Tweedehands benzine C-segment station voor ~€15k

Citrus

Startmotor
Hi allen,

Binnenkort moet ik mijn leaseauto inleveren (Toyota Corolla station uit 2020) en hoewel ik bij mijn werkgever blijf en een nieuwe auto kan leasen, heb ik toch liever een eigen auto inclusief het mobiliteitsbudget.

De Corolla bevalt prima. De traploze automaat vind ik voor mijn (rustige) rijstijl ideaal. De auto is echter binnen erg luid wanneer je boven de >100 km/u rijdt, ongeacht wat voor banden ik gebruik. Een Golf is opvallend veel stiller bijvoorbeeld. Ook heeft deze auto geen trekhaak. Inleveren is naar mijn mening dus niet zo'n ramp.

Mijn situatie:
  • Budget: €15k. Minder is altijd mooi meegenomen
  • Kilometers per jaar: tussen de 20k en 30k. Veel snelwegkilometers. Een 10k marge i.v.m. eventuele klantontwikkeling.
  • Jong gezin, veel spullen, kamperen, etc. C-segment station voldoet aan onze eisen.
Mijn vereisten:
  • Zuinige auto en benzine (>=1:16).
  • Max 120k km's gelopen
  • Apple Carplay/Android Auto
  • Trekhaak (fietsendrager en af en toe een karretje tijdens het klussen/tuinieren)
  • (Automaat maak ik mijn vrouw blij mee, maar is geen harde eis)
Wat ik zelf heb gevonden met mijn gedachten erbij:
  • Opel Astra K
    • Lijkt prima. Is wat goedkoper dan de VAG auto's.
  • Volkswagen Golf Variant
    • Fijne auto, rijdt goed naar mijn mening.
  • Skoda Octavia
    • Ook een fijne auto, ik vind 'm iets minder geraffineerd i.v.t. de Golf, maar wel ruimer
  • Ford Focus
    • Deze wil ik nog proefrijden. Schijnt wat meer een rijdersauto te zijn, verder geen mening
  • D-segment heb ik vrijwel niet naar gekeken, omdat de gelopen kilometers vaak te hoog zijn, ze onzuinig, duur of voor mij te oud zijn.
Welke auto wil ik niet?
  • Peugeot 308 ivm de 1.2 Puretech problemen.
  • Renault Mégane wegens het opvallend hoge verbruik van de 1.3 TCe motoren
  • Toyota Auris
  • BMW, Audi, Mercedes, Volvo, allemaal erg mooi, maar boven mijn budget met mijn vereisten.
Vragen aan jullie:
Aan mijn eisen ben ik niet van plan iets te wijzigen. Mis ik nog een auto die voldoet? Zijn er bekende problemen met de vier auto's die ik zelf voorgesteld heb? Welke auto denken jullie dat het beste past?

Laatst bewerkt:
Golf, Octavia 1.0 en focus 1.0 (2019+) zijn inderdaad goede keuzes.

Goede kwaliteit qua isolatie en rijden, meer ‘premium’ gevoel dan een Toyota, maar wel net zo betrouwbaar.

Maar goed, men gaat toch wel voor een Golf.

• Leuk
Waarderingen: Volt
Golf, Octavia 1.0 en focus 1.0 (2019+) zijn inderdaad goede keuzes.

Goede kwaliteit qua isolatie en rijden, meer ‘premium’ gevoel dan een Toyota, maar wel net zo betrouwbaar.

Maar goed, men gaat toch wel voor een Golf.
Erg gecharmeerd van zo'n Civic, zeker een station zie je niet veel. Zoiets wil ik wel eens proefrijden, mits een lager kilometerage en inclusief fabrieks-af Carplay/Android auto.

Een Kia Ceed nog een optie?
Kia Ceed

Hyundai I30
I30
Dit zijn ook leuke auto's, maar hebben matige geluidsisolatie binnen en ik ben helaas gevoelig voor veel herrie in de auto. Deze vallen wat mij betreft om die reden af.

Af fabriek CarPlay ga je niet vinden in een Civic station. Maar een goede A-merk laat je zo inbouwen, is gewoon hetzelfde spul als de automerken gebruiken (Pioneer, Sony, etc).

Getoonde Civic was een voorbeeld, zijn vast te vinden met minder km’s. Alleen is dat met een civic 1.8 niet zo een issue vergeleken met een 1.0 3 cilinder. Civic loopt 3 ton op z’n sloffen.

De station is echt BIZAR ruim.

Volgens mij heb je een vrij compleet lijstje. Met de Astra scoor je (waarschijnlijk) de beste deal. Let bij de 1.2 wel even op of deze het juiste onderhoud heeft gehad, liefst door een Opel dealer. Dan is de kans het grootst dat hier de juiste specificatie olie is gebruikt.

De Ford Focus vind ik zelf het mooist (subjectief natuurlijk), qua rijden vooral even proberen. Zelf vond ik de 1.0 125pk wat aan de zwakke kant, ik kan mij voorstellen dat je bij een volbeladen (kampeer)vakantie meer wenst. Maar dat moet je vooral zelf ervaren tijdens een proefrit.

De Octavia is veruit de ruimste. Ter illustratie: in de Focus moest de bijrijder naar voren schuiven om de maxi-cosi te plaatsen tijdens de proefrit, in de Octavia was dat niet nodig en was er zelfs ruimte over. Ook de kofferbak is (nog) ruimer. Daarnaast de lichtste (mrb) en de zuinigste. Ook veel verkocht met automaat, dus als je die wens wilt inwilligen heb je met de Octavia ook de grootste kans. Wel een behoorlijk zacht geveerde auto, daar moet je van houden. En voor de 1.0 geldt hetzelfde als voor de 1.0 van de focus. Als je na een proefrit meer wenst is er ook een 1.4 of 1.5.

De Golf neem je vooral als je graag een Volkswagen wilt rijden. De Octavia herbergt dezelfde techniek, met meer ruimte, tegen lagere kosten.

De Civic is ook een goede tip. Ga dan wel voor de 1.8, de 1.4 is onderbemeten voor de auto.

Laatst bewerkt:
Aan het lijstje zou ik de Kia Ceed en Hyundai I30 toevoegen.

De skoda Octavia is goedkoper en ruimer dan de VW Golf, en hebben de zelfde techniek. Ik zou dus veel eerder de Skoda Octavia kiezen.

Zelf heb ik een Clio met de 1.3 TCe motor met automaat.
Het gemiddeld brandstofverbruik wat de auto nu aan geeft is 5,2 liter per 100 kilometer. Het is een erg fijne, stille, krachtige maar ook hele zuinige motor is mijn eigen ervaring na 4 jaar.
Ik rijd heel normaal, en vlot met het verkeer mee.
De Megane is natuurlijk wel wat groter en zwaarder.

Aan het lijstje zou ik de Kia Ceed en Hyundai I30 toevoegen.

De skoda Octavia is goedkoper en ruimer dan de VW Golf, en hebben de zelfde techniek. Ik zou dus veel eerder de Skoda Octavia kiezen.

Zelf heb ik een Clio met de 1.3 TCe motor met automaat.
Het gemiddeld brandstofverbruik wat de auto nu aan geeft is 5,2 liter per 100 kilometer. Het is een erg fijne, stille, krachtige maar ook hele zuinige motor is mijn eigen ervaring na 4 jaar.
Ik rijd heel normaal, en vlot met het verkeer mee.
De Megane is natuurlijk wel wat groter en zwaarder.
Die eerste 2 waren al voorgesteld maar vallen af wegens te veel herrie.

Die eerste 2 waren al voorgesteld maar vallen af wegens te veel herrie.
Sorry niet gezien. De TS heeft hier zeker een punt.

Lawaai is niet fijn, ik kies zelf ook het liefst een auto die heel weinig lawaaI maakt, en comfortabel is. Hoe stiller hoe beter.

(Ik heb in veel auto's gereden maar nog niet in de Kia Ceed en Hyundai I30. )

Terug
Bovenaan