Twijfel nieuwe auto (Peugeot,Opel of mini)

Hoihoi,

Ik twijfel tussen drie auto’s en hoop dat iemand me kan helpen kiezen wat het verstandigste is, vooral op het gebied van betrouwbaarheid en kosten over een paar jaar. Dit zijn de opties:

1. MINI One 1.2i uit 2015 – €9000
    • Leuk en stijlvol
    • Wel wat ouder
    • Geen CarPlay, geen parkeersensoren, vrij basic
    • Bekend dat de 1.2 motor (BMW/PSA) niet de beste is?
  2. Opel Corsa 1.2 Turbo (100pk) uit 2020 – €11.000
    • Veel nieuwer en luxer, mét carplay, 360 camera etc.
    • 1.2 Turbo motor (niet de PureTech toch?)
    • Is deze motor betrouwbaar en op lange termijn een goede keuze?
  3. Peugeot 208 1.2 PureTech 101pk uit 2019 of 2020 – €10.500 tot €12.000
    • Mooie auto, luxe uitvoering
    • Maar ik hoor veel slechte verhalen over de 1.2 PureTech motor (distributieriem, olieverbruik enz.)
    • Stel de riem is vervangen, zou je dan alsnog afraden?

Ik vind het lastig kiezen: de MINI is goedkoper nu en ziet er ook echt heel leuk uit, maar is ook ouder en volgensmij duurder qua benzine (verbruik). De Opel is nieuwer, luxer, en mogelijk betrouwbaarder, maar duurder in aanschaf. De Peugeot is qua uitstraling top, maar die motor maakt me bang.

Nu moet ik zeggen dat ik het liefste een auto koop onder de 10.000 (vandaar de mini) alleen ik vind het een domme keuze als ik over paar jaar er eigenlijk meer voor betaal en dan ook een luxere auto had kunnen kopen met leukere opties.

Bedankt alvast voor het meedenken ik hoor dat iemand me kan helpen!

Waarom geen Mini Cooper dan heb je 136pk tot je beschikking dat is fijnere dan de one met 102pk (uit mijn hoofd)

Mini 3drs en 5drs had je als first one 1.2 (75pk) en als one 1.2 (102pk) en als Cooper 1.5 (136pk) en als Cooper S 2.0 (boven de 150pk) en als Cooper S 2.0 JCW ( boven de 200pk)

Laatst bewerkt:
Ik gooi er nog een alternatief in, de Opel Adam, als tegenhanger/alternatief voor de Mini. Te krijgen met heel veel leuke luxe opties in 1.000 verschillende kleurstellingen/uitvoeringen. Hier als voorbeeld als "Rocks" uitvoering met een groot canvas schuifdak.

Ik gooi er nog een alternatief in, de Opel Adam, als tegenhanger/alternatief voor de Mini. Te krijgen met heel veel leuke luxe opties in 1.000 verschillende kleurstellingen/uitvoeringen. Hier als voorbeeld als "Rocks" uitvoering met een groot canvas schuifdak.
Ook zeker een leuke auto maar ik wil toch wel echt graag een 5 deurs auto.

Ik heb eens gekeken naar de mogelijkheden. Ik zie tussen de al genoemde typen ook enkele Ford Fiesta's en bijvoorbeeld een Mazda 2. Daar zou je ook naar kunnen kijken. Als je niet direct om ruimte kijkt, dan is een Fiat 500 nog een optie?
naar deze auto’s heb ik ook al eens gekeken maar ik vind ze toch wat minder leuk dan die andere opgenoemde auto’s. Ik vind ze toch snel wat meer voor een jongen of iets te simpel lijken als je snapt wat ik bedoel.

De Mini staat niet bekend als onbetrouwbaar, heb zelf een Cooper en in de 6 jaar dat ik hem heb geen problemen gehad.
De 1.5 is zuinig, haal met gemak 1:18 en op lange ritten is 1:21 prima te doen.

Ik heb eens gekeken naar de mogelijkheden. Ik zie tussen de al genoemde typen ook enkele Ford Fiesta's en bijvoorbeeld een Mazda 2. Daar zou je ook naar kunnen kijken. Als je niet direct om ruimte kijkt, dan is een Fiat 500 nog een optie?
Volgens mij heeft de Fiesta ook een natte riem. Ik weet niet precies wanneer ze overgestapt zijn naar een ketting. De Mazda 2 had ik even niet aan gedacht en dat is echt een hele goede auto met een 1.5 motor die ook heel zuinig is.

