Tik in motor

Prieus

Net ingestapt
in mijn Yaris motor 1000cc 3cil. hoor ik af en toe iets meetikken met de motor vooral met koude motor dat later weer verdwijnt.
Ik dacht eerst dat het een klep was maar die motoren hebben zelfstellende kleppen dus het moet wat anders zijn. Ik dacht na een grote beurt bij Toyota zal het wel over zijn maar nee, ik vind het een rotgeluid maar omdat het weer verdwijnt als de motor warm is (meestal) denk ik; laat maar zitten. Is het bij iemand herkenbaar?

Ik wil je geen angst aan praten, maar het eerste wat mij te binnen schiet is: kantelende zuigers. Dat is een bekend probleem bij de 1.0 3 cilinder motortjes die Toyota gebruikt in de Aygo en Yaris (is hetzelfde blok afkomstig van Daihatsu).

Dat zou goed kunnen die kantelende zuigers. Maar bang hoef je er niet direct van te worden want daar kun je heel lang mee rijden. Mits je je niet teveel ergert aan het geluid.

Dat zou goed kunnen die kantelende zuigers. Maar bang hoef je er niet direct van te worden want daar kun je heel lang mee rijden. Mits je je niet teveel ergert aan het geluid.

Dat wel, maar ze gaan op een gegeven moment dan wel (fors) olie verbruiken toch?

Ik schrik niet zo gauw maar ik ga dan toch vaker mijn olie nakijken, mag ook wel na 1.5 ton.

Wat getikker bij koude motor zal je niet gaanmerken in olieverbruik. Als hij continue tikt wel. Maar dat is ook geen fijn rijden meer.

150k km is vaak het punt dat het olieverbruik begint inderdaad.
En een 1000 cc in een Yaris, de 1300 cc is zo veel fijner en kent dat probleem helemaal niet.
Heb je uiteraard niets aan, maar die motor hoort wat mij betreft in een Aygo en niet in een zwaardere b-segmenter.
Dus mocht je ooit voor een andere Yaris gaan, neem de 1300...

Als het alleen met de koude start is bij een temperatuur van rond het vriespunt of lager, dan zou ik me niet direct zorgen maken. In de zomer verdwijnt het weer, normaliter. Op het Toyota hybride forum komt dit soort berichten iedere winter langs.

Bij een gekantelde zuiger lijkt het me dat je zuigerveren op dat moment niet precies aansluiten. Als dit maar van korte duur is zal je het inderdaad niet merken aan het olieverbruik. Maar je olie zal hiervan wel donker/zwart worden lijkt me? Een deel van de verbranding komt langs de zuigerveren onder de zuiger in de olie. Afhankelijk van hoeveel km je olie oud is, zou je eens naar de kleur kunnen kijken en over een paar duizend kilometer weer? Zeker als je vrij nieuwe olie hebt zal die snel verkleuren lijkt me.

Mijn eerste auto had iets vergelijkbaars, waardoor er uitlaatgassen in de olie kwamen (een lekke pakking ergens) en die olie was zo zwart als wat...

Het is geleidelijk aan begonnen en soms heel erg en dan weer helemaal niet. Het vriest nu bijna en ik hoor het nauwelijks. Olie heeft nog de goede kleur en is op peil. Ik laat hem wel even stationair draaien voor ik wegrij, dat schijnt te helpen. Ik durf niet te veel gas te geven als ik het hoor.

Wat de motor betreft; ik had hiervoor 2x een 1300, die hadden allebei een irritante brom, dat had deze totaal niet.

Terug
Bovenaan