Tips & Advies Bijtellingsauto SUV/55K fisc./ICE of PHEV/BMW/Volvo/Ford

flerflep

Kilometervreter
Hallo allen,

Waarschijnlijk heb ik binnen afzienbare periode de mogelijkheid om via een bijtellingsconstructie een andere auto te gaan rijden. Deze werkgever koopt de auto zelf, dus geen lease en ik mag deze (ook) privé gebruiken en dus bijtelling betalen. Qua brandstofsoort heb ik in principe de vrije hand maar, ik verwacht veel kilometers te rijden. Elektrisch rijden kan dus wel, mits er een goede range aan kleeft, daarnaast kan ik thuis vaak maar beperkt en enkel openbaar laden. Dit heeft dus niet de voorkeur. Benzine hybride of PHEV heeft dus de voorkeur. Diesel is uitgesloten.

In principe heb ik de vrije hand op een paar kanttekeningen na, gelukkig sluit dit voor mij vrij weinig uit en ik heb zelf natuurlijk ook een wishlist.

- Geen Franse of Oosterse auto's, Mercedes (no offense, maar ze trekken mij gewoon niet)
- Fiscale prijs max +/- 55.000
- Aanschaf prijs max +/- 42.5K incl. of +/- 35 ex.
- Maximaal 50.000 kilometer gereden
- Zo jong mogelijk, maar als max 5 jaar
- Genoeg ruimte voor 2 kinderen achterin (puberleeftijd) en een hond in de kofferbak
- Rustige kleuren, blauw, grijs, groen, etc. maar liefst geen zwarte auto
- Auto mag niet LANGER zijn dan onze huidige E91, dus pak hem beet 4,5 meter
- Automaat is een must
- SUV of station (SUV voorkeur)

Daarnaast heb ik nog een keur aan opties die ik graag zou terugzien:

- Stoelverwarming
- Rear view cam (360 nog beter)
- Automatisch inparkeren
- Leder of half-leder
- Android Auto
- Stoelen met memory functie
- Trekhaak, maakt vast, wegklapbaar etc. allemaal prima

Nice to have:

- Stoelventilatie
- Stuurwielverwarming
- Keyless entry
- Sportpakketten, geldt eigenlijk voor alle auto's vind ik gewoon mooier

Kandidaten die ik zelf al op mijn lijstje heb op volgorde van favoriet, met voor en nadelen:

1: BMW X1 25e (M-sport)

Voordelen:
Eigenlijk precies wat ik zoek qua looks, functionaliteit en opties, vertrouwde optie en een logische opvolger denk ik

Nadelen:
?

2: Volvo XC40 T5 PHEV

Voordelen:
?

Nadelen:
Vrijwel geen leder te vinden
Qua interieur niet 100% mijn smaak

3. Ford Kuga 2.5 PHEV

Voordelen:
?

Nadelen:
Wat oubollig interieur en exterieur m.i.

Deze 3 auto's zitten fiscaal vaak op hetzelfde niveau een paar duizend euro verschil fiscaal is tientjeswerk in de bijtelling dus daar lig ik niet wakker van. De Kuga en XC40 zijn vaak iets goedkoper in aanschaf, maar heel plat gezegd levert mij dat niets op. Natuurlijk zijn de Kuga en XC40 te vinden met een lagere fiscale waarde, maar niet als je bovenstaande optielijst meepakt. Dan zit je altijd tussen de 50-55K fiscaal is mijn ervaring en heeft de ene auto dus m.i. geen rationeel voordeel ten opzichte van de ander, blijft alleen de looks etc. over.

Ik ben dus vooral op zoek naar alternatieven of leuke ideeën voor de auto's die ik al op mijn lijstje heb, waarbij een lagere fiscale waarde en dus minder bijtelling gewoon echt een pré kan zijn als ik niet inlever op opties. Er zit verder geen enkele restrictie op merk/model, aandrijflijn etc. SUV heeft de voorkeur gewoon simpelweg vanwege de bruikbare ruimte. Sedan valt automatisch af i.v.m. de hond die mee moet.

Cupra Formentor en Alfa Junior zouden nog kunnen maar ik ben zo onbekend met deze merken dat ik het erg lastig vind om daar een "juiste" auto in te vinden. Het is zeker niet zo dat ik morgen een keuze moet/mag maken dus ik ben nog lekker aan het oriënteren en rondsnuffelen. Eigenlijk het leukste van de autoaanschaf..

Laatst bewerkt:
Niet de meest spannende wagen, maar de Tiguan een optie of rijden die er al teveel?

Wij hadden tot afgelopen november de Tiguan II 2.0, kan weinig aanmerken op rijgedrag en ruimte genoeg, maar heb geen ervaring met de hybride.

Ik heb een redelijk aantal van je criteria samengevat in deze selectie (uitsluiten was lastiger, maar dat is denk ik handmatig wel te doen). Daarin vind je de nodige Ford Kuga's in terug.
Heb je aan de Kia Niro Hybrid gedacht (of zelfs EV, die is aardig robuust)? Daarvan vind je ook best een aardig aanbod.
Deze Volvo XC40 heeft lederen bekleding, daarvan zullen er best meer zijn.
Ik vermoed dat de Alfa Romeo Junior in de praktijk te klein voor je zal zijn, wellicht kun je wel kijken naar een Tonale.

Wil je niet plug-in, dan zou je kunnen denken aan een Suzuki S-Cross of Toyota Corolla Cross.

Laatst bewerkt:
Als je thuis niet kan laden zou ik niet voor een PHEV gaan.
Ik zal vaak vanuit huis naar kantoor gaan en kan daar laden, daar starten en dan door. De rit woon-werk is dan veelal elektrisch te doen, dit is dus nog een optie.

Laatst bewerkt:
Ik heb een redelijk aantal van je criteria samengevat in deze selectie (uitsluiten was lastiger, maar dat is denk ik handmatig wel te doen). Daarin vind je de nodige Ford Kuga's in terug.
Heb je aan de Kia Niro Hybrid gedacht (of zelfs EV, die is aardig robuust)? Daarvan vind je ook best een aardig aanbod.
Deze Volvo XC40 heeft lederen bekleding, daarvan zullen er best meer zijn.
Ik vermoed dat de Alfa Romeo Junior in de praktijk te klein voor je zal zijn, wellicht kun je wel kijken naar een Tonale.

Wil je niet plug-in, dan zou je kunnen denken aan een Suzuki S-Cross of Toyota Corolla Cross.
Ah, aanvulling op mijn no-go lijstje. Oosterse auto's. Ondanks dat ik dit over het algemeen een superieure keuze is vind ik ze qua design gewoon niet de mooiste. Is een persoonlijke voorkeur. Niets meer of minder. De Corolla Cross zou nog eens optie kunnen zijn, maar is in deze samenstelling ook niet helemaal mijn ding.

Kia Niro heb ik zelf overal aangeboden als oplossing maar of ik het zelf wat vind, I don't know.

Die XC40 is wel een leuke. De T4 zal wellicht fiscaal ook iets aantrekkelijker zijn. Zou er eigenlijk eens mee moeten rijden om vooral te kijken of ik die rechtopstaande navigatie kan accepteren.

Ik zal vaak vanuit huis naar kantoor gaan en kan daar laden, daar starten en dan door. De rit woon-werk is dan veelal elektrisch te doen, dit is dus nog een optie.
Dan zou ik eigenlijk ook een EV overwegen, dat rijdt heerlijk. Skoda Elroq?

Ja daar zit ik dan weer mee dat ik dus thuis niet of nauwelijks kan laden en ik oprecht niet lekker slaap als mijn auto 4 straten verderop bij de Albert Heijn een nacht staat te laden.

Ik heb zeg maar 2 scenario's (en dan 3 opties)

- Ik ga 's morgens naar kantoor, kan daar laden en werk de hele dag op kantoor. Ik zal dan +/- 50/60 kilometer rijden. Ideaal met een PHEV of BEV.
- Ik ga naar kantoor, zit daar 1 tot 2 uur en zal dan kilometers gaan maken. Noem het een rondje Randstad. Dat zal alles bij elkaar, inclusief woon-werk zo'n 200-250 kilometer zijn. Dat is natuurlijk met bijna iedere BEV wel te doen tegenwoordig. Echter, heb ik 2 van die dagen na elkaar dan gaat het krap worden. Laden bij de AH bezorgd mij slapeloze nachten dus ik denk bij nader inzien dat een BEV eigenlijk gewoon niet handig is gezien mijn rijgedrag in combinatie met het niet kunnen laden thuis.

Ik denk dat een optie 1: reguliere ICE (hybride) of optie 2 PHEV dus vaak prima gaat maar een optie 3 BEV lastig is.

Denk dat je met een BEV prima uitkomt.

Ix3 red je voor dat geld.

Rijdt echt veel fijner dan een Phev.

2 uur laden = 22kw dus 100-150km range erbij.

Koffiestop = 20min a 30kw erbij = 150-200km range erbij

Evt laden op locatie. Desnoods een snellaadstop.

Thuis zul je echt niet veel hoeven laden hoor. Ben je soms ook een halve of hele dag op kantoor? Dan is ie weer vol

Edit: oh wacht fiscaal is die wel 70k

Smart Hekje 3 zou ook nog kunnen. Kan met 22kW laden maar de accu is met 66kWh niet heel groot.

Goede suggestie maar vind er maar eens binnen het budget en de eisen/wensenlijst van TS...
Wie neemt er nu "automatisch inparkeren" als optie op een BMW 3 :ROFLMAO: en ook echt leder (dus geen Sensatec lederlook - vooral niet doen uit eigen ervaring) zal een uitdaging worden op een 3 Touring.

Waarom geen 3 serie touring ? Is die zoveel langer dan de e91?
Die zitten fiscaal al snel ver boven de 55K. Zeker een nieuwere 3-serie touring, die begint bij 60K. Viel mij ook echt tegen. Daarnaast wil ik ook eigenlijk wel een beetje power. Ik kom diverse mooie 3-ers tegen voor 40/45K verkoopprijs, maar in de bijtelling zijn die mokerduur.

Mocht je ze vinden dan heeft een touring nog steeds mijn voorkeur, maar ik zie ze niet.
Goede suggestie maar vind er maar eens binnen het budget en de eisen/wensenlijst van TS...
Wie neemt er nu "automatisch inparkeren" als optie op een BMW 3 :ROFLMAO: en ook echt leder (dus geen Sensatec lederlook - vooral niet doen uit eigen ervaring) zal een uitdaging worden op een 3 Touring.
Gaat geen touring worden dus helaas. Het automatisch inparkeren is dus meer gericht op een SUV, want dat vind mijn vrouw een prettig idee. Bij een touring niet nodig. I know, I know, met een SUV heb je misschien nog wel meer overzicht, maar het is ook een keur aan opties die ik graag zou terug zien. Niet 100% verplicht, maar de ideale auto heeft het allemaal natuurlijk.

Het aankoopbudget is prima en daar is ook echt bizar veel in te vinden, alleen de bijtelling wil ik beheersbaar houden. Mijn huidige E91 rij ik inclusief brandstof (we rijden echt weinig kilometers) voor zo'n 300/350 per maand. Dan ga ik niet 600+ euro aan enkel bijtelling betalen. Dat het iets meer is prima, maar ruim 2x zoveel vind ik echt belachelijk.

Er staan wel een hele hoop X1's te koop (veelal import) die wel rond de 50/55K zitten. Daarnaast dus de XC40 en eventueel Kuga. Ik ben benieuwd of er nog alternatieven zijn, maar het is vrij lastig.