(Vrouwelijke) vorm gaat hier duidelijk boven betrouwbaarheid, wat uiteraard een valide keuze is als je deze bewust maakt.

Is een Fiat 500 dan wellicht ook een optie?

De Corsa en de 208 zijn onderhuids identiek. zelfde infotainment , zelfde platform, zelfde motoren alleen een ander uiterlijk kort gezegd. dus ook even betrouwbaar.

De mini is misschien wel iets meer betrouwbaar, maar ook een klap ouder waarbij de kans op kosten ook gewoon iets hoger ligt. zou wel echt zien of een 1.5 in het budget ligt

Mazda 2 is een leuk alternatief, Suzuki swift ook.

Of een clio , moderne auto, goed binnen budget, zuinig en dit exemplaar heeft nog de grotere navi, climat control, 6-bakje, en een paar slechte foto's. Bovendien erg betrouwbaar.

Is een Fiat 500 dan wellicht ook een optie?
niet als 5-deurs een eis is.

De Peugeot 208 en Opel Corsa vanaf 2019 gebruiken heel veel de zelfde techniek en motoren.
Ze hebben dus de zelfde motor, onderstel en platform. ( ik zie dat dit net gepost is)
Ze zijn in de praktijk beiden gemiddeld betrouwbaar.

Een 1.2 Puretech van deze generatie, die volgens de fabrieksvoorschriften goed is onderhouden, zou ik wel aandurven. Peugeot geeft dan 10 jaar of 180.000 km garantie.
In mijn familie en omgeving rijden er best veel rond zonder problemen.

De Mini is ook redelijk betrouwbaar maar een stuk ouder.
De auto is inmiddels 10 jaar oud.

(Ik heb zelf nu 5 jaar een Renault Clio uit 2020, die is inderdaad bijzonder betrouwbaar. Tot nu toe geen enkele storing, reparatie of mankement gehad. Zeker een aanrader in zijn klasse)

Laatst bewerkt:
Peugeot geeft dan 10 jaar of 180.000 km garantie.
Ook als je koopt van een particulier of een niet dealer garage? Welke voorwaarden zit hieraan en is deze garantie overdraagbaar?

Ze zijn in de praktijk beiden gemiddeld betrouwbaar.
Dat is natuurlijk niet waar anders zou er niet zoveel negatieve aandacht zijn over de 1.2 Pure Tech. In Frankrijk is er al een massaclaim gaande richting Stellantis.

Ik zou persoonlijk zo’n Puretech echt niet aandurven en de Stellantis producten van die jaren mijden (de Peugeot en Opel dus laten staan).

Stellantis kan wel schermen met 10 jaar garantie tot 180.000 kilometer maar Stellantis staat er ook om bekend om veruit de meeste garantieclaims af te wijzen en alles uit de hoek te zoeken om niet te hoeven betalen.

Alleen bij een Peugeot 208 met een lage kilometerstand, die aantoonbaar ieder jaar ruim op tijd bij dezelfde Peugeotdealer is onderhouden en waar bij de beurtjes specifiek is vermeld dat de olie is ververst met de juiste specificatie erbij zou ik het misschien aandurven, maar ik denk dat je best even moet zoeken wil je zo’n occasion tegen komen. De meeste dealers zijn namelijk niet zo nauwkeurig met het bijhouden van het uitgevoerde onderhoud is mijn ervaring.

Bovendien kunnen die Puretech motoren ook olie gaan verbruiken en daar geldt die garantie niet voor geloof ik (maar dat weet ik niet zeker).

Dat is natuurlijk niet waar anders zou er niet zoveel negatieve aandacht zijn over de 1.2 Pure Tech. In Frankrijk is er al een massaclaim gaande richting Stellantis.

Uit diverse onderzoeken blijken de Peugeot 208 en Opel Corsa van deze generatie toch echt redelijk betrouwbaar te zijn, (zoek maar eens op) ondanks de mogelijkheid van problemen met de distributieriem.
Aan de 1.2 Puretech zijn ook product verbeteringen aangebracht in de loop van de productie.

