Tips aankoop Lexus CTH200H

getlost

Net ingestapt
Dag iedereen,
Ik overweeg om een Lexus CTH200H uit bj 2015/2016 aan te schaffen. Km stand ongeveer 50.000 km.
Ik lees bij de reviews eigenlijk alleen maar positieve ervaringen, een reden om mogelijk eens over te gaan op Lexus CTH200H.

Ik zie bij diverse "aanbieders" (Officiele dealers, Lexus, Toyota) maar ook bij grotere en kleinere autobedrijven deze hybride auto's staan.
Verschillende afleverpakketten van 6 maanden Bovag tot 12 maanden Lexus garantie (hybride checks)
Maakt dit nog wat uit wat betreft betrouwbaarheid en dit meer op het hybride gedeelte? Meer expertise? Of zijn deze heel betrouwbaar ?
Maakt het nog uit of het bv een ex particulier voertuig (als eerste eigenaar) of ex-lease exemplaar is?

Iemand nog tips? Waar op letten?
Ik hoor het graag.

De Lexus CT200H staat bekend als hele goede en betrouwbare auto. Kijk of de auto goed is onderhouden, en of er netjes mee om is gegaan.

Kijk wel goed of de auto ook in de toekomst ruim genoeg is, de ruimte achterin en in de kofferbak is (vrij) klein voor deze klasse.

Ik zou zelf rustig ook naar een wat ouder exemplaar kijken met meer ervaring, ik weet even niet wat het prijsverschil is tussen een jonge met 50 dkm of een wat oudere met 150 dkm maar op het vlak van betrouwbaarheid zal dit amper verschil maken en dus wellicht lonend (ook mbt de afschrijving) om een wat ouder exemplaar aan te schaffen.
90 en 180 dkm beurtjes zijn relatief duur dus een pré als deze al is uitgevoerd. Verder een auto die je vrijwel blind kunt kopen.

Er zijn eigenlijk maar 2 zaken waar je op moet letten bij deze auto, maar dat zijn zaken die voor eigenlijk elke occasion opgaan.

-Heeft de auto op tijd dealeronderhoud gehad? (de CT200h moet elke 15dkm een (olie)beurt krijgen)
-Hoe is de algehele staat vd auto? Is er netjes mee omgegaan of zitten er vreemde schades/slecht herstelde schades op?

Ik heb er onlangs een gekocht met 2 ton op de klok. Inmiddens precies een maand verder, 4000KM al gereden. Geen garantie erbij genomen, tot nu toe ook niet nodig gehad.
Meteen een dealerbeurt laten uitvoeren. Zij hebben de wagen verder ook nagekeken en geen dingen gevonden.

De hybrid health check is een deftige manier om van je geld af te geraken. Misschien is het interessant bij een exemplaar net als die van mij (2 ton, 6 jaar oud) maar bij een exemplaar van 2/3 jaar oud met 50dkm op de klok heeft dat natuurlijk helemaal geen zin.

Even snel op MP gekeken:

2017 Lexus CT 200h Sport Edition | 17" Velgen | Stoelverwarming |
€ 22.990,00
https://link.marktplaats.nl/m1479743412

- 65.230 km NAP
- 24 maanden Lexus garantie
- Lexus pechhulp
- Hybrid Health Check

2013 Lexus CT 200h Style Executive Aut, Vol Leer, Navi, Camera, Xenon
€ 15.900,00
https://link.marktplaats.nl/m1475627266

- 159.915 km NAP
- 6 maanden Autotrust

2011 Lexus CT 200h Hybrid CAM NAP PDC NAVI
€ 12.995,00
https://link.marktplaats.nl/m1480589768

- 99.214 km NAP
- Bovag garage
- garantie bespreekbaar

Van deze 3 zou ik net zo veel vertrouwen hebben in het exemplaar van 13k als in die van 23k. Je kunt met het nieuwere en duurdere exemplaar dus ook een afschrijving van zo'n 2k per jaar verwachten.

De business style zou ik persoonlijk laten staan.

De navigatie is een losstaand TomTom systeem. De radio is van matige kwaliteit, omdat er maar gebruik wordt gemaakt van 6 speakers.

Het 3e exemplaar heeft een normaal MM systeem met originele navigatie. Deze heeft 10 speakers en klinkt beter.

Het 1e exemplaar is een facelift en deze heeft een veel beter en moderner MM systeem. Als je budget het toelaat: zoek er zo een

Samen met een collega heb ik een CT 200h voor hem uitgezocht. Het is er een van 2012 geworden met 225K gelopen, net ingereden. De Toyota hybride techniek draait daar zijn hand niet voor om. De prijs was goed en hij was zeer luxe uitgerust met volledige creme lederen bekleding en Mark Levinson audio. Als je van een beetje lekker geluid houdt zoek er zo een, wat een super geluid kwam daaruit. De navi is outdated, gebruik fijn Google maps of TomTom op je mobiel, kan sowieso geen enkel navigatiesysteem tegenop.

Het is uiteraard je eigen keuze, maar gezien de betrouwbaarheid zou ik fijn een wat voordeligere nemen en de rest van het geld op zak houden. Qua hybride check: zou ik absoluut niet doen, van de 1.8 hybride gaat echt nauwelijks wat kapot. Deze collega twijfelde wat en heeft met Lexus Eindhoven gebeld en kreeg een eerlijke monteur aan de lijn: ze hadden daar een paar 100 CT 200h's in onderhoud, ook genoeg met ver boven de 3ton gelopen en nog nooit problemen aan het hybride systeem gehad, hij raadde zelf af om deze extra check te laten doen.

Tip is om wel een keer de eCVT olie te laten verversen (uitgebreid verhaal hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58878176). Mijn collega heeft dat vrij snel na aanschaf ook laten doen. Verder netjes de beurtjes geven en je kunt zo'n beetje oneindig van deze auto gaan genieten :)

Deze Lexus was trouwens bij een particulier gekocht, wel even een aankoopkeuring bij een Toyota dealer uit laten voeren: was niets te vinden aan de hele auto.

Bijv. 2 nette wagens met luxe uitrustig (volleder en Mark Levinson audio):
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lexus/m1482179651-lexus-ct-200h-1-8-hybrid-2012-wit.html
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lexus/m1477440324-lexus-ct200h-luxury-line-mark-levinson-xenon-leer.html

Als je overigens voor een wat voordeligere gaat zoals de bovenstaande 2: ik zou hem dan zeker niet met een te lage km stand komen, want veel te weinig gebruik is juist slecht voor een auto in het algemeen, en zeker voor een hybride/electrische auto (de accu moet gewoon regelmatig gebruikt worden). Bijv. ik zag er een uit 2011 met iets meer dan 50K gelopen, zoiets zou ik sowieso laten staan. Rond de 10K per jaar gelopen is wel een beetje minimum. Mijn Auris hybride had bijv. 126K KM na 2,5 jaar gereden, dus lekker veel lange stukken met warmte motor en normaal relatief vlakke weg (weinig drempels) geeft veel minder slijtage aan een auto dan een die vooral kortere stukken heeft gereden.

Suc6 met de zoekactie!

Met garantie kopen is gegarandeerd meer geld kwijt bij aankoop. Verdere voordelen: de garantie zelf natuurlijk en probleemauto's bij louche handelaren zullen liever zonder garantie worden aangeboden, goeie degelijke exemplaren worden liever met garantie verkocht.

Zit het budget wat krapper én wordt je zenuwachtig van hoge kosten dan zou ik met garantie kopen. Als je nog een flinke reserve hebt dan zou ik zonder of met korte garantie kopen bij een deugdelijke partij.

Terug
Bovenaan