Twins... of three of a kind - gelijke auto's (dicht) bij elkaar in beeld

Er maar even opuit geweest voor deze. Ze staan er altijd, dus ik wist zeker dat ik niet voor niets zou gaan

Twee Volvo-nesten. Op de oprit rechts staan al jaren een 145 Express, een 544 Duett en een 142 of 242. Enkele jaren geleden is de oprit leeg gemaakt om de voorste auto weg te halen- een 242GT die tot zijn assen in het grind was gezakt.

Bijzonder die twee Volvo-huishoudens naast elkaar.

Ik heb veel gespot toen ik een jaar in Taiwan studeerde en ook veel voorbeelden voor hier:

Twee keer Nissan Livina

Of drie stuks.

Twee keer Toyota Tercel en daarachter twee Suzuki Vitara's (of Escudo's).

Twee keer een latere opvolger van de Tercel, de Toyota Vios.

Twee keer CMC (Mitsubishi) Varica

Dan maar eens wat Europees en Amerikaans spul:

Volvo's zie je er best veel, maar deze Fiats waren toen al (2016-17) echt zeldzaam, ongetwijfeld van een liefhebber.

Twee Ford Econoline lijkauto's.

Deze mag er ook wel bij

tE1x5lj.jpg

Leuk om je Taiwan-foto's weer te zien @Rutger DC , dat was een mooie tijd, al die mooie spots die je daar zag. (en je leuke verhalen)
Ja, was ook leuk om aan de hand van spots bij beetje die markt te ontrafelen.

De Toyota Zace Surf was een zogenaamde MUV - vooral ontwikkeld voor Indonesië waar de auto als Kijiang werd verkocht.

De Mitsubishi Freeca was zijn belangrijkste concurrent in Taiwan en is ook speciaal voor die markt ontwikkeld.

De Mitsubishi Colt Plus is vele malen opgefrist en is nog steeds in productie!

De Nissan X-Trail kreeg speciaal voor Taiwan een compleet ander front. Links de pre en rechts de post facelift.

Weer wat Volkswagen setjes in Taiwan.

Ik ben ook nog even verder in het digitale archief gedoken. In Italie waren witte Giulietta's erg populair in 2014.
55121727588_4bacaca4f4_b.jpg

55121780934_2a43773294_b.jpg

55121522936_5c2564b83a_b.jpg

Datzelfde jaar in Polen deze foto gemaakt. In Nederland is het toen nooit gebeurd om een dergelijke foto te maken.
55121727578_8c40a5ecfa_b.jpg

Later had ik een rode Giulietta, in 2017 heb ik in Italie deze foto gemaakt; 3 stuks op 1 foto.
55121780929_f859ea7eb8_b.jpg

Toen heb ik in Nederland hem nog wel twee keer de mazzel gehad om hem naast een andere rode Giulietta te kunnen parkeren.
55121788869_40e8b3caf9_b.jpg

55121540426_3bed9e67df_b.jpg

Nog een paar van de Giulia.
55121537946_6e2e8b643d_b.jpg

55121796504_826b369e24_b.jpg

55121537951_14fae549b4_b.jpg

En tot slot nog een oudje gevonden van de 146, 21 jaar geleden alweer.
55121806554_e523011f12_z.jpg

Twee keer Nissan March (Micra).

De Nissan Serena is nog een auto die voor Taiwan heel grondig werd aangepast, met vanaf de C-stijl een compleet andere vormgeving en verlenging ten opzichte van het Japanse model.

De Nissan AD Resort pick-up moest de aloude Yue Loong 303T (Nissan Sunny pick-up) doen vergeten, maar dat lukte niet. In Europa kennen we dit model Sunny als Wagon en als Q-bic bestelauto.

De Nissan Teana was de opvolger van de Cefiro, ofwel de auto die we in Europa als Maxima QX kenden.

Twee BMW 520i E28's.

Ik trek ook weer een blikje open:

Provincie Drenthe had een hele vloot Hyundai Nexo's, volgens mij zag ik vorige week de opvolgers, KIA EV's.

Toyota Aurius Hybrid x2 voor mijn huis.

Bij de Ikea dit Audi TT duo

In Vilnius zag ik Audi duo

SEAT Taxi's in Vilnius

Benzen in Szczecin

Honda Odyssey in Polen

Astra's in Wroclaw

Fiesta's in Oost-Duitsland.

Zafira's in Hamburg

Transporters op de camping in Wolfsburg.

Foto's uit Hongkong, 2017.

De Toyota Crown Comfort is niet weg te denken uit de straten van Hongkong, al wordt de auto langzamerhand vervangen door modernere taxi's. Taxi's kunnen drie verschillende kleuren hebben in Hongkong: rood, groen of blauw. De rode zijn het duurst en mogen overal komen, de groene zijn bekend als de New Territories taxi's, maar mogen desondanks op veel meer delen van Hongkong komen en de blauwe zijn de Lantau taxi's die vooral op dit relatief dunbevolkte eiland (met de luchthaven en Disneyland) mogen komen. Van de blauwe zijn er maar 75.

Twee Corolla's (E110) van eind jaren negentig. In Hongkong en Macao rijdt men links en zit het stuur rechts en rijden veel voor de Japanse markt ontwikkelde modellen rond.

