Tweede auto op meeliftregeling vervangen na schade eerste, wat te verwachten?

Alex B52s

Startmotor
Beste mensen, heeft iemand hier al ervaring mee zodat die mij kan voorbereiden op wat me te wachten staat?
Ik heb eind vorig jaar schade gereden met mijn eerste auto. Die is hersteld, en omdat het formeel mijn schuld was (hoewel ik niet de veroorzaker was :cautious:) heeft dat consequenties gehad voor de bonus-malus.

Nu had ik voor die schade ook een tweede auto verzekerd bij dezelfde verzekeraar op een zogenaamde "meeliftregeling" waardoor die op dezelfde bonus/malus trede kon starten. Maar zonder de schadevrije jaren van de eerste toebedeeld te krijgen, en met een eigen onafhankelijke groei/terugval op de bonus-malusladder igv (wel/geen) schade daaraan. Dus die auto is gelukkig niet teruggevallen op de bonus-malus ladder.

Nu overweeg ik juist die tweede, meeliftende, auto in te ruilen voor een nieuwe. Heeft iemand enige ervaring wat dat betekent voor de verzekering van die nieuwe auto? Kan die obv de lopende meeliftregeling de bonus-malus van de tweede auto behouden, of wordt de meeliftregeling helemaal opnieuw bepaald obv de nu toch een paar treden lagere bonus-malus ladderpositie van de eerste auto?

Ik ga dit natuurlijk binnenkort ook navragen bij de verzekering, alleen die kunnen obv hun exacte poslisvoorwaarden definitief beslissen wat het gaat worden, maar als iemand uit eigen ervaring al weet wat ik zou kunnen verwachten zou ik dat toch wel fijn vinden om alvast te weten. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, zeg maar :)

Elke auto heeft zn eigen opbouw. Dus je hebt auto 1 en auto 2. Als je auto 2 gaat vervangen komt de nieuwe dus als nieuwe auto 2. Ga je auto 1 vervangen dan komt de nieuwe als nieuwe auto 1.

^^ de vraag is, volgens mij, dan dat die nieuwe auto 2 tegen de bonus/malus trede van de 'oude' auto 2 in de verzekering wordt opgenomen. Een bonus/malus trede die dus, op dit moment, hoger is dan die van de zgn. bron auto (1) (inzake die zgn. mee-liftregeling) door de schadeafhandeling.

Ik zou redeneren dat een nieuwe auto 2 in de mee-liftregeling van auto 1 stoppen betekend dat ook de huidige bonus/malus van auto 1 leidend is bij de nieuwe premieberekening. Anders is de verzekeraar toch een beetje 'Sinterklaas'..

Ik zou voor die nieuwe auto 2 ook in de 'markt' kijken wat de premie doet (met je bonus/malus trede van auto 1). Vaak is instappen bij een nieuwe partij 'voordelig'.. en ga je dat 'terug' betalen in de tijd dat je er (blijft) zitten.. ;)

Ik deelde de vrees van @Durashift maar ik heb vanochtend gebeld met de verzekering en een offerte voor de eventuele nieuwe valt zelfs nog (net) wat gunstiger uit dan voor de huidige "auto 2", bij aardig vergelijkbare catalogusprijzen. Het lijkt er dus op dat @Barri het helemaal bij het rechte eind had (y)

Ik begrijp het ook wel waarom ze toch een beetje 'Sinterklaas' spelen, zo'n tweede-auto regeling is natuurlijk ook bedoeld om bestaande klanten vast te houden en tot het afnemen van meer verzekeringen te verleiden, en op deze manier wordt het voor concurrenten lastig om een scherpere offerte af te geven. In ieder geval voor mijn situatie, want aan "zuiver schadevrije jaren" bij overstap naar een andere verzekeraar heb ik respectievelijk nul en drie jaar op de eerste en tweede auto, terwijl ik bij mijn huidige verzekeraar blijf profiteren van respectievelijk maar een heel klein stapje terug op de ladder (1e auto) en de maximale bonus/maluskorting (2e auto).

Ik begrijp het ook wel waarom ze toch een beetje 'Sinterklaas' spelen, zo'n tweede-auto regeling is natuurlijk ook bedoeld om bestaande klanten vast te houden en tot het afnemen van meer verzekeringen te verleiden, en op deze manier wordt het voor concurrenten lastig om een scherpere offerte af te geven.
Met een tweede auto wordt vaak ook minder gereden. En afhankelijk van hoeveel mensen verzekerd zijn staat er eentje altijd stil.

Je bouwt per verzekering schadevrije jaren op. Dus als je 1 auto 10 jaar hebt zonder schades heb je 10 schade vrije jaren. Vervang je die auto dan telt je nieuwe auto verder waar de vorige gebleven is. Dus in dit voorbeeld met 10 schadevrije jaren.

Neem je vervolgens een 2e auto dan begint die in principe met 0 schadevrije jaren. Maar, de meeste verzekeraars passen dezelfde korting(en) toe op een 2e auto om klanten te winnen en vast te houden. Dat staat echter los van de schadevrije jaren op die 2e auto.

Heb dit zelf ook gehad. Ik heb in principe 16 schadevrije jaren maar krijg korting op meerdere verzekeringen. Zelf mijn motor krijgt dezelfde korting als mijn auto. Ik heb in de loop der jaren meerdere auto's gehad, soms meerdere tegelijk en als ik mijn BMW nu zou verkopen (daar heb ik mijn jaren op gespaard) dan kan ik die meenemen naar een andere auto.

Op mijn motor heb ik aparte schadevrije jaren en de 2e auto die mijn vrouw tot ergens vorig jaar had maar op mijn naam stond etc. had ook zijn eigen schadevrije jaren. Dat betekent hoofdzakelijk dat mijn premie kan wijzigen als ik schade ga claimen op mijn BMW en daar dus in schadevrije jaren zou zakken.

EDIT:

Het is mij alleen niet helemaal duidelijk of en wat er zou gebeuren als je 2 auto's hebt. 1 met 10 en 1 met 5 schadevrije jaren en je op die 2e schade rijdt. Die lift in eerste instantie mee op de korting van auto 1 maar of de premie dan omhoog zou gaan, geen idee. Sowieso mindering in schadevrije jaren.

Terug
Bovenaan