Tweedehandsmarkt voor dieselhybride auto's na 2025

Ik wil een tweedehands stationwagen kopen en ik zie erg mooie prijzen voor dieselhybrides (308, Volvo V60, etc.) vergeleken met benzinehybrides.
Ik weet dat volgend jaar de subsidie voor MRB wordt verlaagd en dat er vanaf 2026 geen subsidie meer is.
Is dit een reden voor de lage prijzen? Betekent dit dat de markt voor die auto's eronder gaat lijden, waardoor ik misschien na 2025 vastzit aan een dieselhybride auto?

Ik stel alle feedback op prijs

De lage(re) prijzen voor de genoemde auto's hangt inderdaad ( enigszins) samen met het verdwijnen van kortingen op de MRB in 2025 en 2026. Echter je moet eigenlijk het totaal plaatsje bekijken. Tegenover de hoger MRB, staat een lagere aanschafprijs, waardoor het toch aantrekkelijk kan worden om nu een Diesel -PHEV auto aan te schaffen. Je hebt in ieder geval nog korting op de MRB tot 1-1-2026.
Als vanaf 2026 een PHEV gelijk belast wordt als een standaard diesel of benzine auto, kan dat wel enige negatieve invloed hebben op de inruilprijs. Verkopen za wel lukken, maar misschien voor minder dan gewenst. Het kan dan een optie zijn om de wagen te exporteren. In het buitenland worden auto's meestal niet naar gewicht belast.

Maar moet het een diesel-PHEV zijn? Er is een ruim aanbod aan benzine PHEV auto's, die de helft minder MRB betalen, en bij regelmatig stekkeren nauwelijks meer kosten in de brandstof dan een diesel-PHEV. Stroom voor een benzine-PHEV is even duur als voor een diesel-PHEV, maar bij de laatste is de MRB 2x zo hoog.

diesel hybride techniek van peugeot, Citroën en ds zijn gekoppeld aan half automaten, daar moet je geluk mee hebben en het moet je ding zijn. Vanwege de reputatie staan ze voor schappelijke prijzen te koop.

Terug
Bovenaan