Tijd om iets anders te kopen?

Adam2014

Wegverkenner
Ik ben nu 2 jaar in het bezit van een Opel Adam 1.4 uit 2014. Gekocht met ongeveer 100.000 km op de teller en momenteel op ongeveer 132.000 km.

Hoewel ik het nog steeds een ontzettend mooi ding vind en de Adam op vrijwel alle vlakken aan mijn wensen voldoet heeft hij mij echter wel een fortuin gekost aan onderhoud en reparaties.

In 2 jaar en ongeveer 32.000 kilometer heeft de Opel mij het vermogen gekost van 4700 euro aan onderhoud en reparaties.

Dit betreft weliswaar normaal onderhoud zoals 4 nieuwe banden, een accu, remblokken, bougies, olie enzovoort, maar ook reparaties aan het tellerpaneel, veerpootlager, stuurkogel, aircopomp en ABS pomp (revisie).

Ik heb er net weer een nieuwe APK opzitten waarbij dus nieuwe remblokken zijn geplaatst en oa. de accu is vervangen en diverse kleine lekkages zijn verholpen (typisch General Motors probleem). Dit zit in het genoemde bedrag van 4700 euro meegenomen.

Voorlopig wil ik dus weer even doorrijden om de kosten over een langere periode te kunnen spreiden. Bovendien zou je zeggen dat de vervangen onderdelen voorlopig weer even meegaan.

Aan de andere kant zit ik niet te wachten op structureel 2350 euro kosten per jaar aan onderhoud en reparaties, is het vertrouwen ook een beetje weg en zit ik te wachten tot het volgende zich aandient.

Wat is dus wijsheid? Er zit inmiddels zoveel geld in die auto maar ik weet zeker dat er kwalitatief betere auto’s te vinden zijn die mij zeker de helft minder gaan kosten aan onderhoud op jaarbasis.

Wat is wijsheid, met een nieuwe Mazda 2 hybrid heb je de komende 10 jaar ongetwijfeld lage onderhoudskosten!

erayft4bgofv_1200.jpg

Absoluut, daar ben ik ook zeer van gecharmeerd. Ik heb namelijk een paar keer een Toyota Yaris hybrid van die generatie meegekregen als leenauto.

Maar zo ver reikt momenteel helaas nog niet mijn budget.

Mijn budget voor een andere auto gaat tot ongeveer 12.000 euro en dat is dan inclusief inruil van mijn huidige auto.

Mocht ik überhaupt besluiten om ‘m op korte termijn weg te doen. Maar daarvoor is jullie inbreng zeer welkom.

Ja lastig, je zou zeggen met 4 nieuwe banden, APK en allerlei andere zaken dat je wel even door kunt. Bovendien staat de Adam (wat onderhouds grotendeels corsa E is. niet als grote kostenpost te boek. Maar kan mij voorstellen dat het vertrouwen wel een beetje weg is daardoor.

De yaris van de huidige generatie schijnt erg goed te rijden, maar die van daarvoor vond ik echt geen fijne auto. Mijn schoonmoeder heeft het o.a. ook om die reden weg gedaan. Dan nog liever de oude mazda 2.

Maar voor nu zou ik toch nog gewoon door rijden om de kosten wat te smeren

Er zit nu heel veel geld in de Opel, ik schrik wel van de enorme kosten.
Normaal zou je nu wel een tijd voor uit kunnen.

De gemaakte kosten zijn inderdaad nogal fors. Dure merkdealer?
Bij een universele garage kun je vaak al een hoop besparen.
Nu je die kosten toch al gemaakt hebt zou ik de gok nemen om voorlopig lekker door te rijden met de Adam

Astronomisch bedrag hé? Vind ik zelf ook.

Maar ik ga niet naar een merkdealer maar naar een goede dorpsgarage die is aangesloten bij een bekende formule zoals Vakgarage, Bosch carservice en Carprof.

Maar met bedragen als 700 euro voor 4 nieuwe Continental banden, 685 euro voor de revisie van de ABS pomp en 630 euro voor de aircopomp (daar heb ik maar de helft van hoeven te betalen uit coulance) dan tikt het hard aan natuurlijk.

Verder nog iets van 700 euro kwijt geweest aan een nieuwe voorveer vervangen + stuurkogel, en een keer een kleine 500 euro voor de veerpootlagers.

Enfin, de rekensom klopt en heb niet de indruk dat de bedragen uitzonderlijk zijn als je het bedrag per reparatie bekijkt.

Het is alleen dat er in 2 jaar tijd zo extreem veel aan vervangen is moeten worden. Waarschijnlijk heb ik een exemplaar gekocht met veel achterstallig onderhoud ofzo.

Bedragen zelf zijn niet zo schokkend inderdaad die de garage vraagt, banden en zo is gewoon onderhoud, die ABS pomp en airco pomp is niet ondenkbaar, maar gewoon pech.

Bedragen zelf zijn niet zo schokkend inderdaad die de garage vraagt, banden en zo is gewoon onderhoud, die ABS pomp en airco pomp is niet ondenkbaar, maar gewoon pech.
Daarom, ik hoop dan maar dat ik voorlopig het ergste gehad heb.

