Uitspraken Hyundai Nederland over de Ioniq ICCU

A

Anoniem

Guest
Omdat ik nog steeds op zoek ben naar een nieuwe tweedehands auto, dacht ik, laat ik eens een berichtje naar Hyundai sturen. Interessant om te kijken over wat zij nu over de ICCU zeggen en of ze net zo coulant zijn als in Korea. Niets blijkt minder waar. 4 berichten hieronder. 2 van mij, 2 van Hyundai NL Hopelijk helpt mensen dit bij hun keuze. Mij heeft het in ieder geval flink geholpen.

BERICHT 1:
Ik ben aan het denken om een jonge occasion van de Ioniq 5 of 6 aan te schaffen. Nu lees ik best vaak verhalen over de ICCU onderdelen die stuk gaan. Vanwege de de beperkte garantie van 5 jaar bij Hyundai, vraag ik mij af hoe veilig deze aanschaf is. Op internet vond ik recent dit bericht, maar op de site van Hyundai NL kan ik daar niets over vinden:

Ik rij nu Toyota. Daar ben ik 10 jaar gewend. Dus ik moet mij nog laten overtuigen.

BERICHT 2:
Hartelijk dank voor uw contact met Hyundai en voor uw interesse in een IONIQ 5 of 6.

We begrijpen dat u overwegingen maakt gebaseerd op informatie en ervaringen die u online heeft gevonden.
Problemen met de ICCU komen inderdaad voor, maar gelukkig betreft dit geen structureel of voortdurend voorkomend probleem. Zoals bij elk automodel zijn er specifieke aandachtspunten, terwijl er tegelijk ook sterke punten zijn. Hyundai houdt deze situaties zorgvuldig in de gaten en neemt waar nodig passende stappen.

Mocht u hier nog meer vragen over hebben, dan helpen we u uiteraard graag verder.

BERICHT 3:
Dank voor je antwoord. Je geeft echter totaal geen antwoord op mijn vragen.

Laat ik het anders stellen. Als ik nu een Ioniq5 zou kopen en deze is vanaf april buiten de garantie en komende augustus stopt de ICCU. Mag ik dan 4500 Euro neertellen of valt de ICCU net als de accu nog wel in de garantie?

En hoe verhoudt Hyundai NL zich tot de website die ik opstuurde?

Hopelijk krijg ik na je volgende bericht wel een warm gevoel bij Hyundai.

BERICHT 4:
Hartelijk dank voor uw bericht. De ICCU valt onder de reguliere fabrieksgarantie van 5 jaar en niet onder de verlengde garantie van de hoogspanningsbatterij. De garantietermijn van 8 jaar is uitsluitend van toepassing op de accu zelf.

Bij een BOVAG autobedrijf heeft u bij aanschaf van een occasion recht op 1 jaar wettelijke garantie, waarbij een defect aan de ICCU binnen die termijn gedekt is. Wanneer de fabrieksgarantie is verlopen, vallen de kosten voor vervanging niet meer onder de verantwoordelijkheid van Hyundai.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd. Indien verdere vragen horen wij dit graag.

EINDE

Nou dat is dus balen dat de Hyndai Ioniq 6 van Hyundai is. Een tweedehands Ioniq kopen van 4 jaar oud is dus al tricky. Kan na een jaar al een flinke financiele strop worden.

Als ik jou was zou ik gewoon een Toyota kopen.

als je een dealer onderhouden auto hebt dan krijg je vaak wel coulance. die is vaak afhankelijk van veel factoren. Dus daar kunnen ze weinig over zeggen in de vorm van bedragen. Ook kun je extern kijken, voor een 1000 euro heb je al een gereviseerde. Geen idee wat inbouw kost, maar dat zal vast fors goedkoper zijn dan die 4500 euro.

Je koopt voor het geld van een Ionic 5 ook geen enkele vergelijkbare elektrische toyota.

Die 10 jaar toyota garantie is ook alleen maar geldig als hij bij de dealer of erkend reparateur in onderhoud is. En die beurtjes zijn na verhouding niet goedkoop vind ik. Per beurt stoppen ze gewoon een X bedrag in een garnatiepot, en als er wat mee is word dat vergoed. Met andere woorden, de beurtjes zijn stuk duurder, maar je hebt geen onverwachte kosten buiten slijtagedelen om. Dus het is een klein beetje koekje van eigen deeg, maar je hebt geen onverwachte kosten.

je kunt ook die 4500 apart leggen. Die bespaar je sowieso al tov een vergelijkbare toyota EV. heb je dan toch die hele kleine kans dat dit jou overkomt, dan zit dit al een een potje.

Je kunt ook kijken naar een ionic 6 waar die al vervangen is, maar aan de hele email te lezen naar hyundai zou ik zeggen; koop gewoon een nieuwe toyota EV

Laatst bewerkt:
Als ik jou was zou ik gewoon een Toyota kopen.

als je een dealer onderhouden auto hebt dan krijg je vaak wel coulance. die is vaak afhankelijk van veel factoren. Dus daar kunnen ze weinig over zeggen in de vorm van bedragen. Ook kun je extern kijken, voor een 1000 euro heb je al een gereviseerde. Geen idee wat inbouw kost, maar dat zal vast fors goedkoper zijn dan die 4500 euro.

Je koopt voor het geld van een Ionic 5 ook geen enkele vergelijkbare elektrische toyota.

Die 10 jaar toyota garantie is ook alleen maar geldig als hij bij de dealer of erkend reparateur in onderhoud is. En die beurtjes zijn na verhouding niet goedkoop vind ik. Per beurt stoppen ze gewoon een X bedrag in een garnatiepot, en als er wat mee is word dat vergoed. Met andere woorden, de beurtjes zijn stuk duurder, maar je hebt geen onverwachte kosten buiten slijtagedelen om. Dus het is een klein beetje koekje van eigen deeg, maar je hebt geen onverwachte kosten.

je kunt ook die 4500 apart leggen. Die bespaar je sowieso al tov een vergelijkbare toyota EV. heb je dan toch die hele kleine kans dat dit jou overkomt, dan zit dit al een een potje.

Je kunt ook kijken naar een ionic 6 waar die al vervangen is, maar aan de hele email te lezen naar hyundai zou ik zeggen; koop gewoon een nieuwe toyota EV
Een nieuwe auto zal ik nooit kopen. Er rijden ook Ioniqs met een 3e ICCU onder de achterbank. Een vervangen ICCU betekent niets. Toyota is niet zo bijster goed met zijn EVs (experience). Kia en Hyundai ook niet (betrouwbaarheid).

De ICCU is dus een geïntegreerde laadunit controle systeem. Zonder dit kan je niet laden of ontladen (via V2L) en de 12V batterij wordt niet bijgeladen.

Een nieuwe auto zal ik nooit kopen. Er rijden ook Ioniqs met een 3e ICCU onder de achterbank. Een vervangen ICCU betekent niets. Toyota is niet zo bijster goed met zijn EVs (experience). Kia en Hyundai ook niet (betrouwbaarheid).

ik kan niet inschatten hoe slecht ze zijn. Hier op het werk rijd een ionic 5, een vrij vroege, jaartje of 4 oud en de berijder is er heel tevreden over. 0 problemen. Ik geloof wel dat er een probleem is wat vaker voor komt, maar hoe groot is de kans dat dit ook jou gebeurd?

als ik ga zoeken op mijn auto vind ik ook allerlei problemen, sommigen zie je ook veelvuldig terug komen met soms torenhoge kosten. maar na verhouding valt het allemaal wel mee. Bij elke auto ga je wel dingen vinden die wat vaker voor komen. Als je gaat zoeken op DSG problemen vind je ook genoeg, ook van nieuwere VW producten, toch is de kans dat je iets gebeurd relatief klein.

maar als je er niet goed bij voelt dan moet je dat gewoon niet doen en gewoon verder kijken. begrijp eigenlijk niet helemaal wat je met deze post wil bereiken.

alternatief is nog occasion lease

begrijp eigenlijk niet helemaal wat je met deze post wil bereiken.
Ik hoef er niets mee te bereiken. Het leek mij handig voor mensen die ook op zoek zijn naar autos om het in hun afweging mee te nemen. Zo zijn er ook Hyundai dealers die beweren (de verkoper in de showroom) dat de ICCU onderdeel is van de accu en dus in garantie valt van de accu.
Zo'n berichtje van mij is dan dus wel handig voor anderen.

Het betreft ca 8-11% van de Kia/Hyundai autos. Ook de nieuwe EV3.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan