Tikkend geluid bij wegrijden Volvo v40

Ik heb sinds enkele maanden een
probleem waar tot nu toe geen garage de oplossing voor heeft. Bij het wegrijden in de eerste versnelling of is zijn achteruit maakt de auto een tikkend geluid. Het geluid is heel goed hoorbaar en ik kan het geluid het beste omschrijven als wanneer je de plastic dop van een frisdrank fles hard op tegels zou laten vallen. Buiten de auto is niet goed te bepalen of het geluid van een bepaalde kant komt. De auto is dealer onderhouden, ik ben de eerste eigenaar en de auto is nu 7 jaar oud en heeft ruim 145.000 op de teller. Ik heb een diesel D2 motor handgeschakeld. Bij de garage dachten ze dat het de homokineten waren en deze zijn vervangen, maar het geluid is gebleven. Nu wordt gezegd de aandrijfas, maar er zijn geen andere symptomen dan dit geluid. Een andere garage heeft het nu over de bevestiging van de versnellingsbak. De dagwaarde van de auto is niet veel meer en ik wil daarom niet zomaar dure reparaties laten uitvoeren. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Klinkt een beetje als een binnenste homokyneet (versnellingsbakzijde), maar kan ook uit de versnellingsbak zelf komen. Blijft lastig te beoordelen vanaf een filmpje.

Bedankt voor jouw reactie. Ik heb zelf onvoldoende verstand van de onderdelen van een auto, maar begrijp uit jouw reactie dat er nog meer homokineten zijn? Ik heb afgelopen week de homokineten laten vervangen. Op de factuur staat wielzijde.

De auto heeft 2 buitenste homokyneten (wielzijde) en 2 binnenste homokyneten (versnellingsbakzijde). Het zou goed kunnen dat 1 van de binnenste homokyneten de boosdoener is. Trilt de auto ook bij wat hogere snelheden (boven de 60km/u) ?

Nee de auto trilt nooit. Naast de tik die hoorbaar is, heb ik geen andere symptomen. De tik is altijd hoorbaar in zijn achteruit, maar niet altijd bij het wegrijden. Als het geluid hoorbaar is bij wegrijden in de eerste versnelling is dat zowel recht vooruit als in bochten.

De symptomen lijken in eerste instantie op een defecte of versleten buitenste homokyneet (de conclusie van de garage die de homokyneten heeft vervangen was een begrijpbare), maar aangezien die reeds beide zijn vervangen verdenk ik toch een binnenste homokyneet. Je zou eventueel met de garage kunnen overleggen of zij wellicht genegen zijn om 2 gebruikte assen te monteren. Niet meteen een fan van gebruikte assen, maar aangezien de assen links en rechts van verschillende lengte zijn en dus niet uitgewisseld kunnen worden links-rechts, en nogal prijzig zijn (ruim 500,= ex.BTW pers stuk), zou ik toch opteren voor gebruikt. Ik ben er overigens van uit gegaan dat je de D2 met 2.0 liter met 120pk hebt. Er is ook een variant met de 1.6 liter met 114pk. (Daarvan zijn de assen iets goedkoper, scheelt ong. 25,= per as).
Het kan eventueel nog het tussenlager van de rechter aandrijfas zijn.

De dealer geeft inderdaad nu aan dat ze de aandrijfas willen vervangen, maar de kosten daarvan waren ongeveer 1800,- euro. Gezien de dagwaarde van de auto en het feit dat ze het niet zeker wisten of dit het probleem gaat verhelpen, wil ik niet zomaar overgaan op deze dure reparatie. Gebruikte onderdelen had ik nog niet aan gedacht, maar ga dat zeker bespreken. Ontzettend bedankt voor jouw reactie.

Een 7 jaar oude volvo V40 is toch nog best een hoop centen waard? 10k -17k als ik zo even snel op een vergelijkingssite kijk. Dat noem ik geen "niet veel meer waard" dagwaarde eigenlijk?
Misschien in verhouding tot nieuw wel natuurlijk. Maar die auto is het repareren nog waard hoor.

