Thuis zakelijk laden, hoe heeft u dat als zzp'er geregeld?

ikbenivo

Wegverkenner
Ik heb thuis een lader (zaptec go) en natuurlijk een elektrische auto. Die rijd ik zakelijk.
Voor zover ik het begrepen heb zou je het eigenlijk zo moeten inrichten dat je een soort backoffice hebt die de laadsessies voor je bijhoud en maandelijks een factuur opstelt die je vanuit privé naar zakelijk factureert. Je rekent dan met een stroomprijs die marktconform is.
Maar hoe en wat hierin nou echt handig is weet niet.

Ik ben dus benieuwd hoe andere zzp'ers die thuis laden dit geregeld hebben. Wat moet ik praktisch allemaal regelen en waar moet ik op letten?

Eigenlijk heel simpel. Ik heb een kWh meter in de laadpaal zitten (met calibratie certificaat) en alleen zakelijk laad ik aan die laadpaal op. Eens per jaar maak ik een foto van de stand van de meter en weet zo het aantal kWh. Kan ook per maand natuurlijk.
Dan maak ik een declaratie vanuit prive naar zakelijk, met als bewijslast de foto's van de stand begin en eind van het jaar.

Misschien kan je er een losse kWh meter voor plaatsen, want die heb je eigenlijk wel nodig hiervoor.
Ik heb een Easee Up en die heeft ook geen gecertificeerde meter, maar in de app geeft ie wel netjes aan hoeveel kWh er per keer en per periode geladen is. Ik weet alleen niet in hoeverre zoiets voldoet voor dit doel.
Het stroomtarief wat je gebruikt moet gewoon het stroomtarief zijn wat je ook privé aan je leverancier betaalt want je mag niet verdienen op de thuislaadsessies (misschien wel als je het opgeeft als extra inkomen?).

De Zaptec houdt de laadsessies ook bij dus ik zou het ook puur op basis daarvan kunnen doen.
Dat van je stroomtarief is een goed punt, ik dacht inderdaad dat je daar zelf een (wel realistisch uiteraard) bedrag aan kon hangen. Ik moet kijken met wel bedrag ik dan ga rekenen, want dat verschilt bij mij per kwartier (dynamisch contract).

Ik ben wel nog benieuwd of er mensen zijn die thuis een backoffice achter hun laadpaal hebben hangen om zo de facturatie te automatiseren.

De Zaptec houdt de laadsessies ook bij dus ik zou het ook puur op basis daarvan kunnen doen.
Dat van je stroomtarief is een goed punt, ik dacht inderdaad dat je daar zelf een (wel realistisch uiteraard) bedrag aan kon hangen. Ik moet kijken met wel bedrag ik dan ga rekenen, want dat verschilt bij mij per kwartier (dynamisch contract).
Het is in de markt gebruikelijk om bij een dynamisch contract het gemiddeld betaalde tarief over de laatste 3 maanden te rekenen. Want het is inderdaad ondoenlijk om elk moment het ingestelde tarief aan te passen.
Je kan een laadpunt onderbrengen bij een CPO met backoffice, en dan laden met een pas. Dan heb je het helemaal geregeld maar daar betaal je wel abonnementskosten voor. Als het je eigen onderneming is zou ik het dat niet waard vinden.

Wij hebben een Alfen laadpaal met een kWh-meter en met een pasje werd de voor zakelijke leaseauto geladen aan de hand van het pasje automatisch terugbetaald. In de module (van 50five) konden we dan het stroomtarief aangeven. Dat moet je dan bij contractwisseling aanpassen, met een dynamisch contract is dat een ander dingetje maar ik ben geneigd dat je dan een gemiddelde tarief zou moeten invoeren. We hadden toen geen dag/nachtstroomtarief anders zou je daar ook nog mee moeten spelen.

We hadden toen geen dag/nachtstroomtarief anders zou je daar ook nog mee moeten spelen.
Je ziet dat iedereen gewoon zijn 'normaal' tarief invoert, maar vervolgens wel goedkoper in het daltarief laadt. Dat mag in principe ook niet, want dat is dan ook verkapt inkomen. Maar dit is zo specifiek dat de Belastingdienst zich daar nog niet druk over maakt.

