Tiquan/ Tayron /cx 60Voorlopig Skoda Kodiaq)

Richard 7613125

Startmotor
Goedemiddag, ik mag een leaseauto uitkiezen van de baas( lucky me)
ik twijfel heel erg tussen de tiquan of de tayron, en een hele ander kant heb ik de Mazda Cx 60 ook nog op mn lijstje staan,(met name omdat ik een aantal jaren een cx 5 heb gereden) weet iemand toevallig of een tayron vs tiquan,rijden ze nog verschillend ? ze hebben tenslotte wel een andere wielbasis.
ik wil de terramar van cupra misschien ook nog even proberen, maar die lijkt in 1e instantie een stuk krapper. en misschien heeft iemand nog een suggestie, waar ik misschien iet aan gedacht heb ( Hyundai&Kia sportage , heb ik al gehad , net als een quasqai) en de meest Stellantis produkten vallen net als de chinese(origine) vallen af. voor het idee , ik rijd momenteel een "nieuwe Passat R line( als voorloop auto) .

Uiteindelijk is het beste advies: ga ze alledrie rijden en voel het zelf aan.

Ik heb nu een CX-80 en reed hiervoor 6 jaar een Tiguan Allspace.
Dus over jouw keuzes kan ik het volgende opmerken:
- als je lange afstanden (snelweg) aflegt is een langere wielbasis heel fijn (Tiguan vs Tayron).
- als je de ruimte van de Tayron (of 7 zitplaatsen) niet nodig hebt, zou ik voor een Tiguan kiezen. Maar dat is subjectief (ik vind de Tayron veel lelijker).
- de VW’s hebben het “moderne” interieur met een groot touchscreen. De Mazda heeft een conventioneler interieur, wat ik persoonlijk een verademing vind.
- interieur-afwerking vind ik in de Mazda mooier dan in de VW’s
- Ik heb (nog) niet in een VAG PHEV gereden. Het systeem van de Mazda voldoet, maar is niet heel “subtiel”. Wel sterk (327pk). Het zijn echt vlotte auto’s. Met een PHEV van de VW kom je verder elektrisch (130 km vs zo’n 60 km)
- de hulpsystemen incl piepjes zijn minder storend in de Mazda dan in de VW. Daarentegen zijn ze ook veel slechter dan in de VW. Vooral de lane-assist in de Mazda is een lachertje.
- de Mazda is meer een all-in auto: eigenlijk alles zit er al op. Bij de VW’s kost het configureren iets meer tijd en ook vaak wegstrepen (duur).

Geen EV, die komt dan daarna wel weer, contract is dan voor 3-4 jaar ( ik zit bij een kleine werkgever) die betalen meestal liever ietsje meer dan een lange looptijd

Ik rijd 2/3 in de week langere afstanden, en rijd nu de passat Phev, niet ontevreden, maar ik wil sowiezo "hoger"rijden, en omdat ik een CX 5 5 jaar lang met heeeel veel plezier gereden heb, is dat de "andere "keuze . en ik ben nogal dashboard"Gxxl, dus dan komt de mazda heel sterk naar voren.

maar mijn wederhelft is helemaal weg van de tayron, en ik heb 3 ( 1teener en 2 volwassen) maar die gaan al weer wat minder mee, dus ja.........ik ben bang dat rijden toch de doorslag zal geven

Ik vind de huidige passat op zn zacht gezegd teleurstellend. zowel qua materiaalgebruik (harde plastics). dingen voelen goedkoop aan zoals de automaat hendel. Ook de ergonomie is matig en ook infotainment doen veel concurrenten een stuk beter. Uiteindelijk went het vast, maar het is niet logisch en niet handig. juist de zaken waar VW traditioneel zo goed in was. Voor mij redenen genoeg om de VW gelijk te laten staan.
Las wel ergens dat VW toe heeft gegeven te veel te hebben willen bezuinigen en allerlei verbeteringen gaat doorvoeren en meer knoppen gaat toevoegen en wat meer kwaliteitsbeleving doordat ik niet de enige ben die er niet over is te spreken. (misschien stappen ze ook wel van de chinese banden af fabriek ). Eigenlijk zou ik alleen om die reden al ze beiden laten staan. Dat is toch wat je de hele dag ziet, voelt en aanraakt.

maar;

maar mijn vrouw is helemaal weg van de tayron,

dan heb je hier het antwoord al welke het gaat worden ;)

ik zou zelf eerder in dit segment, benzine, SUV, geen stellantis of chinees; zoiets kiezen

01_Nieuwe-Renault-Espace-als-vijf-en-zevenzitter-bestelbaar-vanaf-46.830-euro-1170x647.jpg

renault-nieuwe-espace-2025-stuur.jpg

ook zeker niet perfect, maar voelt in ieder geval wat meer luxer aan. kwalitatief is renault de laatste 15 jaar erg goed bezig. google automotive software. 4-wiel besturing zodat je een kleine draaicirkel hebt en makkelijk parkeren, standaard 200pk.

Laatst bewerkt:
Een auto van de zaak en de vrouw wil liever een VW, ik ben ook gelukkig getrouwd en luister zeker naar de wederhelft. Maar het is een auto waarin jij als berijder het meeste in zal zitten……heb je aan de nieuwe CX-5 gedacht?

Een auto van de zaak en de vrouw wil liever een VW, ik ben ook gelukkig getrouwd en luister zeker naar de wederhelft. Maar het is een auto waarin jij als berijder het meeste in zal zitten……heb je aan de nieuwe CX-5 gedacht?
J aik heb idd aan de nieuwe CX 5 gedacht, maar op papier lijkt ie misschien wel wat "power"te kort te komen, zeker tov van de conncurrentie, 0-100 in 10,9 sec, das op zn zacht gezged
niet echt lekker meekomen. maar ik kan mij misschien vergissen ?

Ik vind zelf de Cupra Terramar de mooiste. PHEV aandrijflijn van VAG is echt prima.
Die doet het op papier ook wel voor mij, ben allen benieuwd hoe die zit tov de passat, ik zelf best aan de maat, en dan is het wel eens lastig welke er lekker zit , ( nou weet ik dat het wat minder moet worden, maar dat gaat iets minder snel dan gehoopt .

Ik vind de huidige passat op zn zacht gezegd teleurstellend. zowel qua materiaalgebruik (harde plastics). dingen voelen goedkoop aan zoals de automaat hendel. Ook de ergonomie is matig en ook infotainment doen veel concurrenten een stuk beter. Uiteindelijk went het vast, maar het is niet logisch en niet handig. juist de zaken waar VW traditioneel zo goed in was. Voor mij redenen genoeg om de VW gelijk te laten staan.
Las wel ergens dat VW toe heeft gegeven te veel te hebben willen bezuinigen en allerlei verbeteringen gaat doorvoeren en meer knoppen gaat toevoegen en wat meer kwaliteitsbeleving doordat ik niet de enige ben die er niet over is te spreken. (misschien stappen ze ook wel van de chinese banden af fabriek ). Eigenlijk zou ik alleen om die reden al ze beiden laten staan. Dat is toch wat je de hele dag ziet, voelt en aanraakt.

maar;

dan heb je hier het antwoord al welke het gaat worden ;)

ik zou zelf eerder in dit segment, benzine, SUV, geen stellantis of chinees; zoiets kiezen

01_Nieuwe-Renault-Espace-als-vijf-en-zevenzitter-bestelbaar-vanaf-46.830-euro-1170x647.jpg

renault-nieuwe-espace-2025-stuur.jpg

ook zeker niet perfect, maar voelt in ieder geval wat meer luxer aan. kwalitatief is renault de laatste 15 jaar erg goed bezig. google automotive software. 4-wiel besturing zodat je een kleine draaicirkel hebt en makkelijk parkeren, standaard 200pk.
Heb ik laatst ingezeten, nog niet mee gereden, maar ik ben best fors, en dan zit die espace toch iets minder lekker. heb ik gemerkt

J aik heb idd aan de nieuwe CX 5 gedacht, maar op papier lijkt ie misschien wel wat "power"te kort te komen, zeker tov van de conncurrentie, 0-100 in 10,9 sec, das op zn zacht gezged
Ik zou mij niet te druk maken om die tijden. Misschien is dat ook persoonlijk, maar ik vind de 0-60 bijvoorbeeld veel belangrijker. Dan kom je een beetje vlot mee bij de stoplichten. Dus proefrit maken en kijken hoe je dat ervaart.
Ok, misschien kan je wat minder snel inhalen, ik weet niet hoe jouw ritten eruitzien. Maar in Nederland heb je eerder teveel dan te weinig power.
Ter referentie; mijn Focus heeft ook zo'n tijd (0-100) en ik schakel vrij weinig terug om bijvoorbeeld even vlot in te halen. Wanneer ik power mis, dan rijden we met volle bepakking door de bergen. Maar dat is 1x, max 2x per jaar. Ja, ik keek bij een andere auto ook naar iets meer power, maar was geen doorslaggevende factor.

