegverkenner
Ik heb thuis een lader (zaptec go) en natuurlijk een elektrische auto. Die rijd ik zakelijk.
Voor zover ik het begrepen heb zou je het eigenlijk zo moeten inrichten dat je een soort backoffice hebt die de laadsessies voor je bijhoud en maandelijks een factuur opstelt die je vanuit privé naar zakelijk factureert. Je rekent dan met een stroomprijs die marktconform is.
Maar hoe en wat hierin nou echt handig is weet niet.

Ik ben dus benieuwd hoe andere zzp'ers die thuis laden dit geregeld hebben. Wat moet ik praktisch allemaal regelen en waar moet ik op letten?

Eigenlijk heel simpel. Ik heb een kWh meter in de laadpaal zitten (met calibratie certificaat) en alleen zakelijk laad ik aan die laadpaal op. Eens per jaar maak ik een foto van de stand van de meter en weet zo het aantal kWh. Kan ook per maand natuurlijk.
Dan maak ik een declaratie vanuit prive naar zakelijk, met als bewijslast de foto's van de stand begin en eind van het jaar.

Misschien kan je er een losse kWh meter voor plaatsen, want die heb je eigenlijk wel nodig hiervoor.
Ik heb een Easee Up en die heeft ook geen gecertificeerde meter, maar in de app geeft ie wel netjes aan hoeveel kWh er per keer en per periode geladen is. Ik weet alleen niet in hoeverre zoiets voldoet voor dit doel.
Het stroomtarief wat je gebruikt moet gewoon het stroomtarief zijn wat je ook privé aan je leverancier betaalt want je mag niet verdienen op de thuislaadsessies (misschien wel als je het opgeeft als extra inkomen?).

De Zaptec houdt de laadsessies ook bij dus ik zou het ook puur op basis daarvan kunnen doen.
Dat van je stroomtarief is een goed punt, ik dacht inderdaad dat je daar zelf een (wel realistisch uiteraard) bedrag aan kon hangen. Ik moet kijken met wel bedrag ik dan ga rekenen, want dat verschilt bij mij per kwartier (dynamisch contract).