Tips om zelf Stickers na te maken

Pjotr

Asfaltkampioen
Hoi Forummers,

Ergens was er ooit een stuk op het Forum waar het draaide om Photoshop. Dit lijkt niet meer te bestaan (of ik kan het niet vinden), maar ik hoop dat er nog wat kennis is hier die me kan helpen.

Ik wil graag 2 dingen namaken voor mijn auto, dat is een Alarmsticker en een kentekenplaathouder. Echter heb ik van beide slechts een foto.

De kentekenplaathouder is het makkelijkste denk ik, want dat is tekst. Maar hoe pak ik dit aan?

Ik dacht een afbeelding in Paint te maken, met zeg maar een canvas zo groot als de rand van de kentekenplaathouder. En dan zeg maar de tekst/foto op de originele afbeelding uitknippen en dan plakken in de nieuwe afbeelding. Maar ik betwijfel of ik dan wel het juiste formaat krijg.

Nu ben ik niet heel erg fan van Paint, dus ik zou graag een ander programma willen gebruiken, Eventueel andere tips (Photoshop vond ik vroeger erg moeilijk, daar ben ik niet heel bedreven in) al dan niet gratis, hoor ik graag.

ik wil wel die alarmsticker voor je namaken in Photoshop eventueel. Vind ik leuk om te doen en als ik je daarmee kan helpen kleine moeite!

Voorheen "knutselhoek" en kort na de forumupdate even "design" maar inmiddels samengevoegd met Funstuff onder Foto’s, filmpjes en eigen designs Daar zie je bovenaan ook nog het verzoekentopic. Ik weet niet helemaal precies wat je bedoeling is maar mocht je er niet uitkomen dan wil ik je er eventueel ook wel mee helpen.

Ik heb een gratis bewerkingsprogramma, volgens mij heet dat Gimp. Het vraagt wat oefening maar het werkt prima.
Gimp is inderdaad een grafisch programma dat zijn oorsprong heeft uit de Linux/Unix wereld. Gratis, opensource, heeft veel mogelijkheden, kan daardoor best complex worden, maar met wat googlen en youtube kan je soms toch redelijk vlot iets maken zoals voor de stickers een jpg/bmp omzetten naar "vectorized logo" (je kan dan oneindig vergroten zonder pixels te krijgen).

Bedankt voor jullie reacties! Gimp ga ik me in verdiepen..

Ik neem aan dat je dan een canvas maakt ter grote van de daadwerkelijke grote?

Naar aanleiding van Ivo zijn aanbod ben ik eens gaan zoeken, in mijn foto leek een soort watermerk te zitten, maar het blijkt dus verkleurd te zijn. Het hoort geel te zijn (op mijn foto is het wit) maar nog beter is dat deze via een site te koop is, ik moet even uitvinden of ze naar Nederland willen sturen, en anders laat ik het via via naar me sturen.

FSO_Assistance_wewn_00.jpg

(sorry voor de rare afbeelding)

Afbeelding (het logo zelf) is ongeveer 300x300 dat geeft bij 150dpi afdrukken (glossy magazine) een sticker van 2 bij 2 inch = 5x5cm.. Als je het veel groter wil dan ga je wat pixels zien. Ik heb hem hier transparant gemaakt:
WIYFOC.png

(als je bovenstaande logo full screen bekijkt op een laptop van 14" dan gaat het nog wel, dat is 150dpi, op een 24" scherm ga je 80dpi en dan ga je de karteltjes/pixels zien)

Bij een drukker geef je bijvoorbeeld aan dat je dat plaatje op 10x10cm wil (dat is 300pixels/4inch = 75dpi) dan zal die drukker misschien zeggen: wordt niet zo mooi..

Het liefste werken grafisch ontwerpers met vector files (svg):
Je zie dat je die oneindig kan inzoomen zonder pixels te krijgen.

Je kunt een jpg-plaatje naar vectorbestand omzetten via Adobe Illustrator. Dat is een vrij kostbare licentie als je die speciaal hiervoor moet gebruiken. Er zijn ook gratis open source alternatieven, als Inkscape. Of je vraagt het een (bevriende) vormgever dat te doen. Ik heb er verder zelf geen praktijkervaring mee.

Terug
Bovenaan