Het versje homokineten en later aandrijfassen kan ik begrijpen bij een "tik bij het wegrijden" als klacht. Maar de homokineten zijn onderdeel van de aandrijfassen. Ook de binnenste homokineten zijn los te vervangen (ja ook die kant met de tussen-as) Beetje vreemd dus dat de garage eerst de homokineten wisselt en daarna zegt dat de hele aandrijfassen moeten.. Dat geld van de homokineten hadden ze kunnen besparen. En ze hadden dus ook de binnenste nog los kunnen wisselen.
\

Goed, ik heb maar even het even filmpje gekeken om te kijken of daar wat uit te halen is. Want dure reparaties zonder resultaat houdt niemand van:

Is het dat geluid wat op 0.09 te horen is als je weer terug achteruit rijdt?
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dat een homokineet is. Die zou je horen tikken in bochten en niet als 1 tik.
Het gebeurt bij lastwissel. Homokineten hoor je als meer als tik tik tik en meestal is heel goed te bepalen van welke kant dat komt.

Dit klinkt voor mij eerder als een rem die niet goed loskomt en lostikt of een uitlaat die wellicht net ff beweegt in z'n conische overgang of net tegen de bodem aantikt of een motor die net ff teveel kantelt en iets aantikt ofzo.
Die bevestiging van de versnellingsbak zou dan een kandidaat kunnen zijn, of een andere motorsteun natuurlijk.
Het kan ook zoiets simpels zijn als een draagarmrubber of stabilisatorstangrubber die net even teveel ruimte heeft.

Garage mag wel iets beter onderzoek doen met zo'n tik die niet voortdurend is... Ik had met die ene tik nooit een aandrijfas als verdachte aangewezen...Homokineten tikken over het algemeen continu en vooral in bochten wordt dat het eerst merkbaar.
Maargoed, filmpjes zeggen nooit zoveel als in het echt. Dus zeker weten doe ik het ook niet. In elk geval zijn er veel meer mogelijke oorzaken.

Het gaat inderdaad om die ene tik op 0:09. Het is altijd maar 1 tik en nooit meerdere achter elkaar. Ik begrijp wat je schrijft wat betreft de dagwaarde, maar ik heb al bij vele dealers gevraagd wat ik nog terug krijg voor mijn auto en omdat het een diesel is, willen ze er maar weinig voor geven. Ondanks dat ik deze auto perfect heb laten onderhouden. Zowel technisch als interieur en exterieur. Maar dat terzijde. Kunnen ze, als de auto op de brug staat, de punten die jij nu noemt goed beoordelen? Ik kreeg bij beide garages (één is bij de dealer, de tweede is een betrouwbare bekende garage in ons dorp) het idee dat ze verder echt niets kunnen zien zonder zaken te gaan demonteren.

De buitenste homokineten vervangen vind ik niet slim. Dat zijn degene die als je stuurt behoorlijk bewegen en bij sturen zou het geluid anders moeten zijn.

Dan de binnenste. Is er ook geluid als je de auto (in de versnelling) narr voor en achter duwt? Zou je het toch ook wel moeten horen.

Ik heb nog een video gemaakt. Ik rijd in de video in een parkeergarage en steeds rechtdoor in de eerste versnelling of in zijn achteruit. Het geluid is vaak te horen bij het wegrijden, maar zoals je ziet in de video, niet altijd. Er is even een moment waar je twee tikken achter elkaar hoort.

Ik heb ooit zo'n soort geluid gehad bij een Mitsubishi Colt.
Was een puntlas van het chassis afgebroken. Bij mij hoorde je het alleen bij wegrijden in 1.

Ik heb ooit zo'n soort geluid gehad bij een Mitsubishi Colt.
Was een puntlas van het chassis afgebroken. Bij mij hoorde je het alleen bij wegrijden in 1.
Hoe zijn ze daar ooit achter gekomen dan?

Voor mij klinkt het eigenlijk ook als iets dat los of tegen elkaar komt puur door het torderen van de carrosserie. Je hoort het ook voornamelijk bij lastwissel van voor naar achteruit rijden in dat 2e filmpje.

Ik snap wel waarom ze de aandrijfassen verdenken. Die kunnen ook een tik maken bij lastwissel (bij een achterwiel aandrijver zou je bijvoorbeeld speling op de kruiskoppeling of Hardy schijf verwachten)
Wat dat betreft begrijp ik dus ook wel waarom de eerstvolgende verdachte de binnenste homokineet is, Feitelijk is dat geen homokineet maar een tripode. Dat zit tussen de homokineet en een kruiskoppeling in. Die willen in een zeldzaam geval wel eens speling ontwikkelen wat je hoort bij lastwissel.

Maar je zal eerst moeten lokaliseren waar de tik vandaan komt. En dat is een lastig dingetje... Zeker in een parkeergarage gaat je dat niet lukken omdat het allemaal teveel echo geeft.

De punten die ik eerder noemde kunnen op een brug gecontroleerd worden. maar het is zinloos om iets te checken als je niet weet waar het geluid zit. Je kunt het geluid ook niet reproduceren op de brug.

Is het geluidje dermate storend dat je het persé opgelost wilt hebben?
Als het bij die sporadische tikjes blijft zou ik er goed mee kunnen leven.

• Leuk
Waarderingen: rw54
Hallo Anna Maria, ik heb exact hetzelfde geluid bij mijn Volvo XC60 D3 handgeschakeld. Is de oorzaak al gevonden?
Ik heb sinds enkele maanden een
probleem waar tot nu toe geen garage de oplossing voor heeft. Bij het wegrijden in de eerste versnelling of is zijn achteruit maakt de auto een tikkend geluid. Het geluid is heel goed hoorbaar en ik kan het geluid het beste omschrijven als wanneer je de plastic dop van een frisdrank fles hard op tegels zou laten vallen. Buiten de auto is niet goed te bepalen of het geluid van een bepaalde kant komt. De auto is dealer onderhouden, ik ben de eerste eigenaar en de auto is nu 7 jaar oud en heeft ruim 145.000 op de teller. Ik heb een diesel D2 motor handgeschakeld. Bij de garage dachten ze dat het de homokineten waren en deze zijn vervangen, maar het geluid is gebleven. Nu wordt gezegd de aandrijfas, maar er zijn geen andere symptomen dan dit geluid. Een andere garage heeft het nu over de bevestiging van de versnellingsbak. De dagwaarde van de auto is niet veel meer en ik wil daarom niet zomaar dure reparaties laten uitvoeren. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Ik heb waarschijnlijk de oorzaak gevonden:

Als er iets slecht bedacht is bij Volvo, dan zijn het de asbouten die in de steekassen zitten (in de wheel hub). Deze bout voorkomt dat de assen in de wheel hub kunnen bewegen.

Dit zijn m10 boutjes (https://www.rendcarparts.nl/onderdelen-voor-volvo-auto/30640878-30670602/RD30640878A). Dat geklik komt daar vermoedelijk vandaan. De bouten krijgen door torsie (bij wegrijden/achteruit rijden) genoeg ruimte om zo'n klikkend geluid te maken.

Er zijn talloze video's op youtube met voorbeelden van andere Volvo's en zogenaamde 'oplossingen' (
).

Zo heb ik één van die oplossingen geprobeerd: de konische polyurethaan bussen (https://poliuretany.olkusz.pl/pl/poduszka-sruby-polosi-przedniej-volvo-1szt.html), maar heb nog altijd hetzelfde geluid.

Dit probleem ontstond bij mij na het vervangen van de wiellagers en de steekassen. Het vervangen van een volledige steekas/aandrijfas is dus geen garantie voor succes.

Als die bout enigszins los zit krijg je speling op je lagers, dat is direct te merken als je het wiel opkrikt en er met handpositie half 6 of kwart voor 3 aan wiebelt. Meestal als zo'n bout al losloopt merk je dat op meer manieren.
Het is ook Iets wat een garage meestal als eerste controleert als er geluiden in het vooronder worden gemeld door de klant.

Daarnaast mag die bout eigenlijk niet ten opzichte van de as bewegen onder torsiekrachten van de as. De splines van de assen zitten normaliter spelingsvrij in de naven. Dus alles beweegt als 1 geheel. De enige speling die je krijgt is axiaal, dus in de lengterichting van de as. De lagers komen daardoor vrij te liggen waardoor deze enige radiale speling krijgt. Die is vrij snel merkbaar.

Als je zoiets hoort na het vervangen van een aandrijfas zou het dat wel kunnen zijn. Maar dat is dan eerder een montagefout, bijvoorbeeld vergeten om draadborgmiddel te gebruiken, of de bouten niet op moment aan gedraaid.

Het is wel apart dat het maar een m10 bout betreft. Normale asmoeren zijn toch wel een paar maten groter over het algemeen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan