Twee auto's? Einde lease & einde eigen auto

John 2064709

Startmotor
We zijn in de markt voor een nieuwe auto op redelijk korte termijn. Echter, ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Zeker niet i.c.m. een caravan en woon-werkverkeer.

Huidige situatie
- Volkswagen Golf station uit 2024 (lease) -- deze auto gaat weg in september vanwege ander werk. Er komt geen leasewagen voor terug
- Renault Grand Scénic uit 2007 (15 jaar in bezit, 270kkm op de klok) -- deze heeft apk tot eind augustus, maar is aan het einde van haar leven. Deze auto gaat dus ook weg

Hoe gebruiken we de auto('s)
- woon-werkverkeer
- trekken van caravan
- sociale afspraken links en rechts
- weekendjes weg (weinig, maar toch teveel om een grote kofferbak te moeten hebben)
- met de leasewagen reden we ongeveer 30kkm per jaar (waarvan ~20kkm privé); met de Renault ongeveer 5kkm
- rijden naar sportwedstrijden

Wat willen we?
- station
- benzine
- budget €15k voor één auto
- trekhaak
- bluetooth of Android Auto
- redelijk tot goede muziekinstallatie (nice to have)
- voorkeur (vanwege wat ik heb gevonden i.c.m. budget) voor Astra, Grandland X, Megane of Focus (we hebben een superfijne Renault-garage en goede ervaring met Renaults, dus de Megane heeft daarom een streepje voor)
- voorkeur voor handgeschakeld (omdat dochter net rijbewijs heeft en die wil ik niet verpesten met een automaat)
- uiteraard betrouwbaar
- lage TCO, alhoewel de eerste financiële klap (de aankoop) ook een zware factor is
- zo nieuw mogelijk, met zo min mogelijk kilometers, het beste onderhouden en te koop bij de beste dealer. Het liefst het schaap met de vijf poten natuurlijk
- aankoop 'in de buurt'. We wonen ergens tussen Hoorn en Enkhuizen.

Wat te doen?
We hebben dus een nieuwe auto nodig. Of twee. Vanwege nieuw werk (30km enkele reis, binnendoor) wordt de auto gebruikt voor woon-werkverkeer. We hebben nu twee auto's. Soms staat de Renault een hele week stil; soms gebruiken we die ook elke dag. Daarom twijfelen we tussen één of twee auto's. Kopen we één goede en een wat oudere? Kopen we één goede en kiezen we voor lease voor het woon-werkverkeer? Proberen we het met één auto?
We wonen in een dorp en deelauto's et cetera is niet aan de orde. Waarschijnlijk irrelevant, maar we hebben een oprit en zouden een laadpaal kwijt kunnen.
Er bestaat een kans dat ik volgend jaar zelf een leaseauto krijg, maar dat is onvoldoende zeker om daar grote beslissingen op te baseren imho.

Waar ik hulp bij nodig heb
Zoveel mensen, zoveel meningen, maar hoe kijken jullie hier tegenaan? Welke autofthebox (sorry, out-of-the-box) mogelijkheden zien jullie? Bijvoorbeeld een hatchback (meer keus?) met een dakkoffer? Andere auto's? Twee keer private lease? Of twee keer kopen? Zoeken op een auto zonder trekhaak omdat er onder elke auto een trekhaak gezet kan worden? Budget ophogen voor de belangrijkste auto (ik wil niet zoveel geld uitgeven voor een auto, tenzij...?)

(ik had ooit een account op AW, maar ik kan niet meer inloggen volgens mij :-( )

Dank voor het lezen!

Zoiets als de Golf die je had, zoiets voldoet voor je?
Misschien even een tijdje proberen met één auto. Een goedkope tweede auto aanschaffen kan altijd nog.

Ander idee: fijne gezinsauto als caravan trekker, eventueel automaat, en ernaast een goedkope A segmenter met handbak die je dochter ook gewoon mee kan pakken.

Voor nu 1 auto aanschaffen die ook eventueel voor tweede auto dienst kan doen als je volgend jaar toch een lease auto krijgt.

De Renault kan je nog even aanhouden tot de Apk-keuring.

Je kan kijken naar een Skoda Octavia en wat je zelf al bedacht zijn natuurlijk goede auto's.