Die zitten fiscaal al snel ver boven de 55K. Zeker een nieuwere 3-serie touring, die begint bij 60K. Viel mij ook echt tegen. Daarnaast wil ik ook eigenlijk wel een beetje power. Ik kom diverse mooie 3-ers tegen voor 40/45K verkoopprijs, maar in de bijtelling zijn die mokerduur.
Oh ja tuurlijk.. ik zat met de aanschafprijs in m’n hoofd, maar je hebt ook te maken met fiscale waarde voor de bijtelling.

Ik ga even verder nadenken

Ja dat is -helaas- waar het vaak op stukloopt. Ik denk dat de X1's die via een import op 50/55K komen ook met een beetje creatief boekhouden aan die fiscale waarde komen. Voor mij prima natuurlijk.

De 3-serie is als basismodel al stevig aan de prijs en dat zie ik met wel meer modellen. Ik keek ook nog even voor een XC60 en V60 maar die hebben een bijna identieke fiscale prijs zoals de 3-serie en die vind ik gewoon te hoog.

Zelfde geldt ook voor een aantal Cupra's, die starten gewoon op dik 50K. Als je dan nog een paar opties neemt zit je zo tegen de 60K aan te hikken.

Ik heb 5 jaar 3 Touring gereden en 4 jaar V60, beide leasing. Toen de 3 eruit moest wou ik liefst bij een BMW 3 blijven, maar dat kon niet meer binnen budget tenzij instapper enkel met een Business Pack en nog een paar kleinere opties. De Volvo was echt goedkoper in de markt gezet en vooral veel beter uitgerust en de opties iets minder bespottelijk duur dan bij BMW.
Maar het is een auto die bij je moet passen @tragere automaat / @voorwielaandrijving…

Je hebt er al over nagedacht duidelijk en als je dan onder het kopje voordelen van de XC40 en Kuga een “?” Zet vraag ik me af of je daar blij mee zal zijn. Wellicht brengt een proefrit uitsluitsel.

Dat is vooral omdat geen van deze 3 auto's in mijn optiek een daadwerkelijk voordeel heeft t.o.v. de andere, behalve dat ik de BMW simpelweg mooier vind en na jaren BMW rijden het gewoon "makkelijker" is om weer te wennen aan een nieuwe BMW dan weer een heel ander merk.

Voorwiel/achterwielaandrijving (of vierwiel) zal mij weinig uitmaken. Ik rij voornamelijk in Nederland dus vooruitkomen is nooit een probleem in de praktijk. Het zijn toch al geen auto's die echt sportief kunnen rijden want het is een SUV dus ook daar geen voordeel volgens mij.

De BMW heeft stiekem mijn hart wel een beetje verovert maar eigenlijk hoop ik nog iets tegen te komen waar ik ook erg blij van kan worden met een iets lagere fiscale waarde om wat uit te sparen iedere maand.

Kwam nog de Cupra Terramar, Jeep Compass, en Opel Grandland tegen. Lijken mij goede alternatieven.
Die goed voldoen aan de meeste wensen.

( en nog veel meer maar die hebben een Oosterse, Franse of Mercedes achtergrond)

Kwam nog de Cupra Terramar, Jeep Compass, en Opel Grandland tegen. Lijken mij goede alternatieven.

( en nog veel meer maar die hebben een Oosterse, Franse of Mercedes achtergrond)
Die Terramar is wel een goede tip. Zie wel direct dat de fiscale prijs van zo'n auto ook gewoon naar de 55K gaat met de nodige aankleding.

Zoals deze , leuke auto, goede opties, weinig kilometers en "slechts" 37.900 eurie. Maar, 55K fiscaal, rij ik ook een X1 voor die misschien een jaar ouder is maar dat zegt mij niets. Het zal mij verder weinig interesseren of de auto gloednieuw, 1 of 2 jaar oud is. Dat nieuwe is er na een week toch af.

Ga hem wel toevoegen aan de lijst om eens te bekijken in het eggie. Vind dit wel een kek model alleen ben ik geen fan van de vele koperkleurige details die je eigenlijk door alle Cupra modellen heen ziet. Misschien vind ik dit in het echt leuker.

