Toyota Yaris hybride of niet.

Marco066

Startmotor
Goedendag iedereen,

Ik ben van plan een Toyota Yaris 1.3 VVT automaat 2012/2013 te kopen. Echter kan ik ook kiezen voor de 1.5 full hybrid variant. Ik lees online positieve verhalen over de actie-radius van de hybrid. Maar lees ook over hogere onderhoud kosten bij de elektronische onderdelen hiervan.

Wat zouden jullie mij aanraden?

Ik hoor graag naar jullie meningen hierover.

De 1.3 automaat loont alleen als je wel eens een klein karretje of vouwagen wil meenemen, en de 1.3 is iets goedkoper in de wegenbelasting

Laatst bewerkt:
Het hybride deel heeft geen onderhoud nodig, maar kan wel kapot. Het is wel zo dat wanneer je de auto bij de Toyota dealer in onderhoud hebt, je garantie op het hybride deel hebt. Dat wordt telkens met een jaar verlengd. Tenminste, dat was zo toen ik nog mijn Prius had (tot 2,5 jaar geleden). De hybride aandrijflijnen van Toyota staan wel bekend als zeer duurzaam. Bereiken meestal hoge kilometerstanden zonder gebreken. Voordeel van de elektromotor is dat de de benzinemotor minder te lijden heeft. Het is een Atkinson motor die meer gericht is op zuinigheid dan op vermogen. Het extra vermogen wat je nodig hebt om bijvoorbeeld op te trekken wordt geleverd door de elektromotoren.
Mijn advies. Als ik niets hoefde te trekken, zou ik ik een 1.5 hybrid kopen en geen 1.3 met CVT (als de prijzen vergelijkbaar zijn overigens).

@Kalman2 bedankt voor je uitgebreide reactie! Prijzen zijn redelijk vergelijkbaar enkel wegenbelasting is iets hoger. Maar als je dan minder hoeft te tanken haal je dat wel eruit. En wat vind u van de mening, van mensen die zeggen dat een hybride systeem uit 2012/2013 al redelijk oud is. En juist sneller kapot kan gaan. Waardoor hun juist de 1.3 adviseren.

@Kalman2 bedankt voor je uitgebreide reactie! Prijzen zijn redelijk vergelijkbaar enkel wegenbelasting is iets hoger. Maar als je dan minder hoeft te tanken haal je dat wel eruit. En wat vind u van de mening, van mensen die zeggen dat een hybride systeem uit 2012/2013 al redelijk oud is. En juist sneller kapot kan gaan. Waardoor hun juist de 1.3 adviseren.
Ik zou niet weten waarom het hybride systeem minder duurzaam zou zijn dan een doorsnee benzineauto. Bij de Toyota dealer heb je de hybride zekerheids controle. Dan krijg je telkens een nieuwe garantie van een jaar of 15.000km, ongeacht leeftijd of kilometerstand volgens mij. Mijn Prius had meer dan 330.000km op de teller en had het ook gewoon. Die garantie bieden ze natuurlijk niet als deze systemen met bosjes kapot gaan.

Ja het is 12/13 jaar oud, maar de kans is heel erg klein dat ze stuk gaan. Er rijden nog een hoop Priussen van de eerste generatie rond en die zijn een stuk ouder. Je hoeft niet bang te zijn dat er wat stuk gaat.

@Kalman2 @Frits79 Die berichten op andere forums, gaan vooral over de hybride batterij. Dat die na 12 jaar al veel minder capaciteit heeft. Ik ga denk ik misschien toch maar kijken voor een hybride dan. Valt me wel op dat het aanbod uit 2013/2014 vooral 1.3 zijn en maar weinig hybride 1.5. Welke maximale km stand zouden jullie trouwens aanraden voor deze hybride?

@Kalman2 @Frits79 Die berichten op andere forums, gaan vooral over de hybride batterij. Dat die na 12 jaar al veel minder capaciteit heeft. Ik ga denk ik misschien toch maar kijken voor een hybride dan. Valt me wel op dat het aanbod uit 2013/2014 vooral 1.3 zijn en maar weinig hybride 1.5. Welke maximale km stand zouden jullie trouwens aanraden voor deze hybride?
Mij zijn alleen issues met de 12v accu bekend met deze aandrijflijn. Net als een reguliere auto op benzine heeft een hybride een 12v accu die ervoor zorgt dat hij kan starten (EV's trouwens ook). Als die slecht is doet de auto het niet meer, is goedkoop op te lossen met een nieuwe accu. Ik zou me trouwens als ik jou was nog wel even inlezen in het verschil tussen een gewone hybride (dat is die Yaris) en een plugin hybride. In je openingspost had je het over range, maar dat is bij een gewone hybride niet van relevant. De accu van een normale hybride laadt steeds op met afremmen en de opgeslagen energie wordt weer afgegeven aan de elektromotor.

Om nog even terug te komen op de vraag over de kilometerstand, ik sluit me aan bij Marco066. Ik heb bijvoorbeeld mijn Prius met 166000km op de teller gekocht en er zonder problemen nog 170.000km bij gereden. Toen was de koppakking kapot en besloot ik dat het tijd was voor iets anders. Volgens mij is de aandrijflijn van de Yaris niet minder betrouwbaar.

