Tips voor verkoop geïmporteerde Etron

Martijn 8883194

Net ingestapt
Beste lezers, zoals de titel aangeeft: binnen de familie is afgelopen Maart een (erg nette) Audi etron 55 S-edition uit Duitsland geïmporteerd. Helaas is de eigenaar een aantal maanden daarna onverwachts overleden en willen we de auto graag verkopen. Dat lijkt alleen makkelijker gezegd dan gedaan :) Zowel de ANWB inkoopservice als wijkopenautos geven aan de auto niet te willen kopen. Nu is mijn vraag tweeledig:

1. Misschien meer uit nieuwsgierigheid en ik ben zelf niet zo thuis in de tweedehands EV automarkt, maar is die daadwerkelijk zo slecht dat ze dit soort auto's niet aan de straatstenen kwijt raken of ligt dit aan het import gedeelte? of misschien wel beide natuurlijk.
2. Hebben jullie tips als vervolgstap? De auto is simpelweg te groot of te duur voor de rest van de familie dus wij zien verkoop als enige realistische optie.

Alvast bedankt voor de hulp!
Martijn

Allereerst gecondoleerd! In het kort twee opties die je tegelijkertijd kunt doen:

A, zelf proberen te verkopen en online op autoplatformen aanbieden.
B, een aantal lokale auto garages binnen lopen/rijden (spreekwoordelijk), vragen of ze een aanbod willen doen op aankoop van de auto.

Nooit geschoten is altijd mis, veel succes ermee, maar moet wel goed komen!

Je kan zeker eens een advertentie proberen op mobile.de. Dan heb je flink meer bereik, ook internationaal buiten Duitsland is dat beter dan de Nederlandse sites.

Verder kan je op dezelfde site eens zoeken, bellen naar bedrijven (tegen de NL grens staat er vaak bij hun advertenties dat ze ook Nederlands of Engels spreken) en inschatten wat je voor zo'n auto kan vragen, misschien willen ze hem inkopen of inconsignatie nemen. Welk bouwjaar is het?

Er staan er op mobile.de meer dan 1200, vijf keer zoveel als op gaspedaal.nl. Al ik schat dat hij van 2019 is dan vragen ze zo'n 28-35k.

Het was een vrij prijzige auto, had zeker last van de populariteit van Tesla. Ik dacht dat hij erg onzuinig was en daardoor een beperkte actieradius had. Vandaag de dag is het zeker onontgonnen terein. Een grote duitser met brandstofmotor was altijd nog te slijten, maar altijd duur om te hebben. Deze heeft misschien ook nog iets aan de hand met het gewicht en de aankomende MRB. Misschien ligt het in Duitsland of Belgie wat makkelijker.

@Vorq Auto is van November 2020, het rijdt geweldig maar is gewoon echt niet praktisch in Utrecht. Bereik valt op zich nog wel met iets meer dan 300km range @ 80% accu. Maar wel zwaar inderdaad (2,5 ton schoon aan de haak).

@Wouter82 We hoeven niet het onderste uit de kan te hebben. Hij staat nu eigenlijk gewoon stil / in de weg en langer aanhouden zal de waarde ook niet te goede komen. Is dat van der ven uit Roosendaal?

Ik vind het een erg fijne auto, maar technisch zijn ze niet top en inderdaad wel best zwaar. Er was nieuw door de subsidies een grotere vraag dan nu gebruikt en dat drukt de prijzen enorm.

Alles heeft zijn prijs, vrees wel voor een schrikbarend laag bedrag.

maar ik zou er mee naar een lokaal bedrijf gaan die meer van zulk spul heeft staan. Met de auto er langs, papieren mee zodat ze kunnen zien dat het een heel net ding is. En dan krijg je de handelsprijs. Maar zeker in de huidige markt zullen ze handelsprijs - risico er maximaal voor geven.

Op marktplaats zetten. Ik heb zo al 7 auto's verkocht.
De eerdere suggestie om het op mobiele.de of internationale platforms te zetten is ook niet verkeerd, maar je krijgt wel meer gedoe ivm export.
Sommige autodealers willen je auto misschien wel in de showroom zetten: ze nemen de auto niet van je over, maar vragen een verkoopfee.
Maar ik zou beginnen met Marktplaats en andere platforms binnen Nederland zoals autoscout.
Bij bijvoorbeeld aviloo kun je de batterijconditie laten testen. Dan krijg je een certificaat van ze: dat helpt bij de verkoop.

@Vorq Auto is van November 2020, (..)

De auto heeft dus fiscaal 8% bijtelling over de eerste 45 duizend euro. (daarna 22% over het resterende bedrag) voor nog ruim 12 maanden.

Misschien je markt zoeken in de groep EV rijders die deze periode, noodgedwongen, uit de 4% bijtelling EV's moeten stappen en waarvoor een overgang naar de volle mep van 22% nog een dingetje is? Zal een beperkte groep kopers / gebruikers zijn maar wellicht wel een tip om te benoemen in een eventuele advertentie.

Suc6 met de verkoop.

EV markt ligt op zijn gat, en dan is een e-tron ook nog eens loodzwaar en mag er straks houderschapsbelasting betaald worden. Je zal de auto dus aantrekkelijk moeten prijzen.

Zet hem op Marktplaats, maar ook op Autoscout24 (gratis). Autoscout 24 trekt een wat internationaler publiek dat er misschien nog wel belang bij heeft om een EV te importeren, heb zelf zo ooit een auto verkocht aan een Belg terwijl ik in Noord-Nederland woon.

Terug
Bovenaan