Veganisme en autorijden.

Carkiller

Petrolhead
Een collega van mij is veganist, (en milieu activist) maar heeft ook een elektrische auto. Ik heb hem gevraagd hoe hij dat doet, een leder stuurwiel heb je vaak standaard bij wat duurdere auto's bijvoorbeeld.

Zijn verhaal is dat er wel degelijk fabrikanten zijn die een veganistisch interieur aanbieden, daar heeft hij ook voor gekozen.
Hij hoopt dat er ook goede banden komen zonder stearinezuur, een dierlijk product. Dat was nu nog niet leverbaar.
Verder wordt de auto uitsluitend opgeladen via de eigen zonnepanelen, geen zon is met OV gaan. (Hij heeft een zelfvoorzienend huis, is niet aangesloten op het energienet)
Ook als het warm weer is en er veel insecten zijn rijdt hij niet, dus in de zomer en op andere warme dagen met het OV.

Ik heb veel respect voor zijn keuzes, maar vind het wel erg veel beperkingen met zich meebrengen. De bus die je kiest krijgt ook insecten op de ruit, maar zijn argument is dat daar veel meer mensen in zitten. Dit is dus hoe hij het doet, en hij is er tevreden over.
Zijn hier ervaringen en meningen over dit onderwerp?

Meningen genoeg denk ik :D
Een beetje bewust met onze aarde en 'medebewoners' omgaan juich ik alleen maar toe. Maar de ene gaat daar wat verder in dan de ander, de grens ligt voor iedereen ergens anders. En jij hebt iemand getroffen die er vrij ver in gaat.

Niks tegen dit soort beslissingen in je eigen leven, maar laat de rest met rust die andere keuzes maakt om god weet welke reden. Daar heb ik geen enkel probleem mee.
Maar dan dat woord "activist"... je hebt ze in verschillende gradaties uiteraard, maar veel postieve connotaties roept het niet direct op.

Zo een "activist" bracht deze week een boel profrenners moedwillig ten val door de weg te blokkeren. De activist zit nu in de cel wegens "kwaadwillige belemmering van het verkeer en opzettelijke slagen en verwondingen". Vrijdagvoormiddag besliste de onderzoeksrechter om hem aan te houden. Hij verschijnt dinsdag voor de raadkamer die moet beslissen over zijn verdere aanhouding. Een aantal profploegen en renners hebben zich al burgerlijke partij gesteld. Zal veel centjes kosten die man zijn activisme.

Twee keer maand op en neer naar de vs, en dan 3,4 vluchten binnen Europa, die collega van carkiller zal vast niet mijn grootste vriend worden.

Goed dat zulke mensen er zijn hoor, als ze hun mening maar niet opdringen zoals veel vegans en ev rijders doen.
Nee, deze man heeft geen problemen met de levensstijl van anderen. Zijn keuze, heeft respect voor de keuzes van anderen.

Laatst bewerkt:
Om zijn gedrag te compenseren zal ik vanavond een extra lapje vlees eten :whistle:
Ik weet dat je wat zit te dollen, maar ik hoor dit vaker. Sterker nog, ik heb hier een paper over geschreven die hopelijk eind dit jaar uitkomt; wat zou de lol zijn van zulk compensatiegedrag?

• Leuk
Waarderingen: JL86
Ik ben trouwens vegetariër en ben zelf totaal niet bezig met dierlijke materialen in een auto. Ik leef graag duurzaam binnen wat voor mij redelijk is. Niets bijzonders, lijkt me. Zoals Barri zegt, prima dat je collega zo leeft, makkelijk zal het echter niet altijd zijn.

Als het warm is en er veel insecten zijn rijdt hij niet met de auto maar met het ov. Ik heb geen idee of hij ooit wel eens aan de voorkant van een trein heeft gekeken in de zomer, maar die zijn regelmatig egaal zwart van alle insecten die dood gereden zijn en dan hebben we het nog meer niet over alle andere dieren.

^^ Ja, precies, ik moest direct denken aan wat ik nog al eens hoor tijdens het luisteren naar vroege vogels op radio 1.

Ook als het warm weer is en er veel insecten zijn rijdt hij niet,

Er zijn steeds minder insecten (wat wel een probleem is natuurlijk) dus daarom hoeft hij het niet te laten, denk ik.
Hopelijk gaat dan de stroom die de auto niet verbruikt op zo'n mooie, zonnige, dag niet verloren?

Hij rijdt dan zeker een BMW i3? Die zijn daar wel ver in gegaan, volgens mij.

Als het warm is en er veel insecten zijn rijdt hij niet met de auto maar met het ov. Ik heb geen idee of hij ooit wel eens aan de voorkant van een trein heeft gekeken in de zomer, maar die zijn regelmatig egaal zwart van alle insecten die dood gereden zijn en dan hebben we het nog meer niet over alle andere dieren.
Ja, eens. Zijn argument is dus dat daar heel veel mensen in zitten. Zaten die allemaal apart in een auto dan nog veel meer insecten.

^^ volgens mij kan je daar een hele boom over op zetten.. want het frontaal oppervlak is anders, die trein rijdt meer kilometers (ga ik vanuit) en ook op tijdstippen dat er meer insecten actief zijn (vallende avond) en een trein rijdt nog weleens door weilanden langs slootkanten waar de wegen meer ingekaderd zijn in een bebouwde omgeving.

Ik weet niet hoe veel mensen er in de gemiddelde trein zitten, denk wel een paar honderd. Dus of dat scheelt met een paar honderd auto's op de weg durf ik wel te geloven.

Hij zal z’n auto niet veel gebruiken.
Als de zon niet schijnt, pakt hij het OV omdat hij alleen op zon laadt.
Maar als het warm is ( :rolleyes: :cool:) gaat hij óók niet met de auto vanwege de insecten.
:p

P.S. Respect, hoor. Lijkt me niet altijd makkelijk dit soort keuzes.
En ach, iedereen kiest zo zijn stokpaardjes, of met eten, of met sporten of met geloof. Is kennelijk iets menselijks.;)

Twee keer maand op en neer naar de vs, en dan 3,4 vluchten binnen Europa, die collega van carkiller zal vast niet mijn grootste vriend worden.

Goed dat zulke mensen er zijn hoor, als ze hun mening maar niet opdringen zoals veel vegans en ev rijders doen.
Ik zie op deze site toch vooral "petrolheads" die alles uit de kast halen om hun gelijk te halen. Ze grijpen de kleinste details aan om aan te tonen dat EVs niets zijn.

En zo heeft ieder z'n eigen manier om een bijdrage aan een beter klimaat te leveren.
Om de stikstofuitstoot van de veestapel omlaag te brengen eet ik juist zo veel mogelijk vleesproducten, en de groenten houd ik dan weer zoveel mogelijk van m'n bord af zodat die planten nog wat langer zuurstof kunnen produceren.

^^ Ja, dit werkt in je eigen kringloop.. maar helaas zitten de vervangers voor jouw vlees al weer in de baarmoeders. Schiet dus niet op.

Gewoon stoppen met (overmatig) boeren.

En ach, iedereen kiest zo zijn stokpaardjes, of met eten, of met sporten of met geloof. Is kennelijk iets menselijks.;)
100% en dan is het altijd grappig hoe bijvoorbeeld politici van partij veranderen, gelovigen van geloof, supporters zelden van club maar de trainer en spelers juist weer zeer regelmatig :ROFLMAO:

De collega lijkt me dan wel weer zo'n echte bakfietsvader die wel drie of meer kinderen op de planeet zet?

Het punt blijft natuurlijk dat je als mens de omgeving nodig hebt en 9 miljard mensen kunnen niet allemaal leven van de 24 drinkbare waterbronnen die er nog op deze planeet zijn. Of van de bessenstruiken en appelbomen waar alle diertjes (slakken, insekten, vogels, apen) ook vrij spel hebben. Ook een biologische akker of EV met veganistisch interieur heeft een enorme impact op de planeet.

Treinen zijn overigens ook helemaal niet zo efficient. Ik hoorde een professor er ooit over en die beweerde dat als je alles goed doorrekend (spoor, stations, energieverbruik) je veel beter een zeer goed georganiseerd busnetwerk kan nemen. En puur op CO2 is een elektrische bus dan nog niet eens nodig.

Het opvallende is eigenlijk dat de collega nog een auto heeft. Hij bereikt misschien veel meer door een levenstijl te kiezen waarbij hij thuis of op fietsafstand werkt en dan bijvoorbeeld een deelauto of taxi voor de absoluut noodzakelijke ritten. Een EV is natuurlijk heel efficient en ja ze verdienen zichzelf terug, ook op CO2. Echter, als je écht weinig rijdt is een 15 jaar oud zuinig benzineautootje of Prius-achtige waarschijnlijk toch duurzamer.

Ik vraag me af wat zo iemand doet als hij per abuis op een slak trapt. Of wat hij doet met een wespennest in huis.

Lijkt me lastig om op dit vlak principieel te zijn.

Tav het opeten van dieren vind ik dat we best mogen accepteren dat we aan het einde van de voedselketen staan. Dat neemt niet weg dat je als mens diervriendelijk kunt zijn. Een stuk vriendelijker dan dieren onderling, dat onderscheidt ons...

