Toekomst muziek, wat zou beste optie zijn voor ons, Benzine/elektrisch/hybride

Satisfaction

Wegverkenner
Hallo allemaal,
vraagje.
We zijn op dit moment nog niet echt aan het kijken voor wat anders,
maar ik ben wel iemand die bijna dagelijks kijkt wat er overal te koop staat,
voor het geval dat ik echt iets moois misloop :)

We maken niet echt veel kilometers, werk van allebei op de fiets.
rijden zo'n 8000 max per jaar.
Wat is met zo'n aantal kilometers per jaar nu het slimste te overwegen als opvolger van onze huidige auto,
wederom benzine? Of /elektrisch/hybride?
Momenteel hebben we een Clio estate uit 2017 met slechts 49000 op de teller, die geheel probleemloos is, dus we kunnen voorlopig nog voorruit. Vindt het alleen leuk om wat specifieker te kunnen rondstruinen op internet naar wat een leuke opvolger zou kunnen zijn.
Kijk beetje in de prijsklasse 15 tot 17500 euro, max 70.000km B/C segment.

Als je woon/werkverkeer vooral op de fiets doet (als ik het zo lees), welk deel van de 8.000 km is dan bijvoorbeeld voor de vakantie en waar gaan jullie doorgaans heen? Heb je veel ruimte nodig? Ik zou neigen naar elektrisch.
Ik heb een actieradius aangehouden van 350 km WLTP, dat vergroot de keuze nog aanzienlijk in deze prijsklasse. Op (echt) langere reizen zul je dan wel je laadplanning moeten toepassen maar als dat een keer per jaar is zou dat wel overkomelijk moeten zijn.
We hebben zelf een Citroën ë-C4 gehad en reden ermee naar Zuid-Frankrijk. In één dag waar we in mijn jongere jaren twee dagen voor zo'n reis uittrokken (met een benzine-auto uiteraard) en dat is heel goed te doen. Fijne, comfortabele wagen, zeker in deze Shine uitvoering, en biedt verrassende ruimte.
Corsa-e en e-208's zie je hier ook bij, die hebben ruwweg dezelfde techniek maar wat minder ruimte. Ik vind zelf het kleine stuurtje van de Peugeots niet prettig maar dat zou je ook kunnen bekijken.
Iets compacter (dat merk je vooral ook in de kofferbak - en persoonlijk: eenvoudiger afgewerkt) maar wel met koopaccu kan een Renault Zoë ook aantrekkelijk zijn. Dit is een voorbeeld: er zitten er verschillende in de selectie hierboven.
Als je ruimte nodig hebt en risico op weinig ondersteuning wil nemen zou een Aiways U5 een optie kunnen zijn. Er zitten er een aantal in de selectie maar deze viel me op:
Ik zou de Nissan Leaf niet direct kiezen, onder andere vanwege de Chademo-aansluiting voor snelladen. Die wordt steeds minder ondersteund lijkt het wel. Maar als je weinig wilt snelladen hoeft dat geen bezwaar te zijn. Let wel op de gezondheidsstaat van de accu.
Genoeg te struinen in ieder geval!

We hebben zelf een Citroën ë-C4 gehad en reden ermee naar Zuid-Frankrijk. In één dag waar we in mijn jongere jaren twee dagen voor zo'n reis uittrokken (met een benzine-auto uiteraard) en dat is heel goed te doen. Fijne, comfortabele wagen, zeker in deze Shine uitvoering, en biedt verrassende ruimte.
Dat comfort van EV's wordt vaak vergeten. Ja, je bent (soms) langer onderweg omdat je langere laadpauzes hebt (maar als die slim worden getimed valt dat ook weer mee, je moet toch naar de WC en eten). Maar door het comfort kan je op een dag makkelijker lang doorrijden. Ik ben pas weer elektrisch naar Berlijn gereden, maar je stapt na een paar uur hartstikke fris uit. Je hebt niet het gevoel zo'n stuk gereden te hebben.

8.000 km/jaar en nu 49k op de teller... dan kan je zeker nog 10 jaar verder rijden... Ik ben inmiddels om wat elektrisch rijden betreft, maar wij rijden met twee EV's 30k km/ jaar en kunnen thuis laden (en panelen).

Een EV is "duurder op de oprit" (hogere wegenbelasting) en hogere aanschaf. Met een laag kilometrage zou ik even goed rekenen of dat slim is. Zeker wanneer je niet zelf kan laden (oprit).
Maar nogmaals, als de auto goed bevalt, zou ik, ondanks de benzineprijzen.
Kan je nog wel even mee voor(r)uit... ;)

Ter aanvulling we hebben eigen oprit en panelen op het dak, dus mocht het ooit elektrisch rijden worden, is de mogelijkheid er.
En die 8.000 km/ jaar, hoe rijden jullie die, zoals Roadracer ook al vroeg. Kan je veel thuisladen, dan kan de laadpaal er ook beter uit. Rijden jullie veel lange ritten, dan is een groter rijbereik belangrijker gezien de mogelijkheid thuis dan weer te laden ipv onderweg.

Budgettair gezien is het met panelen en een oprit denk ik een nobrainer.

Ik begrijp helemaal mensen die meer emotie voelen bij een auto met een brandstofmotor als dit een vijfcylinder is of meer. Daaronder (drie of viercylinder) en zeker hybride geeft een brandstof motor mij net zo weinig emotie als een EV. Alleen als je verre vakantiereizen maakt of met een caravan reist vind ik dat logisch. Het hangt dus sterk af van je leefstijl die je hebt of ambieert.

Ik sleep geregeld van alles mee in en achter mijn auto. Omdat de passagiersstoel van de Renault 4 Etech voorover kan en mijn persoonlijke ervaringen met ev's zeer positief zijn zou die 4 voor mij zeker een optie zijn. Echter ik zou er eerst wel even een flink stuk in willen rijden om te bepalen of ik vind dat hij ook lekker zit. Daarnaast stel ik hoge eisen aan de auto radio die moet wel goed geluid geven anders laat ik de auto liever aan een ander. Ook de ventilatie van de auto zou ik op lettten of die bevalt.

Ik wil de pret niet bederven maar wat betreft in Nederland autorijden rijden we hier toch vaak in een treintje of staan we stil. Of een auto snel is is daarom denk ik niet erg belangrijk meer. Goede stoelen echter des te meer.
Daarnaast vind ik het persoonlijk superbelangrijk dat ik vanuit de auto goed zicht heb vooral naar rechtsachter in verband met de vele rotondes en de electrische fietsen. Dat is dus ook iets waar ik op let.

Tenslotte vind ik de kleur belangrijk want ik vind zwart, wit of nog erger grijs verschrikkelijk. Mijn voorkeur gaat uit naar alles als het maar een kleur is en liefst fel. Neongroen, Lila, Babyroze, Kalgeel, Pastelblauw ik vind het allemaal prachtig

Die zonnepanelen zijn niet specifiek nodig voor een EV, maar een parkeerplaats op eigen terrein is wel handig ja. Ik zou zeker overstappen naar een EV.
De kleinere EV's beginnen langzaamaan te komen. Nu zit je met dit budget nog met de eerste generatie Stellantis EV's en de Volkswagen ID.3. Het zou lekker zijn als je net een generatie nieuwer kan kopen.

Als je binnenkort zou kopen kan je de Clio ook nog aardig inruilen vermoed ik.
Zonnepanelen zijn zeker geen must maar als ze er al liggen is het nog voordeliger, zeker gezien het salderen wegvalt en je zo ook eigen verbruik omhoog schroeft.
Goede stoelen is persoonlijk, net als audio bijvoorbeeld. En wanneer je 8k km per jaar rijdt, zou het voor mij minder zwaar wegen dan bij 30k km om maar iets te noemen.

Ik lees geen motivatie om een andere auto aan te schaffen. Geen wensen, niks.
Met je kilometers heb je geen 'business case' om een hybride of EV te kopen.

Je struint rond, tja, als ik langs terrasjes struin, krijg ik zin in een biertje, loop ik door de supermarkt of langs een grill restaurant, dan krijg ik honger.
Kortom: lekker door blijven rijden en spaar lekker door voor een EV in 2030.

Is het 'voor de leuk en compleet andere ervaring', overweeg dan een Tesla model 3. Maar ik kan je aanraden om te wachten op een wat iets jonger model met minder kinderziektes en een warmtepomp.
Of koop een MX5 NC als 2e auto, da's ook leuk voor niet al te veel geld.

Zit een beetje met dezelfde twijfel/ situatie. Wil een auto voor vrije tijd en vakantie (zonder caravan). Heb wat google ai berekeningen laten doen en voor weinig km's zijn ev's nog wel wat duurder ivm wegenbelasting, verzekering, laadpaal en hogere verwachtte afschrijving. Heb ook geen haast en zit wat te twijfelen tussen bv renault captur of een niro/ kona.
Denk dat ik in jouw geval het 1 a 2 jaartjes in ieder geval zou aankijken. Zeker met salderen/ zonnepanelen etc denk ik dat er nog wel wat ontwikkelingen zullen komen om dan iets meer uitontwikkeld pakket te kunnen maken van laadpaal en overtollige stroom. En ook wat er gaat gebeuren met auto belastingen etc. Mogelijk komt er dan een auto in beeld die kan terugleveren.

Ja auto's die kunnen terugleveren zullen gemeengoed worden. Overigens gaat terugleveren wel ten koste van het aantal laadcycli die je kan rijden. Een ander punt dat ik hier wil aanstippen is dat het niet gezegd is dat ev's goedkoper gaat worden. Weliswaar worden de ontwikkelkosten een kleiner aandeel van de kosten maar tegelijkertijd kunnen andere kosten toenemen. Zoals bijvoorbeeld de raffinage van zeldzame aardmetalen vanwege meer regelgeving voor het milieu en veiligheid in China. Daarnaast is er natuurlijk inflatie en toegenomen transportkosten door de oorlog rond de Perzische golf en Rode zee. Vanwege dat laatste punt verwacht ik eigenlijk dat de benzine prijzen tot 2029 aan de hoge kant zullen blijven.

Terug
Bovenaan