Twingo 1 maakt een piepend geluid bij in drive zetten na starten.

renault vijf

Startmotor
Hoi,
Ik heb een Twingo 1 met automaat (quickshift 5), op het moment dat ik de auto start en in de drive zet is er een aantal seconden een piepend geluid. Wat zou dit kunnen zijn, en is dit iets om mee door te kunnen rijden?
Alvast bedankt voor de reactie.

Hoi Nico,
Bedankt voor je reactie.
Ja, dat wel. Als de auto stationair draait na het starten is het geluid er ook niet, echt pas op het moment dat ik de automaat in drive zet.

Hoi,
Is dat iets om mee door te kunnen rijden? Ik lees daar verschillende dingen over en dat vervanging vrij duur is..

Hoi,
Is dat iets om mee door te kunnen rijden? Ik lees daar verschillende dingen over en dat vervanging vrij duur is..
Als het druklager geluid begint te maken, is spoedige vervanging sterk aan te raden. Als het tijdens het rijden stuk gaat, kom je stil te staan. De schakel-robot kan niet overweg met een defect druklager. Afslepen en vervangen is dan de enige (dure) optie.

Dat is duidelijk, ik zal wel informeren wat de kosten zijn en of dit het daadwerkelijk is. Is een ruim 20 jaar oude Twingo het nog waard om dit te vervangen?

Laatst bewerkt:
Een koppeling is een gewoon slijtage-onderdeel. Als de Twingo verder nog in goede staat is dan zou ik het lekker laten doen. Het kan wel zo zijn dat de schakelrobot opnieuw moet worden ingeleerd na het vervangen, dus ik zou wel informeren bij een garage die ervaring heeft met de Quick-Shift bak. Ik zou dus aanraden op Google even te zoeken naar "ONDERHOUD SCHAKELROBOT". Dan komen er bedrijven naar boven die dergelijke werkzaamheden aanbieden.

Ik zou dan daar eens contact mee opnemen en vragen om een diagnose en eventueel prijsopgave voor het vervangen van de koppeling en druklager.

Hoi Michel,
Vandaag was het geluid niet aanwezig. Past het bij een versleten druklager dat het er soms wel of niet is? Of zou het toch wat anders kunnen zijn?

Terug
Bovenaan