Tweedehands stadsauto aankoopadvies

Superunknown

Net ingestapt
Beste lezers,

Ik ben op zoek naar advies voor aanschaf van mijn eerste auto.
Ik heb al wat beginwerk gedaan in mijn zoektocht, maar ik zie door de bomen soms het bos niet meer.

Mijn criteria (harde eisen) zijn als volgt:
  • Tweedehands benzineauto
  • Stadsauto / A-segment
  • Lengte: max 3,70 meter
  • Gewicht: max 950 kg
  • Verbruik: max 5,5L / 100km
  • Kilometerstand: max 175.000
  • Bouwjaar: 2015 of nieuwer
  • Nette staat, zo goed als nieuw (van binnen en van buiten)
  • Goed onderhouden, weinig verwacht komend onderhoud
  • Opties bijzonderheden: Android auto, parkeerhulp (sensor achteruit)
  • Uiterlijk: bescheiden en niet te vrouwelijk (hoe subjectief dat misschien ook is)
  • Kleur: donkergrijs / zwart
Het merk en model zijn voor mij ondergeschikt aan deze bovenstaande criteria.
Ik heb te weinig ervaring met autorijden om te kunnen zeggen welke types auto ik prettig vind rijden.

Mijn belangrijkste vraag: kan ik met al deze criteria slagen voor budget €5500?
  • Zo ja: Welk merk/model auto kan ik mij dan het beste op richten?
  • Zo nee:
    • Welke prijs ben ik dan wel kwijt voor deze criteria?
    • Welke criteria zorgen ervoor dat ik deze hogere prijs kwijt ben?
Extra toelichting: het type auto wat ik waarschijnlijk het mooist vind, is Opel Karl.
Ik heb hier al regelmatig naar gezocht, maar met alle bovenstaande criteria kom ik zeker boven de €7000 uit, dat vind ik het niet waard.

Alle hulp en tips zijn enorm welkom en worden zeer gewaardeerd!

Met de Opel Karl zit je wel al meteen in de juiste richting (y) Dus of budget wat verhogen of ergens je criteria verruimen

Edit: Zie nu gewoon meerdere opties die aan al je eisen en ook budget voldoen, vanaf 5k tot 6k meerdere opties.
Dit voorbeeld is iets duurder maar ook stuk jonger, minder kilometers en veel goede opties/uitrusting. Dus moet prima kunnen voor die 5,5k.

Laatst bewerkt:
Enorm bedankt allemaal voor het vrijwillig willen meedenken met mijn vraag!
Ik zou echter mijn vraag iets meer willen specificeren met de Opel Karl als voorbeeld:

In principe kun je een tweedehands Karl kopen binnen de range van ± 4k tot 12k.
(en zo zal ieder type auto zijn eigen range hebben van mogelijke aankoopbedragen)
Hoe goedkoper je binnen deze range gaat kopen, hoe groter de kans dat je later technische problemen / hoge onderhoudskosten gaat krijgen, dat is tenminste hoe ik erover denk.

Dus je kunt in dat opzicht beter geen Karl van 4k kopen. En bij een aankoopbedrag van 5,5k kun je ook je vraagtekens zetten, een relatief risicovolle aankoop als je kijkt naar de range van mogelijke aankoopbedragen.
(deze theorie is natuurlijk niet 100% waterdicht, maar het helpt wel om mijn punt duidelijk te maken)

Eigenlijk zou ik willen weten: welke typen auto's (die tevens voldoen aan mijn criteria) hebben een lagere 'aankoopbedrag range' dan de Opel Karl?
Zodat je met een aankoopbedrag van 5,5K meer kans maakt op succes (ook al kun je nooit helemaal uitsluiten dat je technische problemen gaat krijgen)

Een ingewikkelde vraag misschien, dat begrijp ik, maar het zou mij enorm helpen in mijn aankoopproces! Alle hulp wordt ontzettend gewaardeerd.