Ik zou mij niet te druk maken om die tijden. Misschien is dat ook persoonlijk, maar ik vind de 0-60 bijvoorbeeld veel belangrijker. Dan kom je een beetje vlot mee bij de stoplichten. Dus proefrit maken en kijken hoe je dat ervaart.
Ok, misschien kan je wat minder snel inhalen, ik weet niet hoe jouw ritten eruitzien. Maar in Nederland heb je eerder teveel dan te weinig power.
Ter referentie; mijn Focus heeft ook zo'n tijd (0-100) en ik schakel vrij weinig terug om bijvoorbeeld even vlot in te halen. Wanneer ik power mis, dan rijden we met volle bepakking door de bergen. Maar dat is 1x, max 2x per jaar. Ja, ik keek bij een andere auto ook naar iets meer power, maar was geen doorslaggevende factor.
Ik namelijk wel heel gecharmeerd van de CX 5 , ik vond de vorige echt geweldig, vond hem idd 0-100 ook een beet karige maar qua rijden en sturen, was er voor mij eigenlijk geen betere, en qua interieur ja daar kan geen vw tegen op

Alles zo gelezen hebbende, zou ik mij eerst verder verdiepen in de mogelijkheden bij Mazda. Zitten, rijden, kijken welke modellen en motoren er zijn. Wel vergelijken met andere opties, maar ik krijg het gevoel dat je sterker richting Mazda neigt!

0-100 zegt niet zoveel. Als je in 1% van de gevallen binnen 20 seconden op de 100 zit is het veel. Gaat meer om de beleving en souplesse.

Miss hebben jullie wel gelijk, ik heb voor eind januari een dubbele afspraak gemaakt , als de cx 5 uit is , dat ik die dan naast de cx 60 kan rijden , en aansluitend heb ik dan een afspraak bij de VAG voor een tayron/ Tiquan , zodat ik het verschil goed kan aanvoelen

Die Tayron kende ik eigenlijk amper, ik vind dat dus echt een lelijk ding nadat ik die net goed heb bekeken, totaal uit verhouding. Van de CX-5 komt ook nog een volledige hybride versie.

Ik heb ik de auto gezeten en ruimte is er best, interieur vond ik minder dan de huidige, scherm was ook wat flets, plastic eronder uit de jaren ‘70……..hopelijk pre productie. Word hem voor mij ook niet, ondanks meer dan tevreden met de huidige CX5. Ik weet sowieso nog niet wat ik ga rijden….

Middag, ik had al eerder een item geplaatst voor de Tiquan of
tayron of een cx 60 .

Shortlist : Tiquan / terramar / Sportage / cx5 (nieuw ) / Mini countryman?

Maar na beraad , Denk ik dat ik qua bijtelling toch 58/60K toch wel echt de max vind ( voor wat ik nog enigzins aanvaardbaar vind )
Maar ik heb mijn shortlist toch een beetje aangepast , ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom iemand anders bepaald iets zou kiezen uit dit lijstje .en waarom.

Ik heb 3 kids , waarvan inmiddels 1 met een eigen auto en een opweg naar een rijbewijs. Dus eigenlijk hoeft het alleen nog een x naar schiphol te passen bijv. Daarnaast rij in 2 a 3 x per week van Rotterdam naar Nijmegen voor mn werk . , en zelfs in het weekend Rijden we meestal maar met zn 2en

Ik vind autorijden nog steeds erg leuk om te doen. Ik rij nu een "nieuwe" passat , rijd heel goed , alles een 8 , maar dat maakt em ook een beetje saai.

Volledig elektrisch ben ik nog niet aan toe , ik kan niet parkeren op eigen grond , en de laadpalen in de buurt zijn dusdanig bezet ( door dezelfde persoon dagen achter elkaar ) dat word em nog ff niet .

Chinees ik weet het niet , ik vond de leapmotor c10 echt vreselijk , werd er misselijk in.

Suggesties zijn uiteraard welkom, maar een beetje luxe , en een beetje power is prettig. Een beetje dynamische rijgedrag vind ik prettig.En max 60K voor de bijtelling is wel een beetje de lijdraad , minder is uiteraard welkom.

