Tolweg of binnendoor rijden, welke route heeft jouw voorkeur?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Ik las net een artikel over of het qua tijd veel scheelt om 'binnendoor' te rijden versus de tolweg. Het loont de moeite om dat te kijken omdat er een leuk tabelletje staat met wat je kunt uitsparen aan tolgelden tegen een wisselende tijd die je dan extra kwijt bent. Ik ben eigenlijk best nieuwsgierig hoe jullie ertegenaan kijken: welke voorkeur of 'taktiek' heb je en waarom? En heb je nog tips voor specifieke locaties of bestemmingen?
In mijn jongere jaren toen ik nog met mijn ouders op vakantie ging zocht ik op de heenweg naar vakanties in Frankrijk in het Beste Boek van de Weg (voor de grote lijn) en Michelinkaarten (voor de details) altijd de wegen van maximaal Route National uit: geen snelweg maar een mooie 'vakantieweg'. Terug gingen we altijd wél via de péage maar qua tijd maakte dat eigenlijk nauwelijks iets uit was onze ervaring. Je reed alleen lekker door.
Tenzij je een instelling aanpast leiden veel navigatiesystemen je over de tolwegen, die zijn gewoon het snelste en zeker op lange afstanden kun je uren uitsparen. Als het even kan neem ik vooral het laatste stuk graag binnendoor om van de landschappen te genieten.
Ik gebruik tegenwoordig om mijn navigatie TomTom Go de 'Economische route' als berekening (ook in Nederland) - Google Maps heeft een soortgelijke optie bij de instellingen (en handig: als je een keuzemoment hebt zie je aan het blaadje bij het alternatief of het economisch is). Die heeft best een aardige mix van snelweg (in het buitenland indien van toepassing tolweg) en binnendoor rijden. De laatste jaren in onze elektrische auto had de snelweg/tolweg zeker in het buitenland wel de voorkeur vanwege de wat frequenter aanwezig zijnde snelladers (direct) langs de route.

Ik heb eens gelezen dat het in Frankrijk goedkoper is om af en toe de afrit te nemen, te betalen en op dezelfde plaats weer de autoweg op te rijden, dan het hele toltraject in 1 keer te rijden.

Binnendoor rijden is leuk, maar ik vind dat het wel een doel moet dienen. Laat de Péage in Frankrijk eens lekker links liggen en zie de mooie stadjes is een mooi voorbeeld. Maar om dat elk jaar te doen om tolgeld te besparen? Nee dat dan weer niet.

Ook bij woon werk verkeer rijd ik regelmatig binnendoor. Dst wil zeggen, als ik met de cabrio ben. Lekker toeren en gewoon een weg inrijden en maar zien waar ik uitkom. Verrassende en mooie plekjes zijn het gevolg.

Ik heb eens gelezen dat het in Frankrijk goedkoper is om af en toe de afrit te nemen, te betalen en op dezelfde plaats weer de autoweg op te rijden, dan het hele toltraject in 1 keer te rijden.
Dat klopt en het werkt zo ook. Hoe je dan het voordeligste kunt zijn wordt wel een wetenschap op zich :rolleyes:

Binnendoor rijden is leuk, maar ik vind dat het wel een doel moet dienen. Laat de Péage in Frankrijk eens lekker links liggen en zie de mooie stadjes is een mooi voorbeeld. Maar om dat elk jaar te doen om tolgeld te besparen? Nee dat dan weer niet.

Ook bij woon werk verkeer rijd ik regelmatig binnendoor. Dst wil zeggen, als ik met de cabrio ben. Lekker toeren en gewoon een weg inrijden en maar zien waar ik uitkom. Verrassende en mooie plekjes zijn het gevolg.
Dat was het uitgangspunt van hoe mijn ouders het vroeger deden. Ik zou nu denk ik tot de hoogte van Parijs snel en efficiënt de tolweg nemen en zuidelijker die links laten liggen. Inderdaad, juist dan zie je het landschap en de mooie dorpen en stadjes.

Zoals ik reageerde op dat artikel in AW: in FR mijd ik de tolwegen meestal. Hier in de VS is dat ietsje anders, ik vind de lokale dorpjes hier wat minder spannend. :) Dus, dan bereken ik het gewoon even: wat is de meerprijs en vind ik het waard?

In FRA rij ik altijd binnendoor, op 2 dagen naar de Ardèche en halverwege een leuk hotel boeken (Vézelay, Avalon) en lekker uit eten. Na 500 km op binnenwegen categorie Communale & Départementale ben ik wel klaar met die harde Bilstein ophanging & de volgende dag bij het vegen ben ik er weer blij mee. Op de Ventoux is het helemaal een feestje met dat ding. Lekker het sperdiff voelen werken.
De route uitstippelen met een ouderwetse Michelin kaart (zoveel mogelijk groene route), er kruipt veel tijd in, maar is bijna net zo leuk als het rijden.
Enige is dat ze meer en meer 'paddestoelvormige' bulten / verkeersdrempels leggen waar ik quasi stapvoets over moet kruipen in dorpjes. En de politie houdt niet van Waze :ROFLMAO:

Ik ben liever gewoon sneller op mijn bestemming als ik op vakantie ga, maar met de TBird mag ik bijv. niet eens de snelweg op omdat ik geen vignet heb. Niet vanwege de kosten, maar zon auto hoort niet thuis op een saaie snelweg ;)

Binnendoor in Frankrijk is heel mooi, maar na een dag ben ik wel helemaal klaar met 200.000 rotondes, dorpjes waar je dertig mag met bijbehorende drempels en de niet uit te vlakken flitsers onderweg. Dan ben ik blij dat ik weer even gang kan maken op de tolweg.

Ik vind mijn plakkerige Pilot Sport 4Sjes verslijten langs de snelweg zo zonde, zijn ze wat te duur voor. Liever bochtige wegen in soms doodverlaten delen van FRA.
Met een SUV/MPV en 3 kinderen aan boord zou ik er wellicht anders over denken, zo snel mogelijk de hel qua verplaatsing overleven :p
<edit> mijn MX-5 verorbert die 200.000 rotondes met heel veel plezier en wat drift

Om vervolgens de winst te zien verdampen omdat je twee bier hebt gekocht.

Binnendoor in Frankrijk is heel mooi, maar na een dag ben ik wel helemaal klaar met 200.000 rotondes, dorpjes waar je dertig mag met bijbehorende drempels en de niet uit te vlakken flitsers onderweg. Dan ben ik blij dat ik weer even gang kan maken op de tolweg.

Nou, ik moet wel zeggen dat ik toen naar Frankrijk ging tijdens de 'gele hesjes' ik er bij protest nummertje 4 (geblokkeerde rotondes) ook wel goed klaar mee was, haha. :p

Nou, ik moet wel zeggen dat ik toen naar Frankrijk ging tijdens de 'gele hesjes' ik er bij protest nummertje 4 (geblokkeerde rotondes) ook wel goed klaar mee was, haha. :p
Tsja, daar heb ik ook van 12:00 in de middag tot 05:00 in de ochtend in gestaan. Met de vrachtwagen, dat wel. Staat er een cholesterol prop te verklaren dat hij geen eten kan kopen omdat het te duur is.

Vlak oom de boeren daar niet uit. Weet ik niet hoelang de snelwegen vastzetten...wat een volk..

In Oostenrijk is het soms wel link om de autosnelwegen te mijden. Vooral in het hoogseizoen worden de secundaire wegen afgesloten voor doorgaand verkeer en wordt je gedwongen de autosnelweg te nemen.

De Gotthard pas is dan wel mooi om te doen als er veel file staat. Het levert geen seconde winst op maar is veel leuker dan wachten voor de tunnel. Mag alleen niet met aanhanger dacht ik.

Ik ben vroeger een aantal keren naar Frankrijk gegaan met de auto en een jeer kwam er iemand met het idee om de Tolwegen te mijden, masr dat duurde mij veel te lang 6:00 vertrokken en om 13:00 nog niet voorbij Parijs. Gauw weer de Peage opgedoken.

In Oostenrijk is het soms wel link om de autosnelwegen te mijden. Vooral in het hoogseizoen worden de secundaire wegen afgesloten voor doorgaand verkeer en wordt je gedwongen de autosnelweg te nemen.
Ik heb in een ver verleden een keer Oostenrijkse tol vermeden, maar om dat een succes te noemen.
De wegen werden steeds smaller en steiler en op een gegeven moment zat ik gevangen achter een oude lorrie die nauwelijks omhoog kwam. Mijn turboloze auto trok het niet in de 2e versnelling, maar in de 1e waren er weer teveel toeren.
Wat een ellende.

In Frankrijk werd je in die tijd al moe van alle rotondes. Dat is naderhand alleen maar erger geworden.
Laatste keer 3 snelheid boetes gescoord. Dus voor de besparing van tolgeld hoef je zo de peage niet te vermijden.

Gisteren in Frankrijk vanuit het vakantieadres naar een plaatsje gereden, waarbij Google me via de snelweg wilde laten rijden. Daarna de optie “tolwegen vermijden” aangezet, het verschil was één hele minuut op 45 minuten rijden. En het was ook nog leuker om te rijden ook.

Gisteren in Frankrijk vanuit het vakantieadres naar een plaatsje gereden, waarbij Google me via de snelweg wilde laten rijden. Daarna de optie “tolwegen vermijden” aangezet, het verschil was één hele minuut op 45 minuten rijden. En het was ook nog leuker om te rijden ook.
Dat is zo irritant aan navigatiesystemen. Toen ik in mijn huidige huis introk gaf (zelfs) Waze vaak een route aan die zo'n 50% langer in afstand maar niet significant sneller. Als ik nu suf m'n navigatie volg, maak ik nog steeds (na 2 jaar) dezelfde stomme omweg. :D
[Goed, dit gaat al niet meer over tolwegen, maar ik kon zo toch even mijn eitje kwijt.]

Ik pak heen de Peage, lekker doorvlammen. Terug stippel ik een mooie bochtige route uit om nog een paar dagen het vakantie gevoel te houden.

In 2000 ging het land in de vakantie plat, grève nationale. Alle tankstations in no time leeg. Omdat ik al jaren in de Ardèche verblijf in mijn verlof toch nog via via aan een volle tank (rode, dus niet legaal voor auto’s …) diesel geraakt en een extra jerrycan om de dik 1.000 km te overbruggen met mijn toenmalige Corolla 2.0 Diesel. Kleine wegen, paar keer tegengehouden maar behalve wat tijdverlies was het dat.
Als je die mensen de kans geeft om hun blokkade uit te leggen en je spreekt zelf Frans en toont wat begrip en zegt dat je met vakantie bent en dus hun lokale economie steunt ging de tractor aan de kant en kon ik verder.

Vroeger was de route nationale buiten het hoogseizoen vlotjes te rijden - vandaag is het door de vele "hindernissen" en snelheidscontroles behoorlijk onaangenaam geworden

Nostalgie, in 1998 of 1999 blaften we met een Honda VFR800 en een Honda Fireblade aan dik 200+ over die wegen richting het Zuiden. Compleet gek natuurlijk, onverantwoord, maar jong & wild.
Het klein grut heeft hier een totaalverbod gekregen op brommer / moto. Als zoonlief 4 was heb ik mijn 1ste roadster gekocht, maar mijn VFR heb ik nog steeds. Oldtimer maar gaat nog steeds vrij snel.
Het is niet hetzelfde als een moto @roadster, maar het is wat veiliger…

Ik probeer eigenlijk nooit de tolwegen te vermijden, behalve als de route nagenoeg even lang duurt of als er toevallig een leuke bergpas op de route ligt. Ik ga liever op mijn vakantiebestemming op zoek naar leuke kronkelweggetjes dan dat ik over het Franse platteland zit te banjeren op weg naar mijn bestemming.

De Gotthard pas is dan wel mooi om te doen als er veel file staat. Het levert geen seconde winst op maar is veel leuker dan wachten voor de tunnel. Mag alleen niet met aanhanger dacht ik.
Dat mag wel. Ik ben, gewoon omdat het kan :), de Gotthardpas over gegaan met 2.000 kg aan de haak. Omhoog richting Italië mocht de Benz flink aan de bak. Op de afdaling ben ik wel een keer gestopt om de caravanremmen af te laten koelen. Dat is onvermijdelijk op zo’n stevige afdaling met weinig rechte stukken.

De route nationale rijdt prima en met de caravan is het ongeveer even snel als tussen de vrachtwagens over de tolweg.

Het is een andere vorm van vakantie houden die vooral door senioren gebruikt wordt.
Stukje caravansleuren, een paar daagjes camping, weer een stukje sleuren en vooral over de route nationale.

Dit jaar hebben we een rondje Spanje gedaan met stukjes van ongeveer 500 km. Beurtje, stukje caravan sleuren, nieuw beurtje en onderweg toch links en rechts een tolweg pakken.

Deze manier van caravan sleuren bevalt ons wel. Ons enige "kind" (een keffertje van 30 kg) slaapt lekker buiten en de voortent blijft thuis.

Ik had er dit jaar wel semi terrein banden (z.g. trail banden) onder laten schroeven en dat is een minder goed idee. De combinatie is minder stabiel en dankzij de droogte heb ik nergens profijt gehad van het grove profiel. Maar buiten dat heeft Stoffel zich prima gedragen en is het een rustige en bedaarde reisgenoot waarmee ik moeiteloos de kilometers afleg.
Temperatuur problemen kent hij niet en je went snel aan de herrie van volgas en 5500 rpm.

Ik denk er over ook weer een keer richting Slovenië te gaan; heerlijk authentiek en lekker rustig. Maar wat ze hier een B-weg noemen, noemen ze daar een snelweg.

Heerlijk sturen maar wel vermoeiend.

Terug
Bovenaan