Toekomst van de Duitse auto-industrie (Volkswagen)

"Colt, Mazda, Micra ...?" Vreemde bijdrage.
Dit is een topic over de DUITSE autoindustrie.
Mijn bijdrage is niet vreemd, maar een relevante opmerking over de toestand in de hele auto-industrie. Het zijn namelijk niet alleen de Duitse merken die het moeilijk hebben, maar de sector als geheel. En in tegenstelling tot wat jij lijkt te denken, mag ik hier gewoon een dergelijke observatie plaatsen. Dit forum is immers geen Amerikaanse dictatuur.

Welk deel van "vergelijking" begrijp je niet?
Die vergelijking heeft hier niet veel zin. De specifieke omstandigheden in Duitsland (loonkost, vakbonden, energiekosten, etc...) zijn totaal anders dan die in Japan. Ik vermoed dat de problemen van bijvoorbeeld Nissan totaal anders zijn dan die van Volkswagen

Dat maakt niet uit, gaat er om dát merken veelal aan het bezuinigen zijn. En bijna alle merken hebben last van de dalende vraag uit China en kosten van ontwikkelingen van EV's waar veel merken nu een andere strategie aannemen.

Binnen de Duitse auto-industrie zelf zullen er ook verschillende redenen zijn. Bv VW met de schadeclaims. Opel zit bij Stellantis en die kennen weer hun eigen problemen. En tis niet zo dat wij bekend kunnen zijn met alle bedrijfsvoeringen.

In Europa heb je momenteel een verschuiving naar goedkopere productielanden: Zuid of Oost Europa. Zo zal de Touareg niet in Wolfsburg, maar in Slowakije geproduceerd worden. Een verrassing, aangezien de versies op het SSP platform voorbestemd waren voor Duitsland.

Volkswagen produceert al een tijdje in Slowakije hoor, die verschuiving is al een goede 3 decennia gaande. O.a. de Porsche Cayenne en Touareg werden / worden daar al sinds het begin geproduceerd.

Mijn bijdrage is niet vreemd, maar een relevante opmerking over de toestand in de hele auto-industrie. Het zijn namelijk niet alleen de Duitse merken die het moeilijk hebben, maar de sector als geheel. En in tegenstelling tot wat jij lijkt te denken, mag ik hier gewoon een dergelijke observatie plaatsen. Dit forum is immers geen Amerikaanse dictatuur.

Inderdaad. Er is sprake van een disruptie. De hele autoindustrie gaat op de schop, of ze willen of niet, men moet veranderen of zal ten onder gaan.

Zo zullen er heel veel ontslagen vallen. Maar gelukkig komen er door de eu ook heel veel banen bij. Zo is er voor van alles een verbod, en moet daar natuurlijk een controleur voor komen. En om nieuwe verboden te kunnen bedenken zijn uiteraard ook mensen nodig.

Het lijkt allemaal een voorbode op een economische teruggang, auto verkopen storten in, huizenmarkt in de VS is erg lastig op het moment, begint op veel vlakken wat op 2008 te lijken.

Duitse demografie is een omgekeerde pyramide - betaalden eerst 3 werknemers het pensioen van 1 landgenoot, nu 1 werknemer die het geld moet verdienen voor 3 pensionado's.
Duitse werknemer maakt met NOO de minste uren p/j van Europa.
Duitse werkloosheid (6,3%) is alleen in SPA en ITA hoger.
Duitse GDP was in 1990 4x dat van China - nu is China 4x DUI.
Duitse uitstoot is hoogste van Europa.
Duitsland ontbreekt in de Top 20 van Highest Wealth p/p in 2025 - Ned op #9, België #12.
Zwi #1, USA en Hong Kong #2 en #3.

Ontslagen in de staal- en zware industrie: • Thyssenkrupp: 11.000 jobs (40% van totaal)
Ontslagen in de spoorweg- en transportsector: 5.000 jobs
Ontslagen in logistiek: • Deutsche Post alleen 8.000 jobs
Ontslagen in de bank- en financiële sector: 3.900 jobs
Ontslagen in de technologiesector: 3.500 jobs

DUI heeft steeds meer last van China
- hogere energiekosten
- strengere klimaat- en milieuregels,
- overcapaciteit in de autosector,
- concurrentie lagelonenlanden
ergo, verlies van internationale concurrentiekracht

En: Duitsers faxen er nog vrolijk op los ...

Source: Michael A. Arouet & Visual Capitalist & Statista

Laatst bewerkt:
Het lijkt wel alsof de hele Europese autoindustrie het moeilijk heeft en niet enkel 1 bepaald concern, zoals wel eens wordt beweerd.

Het lijkt wel alsof de hele Europese autoindustrie het moeilijk heeft en niet enkel 1 bepaald concern, zoals wel eens wordt beweerd.

Een paar posts hierboven zeggen DENNIS en ik zelf nog dat het de hele industrie raakt, wereldwijd zelfs. Dus in ieder geval wordt dat niet in dit topic beweerd.

En ze wilde een paar jaar geleden nog wel de grootste worden......

In 2011 nog maar sinds al tien jaar niet meer... : https://www.tijd.be/ondernemen/auto/vw-wil-niet-meer-de-grootste-zijn/9692586.html

doe eens lief, het is nog vroeg

zoals ik eerst al zei, het zou me niet verbazen als dit allemaal een voorbode van een recessie is. Er worden wereldwijd veel mensen ontslagen. Autos verkopen niet meer zo snel, woningen in de vs loopt terug, dat met een hoge inflatie en ai dat langzaamaan meer banen overneemt zijn niet fijne economische vooruitzichten.

Europa wordt een mooi, historisch openluchtmuseum. Meeste tech en innovatie zit inmiddels elders.

Ik denk dat Stellantis het moeilijk heeft, omdat ze de kwaliteit niet goed onder controle hebben. Het probleem met de Chinese auto-industrie is dat de Westerse autokoper nog steeds denkt dat Chinese auto goedkope, slechte kopieën zijn. Het You-tube kanaal Wheelsboy laat regelmatig zien dat in China best wel indrukwekkende auto's worden gemaakt. Maar ik heb ook tegengeluiden gehoord, die het hebben over grote kwaliteitsproblemen, omdat het allemaal gewoon te snel gaat en omdat er te weinig kwaliteitscontrole is.

Ik denk dat de meeste van de problemen bestaan omdat de automerken allemaal ondergebracht zijn bij grote concerns. Het is leuk dat merken samenwerken en techniek delen, maar als die techniek gemankeerd is, dan hebben meerdere merken daar last van.

Ik denk dat Stellantis het moeilijk heeft, omdat ze de kwaliteit niet goed onder controle hebben. Het probleem met de Chinese auto-industrie is dat de Westerse autokoper nog steeds denkt dat Chinese auto goedkope, slechte kopieën zijn. Het You-tube kanaal Wheelsboy laat regelmatig zien dat in China best wel indrukwekkende auto's worden gemaakt. Maar ik heb ook tegengeluiden gehoord, die het hebben over grote kwaliteitsproblemen, omdat het allemaal gewoon te snel gaat en omdat er te weinig kwaliteitscontrole is.

Ik denk dat de meeste van de problemen bestaan omdat de automerken allemaal ondergebracht zijn bij grote concerns. Het is leuk dat merken samenwerken en techniek delen, maar als die techniek gemankeerd is, dan hebben meerdere merken daar last van.

Boeiende verhandeling! (y) (y)
Wist je overigens dat daar dit specifieke topic voor is gemaakt??

't Is maar een suggestie hè!? ;)

VW is ook een concern met meerdere merken met dezelfde techniek dus hij gaat gewoon ontopic.

Op langer termijn weet ik ook nog niet maar de Chinezen bouwen indrukwekkende auto's. Alleen vaak niet erg efficient en qua rijden vaak middle of the road. Maar dat zijn vaak ook VW's. VW was nr 1 in China, nu kopen Chinezen liever Chinese auto's en BYD doet het in Europa ook niet slecht. Daarnaast is ICE/EV-vraag/richting in Europa niet rechtlijnig.

Ik denk ook dat Europese merken eindelijk worden 'gestraft' voor de vele problemen. Ook door de consument. En VW heeft sinds de ID.3 belangrijke USP losgelaten. Ook de Q4 heeft harde materialen in het interieur; Audi-onwaardig.

Tegenvallende vraag naar EVs (behalve bij Chinese merken)?
Het noodzaakt Porsche tot ingrijpende veranderingen:

China hijgt in de nek en bijna niemand wil elektrisch model, wat kan Porsche nog redden?

Porsche was ooit de trots van Duitsland. Iedereen droomde van een eigen racemonster. Nu valt voor de derde keer op rij de winst tegen bij het Duitse sportautomerk. Autojournalist Niek Schenk legt uit hoe het zo mis kon gaan.

Sanne Wolters (DPG media)
23 september 2025
De Duitse autofabrikant Porsche heeft maandag laten weten dat de winst opnieuw tegenvalt. Het bedrijf denkt nu hooguit 2 procent winst te behalen, eerder was dat nog 5 tot 7 procent. Het is voor de derde keer dit jaar dat het bedrijf de winstverwachting moet bijstellen.

Door de tegenvallende winstcijfers daalde de aandelenkoers van Porsche maandagochtend met 7,8 procent. Inmiddels is het bedrijf uit de DAX, de Duitse aandelenbeurs, verdwenen.

Wat is er toch aan de hand bij Porsche?

Niek Schenk: „Porsche heeft de wind op een aantal fronten tegen. China is altijd de grootste afzetmarkt geweest, maar daar gaat het niet goed met de economie. Hierdoor worden ook minder luxe auto’s gekocht. Daarnaast winnen de Chinese merken terrein. Een aantal van die merken maken soortgelijke sportauto’s als Porsche, zoals YangWang en Xiaomi.

De Chinese omzet daalde dit jaar met 28 procent; de Chinezen hijgen in de nek van Porsche. Ze zijn er dit jaar zelfs in geslaagd om de snelste te zijn op de Nürburgring, het bekende circuit in Duitsland.

Daarnaast zijn er nog de importtarieven van Trump. Veel grote automerken hebben een fabriek in Amerika, maar Porsche niet. Hierdoor zijn de auto's die naar Amerika worden verscheept een stuk duurder geworden. Dit heeft duidelijk effect op de verkoopcijfers in de op een na grootste markt.

Daarbovenop zijn elektrische modellen toch minder populair dan Porsche aanvankelijk dacht. Het bedrijf heeft daar de afgelopen jaren enorm in geïnvesteerd. Tegen 2030 moest 80 procent van de nieuw verkochte Porsches elektrisch zijn. Maar die koers heeft Porsche inmiddels gewijzigd, omdat de verkoop van elektrische auto's wereldwijd enorm tegenvalt.’’

Rijden we ook sowieso niet gewoon liever in een sportauto met benzinemotor?

„Het geluid speelt een grote rol bij sportauto’s en bij een elektrisch model is het motor- en uitlaatgeluid natuurlijk afwezig. Dat speelt zeker een rol. Maar elektrische sportauto’s zijn wel net zo snel. Tesla heeft wat dat betreft al in het begin laten zien dat het gewoon kan: een populaire, snelle elektrische auto maken.

Met de elektrische suv’s heeft Porsche wel goede zaken gedaan, daar heeft het bedrijf ontzettend veel geld mee verdiend. De Cayenne en Macan zijn nog steeds veel verkochte modellen van Porsche.

Maar uiteindelijk hebben ze wat betreft de elektrische modellen op het verkeerde paard gewed. Ze dachten dat elektrisch heel groot zou worden, maar dat valt tegen. Ook dachten ze dat China een heel grote markt zou blijven, net als Amerika.’’

Hoe gaat Porsche hier weer bovenop komen?

„Om dit te kunnen overleven zal Porsche alles moeten omgooien. Het bedrijf geeft nu al aan dat de nieuwe modellen standaard met een benzinemotor worden gemaakt en dat er geen drang meer is om alles elektrisch te maken. Het merk zal uiteindelijk blijven bestaan, Porsche heeft een ijzersterk imago, maar het kan zijn dat een andere partij het merk uiteindelijk opkoopt. Dat is ook bij Volvo gebeurd, dat is nu Chinees eigendom.

Met Porsche werd altijd enorm veel geld verdiend. Ze gaven medewerkers altijd enorme bonussen, ook het personeel aan de lopende band. Porsche was echt Duitslands trots. Dat het nu niet goed gaat, is ook voor de Duitsers zelf niet leuk.’’

Interessant, 2CV

"Met Porsche werd altijd enorm veel geld verdiend".
Helaas voor Zuffenhausen geldt nu 'das wahr einmahl'.

Porsche's marge is begin deze week voor de 4-de maal in een jaar tijd naar beneden bijgesteld.
Zoals artikel vermeld nu 2%. Dat is het merk in decennia niet overkomen.

China was eveneens decennia DE cashcow voor het merk, maar waar Xiaomi met concurrende en minstens gelijke producten plots honderdduizenden modellen verkoopt daalt de Porsche verkoop in sommige maanden 20%.

Het verschil tussen eerst 100 st verkopen en vervolgens 80 st betekent dat je marge weg is

VW is ook een concern met meerdere merken met dezelfde techniek dus hij gaat gewoon ontopic.

Op langer termijn weet ik ook nog niet maar de Chinezen bouwen indrukwekkende auto's. Alleen vaak niet erg efficient en qua rijden vaak middle of the road. Maar dat zijn vaak ook VW's. VW was nr 1 in China, nu kopen Chinezen liever Chinese auto's en BYD doet het in Europa ook niet slecht. Daarnaast is ICE/EV-vraag/richting in Europa niet rechtlijnig.

Ik denk ook dat Europese merken eindelijk worden 'gestraft' voor de vele problemen. Ook door de consument. En VW heeft sinds de ID.3 belangrijke USP losgelaten. Ook de Q4 heeft harde materialen in het interieur; Audi-onwaardig.
Ten eerste: laat hem...

Ten tweede: Ze bouwen in China zeer zeker interessante auto. Ik heb op het Rokin in Amsterdam in de Zeekr 001 gezeten en dat was beslist geen tegenvaller. Mijn favoriete Chinese auto de Ora Punk Cat. Maar die zal wel nooit naar Europa komen.

Laatst bewerkt:
Tegenvallende vraag naar EVs (behalve bij Chinese merken)?

Ik denk niet dat dit klopt; als ik op de weg om mij heen kijk, zie ik heel veel Europese elektrische auto's, en maar een handvol Chinese. De vraag is er dus wel bij Europese merken, alleen veel minder dan verwacht. Als een fabrikant investeringen heeft gedaan op basis van een aandeel van 40% elektrische verkopen, terwijl dat in de praktijk maar 20% is, kom je in de problemen.

Chinese merken exporteren eigenlijk alleen maar elektrische auto's naar Europa, waardoor hun elektrisch aandeel waarschijnlijk 90% is in plaats van 20%. Relatief gezien verkopen de Chinezen dus veel meer elektrische auto's, maar dit heeft niets met de vraag te maken.

QV: Vergeet niet dat wat je ziet reeds verkocht is....geschiedenis inmiddels. (Nog even of de samenstelling van wat wij zien wel representatief voor de mondiale verkoop is)

Nee je bijdrage is niet vreemd.
Het maakt namelijk voor een analyse van de oorzaken en oplossingen wel uit of iets een uniek duits probleem is of dat het in meer landen speelt.

Europa wordt een mooi, historisch openluchtmuseum. Meeste tech en innovatie zit inmiddels elders.
Dat Europa mooi wordt klopt. Dat de regelgeving een enorme last is klopt ook. Dat veel tech elders zit klopt ook maar je moet niet onderschatten wat de aantrekkingskracht van de sterke instituties en rechtstaat in Europa is op wetenschappers en kenniswerkers. De grote mogendheden proberen al jaren Europa intern te verdelen. Binnen de landen en tussen de landen soms lukt dat maar steeds vaker niet. Als Europa er in slaagt om zijn interne verdeeldheid te verminderen en zijn rechtstaat te verbeteren (efficiënter te maken). Dan is Europa een superpower die door zijn sterke instituties niet onder doet voor de andere twee.

Never a dull moment in Automotive - de miljarden vliegen je om de oren,
Boete betreft ontdoken levies (belastingen)

"VW to overhaul India business as 10 executives depart, $1.4B tax case looms"​

Wat ik bedoel, is dat de vraag naar chinese ev's niet groter zal zijn dan de vraag naar europese ev's, zoals hierboven wordt beweerd.
Wat je een beetje mist is dat voor VW, Mercedes, BMW en Porsche de verkopen in China datgene waren waar het bedrijf op draaide. Was er laatst niet iemand hier op het forum die cijfers liet zien dat China alleen al goed was voor meer dan 50% van de Mercedes E-klasse?
En met de snelle shift in China naar EVs moesten de merken daarin mee. Maar terwijl de groei van EVs doorgaat is dat in China en andere landen in Azie steeds vaker een lokaal merk en niet meer een van de Duitsers. Als je die bulk aan EVs dan maar in Europa wil verkopen merk je dat de markt hier langzaam doorgroeit maar niet die aantallen kan afnemen waar je op had gerekend toen China ze nog wilde kopen.
Al zou er geen enkel Chinees merk in EU actief zijn, dan nog zijn het de Chinese merken die de Duitse industrie het meeste pijn doen.

Never a dull moment in Automotive - de miljarden vliegen je om de oren,
Boete betreft ontdoken levies (belastingen)

"VW to overhaul India business as 10 executives depart, $1.4B tax case looms"​

India lijkt een razzia begonnen te zijn tegen buitenlandse auto firma's. De een na de andere heeft ineens een belastingschandaal. Nu is het belasting systeem aldaar ook vrijwel niet te doorgronden en erg vijandig dus het is altijd al een risico; maar nu wordt de handhaving sterk opgeschaald.

Wat je een beetje mist is dat voor VW, Mercedes, BMW en Porsche de verkopen in China datgene waren waar het bedrijf op draaide. Was er laatst niet iemand hier op het forum die cijfers liet zien dat China alleen al goed was voor meer dan 50% van de Mercedes E-klasse?
tja, de prijzen in china zijn dusdanig scherp, daar kun je als duitse fabrikant niet tegenop, bijv. een xiaomi su7 vanaf 27K euro omgerekend.

De Xiaomi is dan ook een redelijke budget auto - vooral voor jongeren. Maar wanneer je in de showrooms kijkt dan zijn ook de lokale prijzen van de Duitse merken daar niet heel erg uit de pas. En dan laat ik stuntacties als de ID3 die zwaar onder kostprijs werd verkocht er nog even buiten.

En als een Duits merk zoals Audi goed luistert naar wat de klanten willen, een Chinees platform gebruikt om snel te kunnen ontwikkelen, etc.. dan zie je ineens een zelfde hype. De AUDI loopt ontzettend goed en is niet goedkoop te noemen - maar er is dan ook weinig Duits aan ondanks dat de winst uiteindelijk wel naar Duitsland gaat.

iu

Mercedes Q3 operating profit plunges, hit by job cuts; EV sales a bright spot​

Omzet -17%
Verkoop China -27% ("hyper-concurrentie van 100 anderen houdt nog jaren aan")
Winst -70% (€750 mio)
€1.3 kosten ivm ontslagen
Marge 4,7%
>€100 mio kosten ivm met 'onregelmatigheden' rond leningen in UK

Maybach en AMG modellen verkochten meer
FCF €1,5 mld
Liquidity €32 mld
Share-buy back programma

Volkswagen verlieslatend?

Volkswagen lijdt voor het eerst sinds lange tijd verlies. Mogelijk moet de autofabrikant maatregelen nemen. Bij de presentatie van de cijfers waarschuwde het Duitse concern ook voor de gevolgen van het tekort aan Nexperia-chips.

Volkswagen, ook eigenaar van merken als Porsche en Audi, leed 1,1 miljard euro verlies op een omzet van ruim 80 miljard euro. Het is het eerste verlies sinds het tweede kwartaal van 2020, tijdens de coronacrisis.

De resultaten zijn "aanzienlijk zwakker dan vorig jaar", zegt Arno Antlitz, CFO en COO van het concern. De handelsoorlog van de Amerikaanse regering en de ingestelde heffingen kosten Volkswagen zo'n 5 miljard euro per jaar. Volgens Antlitz moet het bedrijf opnieuw bezuinigen om winstgevend te blijven.

Bij de presentatie van de cijfers waarschuwde Volkswagen voor de gevolgen van het tekort aan chips van Nexperia, meldt persbureau ANP. Vanwege een conflict met China rondom het Nijmeegse bedrijf strijden autofabrikanten wereldwijd nu om Nexperia-chips. In een gemiddelde auto zitten honderden van dit soort chips.

Volkswagen zou zonder deze chips zijn doelen niet kunnen halen. De Japanse automaker Honda maakte woensdag al bekend de productie in sommige Noord-Amerikaanse fabrieken te moeten verlagen. Branchevereniging ACEA waarschuwde voor productieproblemen in de hele autosector.