Ja, die Golf is prima qua ruimte. Tunnel achterin is niet handig, maar he, daar zit ik niet. Goed om toe te voegen: regelmatig zitten er dus wel drie pubers op de achterbank. Deze zomer ging dat prima in de Golf (800km lang).

Megane en Talisman zijn goede opties bij Renault
Bij Opel keek je zelf al naar Astra. Overweeg eventueel ook een Insignia. Geldt een beetje hetzelfde voor wat Barri aangeeft bij Renault met de Talisman vs de Megane.

Beide merken bieden prima value for money.
Skoda Octavia is ook prima optie. Veel ruimte ook op de achterbank.

Ik zou het voorlopig denk ik ook bij 1 auto houden. En dan even kijken hoe het loopt met je werk.

Je zoekt in een populaire prijsklasse naar populiare auto's. Die kosten nu wat meer, maar mocht je onverhoopt al snel weer willen of moeten gaan inruilen ivm je werk, dan valt je afschrijving relatief gezien ook mee (hoewel dat bedrag altijd tegenvalt)

Renault Grand Scénic uit 2007 (15 jaar in bezit, 270kkm op de klok) -- deze heeft apk tot eind augustus, maar is aan het einde van haar leven. Deze auto gaat dus ook weg

Waarom weg doen? Weet je al de onkosten van de APK dan?

15 jaar in bezit, daar weet je van wat je hebt. Okay, geen goedkope auto in de vaste lasten maar juist dit lijkt mij een ideale tweede auto voor je gezin, dochter. (die kan er dan ook ruim op uit met vrienden etc).

Zoek voor 10 mille een knappe Renault Zoe om elektrisch jouw woon-werk kilometers te doen en met eigen stroom, relatief, goedkoop bij te laden

De onkosten weet ik niet precies, maar ik weet wel dat we het afgelopen jaar al op onderhoud hebben bespaard. Buiten een normaal beurtje is de airco aan de beurt (die doet het nauwelijks meer) en minstens de distributieriem. Die laatste durf ik wel te negeren trouwens.

Maar verder is ze gewoon bejaard. Niet alle ramen werken, de radio doet het niet echt meer, airco koelt nauwelijks, hemelbekleding raakt los, bestuurdersstoel is op, de buitenspiegel zit met ducttape vast, verf begint te bladderen. Motorisch is ze fantastisch trouwens.

Zijn er nog hele andere ideeën? Bijvoorbeeld een Tipo station? Die lijken aanmerkelijk goedkoper te zijn. Niet populair, of matige auto?

(nu rijdt mijn dochter inderdaad samen met mij in de Renault. Kan me niet boeien als ze verkeerd schakelt, een drempel verkeerd inschat, of andere acties uithaalt die me pijn zouden doen bij een nieuwe auto ;-) )

Tipo is ook een prima auto, maar vrij onbekend en daarom betaalbaar. Hij is wel iets kleiner dan de andere C segmenters en met drie tieners zou ik eerder een D segmenters overwegen.

Renault Laguna station, laatste bouwjaren (2013 ~ 2015 ) misschien een idee (komt er eentje binnen bij de Volvo in Amersfoort.

Anders bij de Franse Leeuw kijken..

e-THP is de verbeterde versie, volgens mij. Wel redelijk wat ruimte.

Als het écht om ruimte moet gaan..

Superb station.. wél een import en de 1.4 TFSI (misschien nog een riskante bouwjaar.. waar de prijs misschien ook naar is..) ?

Zou eerst kijken of 1 auto voldoende is, de al genoemde Renault Megane, Fiat Tipo, Octavia of 508 zijn dan goede opties. Of kijk eens naar een Dacia Jogger op lpg.

Later kun je altijd nog kijken naar een elektrische 2e auto als de Renault Zoë, Twingo, e Up of Citigo.

1 auto kopen en kijken of de 30km naar je werk op een fiets te doen is. In het ergste geval met een e-bike of speedelec. Bespaar je een hoop centen mee en goed voor je conditie.

30km op de fiets is wel net te ver hoor. Ik heb ook 30km reisafstand en heb dat een paar keer op de fiets gedaan maar het kost gewoon teveel tijd. Tot 20km is het nog te overwegen.

Inclusief of exclusief maakt denk ik niet uit? Wat zou de inruilwaarde zijn voor een auto uit 2007 met 270kkm. Ik houd rekening met €0. Of zou dat nog iets op kunnen leveren?

Inmiddels budget iets anders ingericht. Ik zoek nu op max €17500 voor de ene auto. Voor een eventuele tweede overweeg ik 24 maanden occasion private lease o.b.v. 10kkm/jaar of een auto van een jaar of 10-12 oud voor ~€6k.

Inclusief of exclusief maakt denk ik niet uit? Wat zou de inruilwaarde zijn voor een auto uit 2007 met 270kkm. Ik houd rekening met €0. Of zou dat nog iets op kunnen leveren?

Inmiddels budget iets anders ingericht. Ik zoek nu op max €17500 voor de ene auto. Voor een eventuele tweede overweeg ik 24 maanden occasion private lease o.b.v. 10kkm/jaar of een auto van een jaar of 10-12 oud voor ~€6k.
270k is best wat inderdaad.

Hyundai i30?

Als SEAT Ibiza rijder wil ik je ook nog de SEAT Leon Sportstourer als optie meegeven. Is in feite vergelijkbaar met een Skoda Octavia maar dan in een wat sportiever jasje. Iets minder populair en minder bekend.

Zelf hou ik wel van een leuk kleurtje:

Maar ook verkrijgbaar in (veilig) zwart:

Eventueel ook enkel benzine (ipv hybride)

Heb me qua regio nu even beperkt tot een straal van 50km rond Hoogkarspel (volgens google het midden tussen Hoorn en Enkhuizen). Als je de regio vergroot, krijg je uiteraard meer opties.

Uitdagend lijstje! Ik heb het trekgewicht op > 1.500 kg gezet, wellicht dat de keuze totaal groter wordt als je een lichtere caravan hebt...

Ik zou deze Mégane Estate interessant vinden, relatief weinig kilometers en aardig in de opties:
En deze is wat jonger met de 1.3 TCe motor
Deze zit er een beetje tussenin, weinig info over opties en in Friesland:

Maar had je aan een Ford Mondeo gedacht? Deze is altijd 'ruimte voor money' maar zit niet meer altijd op het netvlies

Met je optie voor een elektrische private lease occasion kun je de nodige kanten op, zeker als je de auto dan vooral voor je woon-werkverkeer gaat inzetten. Voorbeeld Van Mossel zit je al gauw tussen de 400 en 500 euro per maand maar dan ben je er ook wel klaar mee (stroom en parkeerkosten is dan normaal genomen het enige dat je erbij hoeft te rekenen). Als ruimte geen issue is, pak dan een leuke Fiat 500e cabrio (keuze uit twee), anders is de smart #1 wellicht een leuk alternatief waar je niet direct aan zou denken.
Uit het aanbod van Broekhuis zou ik de Hyundai Inster willen bekijken. Een compacte maar verrassend veelzijdige auto waar onze redacteuren ook tijdens de duurtest best over te spreken waren.

Kijk dan ook naar een Talisman, net ff wat groter dan een Megane maar niet eens veel duurder.
Ik heb een Talisman diesel gehad (zie review en mijn auto bijdrage hier op het forum). Kan die auto echt aanbevelen. De benzine-blokken zijn goed. De EDC automaat is in het begin wat minder geweest bij de benzine versies, die bij diesel was volgens mij wel goed (eigen ervaring was positief).

De spreekwoordelijke kogel is door de spreekwoordelijke kerk. Het is een Megane station geworden uit 2022 met alle opties die voor ons belangrijk zijn. Ruim onder de ton, bij een Renault-dealer, beurt, 12 maanden Bovag-garantie en een acceptabele (doch portomonnee-pijnlijke) prijs. Wel het budget moeten oprekken, maar goed... als ik er weer 15 jaar mee doe is het prima.
Nu wachten tot 'ie klaar staat om opgehaald te worden.

De spreekwoordelijke kogel is door de spreekwoordelijke kerk. Het is een Megane station geworden uit 2022 met alle opties die voor ons belangrijk zijn. Ruim onder de ton, bij een Renault-dealer, beurt, 12 maanden Bovag-garantie en een acceptabele (doch portomonnee-pijnlijke) prijs. Wel het budget moeten oprekken, maar goed... als ik er weer 15 jaar mee doe is het prima.
Nu wachten tot 'ie klaar staat om opgehaald te worden.
Gefeliciteerd.

Wat voor kleur is de megane geworden

Terug
Bovenaan