Trekhaak Cupra Born (homologatie)

Barri

Moderator

Bij de Volkswagen ID.3 en Cupra Born is er in de typegoedkeuring geen trekgewicht geregistreerd.
Eerder heb ik bij een auto ervaren dat dit via de RDW is toe te voegen na tests op het RDW circuit in Lelystad. Dat kostte acht jaar terug ongeveer €550.

Bij de ID.3 en Born is in Duitsland een trekhaak leverbaar, waarmee je een trekgewicht van 1500kg kan gebruiken: https://www.misterdotcom.de/Anhaengerkupplung-Cupra-Born/MDC11122M.8

born-2_1280x1280.jpg

Dit wordt blijkbaar gekeurd door de TÜV Sud. Wordt zoiets dan ook op het kentekenbewijs aangepast, of is dit alleen een aanvulling middels een los document? Ik kan me voorstellen dat de fabrikant van de auto hier namelijk geen fan van is.
Bij de Smart Fortwo zie je dit ook wel eens, daar rijden ze in Duitsland ook rond met aanhangwagentjes.
En wat staat er op het kentekenbewijs als je zo'n auto importeert naar Nederland?
En wat is het standpunt van de RDW hierin? Kan de RDW zo'n zelfde trekhaak niet op dezelfde gronden keuren en ook een trekgewicht registreren?

@adinsx heb jij misschien meer insights hierover?

Hoe zit het technisch? "Vroeguh", als je een VAG bestelde kreeg je o.a. een grotere radiator bij een "af fabriek" van de trekhaak. Bij Tesla was/is het zo dat je wel af fabriek een trekhaak kon bestellen (extra verstevigingsbalken in het chassis ingebouwd), maar niet achteraf kon monteren. Kan het zijn dat je alleen een trekhaak op een ID-3 kan zetten als deze geleverd is met een verstevigingsvoorbereidingset? (Vorbereitungssatz für Anhängerkupplung)

Ook een ID.3 is nooit met een trekhaak geleverd, alleen met een steun voor de fietsendrager (de kogel zit ook hoger).
Maar als de fabrikant de auto er niet op heeft voorbereid, hoe kan het dan dat je via een TUV Sud wel een goedgekeurd trekgewicht krijgt?

Dan zal de TÜV daar uitsluiting over moeten geven... Als de fabriek de modificatie wil overnemen kan het in het "bewijs van gelijkheid" worden meegenomen.... Maar lees ik nu goed dat je een zitplaatsgewicht (75kg) dient op te geven voor de 75kg kogeldruk? En het alleen geld voor de facelift vanaf MJ 2026?

Kan mij zo voorstellen dat er bij een test van het trekkende voertuig alleen gekeken kan worden of het trekkend voertuig voldoende remkracht e.d. heeft. Dat je met een caravan van 1400 kilo aan de haak binnen notime je elektromotor om zeep helpt als je bij ieder stoplicht een sprintje wilt doen zal niet zo relevant zijn voor de bepaling of het theoretisch allemaal kan, maar zou er bij VW zelf wel voor kunnen zorgen dat ze bang zijn dat hun producten sneller stuk gaan bij zware getrokken lasten. Maar dat het voertuig dit in theorie wel zou kunnen zeg maar.

Net zoals de grotere radiateur en bij Mercedes hadden ze soms nog een losse oliekoeler voor de versnellingsbakolie meen ik. De versie zonder die aanpassing kon natuurlijk die kar in principe net zo goed trekken, alleen bij maximale belasting en maximale hitte, bergop etc. heb je kans op defecten of oververhitting.

Lijk mij dat zo'n keuring eigenlijk niet veel verder gaat dan controleren of de ophang/montagepunten sterk genoeg zijn en de controle of je remmen het allemaal op tijd kunnen stoppen. Dat je misschien binnen no-time de elektromotor of accu om zeep helpt is voor de veiligheid an sich niet zo relevant.

Terug
Bovenaan