Al zijn er potentieel nog best dure slijtage onderhevige zaken die op deze leeftijd best een keer nog aan bod zouden kunnen gaan komen, zoals een koppeling of een condensor bijvoorbeeld. Als die gaan ben je ook weer 1200 euro verder. Maar laten we daar niet vanuit gaan.

Koppeling kan, maar toch hoor je die dingen vaak pas komen tegen de 2 ton, uiteraard afhankelijk hoe er mee gereden word. Condensor is 9 van de 10 keer door steenslag. Kan zelfs bij een nieuwe auto gebeuren.
Bobines komen nog wel eens voor bij jou motor (je hebt de 4 cilinder toch?) , ja en verder slijtage delen. de banden heb je gehad, maar hoe zit het met remmen en andere onderstel dingen? Blijft altijd een beetje koffiedik kijken .

Bobines zijn al aan de beurt geweest. Die zijn nog onder garantie vervangen. :)

Remschijven zou nog een keer kunnen ja, maar remblokken heb ik dus net gehad.

Moeilijk. Als al die reparaties er voor hebben gezorgd dat het nu een goede auto is die nog lang mee kan moet je 'm houden. Maar voor hetzelfde geld komt er nog meer aan. Ik ben blij dat ik de keuze niet hoef te maken. Ik zou het niet weten namelijk.

Maar bij een andere auto kan je dat ook krijgen natuurlijk. Maar ik snap ook dat je het vertrouwen kwijt bent.
Best veel reparaties bij een niet zo hoge kilometerstand.

Ik zit momenteel ook op dat spoor. Anders voelt het toch alsof ik duizenden euro's heb geïnvesteerd voor de volgende eigenaar die er vervolgens een probleemloze auto aan heeft.

Ik zou lekker door blijven rijden, zeker na al die reparaties.
Een andere gebruikte auto heeft ook weer allerlei reparaties en onderhoud nodig...

Enerzijds heeft de Opel je al best veel gekost. Anderzijds heb je nu een auto waar een hoop aan vernieuwd is en je kan verwachten dat deze gerepareerde onderdelen niet snel weer stuk zullen gaan. Ik zou gewoon ermee door blijven rijden voor de komende tijd, dan kan je de kosten er uit halen. Een andere auto aanschaffen is altijd een risico en als je met die vervangende auto iets krijgt baal je als een stekker.

Ik heb even rondgekeken online, er zijn 17 occasions Adam 1.4 van 2014, en misschien 6 of 7 met NAP.
Je hebt het over een tellerpaneel. Is jouw auto toevallig geïmporteerd..? Hoeft natuurlijk niets te betekenen.

Hoe dan ook, zou ik hem nog even aanhouden, en dan zoiets in gedachten houden.

Veel succes.

Ik heb even rondgekeken online, er zijn 17 occasions Adam 1.4 van 2014, en misschien 6 of 7 met NAP.
Je hebt het over een tellerpaneel. Is jouw auto toevallig geïmporteerd..? Hoeft natuurlijk niets te betekenen.

Hoe dan ook, zou ik hem nog even aanhouden, en dan zoiets in gedachten houden.

Veel succes.

Nee, mijn Adam is niet geïmporteerd. Het tellerpaneel dat gerepareerd moest worden betrof simpele Dashboardverlichting achter de toerenteller die was uitgevallen.

Vroeger was dat simpelweg een kwestie van een lampje vervangen maar omdat het in mijn Opel allemaal led is kon dat schijnbaar niet en was de keuze onder garantie het gehele tellerpaneel vervangen maar dan zou mijn kilometerstand op het tellerpaneel veranderen of bij een bedrijf in Apeldoorn het tellerpaneel laten repareren.

Dat laatste heb ik toen laten doen. Sindsdien functioneert dat weer uitstekend.

De Opel Adam is nog steeds een modern ogende auto, naar mijn smaak ook mooier dan veel zijn huidige concurrenten.
En net zoals anderen schrijven heb je nu al zoveel kosten gemaakt, dan is het een grote kans is dat de meeste problemen voorlopig wel verholpen zijn. En als je nog even kan wachten komen er over een tijdje waarschijnlijk veel meer goedkope en ook kleine (tweedehands) EV's op de markt, daarmee heb je bijna altijd lagere jaarlijkse onderhoudskosten.

En als je nog even kan wachten komen er over een tijdje waarschijnlijk veel meer goedkope en ook kleine (tweedehands) EV's op de markt, daarmee heb je bijna altijd lagere jaarlijkse onderhoudskosten.

Ironisch genoeg kunnen alle problemen / kosten die de adem had kun je ook gewoon op een ev hebben. Zit ook gewoon banden op, remblokken heeft ook een abs pomp, en een aircopomp, stuurkogel, veerpootlager en een teller paneel.

Misschien heb je nu het ergste gehad en tokkelt het rustig verder zonder grote reparaties. Iedere auto heeft slijtagedelen die vervangen moeten worden.

Terug
Bovenaan