Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
“Piepjes uit” is hier 1 fysieke knop, de systemen zelf uitzetten vergt iets meer inspanning.In o.a. de Renault 5 kun je met één druk op de knop de irrantie piepjes uitschakelen.
Dit is natuurlijk niet zoals het door de EU is bedoeld. Daarom denk ik dat binnen
niet al te lange tijd dit niet meer mogelijk wordt.
Wat denken jullie?
Waarom is dat niet zoals de EU heeft bedoeld?In o.a. de Renault 5 kun je met één druk op de knop de irrantie piepjes uitschakelen.
Dit is natuurlijk niet zoals het door de EU is bedoeld. Daarom denk ik dat binnen
Wat denken jullie?
Omdat rij-assistenten die iedereen uitschakelt niet doen waar ze voor bedoeld zijn.Waarom is dat niet zoals de EU heeft bedoeld?
Bij mij staat ook alles standaard aan hoor, en er zit best het één en ander op. Veel zaken kan ik via de boordcomputer wel tijdelijk uitschakelen maar herstart van de auto betekent (volgens mij) dat alles weer actief is. Lane assist staat dus ook standaard aan. Maar ik vind dat persoonlijk geen irritante melding. Komt ook bij dat'ie zich pas meldt op het moment dat je echt de op/over de lijn zit.@Leon in zn Focus Jouw auto is nog van vóór de verplichte ADAS, dat zal het verklaren. Ik heb in mijn Skoda er ook weinig last van, maar die is ook nog van voor dat tijdperk. Mijn Focus was helemaal fijn met een lane assist die je gewoon blijvend uit kon schakelen. Die staat in de Skoda helaas by default aan elke rit.
Maar dat komt omdat de testen geen juiste weerspiegeling van de werkelijkheid zijn.Omdat rij-assistenten die iedereen uitschakelt niet doen waar ze voor bedoeld zijn.
(Of ze in ingeschakelde toestand doen waar ze voor bedoeld zijn betwijfel ik overigens, maar dat terzijde)
paar jaar geleden ook voor het eerst meegemaakt, huurauto, stuuringreep, schrok me kapot.Bij huurauto's heb ik zelf ervaren hoe irritant rijhulp kan zijn.
“Piepjes uit” is hier 1 fysieke knop, de systemen zelf uitzetten vergt iets meer inspanning.
Doorgaans laat ik het voor wat het is.
In o.a. de Renault 5 kun je met één druk op de knop de irrantie piepjes uitschakelen.
Wat denken jullie?
De automatische snelheid detectie (met bijbehorende piepjes) is verplicht op alle auto's die na 2022 gepresenteerd zijn:zou het echt uit de eu zelf komen? Of van een paar lobbyisten van bijv bosch die een nieuw product graag verkocht willen zien? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er in de eu ook maar iemand is die verstand van autos of techniek heeft.
Het is natuurlijk idioot om vanuit Europa de autobouwers te verplichten zulke systemen te voorzien om ze daarna met 1 knop te laten uitschakelen. Zonde van het weggegooid geld. Mede daardoor zijn de prijzen van nieuwe wagens enorm gestegen.@quovadis Ongetwijfeld vind je jezelf hilarisch, maar je gerelativeer slaat kant noch wal.
Een waarschuwing voor het niet-dragen van de gordel kan vervelend gevonden worden, maar de kans dat zo'n systeem ten onrechte een waarschuwing geeft is nihil.
Zie daar het verschil met ADAS: Die systemen zitten boordevol fouten. De meldingen en ingrepen die ze doen zijn te vaak onterecht, maar ook zijn de systemen vaak te instabiel, en geven ze storingen.
Tel daarbij op dat de -hoge- kosten voor het ontwikkelen van ADAS uiteindelijk gewoon afgewikkeld worden op de consument, die er in veel gevallen nooit om gevraagd heeft.
Dat een verzekeringsmaatschappij haar tarieven baseert op de aanwezigheid van die systemen, dat zegt wat mij betreft veel over die verzekeraar.
Die "piepjes" verplichting komt niet uit de mouw van de EU-commissie, want ze bestaan al langer in de USA, specifiek "California" en nadien de hele West en Noordoost kust van de USA, loopt daar voorop in de wereld.