Ik zag laatst een documentaire over de invloed van een paar uitgezette bevers op een landschap in Schotland. Bevers hebben als een van de weinige diersoorten een bepaalde overeenkomst met de mens: ze veranderen het landschap in hun eigen voordeel. Het grote verschil met de mens is echter dat de werken van de bevers in algemene zin leiden tot een grotere biodiversiteit en een grotere robuustheid tegen de invloed van extreme weersomstandigheden, terwijl de invloed van de mens juist vaak tegenovergesteld is.

Bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen kreeg een van de partijen in mijn gemeente nogal kritiek, omdat een van hun belangrijkste punten was om de lange winkelstraat in het centrum open te breken en over de hele lengte een rij bomen te planten. Ik woon niet ver van die straat. Als ik mijn huis verlaat en ik wil een plant zien, in de vaste aarde en groter dan een graspol, dan moet ik honderden meters lopen.

Ik weet niet hoe echt het verhaal van de topicstarter is, maar zelfs als het een abstract gedachtenexperiment is, dan maakt het wat duidelijk. Bij dingen die we normaal vinden en de kleine dagelijkse beslissingen die we nemen, staan we niet of nauwelijks stil bij de invloed die dat heeft op de omgeving en de overige organismes die daar leven. Dieren die rondhangen waar we ze niet willen, zijn ongedierte. Planten die groeien op plaatsen waar ze niet gepland zijn, zijn onkruid. Ik ken mensen die zich storen aan vogels die een zandbad nemen in hun tuin, omdat ze er dan een rotzooi van maken.

Van de "ja, maar"-reacties op de topicstarter tot de opkomst van de BBB als reactie op noodzakelijk natuurherstel, alles duidt erop dat we onze disconnectie met de overige natuur eerder koesteren dan dat we er ons zorgen over maken. En dan is iemand, echt of bedacht, die de consequenties van wel bewust zijn van de omgeving tot het uiterste doorvoert een ongemak of sarcasme oproepende ervaring.

Een collega van mij is veganist, (en milieu activist) maar heeft ook een elektrische auto. Ik heb hem gevraagd hoe hij dat doet, een leder stuurwiel heb je vaak standaard bij wat duurdere auto's bijvoorbeeld.

Zijn verhaal is dat er wel degelijk fabrikanten zijn die een veganistisch interieur aanbieden, daar heeft hij ook voor gekozen.
Hij hoopt dat er ook goede banden komen zonder stearinezuur, een dierlijk product. Dat was nu nog niet leverbaar.
Verder wordt de auto uitsluitend opgeladen via de eigen zonnepanelen, geen zon is met OV gaan. (Hij heeft een zelfvoorzienend huis, is niet aangesloten op het energienet)
Ook als het warm weer is en er veel insecten zijn rijdt hij niet, dus in de zomer en op andere warme dagen met het OV.

Ik heb veel respect voor zijn keuzes, maar vind het wel erg veel beperkingen met zich meebrengen. De bus die je kiest krijgt ook insecten op de ruit, maar zijn argument is dat daar veel meer mensen in zitten. Dit is dus hoe hij het doet, en hij is er tevreden over.
Zijn hier ervaringen en meningen over dit onderwerp?
Vrijwel elke autofabrikant heeft tegenwoordig een stuurwiel van vegan leer en ook het interieur is zo uitgevoerd. Wat dat betreft wordt je collega op zijn wenken bediend. In het kader van duurzaamheid wordt er steeds minder leer gebruikt.

Leer is een bijproduct van veeteelt, die huiden zijn er toch en het looien (was notoir milieu onvriendelijk!!) is serieus aangepakt de voorbije jaren richting meer duurzaamheid. Ik snap de hetze niet: wil je stof, een vegan plastic met een dure naam of echt leer in je interieur? Laat de klant de keuze en pas het prijskaartje desgewenst aan.

BMW is een goed voorbeeld : Sensatec (soort plastiek, hated it), Dakota/Vernasca (entry leer), Nappa (meer luxe leer), Individual Merino (topsegment). En uiteraard het Alpina exclusieve Lavalina. Wie betaalt, bepaalt.

Sensatec (soort plastiek,
afschuwelijk dat plastic, maar een paar jaar geleden hadden ze het tijdens de introductie van de neue klasse over stoffen, en dat zou ik eigenlijk best graag terug willen zien, en dan mooie dikke,. warme stoffen, zoals in je jaren 70 en 80

n het kader van duurzaamheid wordt er steeds minder leer gebruikt.
wat schattig dat je echt denkt dat dat om duurzaamheid is. plastic bekleding is goedkoper dan leer, maar met een leuk eco marketing verhaal geloven mensen het ook echt.
plastic komt toch ook gewoon van aardolie?

Terug
Bovenaan