Toch electrisch

Tootootje

Startmotor
Ik rijd een Jeep Renegade 2022. Hybride. Vroeger laadde ik hem thuis aan het stekkertje op en kon dan 35 (50 was beloofd, maar dat is een leugen) km electrisch rijden.
Na verhuizing kan dat opladen niet meer en nu denk ik er over om op het dak flexibele zonnepanelen te plakken. Gek idee ?
Lach dan maar even achter het handje.
Ik weet niet hoe de capaciteits verhoudingen liggen en ik heb geen verstand van electronische berekeningen,
Dus hierbij de vraag : is dit gedachtenspel voor iemand met twee rechterhanden uitvoerbaar ?
Ben benieuwd.

Op zich is Lightyear niet voor niets niet heel succesvol ;)

Ik verwacht niet dat je hem zo gemakkelijk vol krijgt met een paar paneeltjes op je dak. Als dat DE oplossing was, dan zouden alle PHEV's wel een rijtje op het dak hebben.

Desalniettemin is aan een auto beunen natuurlijk altijd leuk, dus laat je door mij zeker niet tegenhouden!

Uitvoerbaar is het zeker, maar kost best wel wat. Met moeite haal je er genoeg uit om de airco aan te drijven. Zonneauto's lukken alleen als de auto in de basis onvoorstelbaar zuinig is.

Ik moest aan een Skoda Enyaq denken die een trip door Afrika heeft gemaakt en op diverse plekken via zonnepanelen de auto weer heeft opgeladen. Die gebruikte daarvoor ook een speciale omvormer/oplader. Je kunt eens kijken via YouTube: Link

Tsja die rekensom is best lastig. Je Jeep heeft een accupakket van 11,4 kWh. Maar je hebt zo'n 10 kWh bruikbaar dus laten we daar vanuit gaan.

1 traditioneel zonnepaneel levert op een zonnige dag zo'n 0,8 kWh op. In de zomer misschien zelfs wel 2 kWh, in de winter een stuk minder, misschien slechts 0,1 of 0,3 kWh.