tips over BMW X3 30e hybride or X3 30i bezine (2022/2023)

Alby72

Startmotor
Beste allemaal,

Hier komt mijn volgende dilemma:
Momenteel rijd ik in een X3 M40i uit 2018 met 120.000 km op de teller. Ik ben van plan om een nieuwe gebruikte auto aan te schaffen. Mijn lieve vrouw wil per se bij BMW blijven, en ze wil het liefst in een X3 blijven rijden. ( dus bijna verplicht :))

Ik wil mijn huidige auto inruilen en tussen de €18.000 en €20.000 bijleggen. Ik heb rondgekeken, en tot mijn grote verbazing kan ik alleen maar X3-modellen uit 2022/2023 vinden in de 30e-versie met hybride motor.

Gezien mijn situatie—ik maak 6 à 7 keer per jaar een rit naar Italië en rijd in totaal zo’n 25.000 km per jaar—zou ik graag weer een X3 30i (alleen benzine) rijden. Mijn vragen:

1. Heeft het voor mij zin om in Nederland een X3 hybride aan te schaffen?
  2. Is het misschien beter om een auto-importbedrijf in te schakelen en een 30i benzine te laten importeren? Ik zie bijvoorbeeld in Duitsland een aantal beschikbare modellen.
  3. Andere opties? X3 30d in NL ook niet te vinden, import?

Qua verbruik kom ik sowieso een stuk goedkoper uit, want mijn huidige M40i haalt ongeveer 1 op 10 ( helaas ). Ik vond de hybride eerst aantrekkelijk, maar ik heb gelezen dat na 130.000 km of na zo’n 8 jaar de accu vervangen moet worden. Klopt dat? 6/8K euro?Mijn plan is om een X3 te kopen met minder dan 30.000–40.000 km en deze rond de 100.000 km weer te verkopen. Maar zal de waarde dan niet gigantisch dalen omdat de accu aan vervanging toe is?

Ik hoor graag jullie mening.

Bedankt en vriendelijke groet,
Alberto

Wat verwacht je terug te krijgen voor je X3M40i? Want er staan er wel een paar te koop in Nederland. Het probleem is dat de 30i in Nederland heel erg duur is, de 30e heeft bijna geen bpm. Het scheelt gewoon 13k nieuwprijs.
Maar kan je thuis laden?
Het kan interessant zijn om er 1 te importeren/laten importeren.

Dit is je derde topic in een jaar tijd... gaat het nu wel ergens toe leiden?
Hoi hoi, sorry maar ik mis hier iets. Ook als Mijn tiende topic is toch gewoon een forumonderwerp? Je hoeft je helemaal niet verplicht te voelen om te antwoorden, toch?

Ten eerste: de eerste drie topics zijn misschien wel gerelateerd, maar de inhoud is toch anders.
Ten tweede: ik begrijp je reactie nog steeds niet.

Ook als een onderwerp misschien niet direct ergens toe leidt, is dat toch juist waar een forum voor bedoeld is? Ik had eerlijk gezegd van een moderator wat meer toegevoegde waarde verwacht in plaats van reacties die weinig bijdragen.

Wat verwacht je terug te krijgen voor je X3M40i? Want er staan er wel een paar te koop in Nederland. Het probleem is dat de 30i in Nederland heel erg duur is, de 30e heeft bijna geen bpm. Het scheelt gewoon 13k nieuwprijs.
Maar kan je thuis laden?
Het kan interessant zijn om er 1 te importeren/laten importeren.
Bedankt Frits, voor mijn huidige auto ik verwacht rond de 32/33 k voor te krijgen( als inruil) , ik denk dat dit haalbaar is. 30i in NL is bijna onmogelijk om te vinden maar in Duitsland er zijn wel een aantal te kopen. Ik. Kan thuis niet laden maar wel op. Mijn werk

Ik zou de X3 M40i nog een jaar of 3 blijven rijden. Met een 30i ga je wellicht 1.000 euro per jaar aan benzinekosten besparen, maar daar betaal je dan 20.000 euro voor (bij te betalen op een jongere 30i). Per saldo kost inruil je veel geld ten opzichte van doorrijden in de M40i.

