Toch electrisch

Tootootje

Startmotor
Ik rijd een Jeep Renegade 2022. Hybride. Vroeger laadde ik hem thuis aan het stekkertje op en kon dan 35 (50 was beloofd, maar dat is een leugen) km electrisch rijden.
Na verhuizing kan dat opladen niet meer en nu denk ik er over om op het dak flexibele zonnepanelen te plakken. Gek idee ?
Lach dan maar even achter het handje.
Ik weet niet hoe de capaciteits verhoudingen liggen en ik heb geen verstand van electronische berekeningen,
Dus hierbij de vraag : is dit gedachtenspel voor iemand met twee rechterhanden uitvoerbaar ?
Ben benieuwd.

Op zich is Lightyear niet voor niets niet heel succesvol ;)

Ik verwacht niet dat je hem zo gemakkelijk vol krijgt met een paar paneeltjes op je dak. Als dat DE oplossing was, dan zouden alle PHEV's wel een rijtje op het dak hebben.

Desalniettemin is aan een auto beunen natuurlijk altijd leuk, dus laat je door mij zeker niet tegenhouden!

Uitvoerbaar is het zeker, maar kost best wel wat. Met moeite haal je er genoeg uit om de airco aan te drijven. Zonneauto's lukken alleen als de auto in de basis onvoorstelbaar zuinig is.

Ik moest aan een Skoda Enyaq denken die een trip door Afrika heeft gemaakt en op diverse plekken via zonnepanelen de auto weer heeft opgeladen. Die gebruikte daarvoor ook een speciale omvormer/oplader. Je kunt eens kijken via YouTube: Link

Tsja die rekensom is best lastig. Je Jeep heeft een accupakket van 11,4 kWh. Maar je hebt zo'n 10 kWh bruikbaar dus laten we daar vanuit gaan.

1 traditioneel zonnepaneel levert op een zonnige dag zo'n 0,8 kWh op. In de zomer misschien zelfs wel 2 kWh, in de winter een stuk minder, misschien slechts 0,1 of 0,3 kWh.

Laten we van het gemiddelde uitgaan. Dus die 0,8 kWh. Dan zou je in theorie met 1 paneel in een uur of 10 je PHEV kunnen volladen. Maar, we zagen net dat in de winter de opbrengst een stuk lager of zelfs nagenoeg nihil kan zijn. Dus met 6 tot 10 panelen heb je een stuk meer kans om je auto echt vol te laden. Laten we dan weer van een gunstig scenario gaan en zeggen dat je met 6 panelen, elke dag je PHEV helemaal vol kunt laden.

Voor 6 A-merk zonnepanelen inclusief montage ben je 3200 euro kwijt. Zelf doen is simpelweg niet mogelijk tenzij je elektricien bent. Dat is te ingewikkeld en te gevaarlijk om via forums een beetje te gaan doe-het-zelven.

Deze berekening of het antwoord op je vraag is niet simpel. Want je moet misschien je energiecontract aanpassen, terugleverkosten betalen, misschien je meterkast nog aanpassen, een laadpaal plaatsen etc. etc. voor een PHEV investeren in zonnepanelen is vanuit financieel oogpunt op dit moment waarschijnlijk uiterst onverstandig. Kun je dit combineren met koken op inductie, airco of een warmtepomp dan zijn er nog scenario's mogelijk waarin je quitte speelt of zelfs wat verdient, maar rijk ga je er niet van worden.

Als je al je auto kunt volladen voor niets betaal je waarschijnlijk dat bedrag, of meer, al terug aan terugleverkosten. Flexibele zonnepanelen zijn vaak relatief duur omdat de opbrengst ook minder is. In Nederland heb je ondanks dat de zon nu een paar dagen schijnt ook nog veel te veel bewolking om dit rendabel te maken.

Tsja die rekensom is best lastig. Je Jeep heeft een accupakket van 11,4 kWh. Maar je hebt zo'n 10 kWh bruikbaar dus laten we daar vanuit gaan.

1 traditioneel zonnepaneel levert op een zonnige dag zo'n 0,8 kWh op. In de zomer misschien zelfs wel 2 kWh, in de winter een stuk minder, misschien slechts 0,1 of 0,3 kWh.

Laten we van het gemiddelde uitgaan. Dus die 0,8 kWh. Dan zou je in theorie met 1 paneel in een uur of 10 je PHEV kunnen volladen. Maar, we zagen net dat in de winter de opbrengst een stuk lager of zelfs nagenoeg nihil kan zijn. Dus met 6 tot 10 panelen heb je een stuk meer kans om je auto echt vol te laden. Laten we dan weer van een gunstig scenario gaan en zeggen dat je met 6 panelen, elke dag je PHEV helemaal vol kunt laden.

Voor 6 A-merk zonnepanelen inclusief montage ben je 3200 euro kwijt. Zelf doen is simpelweg niet mogelijk tenzij je elektricien bent. Dat is te ingewikkeld en te gevaarlijk om via forums een beetje te gaan doe-het-zelven.

Deze berekening of het antwoord op je vraag is niet simpel. Want je moet misschien je energiecontract aanpassen, terugleverkosten betalen, misschien je meterkast nog aanpassen, een laadpaal plaatsen etc. etc. voor een PHEV investeren in zonnepanelen is vanuit financieel oogpunt op dit moment waarschijnlijk uiterst onverstandig. Kun je dit combineren met koken op inductie, airco of een warmtepomp dan zijn er nog scenario's mogelijk waarin je quitte speelt of zelfs wat verdient, maar rijk ga je er niet van worden.

Als je al je auto kunt volladen voor niets betaal je waarschijnlijk dat bedrag, of meer, al terug aan terugleverkosten. Flexibele zonnepanelen zijn vaak relatief duur omdat de opbrengst ook minder is. In Nederland heb je ondanks dat de zon nu een paar dagen schijnt ook nog veel te veel bewolking om dit rendabel te maken.
Volgens mij heeft ie het over een zonnepaneel op het dak van zijn auto...

Volgens mij heeft ie het over een zonnepaneel op het dak van zijn auto...
Ah ja nu je het zegt. Nouja de rekensom is ten dele nog steeds relevant als je kijkt hoeveel m2 zonnepaneel je op het dak van je auto kwijt kunt.

Ben dan vooral erg benieuwd hoe TS verwacht de opgewekte energie van het dakpaneel in de accu van z'n auto te krijgen.

Bij bootjes zie je het wel, 1 of 2 kleine zonnepanelen, voldoende om de 12v accu geladen te houden en soms de koelkast overdag van stroom te kunnen voorzien.

1 full size zonnepaneel levert max 400Wat (0,4KW), dus tel uit wat je nodig hebt om een accu met een beetje vermogen vol te pompen.

Bij bootjes zie je het wel, 1 of 2 kleine zonnepanelen, voldoende om de 12v accu geladen te houden en soms de koelkast overdag van stroom te kunnen voorzien.
Ja alleen heeft een koelkast aan boord van een klein jacht misschien 0,5 kWh per dag nodig. Meneer denk zijn accupakket van 11,4 kWh even op te laden met een paneeltje op het dag van de auto..

Het is wellicht zinvol als druppellader als je je auto lange tijden niet gebruikt om de zelfontlading van de accu tegen te gaan. Als je de illusie had dat je met de 0.5m2...1m2 oppervlak van een autodak iets zou kunnen betekenen om 'm echt op te laden, dan moet ik je teleurstellen.

Voor flexibele panelen (lager rendement dan de ~22% rendement van de panelen op je dak) mag je bij zo'n oppervlak uitgaan van 50...100W max. Dat is al heel optimistisch. Dan kun je de zelfontlading, DC/DC conversie en het standbyverbruik neutraliseren, en wellicht met 0.05kW laden in een gemiddelde situatie. Dus een 50kW EV kan dan in 1000 uur volgeladen worden als alles meezit. En dan moet echt alles meezitten.

Dan is die flinke investering in panelen, mechanica, DC/DC converters etc. goed voor een "gratis" ritje elke 2 maanden. Kan economisch nooit uit en zet ook ideologisch totaal geen zoden aan de dijk.

Er is een reden dat geen enkele OEM dit doet. En er is een reden dat Lightyear niet meer bestaat. En zonnepanelen zitten al in de buurt van hun theoretisch maximum rendement, dus zo lang wij 2000kg EVs accepteren en kopen gaat dit niet

Nou nou. Ik heb wat losgemaakt met mijn lekenvraagje. De rekenaars onder jullie zijn duidelijk, het is een utopie. Omdat een oplaadpaal waar ik terecht zou kunnen voor gewoon laden in verweggistan staat blijf ik dan maar gewoon op benzine rijden met mijn hybride koets. Vroeger deed ik dat opladen thuis aan het stekkertje, maar verhuizen heeft naast voordelen ook zo z'n nadelen..... Dank voor jullie inbreng.

Terug
Bovenaan