TSI / DSG

MCW 41

Petrolhead
Mijn tweelingbroer zoekt een leuke 'vakantieauto'. Bv een Leon Cupra ST 2.0 TSI of A3 sedan 1.4 TSFI. Ik hoor altijd horrorverhalen over TSI icm DSG. Alleen voor welke motoren/modellen geldt dit nou echt?

Wat is een vakantieauto? Hoeveel mensen, bagage moet er mee?

Na 2014 zijn er geen problemen meer

Laatst bewerkt:
Mijn vader heeft de 150 pk 1.4 TSI. Seat Alhambra, met DSG.
Die is bij hem probleemloos, en volgens het internet ook beter dan de 122, 140, 160 en 180 pk TSI blokken uit dezelfde tijd.
Maakt wel een naar geluid bij starten tot de ketting op spanning is, maar boven de 2 ton nu zonder motorproblemen.
Moest maand geleden voor het eerst een half litertje olie bij na 10k km...

Zodra ze het in Carbase over dubbele koppeling hebben is het de natte.
De droge heeft een enkele koppelingsplaat.

Zoals bijvoorbeeld Hier staat.

Ik heb deze informatie zelf ook van het internet gevist, ben geen expert...

Alle dsg-bakken hebben toch een dubbele koppeling, de droge heeft inderdaad een enkele plaat.

Wat is een droge DSG?
  • Een droge DSG heeft een enkele koppelingsplaat die niet in olie ondergedompeld is, maar droog werkt.

• Dit in tegenstelling tot de natte DSG, die meerdere koppelingsplaten in een oliebad heeft.

• Het voordeel van een droge DSG is het lagere gewicht en de compactere bouw.

• De belangrijkste nadelen zijn de beperkte koppelcapaciteit en de gevoeligheid voor slijtage, vooral bij hogere koppelwaarden en zware belastingen.

Wat is een droge DSG?
  • Een droge DSG heeft een enkele koppelingsplaat die niet in olie ondergedompeld is, maar droog werkt.

• Dit in tegenstelling tot de natte DSG, die meerdere koppelingsplaten in een oliebad heeft.

• Het voordeel van een droge DSG is het lagere gewicht en de compactere bouw.

• De belangrijkste nadelen zijn de beperkte koppelcapaciteit en de gevoeligheid voor slijtage, vooral bij hogere koppelwaarden en zware belastingen.
Dat klopt, maar in Carbase staat altijd dubbele koppeling.

De DSG die je beter kunt vermijden is de DSG7-DQ200, deze enige met een dubbele droge koppeling.
Geleverd destijds in de 'bijtellingtoppers', kleine motoren met een maximum koppel van 200nm. Geheel afgesteld voor een zo laag mogelijk CO2 uitstoot, ten koste van rijkwaliteiten en duurzaamheid.
Het ging eigenlijk vooral mis in combinatie met een 1.6TDI, de hoge koppel, samen met de beroerde afstemming, en dat vaak in een eigenlijk te zware auto, ging het vaak mis.

Al hoeft een DQ200 per definitie niet slecht te zijn, met aangepaste software kan de bak alsnog de betrouwbaarheid flink verhogen (worden de bovenstaande nadelen eruit gehaald). Kost echter een paar honderd bij de tuner.

Alle overige modellen zijn prima, elke 60.000 een DSG beurt (let op dat men DSG specifieke olieën gebruikt), en ze gaan minstens net zo lang mee dan een handbak (en soms zelfs langer)

Maakt toch niet uit?
Gewoon een paar k rondrijden en dan gaat ie toch weer weg. Als de auto bij aankoop redelijk goed is, zal dat bij 3-4k meer op de klok dat ook nog wel zijn.

:censored:

Nou het is deze geworden: Seat Leon ST Cupra 280PK DSG-6 uit 2015.

b0XCVFH.jpeg

Terug
Bovenaan