• Leuk
Waarderingen: ak2

De Terramar wordt ook in China gebouwd hoor :)

Ik heb (wel nieuw maar geeft een beeld) overeenkomstige versies van de Cupra Terramar en de Skoda Kodiaq naast elkaar gelegd (allebei PHEV, allebei business) maar de fiscale waarde ligt écht (een eindje) onder de 50k. En ze liggen verrassend dicht bij elkaar.

De Terramar wordt ook in China gebouwd hoor :)
Waar ze gebouwd worden zal mij in de basis een worst wezen. Ik ben alleen niet zo'n fan van het design van Suzuki, Toyota, Hyundai (Op de Hyundai Ioniq 5 na), Kia etc.
Ik heb (wel nieuw maar geeft een beeld) overeenkomstige versies van de Cupra Terramar en de Skoda Kodiaq naast elkaar gelegd (allebei PHEV, allebei business) maar de fiscale waarde ligt écht (een eindje) onder de 50k. En ze liggen verrassend dicht bij elkaar.
Hm typisch, dan moet ik toch nog verder gaan zoeken schijnbaar of ik heb steeds de "verkeerde" auto's aangeklikt want die Terramar in mijn linkje kost 54,5K fiscaal.

Ik moet zeggen dat zo'n Cupra in basis al heel compleet is, dat het toevoegen van veel opties niet nodig zou hoeven zijn. Vraag me alleen af of je dit model al gaat vinden binnen budget.

Ik rij zelf een Volvo XC40 plugin (T4). Ben er erg tevreden over. Met mijn 190cm kan er met gemak nog een puber achter mij zitten. En voor ons 4 genoeg bagage ruimte. Enige nadeel vind ik de wel erg hoge zit.

Maar heb je thuis helemaal geen mogelijkheid om op te laden? Of bedoel je met beperkt opladen dat je geen 11kw lader hebt? Wat je ook zou kunnen overwegen (mits je wel iets van een oprit hebt) is toch een BEV en dan met granny lader. Als je hem er bij thuiskomst in stopt tot de volgende ochtend kom je tot best wat KW. En dan de rest weer op werk. En als je echt een keer in de knel komt kun je altijd nog een keer naar een snellader.

Ik rij zelf een Volvo XC40 plugin (T4). Ben er erg tevreden over. Met mijn 190cm kan er met gemak nog een puber achter mij zitten. En voor ons 4 genoeg bagage ruimte. Enige nadeel vind ik de wel erg hoge zit.

Maar heb je thuis helemaal geen mogelijkheid om op te laden? Of bedoel je met beperkt opladen dat je geen 11kw lader hebt? Wat je ook zou kunnen overwegen (mits je wel iets van een oprit hebt) is toch een BEV en dan met granny lader. Als je hem er bij thuiskomst in stopt tot de volgende ochtend kom je tot best wat KW. En dan de rest weer op werk. En als je echt een keer in de knel komt kun je altijd nog een keer naar een snellader.
Helaas, ik heb geen oprit en al eens onderzocht met een buurman of we een laadpunt mochten aanleggen, kabelgoot etc. kan allemaal niet.

Nu hebben we wel een aantal openbare laadpunten in de wijk maar die zijn veelal bezet, logisch want er zijn vrijwel geen huizen met oprit en dus heeft er niemand een eigen laadpunt. Maakt een EV lastiger. Er zijn wel laadpunten bij de AH een paar straten verderop en nu vind ik een straatje lopen oprecht geen punt. Maar het volk wat daar 's avonds rondhangt, autoruiten die er ingetikt worden, daar laat ik mijn auto niet laden.

Ik vind het zelf toch een flinke stap. Prive rij ik niet veel maar in de vakanties gaan we wel flink op pad ook wat meer "buitenaf", bergen in Oostenrijk/Zwitserland dit jaar Kroatië en dan niet het toeristische gedeelte, dat zijn echt veel kilometers met weinig laadmogelijkheden. Maakt het toch echt een drempel voor mij.

Terug
Bovenaan