vastzittende remtrommel

leeuw406

Net ingestapt
Mijn Peugeot 406 heeft achter trommelremmen. Nu is het geval dat één kant vastzit. Ga ik achteruit dan draait het wiel, al is het zwaar. Ga ik vooruit dan blokkeert het. Mijn vermoeden is dat een stukje afgebroken remvoering klem zit tussen trommel en remschoen.
Een revisiesetje ligt al klaar, maar het probleem waar ik mee zit is de vastzittende trommel.
Het mechanisme is zelfstellend en in de trommel zit geen gat om het terug te stellen. Voor zover ik weet zit er ook geen gat in de ankerplaat. Als iemand een manier weet om de rem terug te stellen dan hoor ik het graag.
Als de trommel vastzit is dan grof geweld de enige oplossing of is er een truc om hem eraf te krijgen?
Tips zijn welkom!

Probeer eens een zware schroevendraaier tussen ankerplaat en trommel te krijgen om hem los te wrikken. Dit op meerdere plaatsen doen om te proberen hem over de voering te drukken. De kans is groot dat er een rand in de trommel zit waar de voering achter blijft steken. En anders inderdaad de slagtrekker gebruiken.

leeuw406 zei:
Mijn Peugeot 406 heeft achter trommelremmen.

Weet je het zeker?
Ik had ook een 406 en die had achter schrijfremmen met trommels die alleen voor de handrem werden gebruikt.
Meen ik mij te herinneren.
In dat geval zou het kunnen zijn dat je de trommel kunt deblokkeren door de handremkabel(s) los te maken van de hevel.

leeuw406 zei:
Mijn Peugeot 406 heeft achter trommelremmen. Nu is het geval dat één kant vastzit. Ga ik achteruit dan draait het wiel, al is het zwaar. Ga ik vooruit dan blokkeert het. Mijn vermoeden is dat een stukje afgebroken remvoering klem zit tussen trommel en remschoen.
Een revisiesetje ligt al klaar, maar het probleem waar ik mee zit is de vastzittende trommel.
Het mechanisme is zelfstellend en in de trommel zit geen gat om het terug te stellen. Voor zover ik weet zit er ook geen gat in de ankerplaat. Als iemand een manier weet om de rem terug te stellen dan hoor ik het graag.
Als de trommel vastzit is dan grof geweld de enige oplossing of is er een truc om hem eraf te krijgen?
Tips zijn welkom!

Door een gat van de wielbouten kan je een klein radertje met een schroevendraaier terugdraaien. Zo ken ik het van de Peugeot 306 en 206 nog.
Kijk ff met een klein lampje of je dat kan zien zitten. Draai het linksom met een platte schroevendraaier.

Zelfstellende mechanismen zit in de regel echt een terugstelling op. Bij VAG is het een klein getand wigje.
Anders krijg je de trommel er never af zodra er maar een heel klein randje in de trommel zit.

Dank jullie wel voor de tips.
Vanwege de sneeuw moet het maar even wachten. Wel lastig, niet onoverkomelijk.

't Is gelukt, het revisiesetje zit erop. Van één schoen had de voering losgelaten. Terugstellen via een boutgat ging niet omdat ik het wiel met geen mogelijkheid kon draaien maar wrikken en kloppen deed de truc.
Nu rest nog één probleem ;het ABS lampje is gaan branden omdat het achterwiel slipte. Hoe krijg ik die weer uit?
Tien minuten zonder accuspanning maakt geen verschil.
(de auto is van 99, geen mux)

UPDATE 17-12-2017: Het ABS lampje ging na een paar honderd meter rijden uit. Blijkbaar "zag" het systeem dat alles weer in orde was.

Terug
Bovenaan