Ik had begin dit jaar een nieuwe huurauto in de VS (US built Mazda CX50, hier niet te koop) en die had meer veiligheidsvoorzieningen (gezien de uitvoering) dan het minimum dat we hier hebben. Aangezien het bijna het instapmodel van die auto was neem ik aan dat het wettelijk verplicht is, niet omdat Mazda hun klanten zo lief vindt.Nou voorop loopt de USA niet in regelgeving voor voertuigen. Nu moet ik zeggen dat ik op dit moment enkel even spreek voor de vrachtwagen en bussen. Als dat voor autos wel voorop loopt hoor ik het graag. Maar GSR komt toch wel degelijk uit de EU en niet uit the USA.
Dat klopt niet. De systemen zijn niet betrouwbaar genoeg. De waarschuwing voor overschrijding van de snelheidslimiet baseert zich regelmatig op foutieve informatie, de lane assist grijpt in wanneer het systeem dènkt dat de belijning overschreden gaat worden, niet wanneer het zo is. Ook snapt zo'n systeem spitsstroken niet, of fietsstroken met onderbroken belijning. De noodrem ziet noodsituaties die er niet zijn ("Phantom braking"), en ga zo maar door.Als je rijdt zoals je het geleerd hebt, heb je geen last van piepjes. Dus niet te hard rijden, netjes midden tussen de lijntjes blijven, op tijd remmen, etc.
hahaha, dat is even paniek op de pr afdeling, een persauto die crasht is niet wat marketing voor ogen had![]()
Ik moet zeggen dat ik in mijn nieuwe wagen (i5) echt uitzonderlijk een foutieve max snelheid zie staan. op mijn woon/werkverkeer is er één plek waar de wagen om de andere dag in de mist gaat (en dat is een afstand van 50 km, zonder snelwegen, met heel wat kruisingen)..Eén fout over die afstand is dus echt wel goed volgens mij. Ik heb de indruk dat veel mensen de regels rond maximum snelheid echt niet kennen, en dus zeker minder goed dan mijn wagen. Verder gaat ie ook wel eens in de mist na wegwerkzaamheden omdat hij niet reset bij het einde van die wegwerkzaamheden.Dat klopt niet. De systemen zijn niet betrouwbaar genoeg. De waarschuwing voor overschrijding van de snelheidslimiet baseert zich regelmatig op foutieve informatie, de lane assist grijpt in wanneer het systeem dènkt dat de belijning overschreden gaat worden, niet wanneer het zo is. Ook snapt zo'n systeem spitsstroken niet, of fietsstroken met onderbroken belijning. De noodrem ziet noodsituaties die er niet zijn ("Phantom braking"), en ga zo maar door.
De waarschuwingssignaal valt mee hoor bij de Mini'sGelukkig zit dat allemaal niet op mijn auto, de snelheidswaarschuwing voor een paar kilometer te hard lijkt mij erg irritant.
"Beste Stellantis, hartelijk dank voor de tip, voor die terugroepactie heeft de dealer het veeeeel te druk. Doeiii!"Omschrijving defect:
De ADAS systemen AEB/LKA (actief noodremmen/rijstrookbewaking) kunnen gelijktijdig uitgeschakeld worden wanneer er lang gedrukt wordt op de fysieke knop ADAS op de radio.
Het is een wettelijke verplichting om ze bij het starten aan te hebben staan.Zijn er geen bedrijven die de systemen blijvend kunnen uitzetten (bijvoorbeeld door bij starten voertuig de instellingen van de vorige rit vast te houden), en weet hier iemand zo'n bedrijf?
Mijn V40 uit 2012 was mijn eerste auto met collision warning/autobrake. Het heeft me 1 of 2 keer waarschijnlijk behoed voor een aanrijding. De daaropvolgende auto's hadden het ook, steeds een nieuwere generatie. Ik heb nooit kunnen bespeuren dat het ook beter functioneerde dan in de Volvo. Maar ik had er ook niet echt last van, de ingrepen waren logisch/verklaarbaar, alleen wat mij betreft voorbarig.maar dat is nog van de generatie fijne toevoeging :