Uitschakelen irrante piepjes.

Ben Zine

Startmotor
In o.a. de Renault 5 kun je met één druk op de knop de irrantie piepjes uitschakelen.
Dit is natuurlijk niet zoals het door de EU is bedoeld. Daarom denk ik dat binnen
niet al te lange tijd dit niet meer mogelijk wordt.

Wat denken jullie?

Als je wil bevorderen dat er allerlei apps of software aanpassingen op de markt komen moet je dat vooral gaan doen. Mij lijkt het geen slimme zet.

Eerlijk gezegd ben ik redelijk goed in het negeren/onderdrukken van de piepjes. Ik schakel die voor het gemak niet (snel) uit en meestal valt het mee. Wat bij sommige auto's wel te veel afleidt zijn de stuuringrepen van de rijbaanhulp.

In o.a. de Renault 5 kun je met één druk op de knop de irrantie piepjes uitschakelen.
Dit is natuurlijk niet zoals het door de EU is bedoeld. Daarom denk ik dat binnen

Wat denken jullie?
“Piepjes uit” is hier 1 fysieke knop, de systemen zelf uitzetten vergt iets meer inspanning.
Doorgaans laat ik het voor wat het is.

Wat denken jullie?
Waarom is dat niet zoals de EU heeft bedoeld?

EuroNCAP aanpassing neemt ook mee hoe "irritant" rijassistensystemen zijn en dus hoe groot de neiging om de systemen uit te zetten. De EU lijkt vooral naar dat mechanisme te kijken.

Op de snelheidswaarschuwing na (daar loopt al een onderzoek naar in de EU hoe dit acceptabeler te maken) kunnen rijhulpsystemen behoorlijk goed en niet irritant zijn. En als ze wel irritant zijn dan kan de fabrikant dit binnen een paar weken met een SW update oplossen. Alleen niet elke fabrikant doet dit. Tesla, Nio, XPeng zijn heel snel hierin. Volvo, Polestar, Zeekr, BMW redelijk vlot. VW groep, Stellantis, JLR zijn zo ongeveer het langzaamst of doen zelfs geen enkele verbetering op auto's die al uitgebracht zijn.

Voor de volgende stap rijhulpsystemen (vrijwillig) is er een verplichting dat de fabrikant gedurende de levensduur van de auto (minimaal 15 jaar) verbeteringen moet aanbrengen op basis van feedback van klanten, ongeval analyses, en data analyses vanuit de vloot met auto;s. Dat gaat ook een hoop doen qua irritaties.

De "uit"knop gaat niet weg, maar er komen wel steeds meer verplichtingen op de fabrikanten om ervoor te zorgen dat bestuurders niet de behoefte voelen om de piepjes en systemen uit te zetten.

Ik ben vooral benieuwd welke irritante piepjes jullie dan ervaren. Mijn Focus alarmeert heel incidenteel onterecht voor een naderende aanrijding. En als ik te lang te netjes rechtdoor rijd dan krijg ik de melding dat ik de handen aan het stuur moet houden (waar ze gewoon zijn). Even bewust een 'slingertje' en het is opgelost. Wat dat betreft vind ik dat Ford die systemen goed heeft ingeregeld, ze zijn aanwezig waar nodig maar zeker niet storend. Alleen de automatische start-stop vind ik niet zo prettig, maar dat is geen piepje. En daar is een fysieke knop voor om die functie uit te schakelen ;)

@Leon in zn Focus Jouw auto is nog van vóór de verplichte ADAS, dat zal het verklaren. Ik heb in mijn Skoda er ook weinig last van, maar die is ook nog van voor dat tijdperk. Mijn Focus was helemaal fijn met een lane assist die je gewoon blijvend uit kon schakelen. Die staat in de Skoda helaas by default aan elke rit.

@Leon in zn Focus Jouw auto is nog van vóór de verplichte ADAS, dat zal het verklaren. Ik heb in mijn Skoda er ook weinig last van, maar die is ook nog van voor dat tijdperk. Mijn Focus was helemaal fijn met een lane assist die je gewoon blijvend uit kon schakelen. Die staat in de Skoda helaas by default aan elke rit.
Bij mij staat ook alles standaard aan hoor, en er zit best het één en ander op. Veel zaken kan ik via de boordcomputer wel tijdelijk uitschakelen maar herstart van de auto betekent (volgens mij) dat alles weer actief is. Lane assist staat dus ook standaard aan. Maar ik vind dat persoonlijk geen irritante melding. Komt ook bij dat'ie zich pas meldt op het moment dat je echt de op/over de lijn zit.

Bij huurauto's heb ik zelf ervaren hoe irritant rijhulp kan zijn.

Vorig jaar zomer reed ik met de laatste generatie 408 en die doet (bijna) alles met de camera. Dat werkt prima in NL, Duitsland of Frankrijk. Maar in Hongarije heb je nog heel veel B-wegen tussen dorpjes waar niet alle borden zich aan de Europese standaard houden omdat ze gewoon al 30 jaar oud zijn en er vaak geen belijning aanwezig is. Een bord voor 30 ton wordt dan aangezien als een maximum snelheid, waarbij je gek wordt van de piepjes en als je niet reageert na een tijdje het dashboard geel oplicht. Ook heeft lane-assist de neiging om je van de weg af te rijden omdat reparaties aan het wegdek aangezien worden voor belijning. De Peugeot laat je het alleen uitzetten via 4 of 5 stappen op het touchscreen, dus iets dat je eigenlijk alleen voor het wegrijden moet doen.

Deze de zomer in een Skoda Octavia gereden en die heeft gewoon een knopje aan het stuur waar je direct piepjes, lane-assist e.d. uit kan zetten. Veel makkelijker, veel veiliger. Nu kan ik mij voorstellen dat de @Ouwe Zak hiervan denk dat het zo niet bedoeld was.

Omdat rij-assistenten die iedereen uitschakelt niet doen waar ze voor bedoeld zijn.

(Of ze in ingeschakelde toestand doen waar ze voor bedoeld zijn betwijfel ik overigens, maar dat terzijde)
Maar dat komt omdat de testen geen juiste weerspiegeling van de werkelijkheid zijn.

Humor is namelijk dat je in de meeste gevallen het systeem vrij simpel kunt foppen. Terwijl de test voor BSIS uitgaat van een corridor zie je met de meeste radar en camera based systemen zonder een dedicated sensor die naar achteren kijkt dat je een fietser in de corridor snel opmerkt. Maar als deze recht op het ego voertuig af rijd en dan in de corridor komt dat het systeem wel een object waarneemt maar de tijd die dan nodig is om zeker te stellen dat het een object is van interesse dat er dan dus niet snel genoeg een waarschuwing kan worden getriggerd.

Als use case heb ik net een volkomen logisch scenario geschetst. Maar dit scenario zit niet in de legal test.

Daarom neemt onder andere de Euro NCAP ook een andere stelling in met extra scenarios. Maar in de basis moet je altijd voldoen aan de UN-ECE. En daarin is het gewoon toegestaan dat de bestuurder de waarschuwing kan onderdrukken. Ook voor het geval dat het systeem niet voldoende meer werkt.

Bij huurauto's heb ik zelf ervaren hoe irritant rijhulp kan zijn.
paar jaar geleden ook voor het eerst meegemaakt, huurauto, stuuringreep, schrok me kapot.

benieuwd hoeveel ongelukken deze onzin heeft bespaard. Auto's zijn hier wel duizenden euro's duurder door geworden.

Zelf heb ik een Hyundai Inster met een vrij uitgebreid pakket hulpsystemen. In het begin ergerde ik mij er aan maar nu niet meer. Ik ben er aan gewend. Zelfs de snelheidsherkenning, die er regelmatig naast zit, negeer ik en zet deze niet meer uit. Het enige wat ik elke rit aanzet is het onepedal drive.

Ik heb een Toyota C-HR PHEV in Dynamic uitvoering . Hier zit ook al best wel veel op.
Ik heb gemerkt dat het op den duur wel went. Sterker : ik gebruik tegenwoordig echt álles wat erop zit aan veiligheidsystemen. Aan de piepjes betreffende de snelheid stoor ik me ook niet. Na 3 piepjes is het over.

Laatst bewerkt:
Probleem is dat sommige systemen slecht werken en als gevolg irritant of zelfs gevaarlijk zijn.
Het is nodig dat deze systemen beter uit-ontwikkeld worden en echt de bestuurder helpen, zodat je de systemen niet wilt uitzetten.

Wat denken jullie?

Als de EU dat allemaal zo belangrijk vind en het dus verplicht heeft gemaakt schiet het inderdaad zijn doel voorbij. Automerken omzeilen het zo idd met één (of soms meerdere) knop. Een verplichting om het niet meer uit te kunnen zetten zie ik ook nog wel gebeuren helaas.

zou het echt uit de eu zelf komen? Of van een paar lobbyisten van bijv bosch die een nieuw product graag verkocht willen zien? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er in de eu ook maar iemand is die verstand van autos of techniek heeft.

zou het echt uit de eu zelf komen? Of van een paar lobbyisten van bijv bosch die een nieuw product graag verkocht willen zien? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er in de eu ook maar iemand is die verstand van autos of techniek heeft.
De automatische snelheid detectie (met bijbehorende piepjes) is verplicht op alle auto's die na 2022 gepresenteerd zijn:

Irritante piepjes, zijn zoals de autogordels. :)

Toen die rond 1975 verplicht werden, schreeuwde sommigen ook moord en brand.

Die mensen gingen soms naar de dokter om een attest te vragen, dat ze die gordel niet moesten dragen, omdat ze astma hadden of zwanger waren en schrik hadden dat ze onthoofd zouden worden bij een ongeval.

Toen nadien de gordel op de achterbank verplicht werd, begon. het verhaal opnieuw, voor hun kinderen.

Achteraf denk je, waren dat zombies? :(

Ps
bij de eerste stoomtreinen, was men bank dat de koeien geen melk meer zouden geven, en er een massale hongersnood zou uitbreken…

De piepjes van een Prius 5, storen me niet meer, ik leerde vooral dat ik niet zo'n perfecte bestuurder was als ik zelf dacht. :(
Vooral lane- en stuurassist, kan ik wel waarderen, dan raak je niet zo vlug een borduur, met een platte-band tot gevolg.

En mijn verzekeringsmaatschappij, geeft een fikse korting, op auto's die een lage schadeclaim hebben, dat is meestal voor auto's die standaard op het basis model alle veiligheids- en rijhulpsystemen hebben. Dat zijn er niet zoveel....
(Waardoor een auto die € 9000 minder koste, (zonder deze systemen en hoge ongeval en diefstal risico)) toch € 800 per jaar meer verzekeringspremie koste (BA, full omnium)

@quovadis Ongetwijfeld vind je jezelf hilarisch, maar je gerelativeer slaat kant noch wal.

Een waarschuwing voor het niet-dragen van de gordel kan vervelend gevonden worden, maar de kans dat zo'n systeem ten onrechte een waarschuwing geeft is nihil.

Zie daar het verschil met ADAS: Die systemen zitten boordevol fouten. De meldingen en ingrepen die ze doen zijn te vaak onterecht, maar ook zijn de systemen vaak te instabiel, en geven ze storingen.

Tel daarbij op dat de -hoge- kosten voor het ontwikkelen van ADAS uiteindelijk gewoon afgewikkeld worden op de consument, die er in veel gevallen nooit om gevraagd heeft.

Dat een verzekeringsmaatschappij haar tarieven baseert op de aanwezigheid van die systemen, dat zegt wat mij betreft veel over die verzekeraar.

@quovadis Ongetwijfeld vind je jezelf hilarisch, maar je gerelativeer slaat kant noch wal.

Een waarschuwing voor het niet-dragen van de gordel kan vervelend gevonden worden, maar de kans dat zo'n systeem ten onrechte een waarschuwing geeft is nihil.

Zie daar het verschil met ADAS: Die systemen zitten boordevol fouten. De meldingen en ingrepen die ze doen zijn te vaak onterecht, maar ook zijn de systemen vaak te instabiel, en geven ze storingen.

Tel daarbij op dat de -hoge- kosten voor het ontwikkelen van ADAS uiteindelijk gewoon afgewikkeld worden op de consument, die er in veel gevallen nooit om gevraagd heeft.

Dat een verzekeringsmaatschappij haar tarieven baseert op de aanwezigheid van die systemen, dat zegt wat mij betreft veel over die verzekeraar.
Het is natuurlijk idioot om vanuit Europa de autobouwers te verplichten zulke systemen te voorzien om ze daarna met 1 knop te laten uitschakelen. Zonde van het weggegooid geld. Mede daardoor zijn de prijzen van nieuwe wagens enorm gestegen.

Die "piepjes" verplichting komt niet uit de mouw van de EU-commissie, want ze bestaan al langer in de USA, specifiek "California" en nadien de hele West en Noordoost kust van de USA, loopt daar voorop in de wereld.

Maar uit ervaring weet men, alles went.

Binnen kort gaat de EU ook de WLTP verbruik cijfers aanpassen naar een gemiddelde van zomer en winter verbruik. Maar dat verbruik/systeem, bestaat al + 10 jaar in zowel Japan, USA, China, meteen ook die reden dat Phev's en EV's uit die landen, standaard een warmtepomp hebben. (EU: Phev nooit warmtepomp, EV standaard pas vanaf € 100000)

Ook het On‑Board Fuel Consumption Monitoring (OBFCM), was sinds 2012 verplicht in California, maar pas verplicht in de EU, op nieuwe modellen sinds 2021.
(Over the Air updates, bestond er ook al veel langer buiten Europa).

In de EU denken veel mensen, dat we in de EU, voorop lopen in autotechniek, terwijl we door "diesels", 20 jaar achterop lopen.

In de EU was er door "Jan Modal" ook 70 jaar verzet tegen een automatische versnellingsbak, want daar kan je niet sportief mee rijden, taste zijn "ego" aan, want Jan kon wel schakelen. De werkelijke reden was gewoon "geld", en net bij diesels was het aanbod héél beperkt.
Toen de firmawagens massaal overschakelden, was er plots wel een groot aanbod en durfde men die wel te kopen.

Ps
tot de jaren +/- 1990, was er geen waarschuwing in een auto als je de gordels niet droeg...

Het kan gaan wennen, maar dan moet er eerst nog een forse verbeteringsslag gemaakt te worden.

Automatische versnellingsbakken zijn de afgelopen decennia veel beter geworden, rijden acceptabel en ze kunnen in sommige gevallen het verbruik drukken. Dat zal vooral geholpen hebben met de acceptatie. Terwijl ze nog steeds duurder zijn dan handbakken. Kun je nagaan.

Als ADAS beter gaat functioneren, zal het waarschijnlijk diezelfde kant wel opgaan. Op dit moment schieten die systemen nog schromelijk tekort, resulterend in bijvoorbeeld levensgevaarlijke noodstops zonder aanleiding, met alle gevolgen vandien.

Nogal onnozel om te doen alsof het slechts de consument is die er aan moet wennen.

Die "piepjes" verplichting komt niet uit de mouw van de EU-commissie, want ze bestaan al langer in de USA, specifiek "California" en nadien de hele West en Noordoost kust van de USA, loopt daar voorop in de wereld.

Nou voorop loopt de USA niet in regelgeving voor voertuigen. Nu moet ik zeggen dat ik op dit moment enkel even spreek voor de vrachtwagen en bussen. Als dat voor autos wel voorop loopt hoor ik het graag. Maar GSR komt toch wel degelijk uit de EU en niet uit the USA.

Als je rijdt zoals je het geleerd hebt, heb je geen last van piepjes. Dus niet te hard rijden, netjes midden tussen de lijntjes blijven, op tijd remmen, etc.

(waar ik zeker niet mee wil zeggen dat ik een perfecte automobilist ben die al het bovenstaande perfect doet)

Nou voorop loopt de USA niet in regelgeving voor voertuigen. Nu moet ik zeggen dat ik op dit moment enkel even spreek voor de vrachtwagen en bussen. Als dat voor autos wel voorop loopt hoor ik het graag. Maar GSR komt toch wel degelijk uit de EU en niet uit the USA.
Ik had begin dit jaar een nieuwe huurauto in de VS (US built Mazda CX50, hier niet te koop) en die had meer veiligheidsvoorzieningen (gezien de uitvoering) dan het minimum dat we hier hebben. Aangezien het bijna het instapmodel van die auto was neem ik aan dat het wettelijk verplicht is, niet omdat Mazda hun klanten zo lief vindt.

Als je rijdt zoals je het geleerd hebt, heb je geen last van piepjes. Dus niet te hard rijden, netjes midden tussen de lijntjes blijven, op tijd remmen, etc.
Dat klopt niet. De systemen zijn niet betrouwbaar genoeg. De waarschuwing voor overschrijding van de snelheidslimiet baseert zich regelmatig op foutieve informatie, de lane assist grijpt in wanneer het systeem dènkt dat de belijning overschreden gaat worden, niet wanneer het zo is. Ook snapt zo'n systeem spitsstroken niet, of fietsstroken met onderbroken belijning. De noodrem ziet noodsituaties die er niet zijn ("Phantom braking"), en ga zo maar door.

Laatst bewerkt:
In het kader van "Als je rijdt zoals je het geleerd hebt, heb je geen last van piepjes.":

Vooruit, het gaat hier niet om een "piepje"...

hahaha, dat is even paniek op de pr afdeling, een persauto die crasht is niet wat marketing voor ogen had :ROFLMAO:

hahaha, dat is even paniek op de pr afdeling, een persauto die crasht is niet wat marketing voor ogen had :ROFLMAO:
wij-herkennen-ons-niet-in-het-geschetste-beeld-en-betreuren-de-ontstane-ophef.png

Dat klopt niet. De systemen zijn niet betrouwbaar genoeg. De waarschuwing voor overschrijding van de snelheidslimiet baseert zich regelmatig op foutieve informatie, de lane assist grijpt in wanneer het systeem dènkt dat de belijning overschreden gaat worden, niet wanneer het zo is. Ook snapt zo'n systeem spitsstroken niet, of fietsstroken met onderbroken belijning. De noodrem ziet noodsituaties die er niet zijn ("Phantom braking"), en ga zo maar door.
Ik moet zeggen dat ik in mijn nieuwe wagen (i5) echt uitzonderlijk een foutieve max snelheid zie staan. op mijn woon/werkverkeer is er één plek waar de wagen om de andere dag in de mist gaat (en dat is een afstand van 50 km, zonder snelwegen, met heel wat kruisingen)..Eén fout over die afstand is dus echt wel goed volgens mij. Ik heb de indruk dat veel mensen de regels rond maximum snelheid echt niet kennen, en dus zeker minder goed dan mijn wagen. Verder gaat ie ook wel eens in de mist na wegwerkzaamheden omdat hij niet reset bij het einde van die wegwerkzaamheden.

Mijn vorige wagen zat er meer naast dan erop.

Dat piepje zou me dus niet enerveren ware het niet dat ik in de wagen op de teller 52 km/h moet rijden om 50 km/h te rijden (en dus 72 km/h voor 70 km/h), en dat ik dus een waarschuwing krijg terwijl ik eigenlijk niet te snel rijd...

Lane assist stoort me amper, maar gaat heel af en toe wel echt in de mist (wanneer een éénvaksbaan een tweevaksbaan wordt durft hij wel eens naar links uit te wijken). Maar dat leer je vrij snel.

Alle andere alarmen hoor ik amper, en storen me dus niet.

In mijn vorige wagen heeft de noodremassist me één keer uit de nood geholpen (een wagen die zonder kijken de weg op reed vlak voor me, ik denk dat ik te laat zou geweest zijn), maar ik heb ook wel enkele keren angstzweet gehad vanwege veelvuldig phantom braking.

Bij de Volkswagen van mijn vrouw zijn sommige van die systemen echt hemeltergend. Er is een soort van collision prevention systeem dat te pas en te onpas tussenbeide komt tijdens parkeermanoeuvres (en dus vol op de remmen gaat staan omdat er bvb een bloemstengels over en weer waait naast onze oprit).

Voor mij is een goed ADAS systeem vandaag de dag iets waar ik mee kan leven, ik zet in mijn BMW ook alleen de snelheidswaarschuwing af (ik heb die niet nodig, ik heb op 35 jaar met de wagen rijden maar één bekeuring gehad). Wanneer het niet goed werkt is het gewoon een hel.
Tijdens de testrit met de Audi A6 stoorden die rijhulpsystemen me ook niet, wanneer ik me dat goed herinner....

Gelukkig zit dat allemaal niet op mijn auto, de snelheidswaarschuwing voor een paar kilometer te hard lijkt mij erg irritant.

Bij Stellantis is er een terugroepactie gaande op het ADAS -systeem.

Details terugroepactie

Referentiecode producent:
MSA-NB8-KM2-6851-88B

Meldende producent/distributeur:
Stellantis Nederland B.V.

Referentiecode RDW:
MGP240430

Publicatiedatum RDW:
17-12-2024

Merk/Type:
- CITROEN C4
- CITROEN C4X

- DS DS3
- DS DS7
- DS DS9

- FIAT 600

- JEEP AVENGER BEV

- OPEL CORSA

- PEUGEOT 2008
- PEUGEOT 208
- PEUGEOT 508

Categorie defect:
Motorrijtuigen en aanhangwagens - elektrische installatie

Omschrijving defect:
De ADAS systemen AEB/LKA (actief noodremmen/rijstrookbewaking) kunnen gelijktijdig uitgeschakeld worden wanneer er lang gedrukt wordt op de fysieke knop ADAS op de radio.

Materiële gevolgen:
Wanneer de ADAS systemen onbedoeld uitgeschakeld worden bestaat er een verhoogde kans op letsel bij een ongeval.

Mogelijk gevaar:
Verhoogde kans op letsel bij een ongeval

Beschrijving van het herstel:
De fabrikant zal de software van de radio updaten via OTA (Over-The-Air)

Wijze waarop u wordt geïnformeerd:
- Opbellen of persoonlijk benaderen
- Een brief

Meer informatie op internet:
(Nog) niet bekend

Meer informatie via telefoonnummer:
(Nog) niet bekend

Opmerkingen RDW Geen.

Mini heeft het ADAS -systeem ook goed voorelkaar.

Bij de MG'S van mijn werk moet ik wel aan wennen, maar als je daar langere mee rijdt wennen je daar ook aan.

Maar aan ieder ADAS -systeem moet je wennen van diverse automerken.

Laatst bewerkt:
Omschrijving defect:
De ADAS systemen AEB/LKA (actief noodremmen/rijstrookbewaking) kunnen gelijktijdig uitgeschakeld worden wanneer er lang gedrukt wordt op de fysieke knop ADAS op de radio.
"Beste Stellantis, hartelijk dank voor de tip, voor die terugroepactie heeft de dealer het veeeeel te druk. Doeiii!"

Zijn er geen bedrijven die de systemen blijvend kunnen uitzetten (bijvoorbeeld door bij starten voertuig de instellingen van de vorige rit vast te houden), en weet hier iemand zo'n bedrijf?

Zijn er geen bedrijven die de systemen blijvend kunnen uitzetten (bijvoorbeeld door bij starten voertuig de instellingen van de vorige rit vast te houden), en weet hier iemand zo'n bedrijf?
Het is een wettelijke verplichting om ze bij het starten aan te hebben staan.

Voor mensen met een neurodivers brein (zoals ik) is dit systeem verschrikkelijk. Ik ben heel benieuwd of ik met enige focus kan rijden met al die piepjes en ingrepen. Ik betwijfel het......mijn auto uit 2013 moet het nog maar even blijven doen.

Ik zet het direct uit in de Tesla. Kwestie van 1x tikken in het hoofdmenu en áltijd direct toegankelijk. Geen moeilijke submenu’s.

In de BMW heb ik lane assist, dodehoek en bots waarschuwing allemaal aan, maar dat is nog van de generatie fijne toevoeging : subtiel trillen in stuur en een lampje, bij nood grijpt die adequaat in. Véle malen fijner en zoals het zou moeten.

maar dat is nog van de generatie fijne toevoeging :
Mijn V40 uit 2012 was mijn eerste auto met collision warning/autobrake. Het heeft me 1 of 2 keer waarschijnlijk behoed voor een aanrijding. De daaropvolgende auto's hadden het ook, steeds een nieuwere generatie. Ik heb nooit kunnen bespeuren dat het ook beter functioneerde dan in de Volvo. Maar ik had er ook niet echt last van, de ingrepen waren logisch/verklaarbaar, alleen wat mij betreft voorbarig.

Dan fast forward naar de huidige generatie auto's: die remmen soms automatisch omdat ze een slagschaduw aanzien voor een obstakel, om maar wat te noemen. Tal van voorbeelden van dit soort ghost braking. En sowieso overactief en extreem betuttelend. Je kunt die systemen bovendien meestal ook niet (volledig) uitschakelen, zodat het ontzettend in de weg zit van je rijplezier.

Je zou verwachten dat het doorontwikkelen van dit soort systemen tot iets beters zou leiden, maar het tegenovergestelde lijkt het geval. Hoe kan dat?

Terug
Bovenaan