De Toyota Sienta is inmiddels in zijn derde generatie, maar dit is het oermodel.

De Toyota TownAce Noah en LiteAce Noah vormden het begin van de populaire Noah (en Voxy)-reeks, toen nog als een personenbus op basis van een bestelauto.

Dan naar de Zuid-Chinese provincie Guangxi. Formeel is dit geen tweeling. De groene auto is de Chery QQ, de goudkleurige een Chevrolet Spark. De QQ is een van de bekendste en populairste Chinese kopieën die van Chery een van de grootste Chinese autofabrikanten maakte. Dat is Chery nog steeds met ongeveer 2,8 miljoen verkopen in 2025.

Klopt, in Nederland hadden alle R4 GTL's een grijze bumper origineel. Maar de kans dat dit viertjes zijn uit de fabriek in Slovenie is meer dan groot, andere landen, andere fabriek, wellicht was de GTL uitvoering in Kroatie (heel) anders dan de onze.

Wat voorganger/opvolger-setjes:

Wat deels afgedankte lesauto's op een rijschoolcircuit (Op Penghu, een eilandengroep 50 km ten westen van Taiwan) - allemaal Yue Loong 303 (Nissan/Datsun Sunny/120Y/140Y B310).

En driemaal Toyota Corona Premio. De Carina II en Carina E-modellen die van medio jaren tachtig tot eind jaren negentig werden verkocht, waren eigenlijk Corona's - de Japanse Carina's hadden een heel ander design. Dit model Corona werd echter niet meer in Europa verkocht, toen kregen we de Avensis (in Japan niet te koop, behalve de eerste Avensis stationwagon als Toyota Caldina).

En driemaal Toyota Corona Premio. De Carina II en Carina E-modellen die van medio jaren tachtig tot eind jaren negentig werden verkocht, waren eigenlijk Corona's - de Japanse Carina's hadden een heel ander design. Dit model Corona werd echter niet meer in Europa verkocht, toen kregen we de Avensis (in Japan niet te koop, behalve de eerste Avensis stationwagon als Toyota Caldina).
Klopt, de Carina was de sportievere van de twee (zeker met de Japanse uitrusting) en Toyota ging duidelijk liever voor een wat "zakelijker" imago met de Corona. De generatie Carina op jouw foto had in het GT-model een 4A-GE blacktop met 5 kleppen per cilinder en leverde 165 pk (meer dan 100 pk per liter!).

Leuke challenge! Ik heb niet zo mega veel te delen, anno oktober 2025 heb ik het nog voor elkaar gekregen om nog twee Micra K10's naast elkaar te zetten in het wild.

DSC02727.jpg

En hoewel dit niet zo'n super interessant model is, ik vond het wel grappig dat ze beide precies dezelfde kleur waren:
Screenshot-20260307-003631-2.jpg

Klopt, de Carina was de sportievere van de twee (zeker met de Japanse uitrusting) en Toyota ging duidelijk liever voor een wat "zakelijker" imago met de Corona. De generatie Carina op jouw foto had in het GT-model een 4A-GE blacktop met 5 kleppen per cilinder en leverde 165 pk (meer dan 100 pk per liter!).
Da's niet mis! Die versie zullen de Taiwanezen niet hebben gehad. Vanwege importheffingen werden (worden) veel modellen lokaal gemaakt, maar dat zijn altijd de 'burgerlijke' modellen en uitvoeringen.

Toyota begon de lokale productie in Taiwan in 1986 met de Dyna, gevolgd door deze Zace in juni 1988 en de Corona in 1989. Toyota en Lexus hadden in 2025 gezamenlijk 37% marktaandeel op de Taiwanese markt. Dit is de eerste generatie Zace (gelijk aan de Kijiang in Indonesië, een lelijk maar heel functioneel voertuig):

Daihatsu was er al langer actief. De leukste Daihatsu is de Skywing, een speciaal voor Taiwan ontwikkelde liftback-uitvoering van de Charade. Subaru had later in de vorm van de Tutto (een Justy liftback) een vergelijkbaar model.

De Daihatsu Social is minder boeiend, want grotendeels gelijk aan de Charade sedan. Het sterk afwijkende front lijkt meer op dat van een Hyundai Excel/Pony.

Al zullen er nu ongetwijfeld minder van zijn, maar tien jaar geleden was de 303 T (Sunny B120 pick-up) nog best veel te zien. Niet in Taipei, maar wel in kleinere steden en dorpen.

Mitsubishi is ook een merk met een lange historie in Taiwan.

Deze generatie en de generatie erna kregen een voor- en achterkant die uniek is voor die markt.

Dit is de tiende generatie Lancer, officieel Grand Lancer, die uitsluitend in en voor Taiwan is ontwikkeld. Best jammer, want het is best een aardig ontwerp. De basis komt van de negende generatie, maar de voor- en achterkant, het achterste zijruitje en alle carrosseriepanelen werden opnieuw ontworpen, net als het dashboard. Het was geen succes, dus daarmee is het extra zonde dat Mitsubishi de auto niet naar wat exportmarkten heeft gestuurd.

Terug
Bovenaan