Uitlaat lek?

ginkelvanmichiel

Kilometervreter
Ik heb hier iets vreemd aan de hand: De uitlaat van mijn vriendin's auto lekt. Het is goed te horen, de auto maakt een diepe grom, iets wat eerst niet het geval was.

Normaliter duw ik de uitlaat even dicht om te horen waar het lek zit, maar in dit geval gebeurt er helemaal niets. Je hoort geen gesis, geen gebrom, en dus niets dat erop wijst dat de uitlaat daadwerkelijk lek is. Je ziet ook geen damp o.i.d. rondom de motor vrijkomen.

Iemand énig idee waar dit zou kunnen zitten? Spruitstukpakking? Of ergens gewoon een groot gat? Ik ga er van het weekend nog een keer onder liggen, maar ik heb dit nog niet eerder zo meegemaakt.

Laatst bewerkt:
Behalve een lek kan ook een schot in een demper losgeraakt zijn of kan het keramiek van de katalysator gescheurd zijn. Dan niet lek maar wel een zwaarder geluid.

Het gekke is: ik voel nagenoeg geen tegendruk als ik de uitlaat bij stationairloop afsluit. Ik had er even een doekje in gepropt, dat werd er bij gasgeven wel netjes uitge'spuugd'. Verder ook geen rammels of anderszins.

Heb je al rond de auto geluisterd waar de brom vandaan komt? Dat helpt meestal wel bij het lokaliseren van een eventueel lek of verstopping of kapotte demper.

Je hebt ook absorbsiedempers (geperforeerde pijp met dempingsmateriaal eromheen gewikkeld) die graag zonder al te veel lawaai helemaal doorgerot zijn van binnen. Dat veranderd het geluid maar zorgt vooral voor een soort van restrictie die niet direct tot bijvoorbeeld het uitvallen van de motor leid. Maar wel enige tegendruk veroorzaakt waardoor de motor ook anders kan gaan klinken.

Heb het ook wel eens meegemaakt dat een auto al Jaren meer lawaai maakte alsof de uitlaat lek was, APK goedkeur ondanks dat bijgeluid. Het kwam wel duidelijk ergens uit de buurt van de motorruimte.
Tot de boel ineens ging scheuren vlak langs een lasnaad aan de onderzijde van een flens. 2ritten later brak de hele uitlaat af op dat punt. Achteraf bleek dat dus altijd het probleem te zijn geweest.
Het was alleen niet te zien en je kon de uitlaat dichtduwen zonder dat het extra ging sissen. Je hoorde het alleen extra borrelen in het vooronder.

Ik heb dat bij een eigen auto ook gehad met een einddemper die spontaan afbrak. Alleen meer brom, geen lekkage te lokaliseren. En ineens wel meer lawaai omdat de demper was afgebroken...

Om wat voor auto gaat het, dan kan ik misschien wat gerichter helpen zoeken naar mogelijke lekkagepunten.

Zou er gewoon eens goed onderdoor lopen, vaak zie je wel ergens een zwart spoortje ergens lopen. misschien ergens aan de bovenkant of iets. Hoeft natuurlijk niet altijd te sissen.

Mijn auto heeft een afwateringsgaatje in de dempper(s). geen idee hoe dat precies zit qua uitstoot verder maar kan het niet zo zijn dat daar de druk uit loopt als je hem af dicht,mocht hij zo'n afwateringsgaatje hebben?

Ja dat kan, dat hoor je wel als je luistert bij zo'n afwateringskanaaltje. Veel mensen denken datceen uitlaat van voor tot achter gasdicht moet zijn maar dat is niet zo.

Vochtvanger inderdaad. Bijzondere methode om een hitteschild te maken.
Heb je hier nog iets aan?:

Winparts heeft ze ook:

Die van winparts hebben geen hitteschild. Ik heb hem nu inderdaad via ebay besteld. Dank voor de link!

Misschien is het hitteschild ook een soort extra geluidsdemping. Ach. Dit was nog de originele, en na 8 jaar en 183000 kilometer valt me dat nog best mee:)

Terug
Bovenaan