Hij mag er van de zomer uit de passat , dus ik wil ergens in maart april bestellen

Mvg Richard

Laatst bewerkt:
Terramar is een Plugin en die zou dan afvallen je moet laden om hem zuinig te houden.
Persoonlijk vind ik de Mini het leukste maar dan wel als Cooper S en dan ben je met opties zomaar 70k kwijt.

Ik zie geen aangepaste shortlist, maar uitgaande van je eerste vraag zou ik zeggen: Tiguan R-line Edition eHybrid 204pk met wat opties.

Topics samengevoegd omdat er niet heel veel veranderd is en de oudere adviezen nog steeds relevant zijn.
Moderatie

Maar met bezette laadpalen is een Plug-in ook niet echt een optie.
Een niet-PHEV valt nog veel duurder uit en gaat dus snel over budget.
Nog een paar maandjes en dan zal een werkgever ook niet meer om een PHEV staan te springen. Nu kan het nog.

Zijn de problemen met de CX-60 inmiddels opgelost? Ik ken verschillende mensen die hem binnen 20K Km hebben ingeleverd - Door de vele storingen en problemen stonden deze meer stil bij de dealer, dan dat ze onderweg waren. Hier zijn ook meerdere reviews van te vinden op de frontpage.

Skoda Kodiaq overwogen?

Zijn de problemen met de CX-60 inmiddels opgelost? Ik ken verschillende mensen die hem binnen 20K Km hebben ingeleverd - Door de vele storingen en problemen stonden deze meer stil bij de dealer, dan dat ze onderweg waren. Hier zijn ook meerdere reviews van te vinden op de frontpage.

Skoda Kodiaq overwogen?
CX 60 , ( voornamelijk) de uitvoering die ik ook nog een beetje bij mij leeftijd vind passen, dat is de Homura die vind ik eigenlijk te duur, de problemen durf ik geen antwoord op te geven, heb ik mij niet in verdiept . de skoda kodiaq is op zich een best alternatief, maar ik wil eigenlijk iets wat een beetje rap van zijn plek komt , daarom denk ik dat de cx5 afvalt , ondank ik em qua uiterlijk wel een mooie auto vind.

Momenteel staat bij mij op de shortlist een Kia Sportage( GT line Plus) twijfel nog tussen de full hybride of plugin ( suggesties zijn welkom) of de Cupra Terramar VZ met 272 pk plug in . ergens outside of the box denk ik nog aan de renault Rafale miss.

Als iemand nog andere suggesties heeft , dan zijn die meer dan welkom.

IK ben momenteel door ( medische) omstandigheden , niet eerder in de gelegenheid, dan over pak em beet een week of 4 of 6 proefritten te maken.

Middag ,

Kan voorlopig een slotje op , ik heb mijn Passat om kunnen ruilen voor Skoda Kodiaq Sportline , waarvan (shortlease) officieel loopt tot eind oktober. , tot op heden eigenlijk zeer tevreden over de kodiaq.

dus ik heb nog een beetje extra tijd om uit te zoeken wat ik wil rijden, eerlijk gezegd , rijd de Skoda kodiaq wel erg lekker.

Ik kan em ook nog even langer doorrijden en dan kiezen we later wellicht voor een verbeterde elektrische alternatief.

Middag ,

Kan voorlopig een slotje op , ik heb mijn Passat om kunnen ruilen voor Skoda Kodiaq Sportline , waarvan (shortlease) officieel loopt tot eind oktober. , tot op heden eigenlijk zeer tevreden over de kodiaq.

dus ik heb nog een beetje extra tijd om uit te zoeken wat ik wil rijden, eerlijk gezegd , rijd de Skoda kodiaq wel erg lekker.

Ik kan em ook nog even langer doorrijden en dan kiezen we later wellicht voor een verbeterde elektrische alternatief.
Bedankt voor de tussentijdse update! Er hoeft niet per sé een slotje op, immers: je hebt nog altijd een open vraag waarop je ook zelf kunt doorbouwen. Je zou de onderwerpregel ook iets kunnen aanpassen (klik op de drie puntjes boven de eerste post) door bijvoorbeeld toe te voegen 'voorlopig Skoda Kodiaq'.
In ieder geval veel plezier en veilige kilometers met de Kodiaq. Hopelijk gaat het ook (medisch gezien, verder) beter met je!