Concurrent Stellantis, maker van onder meer Citroën en Peugeot, spreekt in de kwartaalrapportage niet over chiptekorten of de gevolgen daarvan. De autofabrikant met het hoofdkantoor in Hoofddorp zag de omzet in het derde kwartaal met 13 procent toenemen. Stellantis verkocht in de periode juli-september 1,3 miljoen auto's. Dat waren er 152.000 meer dan een jaar eerder.
(Bron: dpg)

Geen sector zo in de knel als automotive:

"VW said to delay investments amid financial uncertainty​

Volkswagen Group’s supervisory board has postponed the approval of its multi-billion-euro investment package, the German newspaper Bild reported, citing several sources from within the automaker.​

Nieuwe vertragingen?

miljardentekort zet toekomst van modellen onder druk​

Volkswagen kampt met serieuze geldproblemen, waardoor belangrijke investeringen zijn bevroren. Dat raakt nieuwe modellen en fabrieksplannen wereldwijd.

De raad van toezicht van het merk heeft besloten om een nieuw miljardeninvesteringsplan niet goed te keuren, zo meldt Bild. Dat plan is nodig om toekomstige modellen te ontwikkelen en fabrieken te moderniseren, maar door de huidige geldnood wordt de beslissing uitgesteld.

Wuxi als het centrum van de wereld. Dit is een aardige illustratie van de roekeloze roep om ontkoppeling van China. De toekomst van Duitsland ligt een stukje verderop.

Oktober China Retail sales: VW -23%!
Kan het erger? BYD -38%!!

PS: De nood is zo hoog in DUI dat Merz Ursula v/d Leyden een brandbrief heeft gestuurd
"
Merz pleit weer tegen EU-verbod op verbrandingsmotor in auto’s"

10 Dec overleg

Laatst bewerkt:
Handelsblatt 22 December: VW saneert verder

35.000 m/v er uit
15 miljard besparingen
geen salaris stijgingen
geen promoties
4000 managers krijgen minder bonus
de Board bezuinigt ook, 11% minder en de 'variable beloningscomponent' staat op de tocht

wordt ook gesnoeid in de functietypen want daarvan zijn er 167 (!)

Car company causes unrest with "salary freeze" No pay raises, no promotions: 2026 will bring cutbacks for Volkswagen's unionized employees. The company is also saving money in management – but in a different way.

Handelsblatt 22 December: VW saneert verder

de Board bezuinigt ook, 11% minder en de 'variable beloningscomponent' staat op de tocht
Hebben ze bij mijn werkgever ook eens gedaan, bleken achter "achtergestelde" bonussen te zijn, dus toen er weer winst werd gemaakt alsnog, met terugwerkende kracht, werden die bonussen uitgekeerd.... Die van het eenvoudige voetvolk dan weer niet.

Hebben ze bij mijn werkgever ook eens gedaan, bleken achter "achtergestelde" bonussen te zijn, dus toen er weer winst werd gemaakt alsnog, met terugwerkende kracht, werden die bonussen uitgekeerd.... Die van het eenvoudige voetvolk dan weer niet.

Herkenbaar Piet Z.

Had de zin 'de Board bezuinigt ook, 11% minder en de 'variable beloningscomponent' staat op de tocht' aanvankelijk dan ook anders geschreven en sloot af met een :ROFLMAO:

Gezien de gevoeligheden bij deze en gene verkoos ik toch maar een neutrale formulering ;)

PS: VW / China / November -36.5%

Laatst bewerkt:
Tovernarij of mogelijk Sjoemelwaardig feit?? :unsure:

Vorige week meldde VW dat het 'onverwacht' €6 mld méér in kas had dan verwacht.
Bijzonder, want een maand eerder wat dat nog nul (lees €0).

Applaus waard zou je denken, tot dat je ff doorzoekt. Dan blijken 2 opmerkelijke zaken:

I. De Board / Management Comitee kon - bepalen side letters - een bonus van €1,7 mio krijgen als de cash flow op de peildatum hoger dan €5,6 mld zou zijn. Surprise! De €6 mld werd in een maand geregeld.
NB: het gewone personeel (paar honderdduizend) ontvangt in 2026 en 2027 géén bonus.

II. Nog een verrassing: deze €6 mld cash flow is gekoppeld aan accounting tricks, vooral aan investeringen voorzien voor 2025 maar uitgesteld tot 2026.

Never a dull moment in de Wolfsburcht

Terug
Bovenaan