Mijn werkgever laadt ook thuis op, volgens mij heeft hij gekeken hoe partijen als MKB-brandstof dat verrekenen. Want daar hangt inderdaad een standaard tarief achter. ('En als al die grote jongens dat zo doen, dan zal het wel kloppen'). Zoals Barri ook aangeeft, daar kan dus per jaar een verschilletje ontstaan tussen wat er echt betaald is en wat er vergoed wordt. Maar dat lijkt me 'gerommel in de marge', ik denk (hoop!) dat de Belastingdienst wel belangrijkere dingen te doen heeft.

Er zijn ook partijen die menen de thuisverrekening te kunnen baseren op de data vanuit de auto, maar ik vraag me af of de Belastingdienst daarmee akkoord gaat.

En wat wellicht ook nog een optie is (mijn buren hebben dat ook): een laadpaal aan de muur die je moet activeren met een pas, als ware het een openbare laadpaal. Alleen is die dan aangesloten op de eigen meterkast uiteraard. Op basis van die pas/paal krijgt hij (als huiseigenaar/energieleverancier) vanuit z'n werkgever dan een bepaalde vergoeding per kWu. En dan is het dus de kunst om de auto op te laden als de zon schijnt.

Dat is wat ik inderdaad eerder ook hoorde. Maar hoe je dat nou precies inricht, daar was ik benieuwd naar. Ik had gehoopt dat er hier op het forum wat mensen zouden zitten die er ervaring mee hadden.

Ik heb een laadpaal incl. “Backoffice” bij Coolblue.
Ik scan mijn zakelijke laadpas bij het opladen van mijn leaseauto. Daarmee wordt één keer per maand een afrekening gemaakt waarbij ik mijn kosten vergoed krijg (zelf kWh-prijs aangeven) en de leasemij de totale afrekening.
Privé kan ik ook laden, met de bijgeleverde Coolblue-pas.

Waarom ik eerder niet reageerde is omdat ik niet weet of bovenstaand voor een zzp-er opgaat. Want je hebt in deze constructie wel een specifieke zakelijke laadpas nodig (beperkt bij Coolblue, bv MTC pas, geen Shell Recharge) en de vraag is of je dat als zzp’er ook kan regelen.

Laatst bewerkt:
Omdat het toch broekzak-vestzak is, zou ik het simpel houden: geen gedoe met passen en financiële transacties, maar gewoon zelf bijhouden hoeveel kWh je thuis laadt met een MID meter in het laadpunt, en die kosten zou je vanuit zakelijk aan privé kunnen betalen. Die kosten zijn uiteraard wel BTW vrijgesteld, er is immers al BTW over betaald door jou als particulier.

Ik heb een laadpaal incl. “Backoffice” bij Coolblue.
Ik scan mijn zakelijke laadpas bij het opladen van mijn leaseauto. Daarmee wordt één keer per maand een afrekening gemaakt waarbij ik mijn kosten vergoed krijg (zelf kWh-prijs aangeven) en de leasemij de totale afrekening.
Privé kan ik ook laden, met de bijgeleverde Coolblue-pas.

Waarom ik eerder niet reageerde is omdat ik niet weet of bovenstaand voor een zzp-er opgaat. Want je hebt in deze constructie wel een specifieke zakelijke laadpas nodig (beperkt bij Coolblue, bv MTC pas, geen Shell Recharge) en de vraag is of je dat als zzp’er ook kan regelen.
Ja zo'n constructie bedoelde ik ook. Kan me niet voorstellen dat je dit als ZZP'er niet kan regelen, zakelijk is zakelijk toch? Het kan hooguit de vraag zijn of het financieel ook interessant is, zo'n partij zal er toch ook een paar centen tussenuit trekken.

Kan gewoon hoor. Via de meeste eMSP's wel.
MKB Brandstof deed dit al met brandstoftransacties, maar omdat je voor laden toch een separate tag nodig hebt voldoet elke particuliere laadoplossing van een eMSP ook wel, want daar krijg je ook als particulier facturen van.

Ik ben er nog even ingedoken maar ik denk dat het voor mij als zzp'er overkill is. Ik hou het voorlopig gewoon op exports en een standaard prijs voor de stroom. Als je een BV hebt is het opzetten van zo'n backoffice overigens wel de moeite waard.

Terug
Bovenaan