Mooie update.
De Kodiaq is natuurlijk een prima alternatief.
De CX-60 is wel sterker, maar kan natuurlijk een stap te ver zijn qua kosten/bijtelling. En nu kun je wachten op de hybrid-C5, die (hopelijk) wat sterker wordt dan de atmosferische 2.5 waar de C5 in eerste instantie mee geleverd wordt.

Maar eh…..krijg je niet te maken met de pseudo-regeling? Nu met de Kodiaq ga je waarschijnlijk voor de opvolger naar vol-elektrisch toe moeten.

Bedankt voor de tussentijdse update! Er hoeft niet per sé een slotje op, immers: je hebt nog altijd een open vraag waarop je ook zelf kunt doorbouwen. Je zou de onderwerpregel ook iets kunnen aanpassen (klik op de drie puntjes boven de eerste post) door bijvoorbeeld toe te voegen 'voorlopig Skoda Kodiaq'.
In ieder geval veel plezier en veilige kilometers met de Kodiaq. Hopelijk gaat het ook (medisch gezien, verder) beter met je!
Thanks , net even aangepast . het gaat medisch gezien weer een stuk beter.was even pittig , maar we hebben de weg naar herstel weer ingezet

Mooie update.
De CX-60 is wel sterker, maar kan natuurlijk een stap te ver zijn qua kosten/bijtelling. En nu kun je wachten op de hybrid-C5, die (hopelijk) wat sterker wordt dan de atmosferische 2.5 waar de C5 in eerste instantie mee geleverd wordt.

Maar eh…..krijg je niet te maken met de pseudo-regeling? Nu met de Kodiaq ga je waarschijnlijk voor de opvolger naar vol-elektrisch toe moeten.
Ik hoop natuurlijk een klein beetje dat de cx met volledige hybride nog net dit jaar miss leverbaar word. dan zou ik nog kunnen switchen eventueel . en anders komt er nog wel wat uit dit jaar , dat zou kunnen misschien, en als dat niks word,mag ik hem ook "doorrijden" en dan neem ik hem voor een jaar of 3 miss, en kijk ik dan naar elektrische, dan zijn we ook alweer een stuk verder in de ontwikkeling , als ik zie hoe hard het nu gaat, en heeeeeeeel misschien word de pseudo eindregeling nog wel een beetje aangepast , wie weet :)

Mooie update.

Als de auto voor 1-1-2027 geregistreerd is heb je uitstel tot juli 2030.

Dus…..bij een vier-jarige lease kom je bij een start na 1-7-2026 aan het eind van je lease-periode toch nog in de pseudo-boete terecht. En die geldt per maand.

Zoals ik al zei , ik ben redelijk gezegend met een redelijke flexibele werkgever, dus dus dan houden we hem op 3,5 jaar het contract , maar ik moet eerlijk zeggen ,dat ik momenteel erg te spreken over de kodiaq. Buiten het feit dat ie een beetje hangt in een wat scherp genomen bocht , heeft ie en voldoet ie aan alles wat ik op dit moment van een auto verlang. ( al had ie ietsje stugger gemogen in bijv de sportstand)

Ik heb een beetje dezelfde keus gehad/gemaakt, heb lang getwijfeld over een BMW 225 active tourer maar uiteindelijk voor de Cupra Terramar gekozen. Dus die kan ik je wel aanbevelen :) Deze is veel leuker, in mijn optiek, dan de wat zakelijke Kodiak, wel iets kleiner maar voor ons prima en een geweldig mooi dashboard...
Ik laad wel iedere dag, maar altijd een e-range van tussen de 85 en 115km, das wel fijn met de huidige bezine prijs.
Succes met je keus en beterschap.

Net even proef gereden in de mazda CX 5 , maar die zou ik momenteel niet omruilen voor de Skodiaq ja hij stuurt scherper ,lastwissel is beter , maar die dijk en bochtweggetjes , daar kom ik tegenwoordig maar weinig meer, en het interieur vind ik tegenvallen, qua zit en materialen , en de trekkracht van 0 - 50 is oke, maar daarna word het wel hard minder.
en motor geluid klinkt wel heel leuk, maar dan zou er toch echt een beetje meer in moeten zitten. de ruimte is oke, maar dan weer niet te vergelijken met een skodiaq. ik denk dat die echt gaat afvallen.

Qua vering & demping is de Mazda uitstekend, maar als je zo als ik veel op de snelweg zit opteer ik ( waarschijnlijk heel persooonlijk) sneller de skodiaq

Terug
Bovenaan