Toyota Auris 1.2T als trekauto

Alfaatje

Wegverkenner
Ik twijfel momenteel tussen Opel Astra 1.4 (1400kg trekgewicht), Megane 1.3 (1700kg trekgewicht) en de Auris 1.2T(1300kg trekgewicht).

We willen met vakantie de Alpen in kunnen. Onze caravan weegt nu 1200kg. Dat zou met alle auto’s prima moeten kunnen. Maar stel we kopen in de komende jaren nieuwe caravan van zeg 1300kg. Zouden jullie dat met de Auris aandurven om de bergen in te gaan? Met Astra en Megane geen probleem. Lijkt me. Qua betrouwbaarheid heeft Auris wel een streepje voor denk ik.

Ik weet niet wat het vermogen en koppel is van de Auris.
Heb zelf wel ervaring met een 1.0TSI (116pk) die ook 1300Kg mag trekken.
Met een caravan van ca. 1250Kg aan de haak ging dat nog verrassend goed. Ook in de Vogezen.

Denk dat je er met de Auris dan ook wel komt

Persoonlijk zou ik voor de Mégane gaan, maar ik ben dan ook een Renault liefhebber ;)

Uit eigen ervaring: overschot is fijn, op de limiet werkt ook gewoon.

Ik heb, volgens sommige leden van dit forum, een ongelovelijk reparatie-gevoelige auto, namelijk meerdere fords met een Ecoboost motor. In 10 jaar tijd geen garage bezocht behalve beurt en bandjes. Zelfs geen lampje hoeven te verwisselen, 0 olie verlies.
Met onze Toyota wel gedoe gehad.

Kortom, neem de auto die je fijn vindt rijden. Met al die auto's kom je de berg over. Wel zou ik een automaat aanbevelen, rijdt fijn en dan gaat het allemaal vanzelf.

Totaalgewicht is bovendien:
Auto 1400kg + caravan 1200kg + personen 300kg + baggage 60kg + fietsen voortenten kampingspul 300kg = 3300kg
100 kilo meer of minder merk je niet.

Op Caravantrekker.nl kun je makkelijk auto's vergelijken.

De Renault Megane is duidelijk de beste trekker, en de Toyota de minste.

De 1.3 TCe is een krachtige motor, die heel veel trekkracht over een breed toerengebied heeft.

In mijn auto zit de zelfde motor, als ik een gewone aanhangwagen trek dan merk ik amper dat die achter de auto zit.

Laatst bewerkt:
Ik twijfel momenteel tussen Opel Astra 1.4 (1400kg trekgewicht), Megane 1.3 (1700kg trekgewicht) en de Auris 1.2T(1300kg trekgewicht).

We willen met vakantie de Alpen in kunnen. Onze caravan weegt nu 1200kg. Dat zou met alle auto’s prima moeten kunnen. Maar stel we kopen in de komende jaren nieuwe caravan van zeg 1300kg. Zouden jullie dat met de Auris aandurven om de bergen in te gaan? Met Astra en Megane geen probleem. Lijkt me. Qua betrouwbaarheid heeft Auris wel een streepje voor denk ik.
Volgens The Carexepert is de Toyota het meest betrouwbaar met een A beoordeling, de Renault heeft een B beoordeling, en de Opel/ Vauxhall een D beoordeling.

Je ziet echter dat de Renault en Opel op andere belangrijke punten duidelijk beter scoren dan de Toyota.
Als gebruikte auto scoren de Renault en Opel een B, de Toyota een C.

Ik zou zelf de Renault kiezen, is de beste caravan trekker, en is een hele fijne, betrouwbare en comfortabele auto, die veel auto voor het geld biedt. En mijn ervaring is dat ze erg betrouwbaar zijn, en heel voordelig zijn in onderhoud.

De Toyota is de meest betrouwbare keuze en heeft erg uitgebreide garantie van 10 jaar of 200000km. Erg fijn om achter de hand te hebben voor het geval dat.

De 1.2T is echter niet zo krachtig, daar heeft de Megane met 140pk duidelijk het voordeel (240 ipv 185 nm)

Als caravantrekker denk ik dat de Auris dus niet de meest geschikte optie is.

Op Caravantrekker.nl kun je makkelijk auto's vergelijken.

De Renault Megane is duidelijk de beste trekker, en de Toyota de minste.

De 1.3 TCe is een krachtige motor, die heel veel trekkracht over een breed toerengebied heeft.

In mijn auto zit de zelfde motor, als ik een gewone aanhangwagen trek dan merk ik amper dat die achter de auto zit.
Inderdaad, de eerste keer dat ik met een 1,3 gereden heb was een met een Scénic, een leenauto. Gewoon sleutelkaart ontvangen, voor de rest wist ik niets van het ding.

Toen ik ermee vertrok was mijn idee: "Dit trekt op als een diesel bij lage toeren, maar het klinkt als een benzine, wat is het nu?"

Heel aangename koppelrijke motor dus, ook best zuinig.

Terug
Bovenaan