TUNING

A

Anoniem

Guest
Ik wil mijn Nissan Qashqai 1.6 (163PK) van bouwjaar 2017 laten tunen.
Dat gaat gemiddeld tussen de € 300 en € 370 kosten.
Het vermogen zou naar rond de 200PK gaan.
De vraag derhalve, doe ik hier goed aan?
Naar ik begrepen heb zou de auto zuiniger gaan rijden.
Ik ben geen racer maar doe het dan om een beter trekvermogen te krijgen
i.v.m. het rijden met een caravan.

Bij de jaarlijkse beurt in de garage, waarbij wellicht ook nogeens een up-date
wordt gedaan, zou dan de tuning eraf zijn.
Ook de bougies zouden eerder moeten worden vervangen.
En de zuurstofsensoren idem.
Wanneer het extra vermogen met meer dan 20% zou toenemen dient er
een herkeuring via de RDW plaats te vinden.
Ook zou bij een dergelijke toename zelfs de verzekeringsmaatschappij
hiervan in kennis gesteld dienen te worden.

Allemaal vragen en nog eens vragen en....wat is waar en wat is niet waar!!
Wie helpt mij uit deze wirwar....?

Het koppel (trekkracht) wordt gemeten bij volledig geopende gasklep (Volgas). Daarna rekenen ze met een formule het vermogen uit (pk's). Er is dus altijd een samenhang tussen koppel, toerental en vermogen. Meer brandstof verbranden is meer warmteontwikkeling. (Is de auto daar in voldoende mate tegen bestand en is er overcapaciteit in water- en oliekoeling). Kunnen de lagers het aan, de koppeling, de versnellingsbak? De krachten in de motor worden (volgas) groter en de belasting op lagers dus ook. Nu kan het zijn dat bij schakelluier gaan rijden (de motor trekt het toch wel) de smering van de lagers in gevaar komt en er eerder slijtage optreed dan dat je in de oude situatie met een hoger toerental zou rijden. Zuiniger gaat een auto zelden rijden, je hebt om 100 km/u te rijden een bepaalde hoeveelheid kracht nodig zodat de kracht van je wielen op het wegdek gelijk is aan de rol- en luchtweerstand... opgevoerd of niet.

Het koppel zou na tuning 300 worden.
Zijn er inmiddels Qashqai 1.6 rijders die een tuning hebben laten uitvoeren?
Zo ja, dan hoor ik dat graag.

Chiptuning is een programma wijzigen.... en als er geen verdere gespecificeerde gegevens over dat programma gegeven worden valt er eigenlijk ook al geen zinnig antwoord meer te geven op al die gestelde vragen.
Enkel chiptunen blijft roeren in de veiligheidsmarges en duurzaamheid van de techniek, afhankelijk van hoe netjes dat dat gebeurt bepaalt of het een dure en waardeloze of een nog redelijk nuttige investering is.
En als het om aanhangers sleuren gaat dan zou ik eerst eens gaan onderzoeken of de aandrijflijn wel berekend is op dat extra koppel, want je zal niet de eerste zijn die een jaartje na het tunen de koppeling mag (laten) vervangen.

De motor in jou qashqai is een mr16ddt , deze motor kent niet echt specifieke problemen en ligt in vele modellen , heb er zelf ook een , en deze draait al bijna een jaar op +/-230 pk.

Ben nog steeds niet helemaal overtuigd of ik mijn Qashqai nu wel of niet laat tunen.
Ook al gezien de te maken kosten van ruim over de € 350.
Graag zou ik meerdere reacties horen van Qashqai rijders, en dan met name de rijders
die ook een beladen caravan trekken van 1500kg.

Lijkt mij dat 160 pk toch meer dan genoeg moet zijn voor 1500 kg? Dan maar niet als eerste bovenaan de berg.

EVV zei:
Lijkt mij dat 160 pk toch meer dan genoeg moet zijn voor 1500 kg? Dan maar niet als eerste bovenaan de berg.

Inderdaad.
Ik heb teveel horrorverhalen gelezen over chiptuning om het risico te willen nemen, zeker als je zo'n prijzige/relatief nieuwe auto hebt.

Een paar maanden geleden de MINI laten tunen. 192 --> 250 pk en 280 Nm --> 440 Nm. Wat een verschil ! Ook wij zijn geen racers, maar dat koppel is echt geweldig. De auto is ook nog eens zuiniger. Dat scheelt ongeveer 50 / 60 km op een tank. Ik kan tuning zeker aanraden !!

Terug
Bovenaan