Tweedehands stationwagen voor rond de 15k-20k

Daniel 4341627

Net ingestapt
Hi!

Ik heb jullie hulp en kennis nodig..

Mijn vriendin en ik zoeken een tweedehands stationwagen voor ons gezien (hond + kind).
Zelf twijfel ik tussen een Kia Proceed, mooie uitstraling, een Skoda Octavia en een Hyundai i30.

Hebben jullie tips? Of andere aanbevelingen? Ben zelf niet zo'n grote autokenner dus het is vooral plaatjes kijken voor mij en daarop afgaan..

Alvast dank!

Kia Proceed
https://www.viabovag.nl/auto/aanbod...amadak-keyless-stoelverwarming-led-p4-y6rj6eb

Hyundai i30
https://www.viabovag.nl/auto/aanbod/hyundai-i30-wagon-10-t-gdi-120pk-comfort-smart-zd29co2

Skoda Octavia
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s...octavia-combi-1-5-tsi-carplay-standkachel-led

Allemaal geen gekke keuzes. Bij de Octavia heb je nu een viercilinder geselecteerd en bij de Hyundai een driecilinder. Zijn allebei prima maar je kan dus ook een Octavia 1.0 TSI kiezen. Die zijn best wat betaalbaarder.

Zelf heb ik een Proceed 1.4 en ben daar tot nu toe reuze tevreden over.
De kofferbak is ruim zat om een hoop spul mee te nemen, maar vanwege de schuin aflopende daklijn niet praktisch voor een hond vermoed ik. Dan kun je misschien beter de normale Ceed nemen, maar die is niet zo mooi (wat uiteraard subjectief is).

De Hyundai i30 en Kia Ceed zijn volgens mij technisch volledig identiek. De Proceed heeft een ander onderstel, maar verder ook veel gelijkenissen met de i30 en Ceed (zoals motorisering en dashboard).

Mijn mening over jouw lijstje:
- i30 het meest betrouwbaar
- Octavia het meest praktisch
- Proceed het mooist, maar minst rationele keuze

De Fiat Tipo Station is een beetje ondergewaardeerd, wat heel gunstig uitpakt voor de tweedehands prijs.
Net als de Hyundai die je op het oog hebt kun je voor hetzelfde geld of minder een veel jonger exemplaar kopen dan van de Skoda en Kia.

Simpelweg hier op de Autoweek Occasionpagina's in jouw prijsrange bijvoorbeeld deze exemplaren.

(De selectie op stationwagon werkt helaas niet perfect, er zijn nog twee niet-stationwagons doorheen geglipt, even opletten dus als je 't lijstje naloopt)

Laatst bewerkt:
Ik heb recent ook gekeken naar de Proceed.
De instap is echt heel laag als je lang bent en de hoofdruimte krap.
Wel jammer, want vind het een heel mooi model.

De Skoda is een Automaat. De rest niet.
Heb je daarin geen voorkeur?

Dit is een DSG met droge koppeling. Heb ik ook met dezelfde motor.
Die is berucht om het veel te vroeg opschakelen waardoor de koppeling snel slijt.
Aan te bevelen is daarom om de DSG te laten tunen. Dan passen ze de schakelmomenten aan.

Heb ik ook gedaan. Dan is het een prima bak

De Hyundai I30 heeft de beste reputatie op betrouwbaarheid, de Skoda Octavia is de ruimste auto, en de Kia Proceed vind ik de mooiste auto.

Kijk bij Kia ook naar de Ceed.

Kijk ook naar de Renault Megane met 1.3 TCe motor, dit is een hele betrouwbare en comfortabele auto. Die veel auto voor het geld biedt.
Deze motor zit ook in mijn Renault, is zuinig, krachtig en uitermate betrouwbaar.

Onze Mercedes komt binnenkort misschien in de verkoop, zou dat niet iets kunnen zijn?
Niet persé die van ons maar kan een C-Klasse S205 in het algemeen niet iets zijn? De M274 (1.6 turbo motor) staat als heel betrouwbaar te boek en de automaatbak van Mercedes (7G+) zijn ook mega betrouwbaar, al helemaal bij een redelijk lichte motorisering zoals de 1.6. Belangrijkste is wel regelmatig oliewissel.

Anders zou misschien een Seat Leon (met ook een flinke kofferbak) wat kunnen zijn of een Toyota Corolla? Die laatste is echt mega betrouwbaar en ook super zuinig.

Allemaal geen gekke keuzes. Bij de Octavia heb je nu een viercilinder geselecteerd en bij de Hyundai een driecilinder. Zijn allebei prima maar je kan dus ook een Octavia 1.0 TSI kiezen. Die zijn best wat betaalbaarder.
Ben ik dan de enige die echt helemaal niets heeft met die geblazen driepitters? Ik rij nu een maandje in een Kia Ceed (lease) maar ik vind het echt helemaal niets.

Ben ik dan de enige die echt helemaal niets heeft met die geblazen driepitters? Ik rij nu een maandje in een Kia Ceed (lease) maar ik vind het echt helemaal niets.
Ik wil dat ook niet. Heb een suzuki alto gehad en in de volvo xc40 van m'n vader gereden. Ik vind het onrustig rijden.

Terug
Bovenaan