@Kalman2 Ja ik het had het verkeerd verwoord over de range;) Ik bedoelde het benzine verbruik, dat die bij de hybrid veel gunstiger is. Ik weet uiteraard het verschil met een plug in hybrid:)

Goedendag iedereen,

Ik ben van plan een Toyota Yaris 1.3 VVT automaat 2012/2013 te kopen. Echter kan ik ook kiezen voor de 1.5 full hybrid variant. Ik lees online positieve verhalen over de actie-radius van de hybrid. Maar lees ook over hogere onderhoud kosten bij de elektronische onderdelen hiervan.

Wat zouden jullie mij aanraden?

Ik hoor graag naar jullie meningen hierover.
Kijk je ook naar de km-standen en volledig onderhoud? Normaal gesproken zou ik persoonlijk voor de Hybride gaan.

@JohnBakker Over die 12V problemen @Kalman2 zei dat die goedkoop op telossen zijn met een nieuwe accu.

Ik heb me er best wel in verdiept omdat Toyota hybrides ook hoog op mijn lijstje stonden, maar een nieuwe of krachtigere accu lost dit probleem helaas niet op. Als u elke week een flink stuk rijdt zult u waarschijnlijk geen problemen ervaren, maar een paar weken stilstand resulteert geregeld in een lege accu.

Ik heb me er best wel in verdiept omdat Toyota hybrides ook hoog op mijn lijstje stonden, maar een nieuwe of krachtigere accu lost dit probleem helaas niet op. Als u elke week een flink stuk rijdt zult u waarschijnlijk geen problemen ervaren, maar een paar weken stilstand resulteert geregeld in een lege accu.
@Kalman2 zei dat een nieuwe accu het probleem verhelpt. Maar hoe ver is een flink stuk? Ik ga uiteraard de auto wel elke week gebruiken. Maar zit er dan echt een groot minimum aantal km’s, wat je per week moet rijden?

@Kalman2 zei dat een nieuwe accu het probleem verhelpt. Maar hoe ver is een flink stuk? Ik ga uiteraard de auto wel elke week gebruiken. Maar zit er dan echt een groot minimum aantal km’s, wat je per week moet rijden?
Als je de auto geregeld gebruikt is er niet zo veel aan de hand. 10km rijden en de accu is wel genoeg bijgeladen. Vier weken stil laten staan met een slechte accu kan problemen geven, maar ik zou me daar niet al te druk over maken. Ik heb het zelf één keer gehad. Maar eerlijk gezegd had ik dat ook kunnen weten, want daarvoor had ik al een paar keer gehad dat hij niet in 1 keer startte, maar dat had ik genegeerd. Bij een reguliere benzinemotor slijt de 12v accu ook.

Ik heb daar geen passend antwoord op. Er zijn klachten genoeg te vinden op internet. Ook hier. Selecteer de Toyota Yaris autoreviews, vul onderaan trefwoord Hybrid en sorteer op waardering van laag naar hoog. Aangezien ik slechts 4 tot 5 duizend kilometer per jaar rijd en ook de auto nog wel eens een maand niet gebruik viel een hybride auto (want dit is niet specifiek een Yaris probleem) voor mij af.

Ik heb al vijf jaar een Yaris hybride uit 2016 met 208.000 km op de teller. We rijden ook zo'n 5.000 km per jaar. Al vijf jaar probleemloos! Nog nooit een legen 12v accu gehad, ook niet na enkele weken stilstand. Auto is wel al sinds het begin keurig volgens schema in onderhoud bij de Toyota-dealer.

Ik zou zeggen, zeker voor de hybride gaan!

Op spritmonitor kun je mooi het verbruik vergelijken. Voor de Yaris 1.3 en Yaris Hybrid. Daarin zie je dat het verbruik gemiddeld 17% hoger is bij de 1.3. Niet wereldschokkend. Dat scheelt ongeveer € 160 aan brandstofkosten per 10.000km. Ik zou gewoon met de twee gaan proefrijden en degene kopen die je het fijnst vindt rijden.

Ik kan me zo voorstellen dat de wat oudere hybrides minder of geen last van het lege 12V accu probleem hebben want minder systemen (geen start-stop, alarm, keyless entry, camera’s, always-on ECU’s voor software updates etc).

@Kalman2 spritmonitor kende ik nog niet. Leuk dat je dat kan koppelen aan die links. Maar op autoweek lees je dat het verschil groter is, dus niet. De 1.3 is natuurlijk wel 110€ per jaar goedkoper aan wegenbelasting. Dat is dan nog een verschil van €50. Maar dan moet je wel minimaal iets van 8000 km per jaar rijden, voor winst met de hybrid. Moeilijk… ik heb de hybrid weleens al als leenauto gehad en vond het niet verkeerd rijden.

@Kalman2 Hey, nog even een laatste vraagje. Is het een slecht idee om een hybrid te kopen, die bij een normale garage onderhouden is i.p.v bij een Toyota garage? Heb een mooie op het oog namelijk. En maar heel weinig occasions zijn Toyota dealer onderhouden.

@Kalman2 Hey, nog even een laatste vraagje. Is het een slecht idee om een hybrid te kopen, die bij een normale garage onderhouden is i.p.v bij een Toyota garage? Heb een mooie op het oog namelijk. En maar heel weinig occasions zijn Toyota dealer onderhouden.
Als een garage een eigen werkplaats heeft dan lijkt me dat geen probleem. Handelaren zal ik bij wegblijven

Nee, dat hoeft geen probleem te zijn denk ik. Ik heb mijn Prius bij een handelaar gekocht, die de tip gaf om geen garantie bij te kopen en een hybride test bij de dealer te laten doen voor de garantie. Dat zou je ook kunnen doen.

Terug
Bovenaan