Stellantis heeft dit natuurlijk niet handig opgelost, en achteraf gezien was een natte distributieriem die ook Ford en Honda gebruiken niet het beste idee. Handig is om een goed dealer onderhouden auto te kopen. Of volledig volgens de fabrieks voorschriften.
Een Peugeot 208 rijdt wel heel fijn, en is vaak luxe uitgerust, en koop je voor een scherpe prijs.

In het B segment is keus genoeg. Bij twijfel koop dan gewoon wat anders.

Laatst bewerkt:
ondanks de mogelijkheid van problemen met de distributieriem.
Niet alleen problemen met de distributieriem maar ook olieverbruik.
In het B segment is keus genoeg. Bij twijfel koop dan gewoon wat anders.
Dat ben ik 100% met je eens. Bij aankoop van een Pure Tech occasion met 1 jaar garantie met een complete onderhoudshistorie bij de dealer, zal sommigen over de streep kunnen trekken. Je verkleint in ieder geval het risico. Maar ik val (helaas) onder de twijfelaars ondanks dat ik de 208/2008 nog steeds een puik model vind.

Puretech bij wegblijven!
Renault Clio zoals gezegd een goede keus.
Toyota Yaris nog betere keus. Ik zou het nieuwe model vanaf 2020 nemen en dan wat meer betalen. Heb je nog 5 jaar garantie.
En gewild als je hem weer verkoopt.

Uit diverse onderzoeken blijken de Peugeot 208 en Opel Corsa van deze generatie toch echt redelijk betrouwbaar te zijn, (zoek maar eens op) ondanks de mogelijkheid van problemen met de distributieriem.
Aan de 1.2 Puretech zijn ook product verbeteringen aangebracht in de loop van de productie.

Stellantis heeft dit natuurlijk niet handig opgelost, en achteraf gezien was een natte distributieriem die ook Ford en Honda gebruiken niet het beste idee. Handig is om een goed dealer onderhouden auto te kopen. Of volledig volgens de fabrieks voorschriften.
Een Peugeot 208 rijdt wel heel fijn, en is vaak luxe uitgerust, en koop je voor een scherpe prijs.

In het B segment is keus genoeg. Bij twijfel koop dan gewoon wat ander

De Corsa en de 208 zijn onderhuids identiek. zelfde infotainment , zelfde platform, zelfde motoren alleen een ander uiterlijk kort gezegd. dus ook even betrouwbaar.

De mini is misschien wel iets meer betrouwbaar, maar ook een klap ouder waarbij de kans op kosten ook gewoon iets hoger ligt. zou wel echt zien of een 1.5 in het budget ligt

Mazda 2 is een leuk alternatief, Suzuki swift ook.

Of een clio , moderne auto, goed binnen budget, zuinig en dit exemplaar heeft nog de grotere navi, climat control, 6-bakje, en een paar slechte foto's. Bovendien erg betrouwbaar.

niet als 5-deurs een eis is.
Het komt er dus eigenlijk een beetje op neer dat pure tech gewoon eigenlijk echt niet de moeite waard is als ik het zo allemaal lees.

Ik vind dus juist die auto’s met CarPlay en veel luxe dingen erg leuk maar dat blijken toch snel Franse auto’s te zijn.

Wat me wel opvalt is dat ik toch echt heel vaak de Peugeot 208 voorbij zie komen overal dus blijkbaar toch gewild bij mensen.

Zijn er nog opties qua uiterlijk van Peugeot 208 / Opel corsa dus wat sportiever en luxere uitstraling die wel wat betrouwbaarder is? Met dus het liefste wel CarPlay scherm enz wat de meeste van de genoemde autos dan weer niet hebben

Ik wil dus eigenlijk het beste een vrouwelijk chique uiterlijk hebben vandaar ook bijvoorbeeld de mini one/cooper of misschien een Audi a1? Ik vind die andere auto’s wat meer saai eigenlijk het spreekt me dus niet echt aan (Renault, Suzuki, Toyota, enz)

Een leuke auto is bijvoorbeeld de Fiat 500X, voldoet heel goed aan veel van je wensen.

En wat vind je van de Renault Twingo 3, en technisch identieke Smart Forfour. Ze zijn ook in leuke actie uitvoeringen geleverd.

Ik heb gereden in de elektrische Twingo, was een heel handelbare, leuke en prettige auto. Volgens mij ook de fijnste versie. Moet natuurlijk wel passen bij je gebruik.

Of kijk eens naar de Kia Rio, goede kwaliteit, lange garantie.

Of kijk eens naar de Citroën C3, hier zit ook de 1.2 Puretech in, maar wel vaak de 83 pk versie zonder turbo, dit is de meest betrouwbare versie, en je koopt ze vaak uit hele jonge bouwjaren.

Dat de Peugeot 208 populair is snap ik goed, is gewoon een hele fijne auto, o.a. mijn vader en broer hebben er ook een, en zijn er heel tevreden over.

De Audi A1 is al een heel oud model, aandachtspunten bij de 1.2 en 1.4 zijn het olieverbruik, zijn ook zeker niet probleemloos. Ik vind ze wel leuk.

Mijn rode Clio in RS Line uitvoering heeft o.a. Android auto Apple CarPlay, dode hoek herkenning, 360 graden camera’s, automatisch inparkeren, adaptieve cruise control, automaat, uitgebreid multimedia , navigatie, spraakherkenning, inklapbare elektrische verwarmde spiegels, key less go etc.
Ook zeker een auto om te overwegen.

Succes met de zoektocht.

Laatst bewerkt:
Puretech bij wegblijven!
Renault Clio zoals gezegd een goede keus.
Toyota Yaris nog betere keus. Ik zou het nieuwe model vanaf 2020 nemen en dan wat meer betalen. Heb je nog 5 jaar garantie.
En gewild als je hem weer verkoopt.
Hoeveel is wat meer? Voor een 2020 yaris gewild als je hem weer verkoopt is leuk als je auto verkoper bent

Ik wil dus eigenlijk het beste een vrouwelijk chique uiterlijk hebben vandaar ook bijvoorbeeld de mini one/cooper of misschien een Audi a1? Ik vind die andere auto’s wat meer saai eigenlijk het spreekt me dus niet echt aan (Renault, Suzuki, Toyota, enz)
Een micra is interessant voor zijn geld, onderstaande video is in mijn beleving zeer onterecht. De auto heeft nog indirecte inspuiting en heeft daardoor minder last van interne vervuiling
bij de micra is heel interessant om zelf te ervaren of de 1.0 tce meerwaarde voor je vs de 0.9 tce. De uitvoering zonder turbo lekker laten staan

• Leuk
Waarderingen: ak2
Een micra is interessant voor zijn geld, onderstaande video is in mijn beleving zeer onterecht. De auto heeft nog indirecte inspuiting en heeft daardoor minder last van interne vervuiling
bij de micra is heel interessant om zelf te ervaren of de 1.0 tce meerwaarde voor je vs de 0.9 tce. De uitvoering zonder turbo lekker laten staan
Ik denk dat je altijd voor de 1.0 TCE moet gaan. Leuke auto ook de Micra.

Al jaren is de Puretech motor zeer negatief in het nieuws, waarom dan toch nog deze overwegen.
Ik ben helaas ervarings deskundige, in 2014 heb in een nieuwe Peugeot C4 1.2 puretech gekocht en in 2019 kwamen de bekende problemen met deze motor. Na lang aandringen bij de dealer werd dit met tegenzin gerepareerd (coulance) helaas kwamen de klachten na 1 jaar weer terug en was Citroen niet meer voor rede vatbaar. Op advies van diverse deskundigen heb ik de auto verkocht. Nooit meer een franse auto.

Ik durf de PureTech wel aan. Maar je moet wel weten wat je koopt. Zomaar 10k (of zoals anderen 25k) kapot slaan op een tweedehands zonder te weten hoe ermee is omgegaan.... PT is een kwetsbare motor bij verkeerd gebruik en dat kwam nogal eens voor.
Koop je de juiste, heb je er een hele fijne en vooral zuinige motor aan.
En als het kogel-proof moet zijn, verval je in de ouderwetse motoren.

• Leuk
Waarderingen: ak2
Terug
Bovenaan