Ik denk dat dit overzicht tot 950 kg de meeste kans van slagen heeft https://www.autoweek.nl/carbase/bra...bouwjaar=2015--&aantal-deuren=4-5&massa=1-950 twinair heb je twee kampen in en de 1.2 is geen zuinigheidswonder. Aan gezien de micra ook nog geen 950 kg weegt is die heel interessant. De 1.2 heeft indirecte inspuiting en de 98 pk directe inspuiting dus ik zou voor de gewone 1.2 gaan.

In jouw situatie loont het om bij een betrouwbaar adres in de buurt te kijken ipv koopjes te gaan jagen door het hele land.

En is een Picanto geen optie?
Voldoet aan je (best wel behoorlijk lijstje) eisen op Android Auto en parkeersensoren na.
Beide zijn achteraf in te bouwen natuurlijk.
Parkeersensoren zijn echt niet nodig overigens, mega-overzichtelijk autootje. Maar het kan erop natuurlijk.

Met zo'n autootje is de kans op grote kosten klein. Dit is wel de meest schrale versie overigens, voor iets meer geld heb je leukere uitvoeringen.

Ik zou van CarPlay geen te groot punt maken. Bij kleine auto’s van die leeftijd is het al geen evidentie, het kan doorgaans achteraf ingebouwd worden en… Waze is gewoon beter naar mijn mening. Ik heb CarPlay op mijn 2 auto’s letterlijk nog nooit gebruikt. Parkeersensoren beetje idem, heb het al 17 jaar op diverse auto’s, het nut hangt af van je woon en parkeersituatie.

En is een Picanto geen optie?
Voldoet aan je (best wel behoorlijk lijstje) eisen op Android Auto en parkeersensoren na.
Beide zijn achteraf in te bouwen natuurlijk.
Parkeersensoren zijn echt niet nodig overigens, mega-overzichtelijk autootje. Maar het kan erop natuurlijk.

Met zo'n autootje is de kans op grote kosten klein. Dit is wel de meest schrale versie overigens, voor iets meer geld heb je leukere uitvoeringen.
Import en 3 deurs het blijft een gewilde ocasion die picanto en i10

Dit was maar een voorbeeld. Heb vooral op de kleur gelet.

Wij hebben 5/6 jaar geleden een "luxe" Picanto 5-drs 1.2 gekocht met 60.000 km op de teller. Ding staat nu op de 100k. Aanschafprijs is gelijk nu als wat wij ervoor hebben betaald.
Dus inderdaad een gewilde occasion.

Dat zal een reden hebben (wij hebben er nooit wat mee). Redelijk ouderwetse foolproof techniek, niet teveel tierelantijntjes. Uitstekende "boodschappenauto" of auto als je niet teveel eisen stelt / hele verre reizen maakt.

Ik weet een zwarte Karl te koop. Denk dat dat voor 6 wel gaat lukken.

In dit segment zou je naar een Karl, i10 of Picanto kunnen kijken. Segment erboven is overigens niet altijd echt duurder dus sla die ook niet over.

Ik weet een zwarte Karl te koop. Denk dat dat voor 6 wel gaat lukken.

In dit segment zou je naar een Karl, i10 of Picanto kunnen kijken. Segment erboven is overigens niet altijd echt duurder dus sla die ook niet over.
Alleen vanaf 2015 tot 950 kg en een budget van € 5.000 is de keuze niet reuze in het b-segment , dan wordt het al snel een peugeot of een Citroën uit de probleem jaren

De Opel Karl is een goede optie in zijn segment. Prima auto.

Goede en betrouwbare alternatieven zijn bijvoorbeeld de Fiat Panda. Lancia Ypsilon, Renault Twingo, Smart Forfour en Mitsubishi Spacestar.

Peugeot en Citroën gebruiken in het A segment de zelfde techniek als Toyota.
De Peugeot 108, Citroen C1, en Toyota Aygo zijn technisch identiek, en komen komen uit de zelfde fabriek. Zijn dus even goed, en betrouwbaar.
In het B segment is de betrouwbaarheid afhankelijk van de motor die er in zit.(de diesels zijn vaak erg goed)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan