Twee auto's rijden erg weinig

Jheroen

Wegverkenner
Ha mensen,

Op dit moment (zo gegroeid) 2 auto's, een Kia Venga uit 2016 78000 km en een Kia Sorento PHEV uit 2024 23000 km.

Beide auto's rijden weinig.

Ooit was er een Vivaro voordat de Sorento kwam maar euro 4 en alle regeltjes hebben die goede bus het land uit gestuurd helaas.

Twijfel: soms fietsen mee naar bestemming nemen, weinig rijden, wel zonnepanelen wat doe je. 2 houden of beiden inruilen en 1 gebruikte maar welke dan. Hoog (hoger) zitten is de wens compleet elektrisch lijkt me gezien alle veranderingen ten nadele niet de beste keuze maar wat kies je dan...

Heb wel voorkeur voor een merk met goede reputatie lange garantie (indien nog jonge gebruikte variant) en degelijkheid, vroeger Toyota Camry (bj 1992) gehad daar was nooit iets mee. Daarna sinds 2005 verschillende Kia's, ook prima.
Duitse, Franse merken en Italianen, Zweeds daar heb ik weinig mee. No nonsense rijden, betrouwbaar van beurt naar beurt past beter

10-3: Wat meer uitleg
--
De Sorento is gebruikt aangeschaft dus de kop was er al af. We rijden met beide auto's erg weinig, de Sorento staat meestal stil. Het feit dat deze is aangeschaft is het 'yolo' idee maar uiteindelijk toch zonde gebleken.
De Venga is handzamer, daar rijden we beiden prima in als we rijden, de Sorento is erg groot en kost zonder dat ie rijd een flink bedrag.
Het klopt dat het zonde is om zo snel weg te doen maar met een beetje geluk gaan we er niet veel op inleveren.
De vaste kosten plus zeer weinig gebruik maken dat dit de in onze ogen beste oplossing zou kunnen zijn.
Op termijn wellicht de Venga ook weg en dan 1 auto terug die iets van beiden heeft, ruimte wat hogere instap en vermoedelijk een hybride geen plugin meer.

Een (jonge) gebruikte Toyota Corolla Cross, Kia Sportage zoiets heeft wat van beide kanten (na wat kort rondgekeken).

Laatst bewerkt:
Waarom wil je de Sorento eigenlijk weg doen? Als je een auto uit 2024 weg doet heb je een geweldige afschrijving en de auto zit waarschijnlijk nog jaren in de garantie, dus geen onverwachte kosten. Ik zou hem gewoon houden en de andere weg doen.

Ik sluit me bij @Frits79 aan: jouw vraag is niet erg duidelijk. Hoeveel rijd je? Je wil minderen in auto's maar zou beide auto's veranderen ook een optie zijn? En dan een van de twee PHEV of elektrisch (gezien je opmerking over zonnepanelen)? Geef wat meer achtergronden en wensen en we helpen je verder!

Die Sorento heb je toch nog niet zo lang?
Ik zou idd de Venga verkopen. Dat zijn best goede auto's met een vrij hoog trekgewicht (1300kg) dus ook bij de oudere caravanner wel gewild.

Wat Barri en Frits79 schrijven, tenzij de noodzaak er is voor 2 auto’s (wat kan uiteraard) de Venga eruit. Niet gek veel km’s gereden, mits ie iet of wat moderne uitrusting (airco, navi) heeft, zal je die volgens mij vlot kunnen verkopen.
Mits geen te gekke schades en deftig onderhouden, geen kale banden etc. uiteraard.

Zoals al gezegd is, ben je niet compleet genoeg met je vraag. De Sorento is volgens mij nog €50k waard. Die gaat de komende 3 jaar volgens de vaste regels naar die €25k, verzekering en mrb zullen ook niet mals zijn.

De Venga zal naar verhouding zeer weinig afschrijven en kosten. Je kan die er dus eigenlijk prima bijhouden.

Wil je echter flink gaan bezuinigen dan kan je ook de Sorrento weg doen, dat zet echt zoden aan de dijk. Twee auto's inruilen voor iets dat er tussenin zit zal ook niet veel voordeliger zijn dan gewoon doorrijden met de Sorrento.

Zoals al aangegeven zet alleen rijden in de Kia Venga flink zoden aan de dijk, snel inruilen kost alleen altijd heel veel geld.

Tegenwoordig zijn heel wat auto’s zo goed dat je er tegenwoordig alleen voor de beurten voor in de garage komt, daar hoef je echt geen Kia of Toyota voor te kopen.

( met mijn huidige Renault en vorige ben ik niet tussen de beurten in de garage geweest, en deden het altijd, dat is al ruim 15 jaar)

Ha mensen, soms heb je wat onsamenhangende vragen juist vanwege het 'wat kunnen we het beste doen met' aspect, wat meer achtergrond toegevoegd aan eerste bericht.
Wel dank voor jullie adviezen tot zover!

Qua afschrijving kun je de Sorento het beste nog even houden al is een PHEV momenteel wel het slechtste van 2 werelden aangezien je nog steeds moet tanken, heel zwaar bent en de MRB ook stijgt en de elektrische range waarschijnlijk verwaarloosbaar is. Misschien is een Kia Niro nog een alternatief maar "heel weinig kilometers" is een vrij rekbaar begrip. Ik rij met de auto net15.000 km per jaar, vinden veel mensen weinige, maar ik zou het niet willen lopen.

2 auto's houden die veel stilstaan is sowieso niet handig. Zit je toch nog wel eens met vervoer dan is de Venga verkopen en een elektrische scooter terugkopen wellicht nog een optie? Bevalt ons prima in ieder geval.

..
2 auto's houden die veel stilstaan is sowieso niet handig. Zit je toch nog wel eens met vervoer dan is de Venga verkopen en een elektrische scooter terugkopen wellicht nog een optie? Bevalt ons prima in ieder geval.
Of zo'n Greenwheel/MyWheel ding regelen.

Dank, de Sorento krijgt komende week een beurt zodat ie binnen de fabrieksgarantie valt, daarna maar eens kijken wat we ervoor terug kunnen krijgen.

Terug
Bovenaan