Dit is ook een optie, maar in de berekening moeten we er rekening mee houden dat de afschrijving van mijn huidige auto in drie jaar enorm zal zijn (200.000 km op de teller en 10 jaar oud). Daardoor moet je, als je in 2028 een auto van hetzelfde niveau wilt rijden, niet 20.000 maar 35.000 euro bijbetalen.
Daarnaast vraag ik me af wat de toekomst van de benzinemotor in Nederland zal zijn over drie jaar, wanneer bijna iedereen waarschijnlijk in een hybride rijdt. Niemand heeft een glazen bol, maar het lijkt wel die kant op te gaan. Auto rijden blijven de slechtse investiring ooit, dit is duidelijk

Moest ikzelf in die (gelukkige) situatie zitten en jullie rijden graag met die X3 M (ik lees soms iets over knetterharde ophanging) zou ik doorrijden - God weet hoe ziet de (geo)politieke context er immers uit binnen 3 jaar...

En van een M40 naar een 'gewone' 30i, tenzij je die boetemagneet beu bent en je rijbewijs al x keer kwijt ;) bent geweest, stel jezelf ook de vraag of je daar blij van zal worden.

Een 30i doet ook niet veel meer dan 1:12 hoor. De LCI zal met mild hybrid wellicht iets zuiniger zijn. Je bent gek om die M40i weg te doen.

Je verhaal is ook wat tegenstrijdig, enerzijds maak je je zorgen over hoe gewild een PHEV over een jaar of 5 nog is, anderszijds ben je bang dat over een paar jaar benzine helemaal uit de gratie is en iedereen in een hybride rijdt.
Elektrische X3 dan maar? IX3 ook een prima auto.

Laatst bewerkt:
bedankt Kristian maar een volledige elektrische auto gaat'm niet worden. Ik rij ritten van 1400km in een keer en ik ben niet van plan om de 300/400km te stoppen om te gaan laden. Daardoor ook mijn keus om niet volledige elektrische te gaan rijden, geen optie helaas. Nogmaals, niemand heeft de glas bol maar de toekomst in NL draait om milieu vriendilijk en sustainable opties daardoor mijn idee is ( puur mijn eigen mening) dat in de toekomst alleen maar hybride en elekstrishe auto zullen er rond rijden. Maar goed, niemand weet het 100%
Ik waardeer enorm ieders mening hierover en ik heb nog geen beslissing genomen. Persoonlijk twijfel ik nog tussen twee opties: of overstappen naar hybride, of nog 2 à 3 jaar doorrijden met mijn huidige auto. De vraag is: wat zal de waarde van mijn M40i in 2027/2028 zijn, wanneer hij 10 jaar oud is en 200.000 km op de teller heeft? Moeilijk in te schatten natuurlijk, maar ik verwacht niet meer dan ongeveer €20.000.
in ieder geval, bedankt iedereen

Elke auto die je nu koopt schrijft hard af. Koop nu een nieuwe EV, dan ben je na een jaar al 10k of meer kwijt aan afschrijving. Voordeel van de M40i is dat het wel een liefhebbersauto blijft en de B58 motor een sterk en betrouwbaar blok. Als je het onderhoud blijft bijhouden dan zijn daar meer liefhebbers voor te vinden t.z.t. dan voor een huis-tuin-en-keuken 30i met inmiddels ook al een dikke ton op de klok.

De vraag is: wat zal de waarde van mijn M40i in 2027/2028 zijn, wanneer hij 10 jaar oud is en 200.000 km op de teller heeft? Moeilijk in te schatten natuurlijk, maar ik verwacht niet meer dan ongeveer €20.000.
Goede vraag. De vraag is ook: wat zal een X3 30i die je nu voor 50K zou kopen in 2027/28 nog waard zijn? Ik verwacht niet meer dan ongeveer €30.000. Dan heb je dus méér afschrijving in die 3 jaren dan op jouw huidiige M40i.

ik zou lekker in de m40 blijven rijden. B58 is een beul van een blok en rijdt een stuk sportiever dan een hybride. Deze is ook zwaarder en dat voel je straks met de nieuwe regels ook in de portemonnee door de wegensbelasting. Daarbij vind ik hem persoonlijk ook een stuk mooier.

Terug
Bovenaan